Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Social
Flota comercială a României, acum 20 de ani

Creditorii au pus lacăte pe conturile companiei Romline

Ştire online publicată Sâmbătă, 21 Septembrie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 

Eforturile de supraviețuire ale companiei de navigație Romline par a fi zadarnice. Ultima lovitură a venit din partea creditorilor, încercând să-și recupereze banii, Administrația Portului Constanța și Bancorex i-au blocat conturile bancare. Practic, Romline se găsește în situația bolnavului căruia i s-a tăiat alimentarea cu oxigen. Din cauza acestei măsuri dure, activitatea companiei va fi, practic, paralizată. 

„Sper să se înțeleagă faptul că, dacă se blochează conturile, nu se va mai putea produce și, în consecință, creditorii nu vor avea de unde să-și recupereze banii. În mod firesc, ar trebui să fim sprijiniți să facem bani chiar de către cei cărora le suntem datori. Numai dacă vom fi ajutați să supraviețuim există speranța să ne putem achita datoriile”, apreciază Gheorghe Slabu, directorul general al CNM Romline. 

Din cauza acestei măsuri, compania nu va mai putea efectua nicio plată către salariați, către echipaje. Neplătite, echipajele vor apela la instanțele de judecată străine pentru a aresta navele. Vor urma licitațiile și vânzarea lor pe bani puțini. Asigurarea echipajelor de schimb va deveni imposibilă. Cine s-ar încumeta să se mai îmbarce pe o navă a Companiei Romline, știind din start că aceasta are conturile blocate și nu își poate plăti salariații? Apoi, cu conturile blocate, cum să asiguri supraviețuirea celor aflați pe mare? 

Marinari lăsați să crape de foame și sete? 
Hai să spunem că la navele care circulă există soluția de a ocoli conturile din România. Se poate stabili cu navlositorii să asigure aprovizionarea cu alimente, apă și combustibili. Dar ce se va întâmpla cu echipajele de pe navele arestate în porturile străine? Vor fi oamenii abandonați, lăsați să crape de foame și sete? 

În prezent, CNM Romline are nouă nave arestate: „Sun Canopus” și „Horezu”, la Pireu, „Oscar Jupiter” la Nantes, „Eleni” la Madras, „Hațeg” și „Sun Pegasus" la Anvers, „Fair Sky" în Bahrein, „Fair Wind" la Aveiro, iar „Mehedinți” în Tanzania. 
Blocarea conturilor lovește și în programul de reparații. Romline face eforturi pentru a repune în circulație navele „Costinești”, „Marachi”, „Oscar Polaris”, „Cristian B” și „Napoca”.  

Chiar dacă șantierele navale și firmele de reparații vor accepta să lucreze pe datorie, navele nu vor putea intra în exploatare fără cheltuiala minimă necesară voiajului. „Nu s-a învățat nimic din distrugerea Navrom-ului. Vor să ne omoare de tot”, a tras concluzia Gheorghe Slabu. (26 iunie 1998) 

Companiile de navigație ale statului resping soluția leasingului 

După cum se știe, soluția vânzării navelor prin leasing (stipulată și în HG nr. 140/1998) are o puternică susținere din partea Direcției privatizare transporturi din FPS. Aceasta se bate pentru ideea leasingului pe termen scurt, cu clauză fermă de cumpărare, către companiile de shipping private din România. 

Soluția nu este susținută, însă, de conducerile companiilor de navigație de stat, pentru care leasingul este la fel de păgubos ca bare-boatul. 

Gheorghe Slabu, directorul general al CNM Romline, ne-a declarat: „Pentru navele aflate în bare-boat, soluția de vânzare cea mai bună este negocierea directă. În cazul leasingului, certificatele de naționalitate rămân pe numele proprietarului (armatorul de stat) până la achitarea ultimei rate. De-abia după aceea se schimbă proprietarul. Până atunci, navele aflate în leasing pot fi arestate pentru datorii ale companiilor de stat, creându-se litigii care pot duce la pierderea navelor. Negocierea directă elimină acest pericol. Eu cred că trebuie să ne hotărâm și să încetăm să mai facem privatizarea cu jumătăți de măsură. Timp de cinci - șase ani au fost contractele de bare-boat, ale căror consecințe le cunoaștem. Ele nu trebuie înlocuite deîndată cu contractele de leasing. Trebuie să facem vânzarea efectivă a navelor către cei ce pot să le cumpere”. 

La rândul său, Ionel Chițu, directorul general al CNM Navrom, a evidențiat pericolul ca firmele care iau nave în leasing să se comporte ca foștii operatori rău-platnici, adică să încarce navele de datorii și să le lase, apoi, în brațele statului. 
Legislația actuală nu prevede niciun sistem de garanții care să apere companiile Navrom, Petromin și Romline de fenomenele de criminalitate economică, în cazul utilizării leasing-ului, a semnalat Ionel Chițu. (4 mai 1998) 

ABN Amro Bank a sosit la Romline 

ABN Amro Bank a fost angajată de Fondul Proprietății de Stat pentru a realiza auditul în vederea privatizării și restructurării celor trei companii de navigație ale statului: Navrom, Petromin și Romline. După o așteptare de peste două luni de la momentul anunțării auditului, ieri, 6 mai 1998, reprezentanții ABN Amro Bank au ajuns în portul Constanța. 

Prima companie vizitată a fost Romline, căreia i s-a cerut să pregătească o serie de documente pentru desfășurarea acestei operațiuni laborioase. Luni, reprezentanții lui Amro Bank se vor reîntoarce cu efective mărite, pentru a se pune pe treabă. Numai faza de documentare va dura, după unele estimări, trei săptămâni. Nimeni nu știe când va fi finalizat auditul la toate cele trei companii, pentru a se aplica programul de privatizare și restructurare aprobat prin hotărâre de guvern. (7 mai 1998) 

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Alte ştiri din sectiunea Social
Medicii au oferit noi informații despre starea de sănătate a actriței Tamara Buciuceanu-Botez, în vârstă de 90 de ani, care este internată la Spitalul Elias din Capitală.După ce a ...
Electrocentrale Constanța S.A. (CET Palas) a comunicat în data de 15.10.2019 că înregistrează o avarie pe rețeaua care alimentează cu energie termică primară punctele termice nr ...
Pentru realizarea lucrărilor de înlocuire a unei vane de la nivelul rezervorului ce alimentează cu apă orașul Hârșova, RAJA SA a fost nevoită să întrerupă furnizarea ...
Reprezentanții Casei Județene de Pensii spun că plata pensiei poate înceta în câteva situații. Spre exemplu, statul sistează plata dacă pensionarul a decedat sau nu ...
azi, ora 00:51 Se schimbă ora
Peste câteva zile se schimbă ora. Astfel, în ultima noapte de sâmbătă spre duminică din luna octombrie, adică în noaptea de 26 spre 27 octombrie se va trece la ora de iarnă. Acest ...
Deși la sfârșitul săptămânii trecute a fost depusă o contestație la licitația pentru reabilitarea Cazinoului, veștile sunt bune. „Vineri 13, pe la ora 13, s-a depus ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Consumatorii din localitățile Cumpăna și 23 August nu beneficiază de curent electric, astăzi, timp de câteva ore.Pentru lucrările anuale de reparații și întreținere instalații și ...
Începând de astăzi, strada Mihai Viteazul intră în reabilitare. Artera va fi închisă circulației vehiculelor pe porțiunea cuprinsă între Bulevardul Ferdinand și ...
Pasionat de istorie și de trecutul ținutului dobrogean, în ultimii ani, sergentul major Pascale Roibu, scafandru militar constănțean, a contribuit semnificativ la ...
Prostituția este „înfloritoare” pe varianta Constanței. Asupra acestui aspect a atras atenția deputatul USR, Stelian Ion, într-un mesaj transmis pe ...
Un cetățean român și trei cetățeni din Republica Moldova sunt cercetați de procurorii DIICOT fiind acuzați de trafic de droguri de risc și trafic ...
După ce 390 de biciclete au fost puse gratuit la dispoziția constănțenilor și a turiștilor începând cu luna mai a acestui an, au avut loc mai multe ...
O substație de ambulanță a fost inaugurată, luni, 14 octombrie, în comuna Mihail Kogălniceanu. Această substație reprezintă un proiect mai vechi al Serviciului de ...
Angajații Direcției Regionale Drumuri și Poduri Constanța au început, luni, 14 octombrie, montarea parapetelor din beton pe DN 3, porțiunea dintre Valu ...
Universitatea „Ovidius” din Constanța (UOC) a decis să înființeze Orchestra universitară simfonică, aceasta urmând a fi formată din foști și actuali studenți sau cadre ...
Pentru că sezonul rece este foarte aproape, iar în curând vor fi pornite instalațiile de încălzire, autoritățile locale s-au reunit la începutul acestei săptămâni, în ședință ...
Timp de două zile, marți, 15 octombrie, dar și miercuri, 16 octombrie, Teatrul de Copii și Tineret „Căluțul de Mare” îi așteaptă pe cei mici la ultima premieră, a ...
Ieri, sărbătoarea Sfintei Cuvioase Parascheva a fost marcată cu evlavie de locuitorii comunei Cumpăna. Încă de la primele ore ale dimineții, tineri, bătrâni, bărbați ...
Premierul Viorica Dăncilă a anunțat luni, în debutul ședinței de Guvern, că va aproba un proiect prin care persoanele cu dizabilități vor primi vouchere pentru ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Economie Actual Fun
Arhiva