Vara nu-i ca iarna! Gigacaloria mai ieftină, subvențiile sub semnul întrebării

1044
Vara nu-i ca iarna! Gigacaloria mai ieftină, subvențiile sub semnul întrebării - fotofondgigacaloria-1564593973.jpg

Articole de la același autor

Gigacaloria va fi puțin mai ieftină, la iarnă, pentru consumatorii casnici constănțeni. Asta nu înseamnă neapărat că ei vor plăti mai puțin. Și asta pentru că, deocamdată, nu se știe dacă și cum vor fi acordate subvențiile pentru populație.

Prețul gigacaloriei a scăzut, la Constanța, cu 17 lei. Măsura a fost votată în cursul zilei de ieri, în cadrul ședinței ordinare a Consiliului Local. Astfel, începând cu 1 iulie 2019, tariful gigacaloriei, în cazul consumatorilor casnici, este de 517,6 lei, iar în cazul consumatorilor noncasnici este 607,8 lei. Modificările au fost generate de schimbarea politicii ANRE.

Totuși, în prezent, nu se știe și cât anume va plăti populația pentru încălzire, dacă va achita prețul întreg sau va beneficia de subvenție generală sau diferențiată. Autoritățile locale și-au anunțat deja intenția de a se angaja să ofere subvenție, însă, conform regulilor europene, aceasta ar trebui acordată în funcție de venituri.

"Nu a spus nimeni că noi nu ne dorim să subvenționăm în continuare acest preț pentru sezonul rece. Doar că în momentul de față, toate municipiile și toate unitățile administrativ-teritoriale sunt în dialog cu Ministerul Energiei și cu Ministerul Dezvoltării și Administrației Publice, astfel încât să găsim formula prin care să putem subvenționa prețul la gigacalorie, în acord cu directivele europene", a precizat primarul Decebal Făgădău.

Practic, există posibilitatea ca să se revină la subvenționarea diferențiată, așa cum a mai existat în iarna lui 2014, la propunerea primarului de atunci, Radu Mazăre. Din păcate, soluția a generat un val de debranșări de la sistemul centralizat, constănțenii care nu se mai încadrau pentru primirea subvenției preferând să renunțe la încălzirea de la RADET, lucru recunoscut ulterior chiar și de către directorul general al regiei, Liviu Popa.

Primarul Făgădău admite că ar prefera să poată fi acordată subvenție pentru toată populația.

"Intenția mea este de a păstra această politică de subvenționare unitară și știu că nu este în concordanță cu practica europeană care spune să plătim compensații, nu subvenții, consumatorilor vulnerabili. Cu alte cuvinte, această compensație ar trebui să fie graduală, de la cel care nu își permite deloc, până la cel care nu are deloc nevoie de compensație", susține edilul municipiului.

Planuri mari pentru sistemul centralizat de încălzire




În ce privește situația actuală de la Electrocentrale Constanța și RADET Constanța, ambele instituții sunt intrate în insolvență, Decebal Făgădău transmite un mesaj de încredere către populație, anunțând că există planuri mari pentru sistemul de termoficare al municipiului, ceea ce include și reducerea costurilor.

"Intrarea în insolvență a Electrocentrale Constanța și a RADET Constanța reprezintă un punct de plecare într-o nouă strategie de alimentare cu energie termică. Multă lume a crezut că, odată ce aceste două companii, aflate într-o situație de monopol natural, legate ombilical între ele, intră în insolvență, asta înseamnă faliment și distrugerea sistemului centralizat. Tocmai de aceea vreau să transmit către consumatorii constănțeni un semnal de încredere. Începând de la momentul în care este gestionată activitatea regiei, respectiv a companiei de către specialiștii în insolvență, se lucrează la niște planuri de reorganizare extrem de ambițioase", a declarat primarul.

Acesta a mai spus că în ședința din luna august va veni cu o propunere, în fața Consiliului Local, de a cumpăra rețeaua de transport a energiei termice primare de la Electrocentrale Constanța.

"Îmi doresc să elaborăm cât se poate de repede un studiu de fezabilitate și să propunem un proiect, finanțat de Uniunea Europeană, pentru redimensionarea, modernizarea acestei rețele de transport primar. De la punctul de producție, adică de la CET, până la punctele RADET, această rețea aparținea CET-ului. În prezent, ea este supradimensionată față de realitățile socio-economice ale Constanței. Este o rețea în care nu s-a investit absolut nimic, iar utilizând fondurile structurale, redimensionând, modernizând, preizolând, introducând automatizări, senzori, vom reuși să scădem prețul de transport, o componentă extrem de importantă a prețului total al gigacaloriei. Astăzi, prețul de transport este inclus în prețul de producție al celor de la Electrocentrale și reprezintă o pierdere pe care noi o finanțăm împreună, autoritate locală și consumatori, atât cei casnici, cât și cei noncasnici. Estimez ca din componenta de transport, după implementarea acestui program european, vom reduce cu minimum 50 la sută costul de transport", a subliniat Decebal Făgădău.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 0.7791 secunde