Ce vor constănțenii în Peninsulă? Pasaje subterane și parcări supraetajate, în Portul Tomis

de Andreea PERHAIȚĂ Luni, 11 Martie 2019 1740
Zona peninsulară a revenit în centrul atenției constănțenilor în ultimii ani. De-a lungul anilor, autoritățile locale au avut viziuni complet antagonice vizavi de această porțiune a orașului, plină de istorie, dar veche și cenușie. Au trecut de la lipsă totală de interes, la proiecte avangardiste, cu gondole pe faleză și turnuri de 25 de etaje, pentru ca, apoi, să rămână la o abordare mai conservatoare. În cele din urmă, au reușit să o readucă parțial la viață. 


Reabilitarea falezei, a Pieței Ovidiu și a mai multor străzi adiacente a atras din nou constănțenii în zonă. Însă mai sunt multe de făcut. Primăria Constanța are planuri mari și, pentru a le realiza, intenționează să refacă Planul Urbanistic Zonal. Într-un studiu independent realizat de sociologii Simona Niculae și Sorin Tița Călin și pus gratuit la dispoziția autorităților locale, cei mai mulți dintre constănțenii chestionați și-au exprimat dorința ca, în primul rând, în Peninsulă, să fie curățenie, să fie mai multe spații verzi, bine îngrijite, să fie renovate clădirile vechi, Cazinoul și să fie mai multe locuri de joacă. 
Amplasarea unor lifturi sau funiculare pe șine, pentru accesul pe plajă și în Portul Tomis pare a fi o idee pe placul locuitorilor orașului de la malul mării. În proporție de 66,2%, respondenții sunt de acord total sau parțial cu această propunere, de accesibilizare a plajei și Portului Tomis, prin alte mijloace decât autovehiculul. Cei care se poziționează în dezacord total sau parțial sunt în procent de 15,0%.


Soluții la îndemână
Varianta unui pasaj sau a unei parcări sub Piața Ovidiu îi împarte pe constănțeni în două tabere aproape egale. 51,7% dintre respondenți sunt de acord, 32,7% sunt în dezacord total sau parțial. „O eventuală hotărâre
legată de acest proiect nu ar trebui luată fără o dezbatere transparentă, la care să participe cetățenii, experții și autoritățile locale, dată fiind importanța arheologică a zonei. Este important de discutat despre măsura în care publicul cunoaște efectele unei astfel de construcții, asupra vestigiilor și structurii clădirilor vechi, și despre implicațiile privind traficul”, se arată în studiul realizat recent.


În schimb, pentru relocarea Tribunalului în vederea revitalizării zonei Palatului Regal s-au exprimat 60,7% dintre respondenți, iar în dezacord total sau parțial au fost 13,0%. O majoritate covârșitoare (81,7%) consideră o idee bună și construirea unei parcări supraetajate la Poarta 1. Acest proiect este propus ca o soluție la îndemână la problema parcării, mai ales în cazul în care se va restricționa și mai mult accesul
vehiculelor în Peninsulă. Totuși, sunt de părere sociologii, trebuie investigat în profunzime dacă ea va rezolva această problemă, în ce măsură și ce alte soluții mai pot fi alăturate acesteia.


Nu vor să fie schimbată arhitectura zonei
Un proiect controversat, care a apărut la un moment dat în spațiul public, este și construirea unei parcări supraetajate în Portul Tomis, pe spațiul locului de joacă. Un procent de 42,4% dintre constănțenii intervievați se exprimă în dezacord total sau parțial cu această propunere, comparativ cu cei 36,9% care sunt în favoarea totală sau parțială a acesteia. Iar în ce privește varianta unor parcări supraetajate în capătul Portului Tomis dinspre Plaja Modern, și aici sunt păreri împărțite, dar aproape egale. 57,3% dintre respondenți sunt de acord total sau parțial cu această propunere, iar cei total sau parțial în dezacord reprezintă 25,0%.


„Acordul privind parcările și pasajul arată, mai degrabă, existența unui conflict între nevoile constănțenilor. Nu ar accepta afectarea specificului arhitectonic al zonei, dar se confruntă cu problema accesibilității. Cei mai mulți dintre ei doresc o mai mare restricționare a traficului rutier în Peninsulă, iar parcările la limita ei sunt văzute ca o soluție. Trebuie avut în vedere că parcările au o funcție exclusiv utilitară, nu sunt investite afectiv și nu sunt singurul mijloc de accesibilizare a zonei. Iar o clădire urâtă, odată construită, este greu de dărâmat. Sunt recomandate o analiză și o proiectare atente, pentru a se evita luarea unor hotărâri care ar afecta chiar ceea ce respondenții apreciază: patrimoniul, spațiile verzi, zonele de promenadă și aspectul general al Peninsulei”, sunt de părere sociologii care au realizat studiul.


Taguri

Alte ştiri din sectiunea Social

Ultima oră

Titlurile zilei