Flota comercială a României, acum 20 de ani Creditorii au pus lacăte pe conturile companiei Romline

de Ion TIȚA-CĂLIN Sâmbătă, 21 Septembrie 2019 212
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Eforturile de supraviețuire ale companiei de navigație Romline par a fi zadarnice. Ultima lovitură a venit din partea creditorilor, încercând să-și recupereze banii, Administrația Portului Constanța și Bancorex i-au blocat conturile bancare. Practic, Romline se găsește în situația bolnavului căruia i s-a tăiat alimentarea cu oxigen. Din cauza acestei măsuri dure, activitatea companiei va fi, practic, paralizată. 


„Sper să se înțeleagă faptul că, dacă se blochează conturile, nu se va mai putea produce și, în consecință, creditorii nu vor avea de unde să-și recupereze banii. În mod firesc, ar trebui să fim sprijiniți să facem bani chiar de către cei cărora le suntem datori. Numai dacă vom fi ajutați să supraviețuim există speranța să ne putem achita datoriile”, apreciază Gheorghe Slabu, directorul general al CNM Romline. 


Din cauza acestei măsuri, compania nu va mai putea efectua nicio plată către salariați, către echipaje. Neplătite, echipajele vor apela la instanțele de judecată străine pentru a aresta navele. Vor urma licitațiile și vânzarea lor pe bani puțini. Asigurarea echipajelor de schimb va deveni imposibilă. Cine s-ar încumeta să se mai îmbarce pe o navă a Companiei Romline, știind din start că aceasta are conturile blocate și nu își poate plăti salariații? Apoi, cu conturile blocate, cum să asiguri supraviețuirea celor aflați pe mare? 


Marinari lăsați să crape de foame și sete? 
Hai să spunem că la navele care circulă există soluția de a ocoli conturile din România. Se poate stabili cu navlositorii să asigure aprovizionarea cu alimente, apă și combustibili. Dar ce se va întâmpla cu echipajele de pe navele arestate în porturile străine? Vor fi oamenii abandonați, lăsați să crape de foame și sete? 


În prezent, CNM Romline are nouă nave arestate: „Sun Canopus” și „Horezu”, la Pireu, „Oscar Jupiter” la Nantes, „Eleni” la Madras, „Hațeg” și „Sun Pegasus" la Anvers, „Fair Sky" în Bahrein, „Fair Wind" la Aveiro, iar „Mehedinți” în Tanzania. 
Blocarea conturilor lovește și în programul de reparații. Romline face eforturi pentru a repune în circulație navele „Costinești”, „Marachi”, „Oscar Polaris”, „Cristian B” și „Napoca”.  


Chiar dacă șantierele navale și firmele de reparații vor accepta să lucreze pe datorie, navele nu vor putea intra în exploatare fără cheltuiala minimă necesară voiajului. „Nu s-a învățat nimic din distrugerea Navrom-ului. Vor să ne omoare de tot”, a tras concluzia Gheorghe Slabu. (26 iunie 1998) 


Companiile de navigație ale statului resping soluția leasingului 


După cum se știe, soluția vânzării navelor prin leasing (stipulată și în HG nr. 140/1998) are o puternică susținere din partea Direcției privatizare transporturi din FPS. Aceasta se bate pentru ideea leasingului pe termen scurt, cu clauză fermă de cumpărare, către companiile de shipping private din România. 


Soluția nu este susținută, însă, de conducerile companiilor de navigație de stat, pentru care leasingul este la fel de păgubos ca bare-boatul. 


Gheorghe Slabu, directorul general al CNM Romline, ne-a declarat: „Pentru navele aflate în bare-boat, soluția de vânzare cea mai bună este negocierea directă. În cazul leasingului, certificatele de naționalitate rămân pe numele proprietarului (armatorul de stat) până la achitarea ultimei rate. De-abia după aceea se schimbă proprietarul. Până atunci, navele aflate în leasing pot fi arestate pentru datorii ale companiilor de stat, creându-se litigii care pot duce la pierderea navelor. Negocierea directă elimină acest pericol. Eu cred că trebuie să ne hotărâm și să încetăm să mai facem privatizarea cu jumătăți de măsură. Timp de cinci - șase ani au fost contractele de bare-boat, ale căror consecințe le cunoaștem. Ele nu trebuie înlocuite deîndată cu contractele de leasing. Trebuie să facem vânzarea efectivă a navelor către cei ce pot să le cumpere”. 


La rândul său, Ionel Chițu, directorul general al CNM Navrom, a evidențiat pericolul ca firmele care iau nave în leasing să se comporte ca foștii operatori rău-platnici, adică să încarce navele de datorii și să le lase, apoi, în brațele statului. 
Legislația actuală nu prevede niciun sistem de garanții care să apere companiile Navrom, Petromin și Romline de fenomenele de criminalitate economică, în cazul utilizării leasing-ului, a semnalat Ionel Chițu. (4 mai 1998) 


ABN Amro Bank a sosit la Romline 


ABN Amro Bank a fost angajată de Fondul Proprietății de Stat pentru a realiza auditul în vederea privatizării și restructurării celor trei companii de navigație ale statului: Navrom, Petromin și Romline. După o așteptare de peste două luni de la momentul anunțării auditului, ieri, 6 mai 1998, reprezentanții ABN Amro Bank au ajuns în portul Constanța. 


Prima companie vizitată a fost Romline, căreia i s-a cerut să pregătească o serie de documente pentru desfășurarea acestei operațiuni laborioase. Luni, reprezentanții lui Amro Bank se vor reîntoarce cu efective mărite, pentru a se pune pe treabă. Numai faza de documentare va dura, după unele estimări, trei săptămâni. Nimeni nu știe când va fi finalizat auditul la toate cele trei companii, pentru a se aplica programul de privatizare și restructurare aprobat prin hotărâre de guvern. (7 mai 1998) 


Taguri

Alte ştiri din sectiunea Social

Ultima oră

Titlurile zilei