Corina Crețu, după protestul #șîeu: Comisia Europeană poate finanța studiul de fezabilitate al Autostrăzii Moldova, dar e nevoie de o solicitare a Guvernului, pe care nu am primit-o

187
Corina Crețu, după protestul #șîeu: Comisia Europeană poate finanța studiul de fezabilitate al Autostrăzii Moldova, dar e nevoie de o solicitare a Guvernului, pe care nu am primit-o - cretu-1552672255.jpg
Studiul de fezabilitate pentru realizarea Autostrăzii Moldova poate să fie finanțat pe actuala perioadă de programare, dar este necesară o solicitare din partea Guvernului, care nu a fost însă depusă, a declarat, vineri, după protestul #șîeu, comisarul european Corina Crețu.


"În legătură cu autostrada Moldova, serviciile noastre de la DG Regio au avut consultări cu Guvernul României și evaluarea noastră este că putem oferi finanțare pentru realizarea studiului de fezabilitate pe actuala perioadă de programare, dar avem nevoie de o solicitare din partea Guvernului României, pe care nu o avem. Deci noi ne-am oferit, la Comisie, să realizăm studiul de fezabilitate pentru autostrada Ungheni - Iași - Târgu Mureș pe perioada actuală de programare și din viitorul buget, de la 1 ianuarie 2021, să se realizeze construcția efectivă. Dar aceste lucruri nu le putem face fără a primi un proiect - la fel cum e și cazul Sibiu - Pitești, care are prioritate în Master Planul de Transport - fără ca proiectele să fie depuse la Comisie", a explicat Crețu, într-o conferință de presă susținută alături de primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, potrivit Agerpres.


Comisarul european a menționat că încă din prima zi a mandatului său a tras "semnale de alarmă", asupra nevoii de conectare a României la rețeaua europeană de transport și autostrăzi. Precizările au fost făcute după o întrebare a jurnaliștilor referitoare la o eventuală susținere pentru protestul "România vrea autostrăzi #șîeu".


Corina Crețu a spus că există un Master Plan de Transport aprobat de Comisia Europeană încă din anul 2015, iar pentru ea este absolut inexplicabil de ce, după ce o țară își stabilește priorități, nu depune și proiecte aferente către Comisia Europeană.


"După părerea mea, orice semnal este binevenit pentru a accelera realizarea de proiecte și implementarea lor. Pe de altă parte, este foarte trist că România e pe primul loc în ceea ce privește rata mortalității în accidente rutiere. Infrastructura de transport înseamnă, de fapt, investiții, locuri de muncă, o viață mai bună pentru cetățeni", a precizat Crețu.


Comisarul european a declarat că în acest moment la Bruxelles sunt în curs de evaluare doar "câteva proiecte noi" depuse din partea României.


"În analiză, din păcate, nu mai avem decât câteva proiecte noi în curs de evaluare. Cel mai important este cel al Centurii de sud a Bucureștiului. Sper că se vor termina în două-trei săptămâni consultările interservicii și că vom putea aproba finanțarea pentru acest proiect important, care va degreva traficul din Capitală. De asemenea, avem în analiză un proiect privind îmbunătățirea serviciilor de transport pentru linia 2 de metrou; un proiect privind protecția și reabilitarea zonei de coastă; trei proiecte de infrastructură de apă, în valoare de trei miliarde de euro. Bani avem, așteptăm proiecte noi și cred că e foarte important să ne unim toate eforturile. Sigur, să nu politizăm, aici nu e vorba de politică, ci de dezvoltarea țării și de îmbunătățirea vieții oamenilor și de folosirea la maximum a acestei șanse istorice pe care o avem, de a avea aceste fonduri europene care vin în mod gratuit în țară, dar pentru care trebuie depuse proiecte la Comisia Europeană, pe care le așteptăm în continuare", a precizat Crețu.


Ea a explicat că în timpul mandatului său au fost aprobate 49 de proiecte din domeniul infrastructurii din România, fiind incluse și proiectele de apă și canalizare.


"40 de proiecte au fost fazate, sunt cele care nu au fost terminate la timp, pe perioada de finanțare 2007-2014 și de aceea, pentru a nu se pierde finanțarea europeană din exercițiul financiar anterior, am decis să le fazăm în două părți. Aceste proiecte fazate reprezintă 3,1 miliarde de euro, care consumă din actualul exercițiu 2014-2020. Alt proiect pe care l-am aprobat este legat de autostrada Câmpia Turzii - Târgu Mureș, cu o cofinanțare de 246 de milioane de euro din fonduri europene, reabilitarea căii ferate Gurasada-Simeria, 1,3 miliarde euro - este cel mai mare șantier feroviar din Europa, realizat pe fonduri europene la ora actuală, linia de metrou M6 (609 milioane euro)", a explicat Crețu.


În prezența a peste o mie de persoane, la câțiva kilometri de Suceava a fost inaugurat astăzi, simbolic, primul și singurul metru de autostradă din Moldova, construit de antreprenorul Ștefan Mandachi."Eu n-am trăit niciodată un asemenea moment de solidaritate. Avem o șansă unică să restartăm România", li s-a adresat Mandachi oamenilor. "Eu vreau autostradă, eu vreau o Românie unită", a strigat suceveanul, răspunsul mulțimii fiind: "Șî eu". Mii de oameni din toată țara s-au alăturat inițiativei, iar de la ora 15.00 au oprit lucrul preț de 15 minute. Au fost proteste pentru construirea de autostrăzi în Capitală, în Piața Universității și Piața Victoriei, la Iași, Sibiu sau Cluj.




Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 4.2047 secunde