Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Social
Flota comercială a României, acum 20 de ani

12,254 miliarde de lei pentru salvarea vieții pe cele 35 de nave arestate

Ştire online publicată Luni, 24 Iunie 2019

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.  

Companiile Navrom și Romline vor putea, în sfârșit, să intre în posesia banilor pentru salvarea vieții marinarilor de pe navele arestate prin diverse porturi ale lumii, deoarece în „Monitorul Oficial” din 26 noiembrie 1998 a fost publicată HG nr. 849. 
Prin acest act normativ sunt alocate 12,254 miliarde de lei, din care 9,854 miliarde de lei pentru Navrom și 2,4 miliarde de lei pentru Romline. 

Din aceste sume vor fi acoperite cheltuielile privind funcționarea în condiții de siguranță a navelor (procurarea de combustibil, uleiuri, filtre și alte materiale pentru funcționarea Diesel-generatoarelor și sistemelor de semnalizare ale navelor, pentru radiocomunicații, serviciile pentru certificarea stării tehnice și conformarea navelor la convențiile internaționale, pentru alimentele și antidotul necesare personalului minim de siguranță, pentru apa potabilă și pentru funcționarea instalațiilor navelor, pentru materialele igienico-sanitare necesare echipajelor pe o durată maximă de trei luni, precum și pentru asistența medicală în caz de urgență). 

Sunt luate în considerație și cheltuielile de repatriere a personalului excedentar față de cel minim de siguranță, precum și cele privind schimbul de echipaj la unele nave. 
Navele pentru care se asigură finanțarea funcționării sunt: „Frunzănești”, „Giurgeni”, „Lyvia”, „Martha”, „Oravița”, „Sălaj”, „Dumbrăveni”, „Gheorgheni”, „Sebeș”, „Smârdan”, „Sucidava”, „Tudor”, „Aiud”, „Avrig”, „Mirăslău”, „Războieni”, „Oscar Acrux”, „Beauty Bay”, „Saphire”, „Oscar Polux”, „Căciulata”, „Trinity”, „Ponor”, „Xenia” și „Fântânele” - la compania Navrom - „Sun Canopus”, „Oscar Jupiter”, „Mehedinți”, „Horezu”, Hațeg”, „FairSky”, „Sun Pegasus”, „Sun Pollux” și „Lerești” - la compania Romline. 
Hotărârea de Guvern nu cuprinde niciun cuvințel despre plata salariilor și diurnelor de străinătate restante. (3 decembrie 1998) 

Flota națională s-a scufundat într-o criză totală 
Afirmația îi aparține lui Adrian Mihălcioiu, vicepreședintele Sindicatului Liber al Navigatorilor, care consideră că shipping-ul de stat are cangrenate toate componentele: manageriale, financiare, tehnice și sociale. 
„În acest an, compania Navrom nu a funcționat în mod real - susține liderul de sindicat. A gestionat o criză fără să aibă fondurile necesare. FPS-ul a atins apogeul în prostiile făcute în raport cu flota, blocând restructurarea și privatizarea”. 
Referindu-se la lupta sindicală, Mihălcioiu consideră că 1998 a fost un an „incandescent”, în care SLN a reușit să recupereze 7 milioane de dolari (drepturi cuvenite navigatorilor români), fără să se mai pună la socoteală și sumele obținute de la micile companii de navigație. 

„Este o mare realizare pentru familiile a peste 2.000 de navigatori care își pierduseră speranța de a intra în posesia drepturilor bănești cuvenite conform legislației și contractelor de muncă”, afirmă liderul de sindicat.

Ultima bătălie a SLN a vizat „salvarea câtorva zeci de echipaje, de pe navele statului român, de la genocid”. Adrian Mihălcioiu consideră că, în momentul de față, „se încearcă distrugerea și a ceea ce a mai rămas din flota națională”. 

„În mod curios, nimeni nu știe cum și de ce se întâmplă toate acestea; nu se găsesc marii vinovați. Se caută infracțiuni pe ici-colo, dar se neglijează vinovăția clasei politice, care răspunde moral pentru cele întâmplate în flotă. Noi am cerut mereu numai ceea ce era normal: gestionarea eficientă a flotei; restructurarea și privatizarea flotei, după lege; protecția socială a marinarilor; lichidarea companiilor cu pierderi. Nu s-a făcut nimic. Flota a fost abandonată ca un sac de cartofi”, a declarat Mihălcioiu. 
Pentru marinarii români, anul 1999 nu va aduce nimic bun. Criza flotei naționale va fi și mai profundă, iar câteva sute de marinari care au servit pe navele companiei Navrom vor rămâne neplătiți. (9 decembrie 1998) 

Marinarii neplătiți refuză să mai părăsească birourile companiei N.I. Johnson 

Echipajul navei „Saphire” a inventat o nouă for¬mă de protest. Pentru a recupera cei 210.000 de dolari și 100 milioane de lei, datorați de compania N.l. Johnson, marinarii repatriați și familiile celor aflați la bord au intrat într-unul din birourile firmei și refuză să-l mai părăsească. Bărbați, femei și copii vor sta cu rândul, zi și noapte, pe capul patronilor, în speranța că-i vor face să-și plătească datoriile. „Vom rămâne până ne vom primi drepturile cuvenite”, ne-a declarat unul dintre marinari.
Protestatarii au anunțat Poliția port și cea municipală despre acțiunea lor. 

Referindu-se la cele întâmplate, Cornel Drăghici, unul dintre managerii companiei, ne-a declarat: „Noi suntem în proces cu Navrom în legătură cu nava «Saphire». Trebuie să încasăm niște contrastalii și încercăm să plătim două salarii. Altceva nu putem face decât să așteptăm decizia justiției”. 

Dar, după cum se știe, un asemenea proces se poate întinde pe ani de zile, ceea ce înseamnă că marinarii vor avea mult și bine de așteptat.

Între timp, compania N.l. Johnson a mai primit un upercut. Nava „Ilfov”, aflată în operarea sa (proprietar Navrom), a fost arestată pentru datoriile companiilor Self lnvest - Navrom. Cargoul tocmai a trecut printr-o reparație capitală și reclasificare, apucând să navige o lună și jumătate. N.l. Johnson a plătit circa 200.000 de dolari pentru reparația navei și are de recuperat peste un milion de dolari de la Navrom (bani efectiv cheltuiți de firma privată, care nu includ și pierderile înregistrate din cauza armatorului de stat). (16 decembrie 1998) 

Pagină realizată de Ion TIȚA-CĂLIN

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Alte ştiri din sectiunea Social
Perdelele forestiere de-a lungul Autostrăzii A2 încep să crească și deja pe unele porțiuni își arată eficiența. Reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a ...
Sâmbătă, la ora 13.00, caravana „România fără gluten” vă așteaptă la Hotel Bavaria Blu din Mamaia, pentru a participa la două sesiuni, de informare și de ...
Copilașii constănțeni și-au dat frâu liber imaginației, săptămâna aceasta, și au realizat o mulțime de lucrări colorate în parcul din cartierul Poarta 6. Practic, acesta a devenit ...
Constănțenii din cartierul Inel II nu beneficiază de curent electric, sâmbătă și duminică, timp de câteva ore. Pentru lucrările anuale de reparații și întreținere instalații ...
La Spitalul Municipal din Mangalia s-au înființat, recent, mai multe cabinete medicale și săli de tratament în domeniile oncologie, medicină internă, pneumologie ...
Coșurile de gunoi stradale sunt indispensabile într-o societate modernă, dar la fel de importantă este și educarea cetățenilor pentru a le ...
Orașul nostru se pregătește de sărbătoare. Simona Halep prezintă mâine trofeul de la Wimbledon în cadrul unui ceremonii care debutează la ora 17:00, la Sala Sporturilor ...
Virusul pestei porcine africane evoluează, în prezent, în 18 localități din județul Dolj, cu un număr de 62 de focare confirmate și 11 focare cu suspiciune de ...
Primul caz de infecție cu virusul West Nile din acest sezon a fost confirmat, joi, în Galați, la un bărbat de peste 80 de ani.Potrivit Centrului Național de ...
Ești o fire dinamică, îți place să scrii, ai un cuvânt de spus?Vrei să faci o carieră în jurnalism? Alătură-te echipei Cuget Liber! Redacția Cuget Liber angajează redactori pentru ...
Coșurile de gunoi stradale sunt indispensabile într-o societate modernă. La fel de importantă este și educarea cetățenilor pentru a le folosi. Prezența ...
Pentru remedierea unei avarii survenite în urmă cu puțin timp la conducta de alimentare cu apă, cu diametrul de 800 mm, de pe strada Soveja, din municipiul Constanța ...
S-a câștigat marele premiu la Loto 6/49 în valoare de 4.651.706,40 lei. Biletul norocos a fost jucat la o agenție din Comănești, județul Bacău."La tragerea Loto 6/49, de astăzi ...
Loteria Română anunță că s-a câștigat marele premiu la extragerea Loto 6/49 de joi, 18 iulie. Premiul este în valoare de 4.651.706,40 lei, iar biletul norocos a fost ...
În prezent, în România există aproximativ 20.000 de persoane care au virusul imunodeficienței umane (HIV) și, anual, se mai descoperă între 600-800 de cazuri ...
Micuții de la Grădinița cu Program Prelungit nr. 2 din Constanța vor avea, în luna septembrie, o surpriză foarte plăcută. Cu sprijinul Primăriei Constanța, au ...
Părinții sunt speriați, iar medicii îngrijorați. Sute de copii constănțeni nu pot fi vaccinați împotriva unor boli grave din lipsa vaccinurilor. Mai trist ...
Vara, taximetriștii constănțeni uită de toate regulile bunului simț, își vânează clienții pe unde poftesc, nu pornesc aerul condiționat în mașină, merg la „serviciu” ...
Constănțenii din cartierul Inel II nu beneficiază de curent electric, astăzi și mâine, timp de câteva ore. Pentru lucrările anuale de reparații și întreținere instalații și ...
Locurile de joacă au o importanță majoră pentru copiii de vârste mici, iar implicarea micuților în activități fizice recreative ar trebui încurajată cât mai mult ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Fun Arhiva