Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Social
Flota comercială a României, acum 20 de ani

12,254 miliarde de lei pentru salvarea vieții pe cele 35 de nave arestate

Ştire online publicată Luni, 24 Iunie 2019

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.  

Companiile Navrom și Romline vor putea, în sfârșit, să intre în posesia banilor pentru salvarea vieții marinarilor de pe navele arestate prin diverse porturi ale lumii, deoarece în „Monitorul Oficial” din 26 noiembrie 1998 a fost publicată HG nr. 849. 
Prin acest act normativ sunt alocate 12,254 miliarde de lei, din care 9,854 miliarde de lei pentru Navrom și 2,4 miliarde de lei pentru Romline. 

Din aceste sume vor fi acoperite cheltuielile privind funcționarea în condiții de siguranță a navelor (procurarea de combustibil, uleiuri, filtre și alte materiale pentru funcționarea Diesel-generatoarelor și sistemelor de semnalizare ale navelor, pentru radiocomunicații, serviciile pentru certificarea stării tehnice și conformarea navelor la convențiile internaționale, pentru alimentele și antidotul necesare personalului minim de siguranță, pentru apa potabilă și pentru funcționarea instalațiilor navelor, pentru materialele igienico-sanitare necesare echipajelor pe o durată maximă de trei luni, precum și pentru asistența medicală în caz de urgență). 

Sunt luate în considerație și cheltuielile de repatriere a personalului excedentar față de cel minim de siguranță, precum și cele privind schimbul de echipaj la unele nave. 
Navele pentru care se asigură finanțarea funcționării sunt: „Frunzănești”, „Giurgeni”, „Lyvia”, „Martha”, „Oravița”, „Sălaj”, „Dumbrăveni”, „Gheorgheni”, „Sebeș”, „Smârdan”, „Sucidava”, „Tudor”, „Aiud”, „Avrig”, „Mirăslău”, „Războieni”, „Oscar Acrux”, „Beauty Bay”, „Saphire”, „Oscar Polux”, „Căciulata”, „Trinity”, „Ponor”, „Xenia” și „Fântânele” - la compania Navrom - „Sun Canopus”, „Oscar Jupiter”, „Mehedinți”, „Horezu”, Hațeg”, „FairSky”, „Sun Pegasus”, „Sun Pollux” și „Lerești” - la compania Romline. 
Hotărârea de Guvern nu cuprinde niciun cuvințel despre plata salariilor și diurnelor de străinătate restante. (3 decembrie 1998) 

Flota națională s-a scufundat într-o criză totală 
Afirmația îi aparține lui Adrian Mihălcioiu, vicepreședintele Sindicatului Liber al Navigatorilor, care consideră că shipping-ul de stat are cangrenate toate componentele: manageriale, financiare, tehnice și sociale. 
„În acest an, compania Navrom nu a funcționat în mod real - susține liderul de sindicat. A gestionat o criză fără să aibă fondurile necesare. FPS-ul a atins apogeul în prostiile făcute în raport cu flota, blocând restructurarea și privatizarea”. 
Referindu-se la lupta sindicală, Mihălcioiu consideră că 1998 a fost un an „incandescent”, în care SLN a reușit să recupereze 7 milioane de dolari (drepturi cuvenite navigatorilor români), fără să se mai pună la socoteală și sumele obținute de la micile companii de navigație. 

„Este o mare realizare pentru familiile a peste 2.000 de navigatori care își pierduseră speranța de a intra în posesia drepturilor bănești cuvenite conform legislației și contractelor de muncă”, afirmă liderul de sindicat.

Ultima bătălie a SLN a vizat „salvarea câtorva zeci de echipaje, de pe navele statului român, de la genocid”. Adrian Mihălcioiu consideră că, în momentul de față, „se încearcă distrugerea și a ceea ce a mai rămas din flota națională”. 

„În mod curios, nimeni nu știe cum și de ce se întâmplă toate acestea; nu se găsesc marii vinovați. Se caută infracțiuni pe ici-colo, dar se neglijează vinovăția clasei politice, care răspunde moral pentru cele întâmplate în flotă. Noi am cerut mereu numai ceea ce era normal: gestionarea eficientă a flotei; restructurarea și privatizarea flotei, după lege; protecția socială a marinarilor; lichidarea companiilor cu pierderi. Nu s-a făcut nimic. Flota a fost abandonată ca un sac de cartofi”, a declarat Mihălcioiu. 
Pentru marinarii români, anul 1999 nu va aduce nimic bun. Criza flotei naționale va fi și mai profundă, iar câteva sute de marinari care au servit pe navele companiei Navrom vor rămâne neplătiți. (9 decembrie 1998) 

Marinarii neplătiți refuză să mai părăsească birourile companiei N.I. Johnson 

Echipajul navei „Saphire” a inventat o nouă for¬mă de protest. Pentru a recupera cei 210.000 de dolari și 100 milioane de lei, datorați de compania N.l. Johnson, marinarii repatriați și familiile celor aflați la bord au intrat într-unul din birourile firmei și refuză să-l mai părăsească. Bărbați, femei și copii vor sta cu rândul, zi și noapte, pe capul patronilor, în speranța că-i vor face să-și plătească datoriile. „Vom rămâne până ne vom primi drepturile cuvenite”, ne-a declarat unul dintre marinari.
Protestatarii au anunțat Poliția port și cea municipală despre acțiunea lor. 

Referindu-se la cele întâmplate, Cornel Drăghici, unul dintre managerii companiei, ne-a declarat: „Noi suntem în proces cu Navrom în legătură cu nava «Saphire». Trebuie să încasăm niște contrastalii și încercăm să plătim două salarii. Altceva nu putem face decât să așteptăm decizia justiției”. 

Dar, după cum se știe, un asemenea proces se poate întinde pe ani de zile, ceea ce înseamnă că marinarii vor avea mult și bine de așteptat.

Între timp, compania N.l. Johnson a mai primit un upercut. Nava „Ilfov”, aflată în operarea sa (proprietar Navrom), a fost arestată pentru datoriile companiilor Self lnvest - Navrom. Cargoul tocmai a trecut printr-o reparație capitală și reclasificare, apucând să navige o lună și jumătate. N.l. Johnson a plătit circa 200.000 de dolari pentru reparația navei și are de recuperat peste un milion de dolari de la Navrom (bani efectiv cheltuiți de firma privată, care nu includ și pierderile înregistrate din cauza armatorului de stat). (16 decembrie 1998) 

Pagină realizată de Ion TIȚA-CĂLIN

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Alte ştiri din sectiunea Social
Vremea se menține caldă și plăcută, în zona Constanței, toată săptămâna. Meteorologii anunță doar câțiva nori răzleți și temperaturi mai ridicate decât cele normale pentru această ...
Mii de părinți din Constanța sunt toată ziua pe drumuri să ia copiii de la școală, să-i ducă la after school, unde îi lasă până își încheie programul la serviciu. Este o soluție ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Pentru lucrările anuale de reparații și întreținere instalații și rețele electrice, precum și posturi de transformare, SC E-Distribuție Dobrogea SA - Zona MT-JT Constanța anunță ...
În municipiul Constanța se desfășoară, începând cu 1 octombrie, a noua campanie de curățenie generală. Până în prezent, au fost igienizate aproape toate cartierele ...
A început sezonul gripei, dar cei mai mulți constănțeni nu s-au vaccinat încă și nici pe copii nu i-au imunizat împotriva virușilor gripali. Tocmai de aceea, Asociația Pro ...
„Opinia copiilor și tinerilor din sistemul de protecție a copilului contează” – aceasta a fost tema unei dezbateri organizate, recent, de Direcția ...
Angajatorul ar putea să nu mai fie obligat să suporte indemnizația pentru primele cinci zile de concediu medical, potrivit unei propuneri legislative care a trecut tacit de ...
Electrocentrale Constanța S.A. (CET Palas) a comunicat în data de 21.10.2019 că înregistrează o avarie pe rețeaua care alimentează cu energie termică primară punctul termic nr ...
Regia Autonomă „Exploatarea Domeniului Public și Privat” (RAEDPP) Constanța, în parteneriat cu Primăria Municipiului Constanța organizează, în perioada ...
Sâmbătă, zeci de voluntari de la Club Rotary Yachting Constanța au participat la o amplă acțiune de ecologizare a lacului Tăbăcărie. Tinerii au curățat și ...
De aproape trei decenii, Eleni Guriotis predă limba greacă în cadrul Comunității elene „Elpis” Constanța. Vorbește cu drag despre elevii care i-au ...
Până când Spitalul Clinic Județean de Urgență (SCJU) Constanța va avea toate secțiile renovate și va arăta așa cum trebuie mai durează. În ultimii ani, unitatea sanitară ...
Colegiul Național Militar „Alexandru Ioan Cuza” a marcat, săptămâna trecută, Ziua Armatei, prin numeroase activități. Oferta instituției le-a fost prezentată și ...
Sâmbătă dimineață, peste 100 de persoane s-au adunat pe malul lacului Tăbăcărie, pentru a lua parte la o amplă acțiune de curățare a zonei, organizate de clubul ...
Copiii din comuna constănțeană Castelu au ocazia să se dezvolte și să învețe prin diverse jocuri și activități, prin grija și implicarea voluntarilor ...
Trecerea la ora de iarnă se va face săptămâna viitoare, în ultimul weekend din luna octombrie, în noaptea dintre 26 și 27 octombrie. Atunci ceasurile se vor da înapoi cu o ...
Peste 100 de oameni s-au strâns, ieri dimineață, pe malul lacului Tăbăcărie, în cadrul unei acțiuni de curățare a zonei, organizate de clubul Rotary Constanța ...
Toate mașinile cu normă de poluare sub Euro 5 vor plăti vigneta ''Oxigen'' de acces și circulație în București, potrivit unui proiect de hotărâre aflat pe ordinea de zi a ședinței ...
Procurorii români au decis audierea lui Mario Iorgulescu în cazul accidentului mortal pe care l-a provocat pe 8 septembrie, pe Șoseaua Chitilei din Capitală. Decizia vine după ce ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Fun Arhiva