Constanța a rămas cu șoselele lui nea Nicu! Și tot visăm la Șoseaua de Coastă…

de Andreea PERHAIȚĂ Vineri, 06 Septembrie 2019 1865
Constanța a rămas mult în urmă la capitolul șosele. Am simțit-o cu toții pe pielea noastră vara aceasta, când a trebuit să împărțim drumurile și așa foarte mici cu miile de turiști care au venit pe litoral. Cum o simțim de altfel în fiecare an și, vrem nu vrem, trebuie să recunoaștem: suntem mulți, foarte mulți și încă mai mergem pe șoselele făcute de Ceaușescu. 


Aproape că nu a existat zi, vara aceasta, în care să nu vedem aglomerație în trafic, în toate direcțiile. Aglomerație în Mamaia, aglomerație spre stațiuni, peste tot, puhoaie de mașini care curgeau spre plajă, spre Delfinariu, spre faleză, spre mall, spre parcul de distracții.


Critic a fost traficul și în zona Eforie, unde permanent cozile de mașini s-au întins pe kilometri întregi, ba pe un sens, ba pe celălalt. Măsura circulației alternative, când pe două benzi, când pe o bandă pe sens, pe varianta Eforie Nord nu a ajutat aproape deloc, mulți dintre șoferi plângându-se că, de fapt, mai mult a fost încurcat traficul. 


Chiar și ieri, turiștii care au venit la mare au povestit că au făcut aproape o oră de la Agigea la Eforie Sud. Iar pe sensul celălalt, cei aproximativ 19 kilometri de la Eforie Sud până la Constanța au fost parcurși în mai bine de 70 de minute. Un timp bun, dacă ar fi să comparăm cu zilele de la jumătate lunii august, când turiștii din sudul litoralului își petreceau în trafic chiar și patru ore pentru a ajunge la Delfinariul Constanța. 


Infrastructura actuală a zonei costiere este complet depășită. Nu sunt drumuri suficiente, nu sunt șosele suficient de mari, care să preia numărul mare de mașini și, ceea ce este și mai grav, nu există un plan concret pentru a schimba ceva în bine. Doar vreo două proiecte au fost discutate în ultimii ani: Șoseaua de Coastă din Constanța și Varianta de Ocolire de la Techirghiol. În rest, doar peticiri și fragmente de șosele reabilitate, proiecte mărunte, nesemnificative pentru valorile mari de trafic înregistrate de-a lungul sezonului estival. În plus, oricâte drumuri județene s-ar asfalta, este puțin probabil ca turiștii să aleagă să meargă pe niște câmpuri arse de soare și prin sate uitate de lume decât să meargă cu marea pe o parte și lacul pe cealaltă, prin zone turistice, unde măcar au ce vedea. 


Șoseaua de Coastă, îngropată, dar nu de tot…
Șoseaua de Coastă din Constanța, un proiect controversat al fostului primar Radu Mazăre, ce urma să fie făcut cu fonduri europene, a fost amânat până când banii s-au pierdut. Mulți constănțeni au răsuflat atunci ușurați, convinși că a fost doar o ambiție a fostului primar, gândită pentru a-i îmbogăți pe alții. De altfel, o mare parte din terenurile din dosarul retrocedărilor ilegale se află amplasate strategic în apropierea sau chiar în calea celei ce avea să fie Șoseaua de Coastă. 
Însă, dincolo de interesele financiare, sunt și voci care consideră că șoseaua ar fi fost utilă atât turismului în zonă, cât și locuitorilor orașului, și că ideea nu ar trebui abandonată definitiv. 


De altfel, primarul Constanței, Decebal Făgădău, a confirmat, pentru „Cuget Liber”, că intenționează să refacă proiectul, să îl modifice și să propună construirea unei șosele de coastă. 


„Din păcate, proiectul nu este de actualitate deocamdată. În primul rând, nu există finanțare în momentul de față, nu există un program pe care să putem aplica pentru construcția unei astfel de șosele. În al doilea rând, regimul juridic în momentul de față este incert. Există procese pe care le-a intentat Administrația Națională Apele Române, prin Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral, către municipiul Constanța, procese pentru regrănițuire a zonei. Însă, îl am în vedere. 


În primul rând, este un proiect care ar rezolva problema accesului la plajele noi. Este un proiect pe care mi-l doresc și sunt convins că municipiul Constanța are nevoie de o asemenea șosea. Totuși, ar trebui puțin regândit proiectul. Și dacă cineva mai avea îndoieli de necesitatea Șoselei de coastă, uitați-vă cât de mult ajută drumul portului traficul din Constanța. Toată lumea merge acum pe acolo, nu mai stă să o ia pe Traian, pe Marinarilor, merg direct și repede, pe drumul portului”, ne-a declarat primarul Decebal Făgădău. 


Drum expres, cu încetinitorul 
Cât privește Varianta de Ocolire Techirghiol, despre ea nu se mai aude nimic de mai bine de trei ani. În noiembrie 2016, conducerea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA anunța că s-au demarat procedurile pentru realizarea arterei. Aceasta ar fi trebuit să fie o legătură rapidă între autostrada A2 și sudul litoralului. 


Drumul expres Varianta de Ocolire Techirghiol este prevăzut pentru a prelua traficul de pe autostrăzile A2 și A4 și a-l dirija spre litoralul de sud al Mării Negre, respectiv Punctul de trecere a frontierei cu Bulgaria. Traseul drumului ar trebui să aibă o lungime totală de 25,8 km, să înceapă de la intersecția drumurilor naționale DN39 cu DN39A, din zona pasajului Ro-Ro, la intrarea în localitatea Eforie. Șoseaua va trece prin apropierea localităților Eforie, Techirghiol, Movilița, Biruința, Moșneni și 23 August. Proiectul este îndrăzneț. Dacă și atunci când se va face, drumul va avea patru pasaje subterane, cinci pasaje supraterane și trei intersecții cu alte căi de comunicație. Nodurile rutiere vor fi localitățile Eforie Nord, Techirghiol și 23 August. 


Deocamdată, pe Drumul Expres se merge cu încetinitorul. Pe 27 iulie, CNAIR a atribuit de-abia contractul pentru elaborare a Studiului de fezabilitate și elaborarea proiectului tehnic. Până când vor începe cu adevărat lucrările și vom circula pe el sigur, vor mai trece multe sezoane estivale. 


Rute ocolitoare prin câmpuri și sate 
Și președintele Consiliului Județean Constanța are planuri în ce privește decongestionarea traficului pe DN39. În luna august a anului trecut, Horia Țuțuianu anunța intenția de a reabilita două drumuri județene pentru a fi folosite ca rute ocolitoare către sudul litoralului. Tot atunci, dădea ca termen de finalizare luna iulie 2019. Dar, deocamdată, drumurile nu sunt gata. 


„Este vorba despre investiții pe două tronsoane de drumuri județene: un tronson de 13 km pe DJ 393, între localitățile Techirghiol și Moșneni, și un tronson de 11 km, între localitățile Amzacea și Pecineaga”, spune președintele Țuțuianu. 


Taguri

Alte ştiri din sectiunea Social

Ultima oră

Titlurile zilei