Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Eveniment

Sfârșit de zbor pe supersonic. O tragedie care a marcat aviația română

Ştire online publicată Luni, 20 Mai 2019
Click pe imagine pentru a parcurge galeria

După producerea accidentului de zbor din 20 mai 1976, în care un pilot a decedat, iar altul a renunțat definitiv să mai zboare pe avionul MiG-21, psihologia piloților militari de la Mihail Kogălniceanu a suferit modificări importante: mulți dintre ei au trecut la elicoptere în lunile și anii următori, la nou înființata unitate de la Tuzla. 

Unitatea militară nr. 01941 de la Mihail Kogălniceanu a fost dintotdeauna o unitate de protocol și, nu de puține ori, veneau în vizită diverse delegații militare interesate de nivelul de pregătire al piloților, baza logistică, tehnica de zbor etc. 
Așa s-a întâmplat și în ziua de 20 mai 1976, când aviatorii au fost vizitați de o delegație compusă din atașați militari acreditați în România. Scopul acelei vizite era de cunoaștere a bazei materiale și de pregătire a piloților, apoi participarea delegației la un zbor demonstrativ cu avioanele MiG-21: decolarea a 12 avioane în trei formații a câte patru avioane eșalonate între ele. Momentul culminant îl constituia însă executarea unui zbor acrobatic la mică înălțime de către un avion de simplă comandă între două treceri la verticala aerodromului a formației. 
Pentru zborul la mică înălțime a fost planificat și pregătit să-l execute locotenent-colonel Ion Todea, dar, la pregătirea nemijlocită din ziua de 20 mai, a fost declarat inapt temporar să execute acel zbor. De fapt, la antrenamentul făcut cu o zi înainte, după spusele martorilor, pilotul Todea ar fi redresat la o înălțime incredibilă, un metru de sol. Probabil profund marcat de acea evoluție, în drumul spre casă, s-a oprit la restaurantul „Tarom“ de la pădure să-și stingă emoțiile. 
În locul lui, comandantul de regiment,  locotenent-colonel Ioan Rus, l-a numit pe maiorul Dumitru Costache, pilot clasa a I-a, participant la grupele de trageri, cu multă experiență în zbor, interceptări la toate înălțimile, acrobații… 

S-a cutremurat pământul 
Înaintea zborului oficial, maiorul Dumitru Costache a executat un antrenament, dovedind mult curaj, debordant și în forță, la limita de securitate. Totul a mers perfect. 
După sosirea delegației militare, la ora 10 a început zborul demonstrativ cu intrarea la pistă a celor 12 avioane supersonice MiG-21 din compunerea escadrilei a III-a comandată de colonelul Dumitru Cristian. Avioanele au fost așezate în trei formații a câte patru avioane înșirate cam pe o distanță de 400 metri între cele două bretele de degajare.
Avionul cap de formație pilotat de colonelul Cristian a rulat în ax și a mers cât mai în față, urmat de ceilalți, primind rapoartele ultimilor aliniați pe pistă, în ordinea: 
- 4 aliniat, 8 aliniat, 12 aliniat. 
- 1-2-3 mărim turajul. Eliberăm frâna. 
Toate cele 12 avioane supersonice MiG-21 s-au pus în mișcare cu un zgomot și un uruit al motoarelor de se cutremura pământul. Când și ultimul avion s-a desprins de la sol, comandantul formației a transmis:
- Toată lumea apasă pe buton. Flaps-Tren. 
Formația a împânzit cerul de deasupra aerodromului ca un stol de păsări argintii. În timp ce se ridicau la înălțimea de 300 metri, maiorul Costache cu avionul MiG-21 nr. 307 al tehnicului Ilie Ghirișan intra la pistă pentru decolare. 

O aliniere perfectă 
La 280 metri înălțime, Cristian a dat comanda de viraj pe stânga cu înclinare 30 grade cu scopul de a ajunge cât mai repede la verticala aerodromului pentru a impresiona asistența. Când formația s-a aliniat pe cap-compas 184 grade, aproximativ la traversul pistei, pilotul Costache decola pentru exercițiul la joasă înălțime. 
Cristian a „ciupit“ puțin din timp, combinând virajul 3 și 4, înscriind toată formația de 12 avioane în axul pistei cu intenția de a trece la verticala aerodromului la 50 metri înălțime și viteza de 800 km/oră. A dat comanda: 
- Pe ax. Coborâm. 
Eșalonarea pe verticală a celor 12 avioane era de 10-15 metri, astfel că ultimul avion din formație zbura exact la 50 metri înălțime în timp ce primul, capul de formație, păstra cam 75 metri. Privită de jos, întreaga formație de avioane supersonice părea un singur avion, o aliniere perfectă sub privirile celor de jos, ațintite spre cer cu admirație, efectul trecerii cu viteză la verticală. 

„Cu frumos zboară Ion!” 
Pilotul Costache își continua exercițiul în interiorul turului de pistă manevrând spectaculos bolidul prin fața delegației militare. Soția lui, Margareta, învățătoare la școala din comună, chiar ieșise afară însoțită de copii pentru a urmări zborul. Ea știa că zborul demonstrativ din ziua fatidică de joi îl executa Ion Todea. Urmărind admirativ trecerea avionului în viraj deasupra școlii, a exclamat: „Ce frumos zboară Ion!“. Nici prin gând nu i-a trecut că acel avion era pilotat chiar de soțul ei. 

A tras mânerele de catapultare 
După trecerea la verticala aerodromului, formația condusă de Cristian a luat înălțime și a intrat în viraj pe stânga pentru a se înscrie pe cap invers.  
- Atenție! le-a transmis el coechipierilor săi. Ne înscriem pe 184. 
Și au continuat zborul către virajul 3, moment în care pilotul Costache a ieșit la verticală și s-a înscris pentru aterizare. O aterizare ce constituia punctul forte al exercițiului. 
Pe panta de aterizare, Costache vine cu viteză minimă de planare în așa fel încât să pună roțile principale chiar în capătul pistei, să scoată parașuta de frânare în filare și să oprească bolidul în 500 metri. Aproape de capătul pistei, slăbește foarte puțin manșa, ia contact cu pista cu roata de bot și dă primul bont de limită de viteză. Supersonicul are tendința să ia înălțime, pilotul intervine, dar atinge pista cu toate cele trei roți producând al doilea bont, moment în care limitează înălțarea cu manșa și dă, pentru a treia oară, bont. Între timp, scade viteza și, în acel moment critic, pilotul trage de mânerele de catapultare… 

„Să ai grijă de fetiță…” 
Cu o zi înainte, după-amiaza, ofițerul adjutant Ion Pălănceanu se afla în vizită la familia Costache, când a venit soția lui Todea și le-a spus că Ion a venit acasă „amețit“ bine. 
- Păi cum așa, s-a mirat soția lui Costache. Ion are zbor mâine. 
- Nu știu ce s-a întâmplat... 
Toată noaptea, maiorul Costache s-a zvârcolit în somn. Știa că el îl va înlocui a doua zi pe Todea. Pe la șase dimineața, le-a bătut la ușă maiorul Gheorghe Săvoiu și l-a anunțat pe Costache să se pregătească pentru protocol.
- Despre ce protocol e vorba? l-a întrebat soția. 
- Eu zbor în formație, a asigurat-o el încă odată. Să ai grijă de fetiță, că are franceza astăzi. 
Acestea au fost ultimele lui cuvinte înaintea despărțirii. 

„Plec cu formația la Borcea” 
Din zbor către virajul 3, comandantul formației de 12 avioane vede cu durere și emoție scena ce se desfășoară pe aerodrom. 
Maiorul Costache catapultează dând comanda în momentul când avionul era înclinat la 45 grade, iar scaunul este ejectat la aproximativ 25 de metri înălțime, spațiu insuficient pentru deschiderea parașutei. Contactul cu pista betonată a fost năucitoare, pilotul rămânând în scaun.
Comandantul Escadrilei a III-a n-a mai făcut niciun viraj. A luat cap-compas către aerodromul Borcea și a transmis prin radio:
- Eu plec cu formația pe Borcea. 

Vestea cea mai tristă 
Pe pista de la Mihail Kogălniceanu, avionul MiG-21 nr. 307, fără pilot, își revine din înclinare, se redresează singur și continuă rulajul pe pistă până în dreptul stației de radiolocație. Maiorul Petre Balica, ofițer tehnic al escadrilei, urcă în cabină și oprește motorul… 
Mai târziu, toate cadrele din unitate aud vestea cea mai tristă: maiorul pilot Dumitru Costache decedase în drum spre spital. 
Afectat profund de tragicul accident de zbor, după o noapte de frământări, pilotul Dorin-Vasile Man a hotărât să renunțe definitiv la zborul pe avionul supersonic. Se întoarce la Mihail Kogălniceanu cu avionul AN-24 ce transporta echipa tehnică… 
Căpitan-comandor de aviație (r) Nelu ENACHE - ARPIA, Filiala Constanța

PUBLICITATE
Alte ştiri din sectiunea Eveniment
Valer Dorneanu a fost reales, marți, prin vot secret în funcția de președinte al Curții Constituționale pentru un mandat de trei ani, potrivit unui ...
Medicii au fost solicitați în urmă cu câteva minute să intervină la un accident petrecut pe strada Avram Iancu, unde victimă este un copil. Vom reveni cu detalii.
Asociația ACCEPT și 14 persoane care formează 7 cupluri de persoane de același sex au dat statul român în judecată la CEDO și cer recunoașterea legală a familiilor lor în România ...
Cristian Deliorga și Gheorghe Stan au depus, marți, jurământul de învestitură în funcția de judecători ai Curții Constituționale a României (CCR), în fața președintelui Klaus ...
Procurorul-șef adjunct al Secției pentru investigarea infracțiunilor din Justiție, Adina Florea, a declarat, astăzi, că în ultimii ani s-a constatat „o situație de presiune ...
Candidații pentru funcția de procuror-șef al Secției pentru investigarea infracțiunilor din Justiție susțin, astăzi, interviurile la Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) ...
Polițiștii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de punere în circulație de mărfuri contrafăcute pe ...
Serviciul de Ambulanță Constanța a fost chemat azi-noapte să intervină în stațiunea Costinești, acolo unde se pare că o femeie a fost înjunghiată.Potrivit reprezentanților SAJ ...
Un copil de 14 ani s-a înecat, luni, într-un lac din localitatea arădeană Sântana, unde a mers la scăldat cu prieteni, care au sunat la 112 după ce au observat că băiatul nu mai ...
Gheorghe Stan, fost șef al Secție de Investigare a Infracțiunilor din Justiție, și Cristian Deliorga, fost judecător la Curtea de Apel Constanța, vor ...
Meteorologii au emis, luni, noi avertizări nowcasting Cod portocaliu de furtuni, valabile în localități din județe situate în zonele Moldovei, Munteniei, Banatului, Olteniei și ...
Cinci persoane, între care un copil, au fost rănite grav, luni după-amiază, într-un accident rutier produs în județul Ialomița, fiind implicate două autoturisme. Cel puțin doi ...
Militarii Batalionului 17 Vânători de Munte „Dragoș Vodă” continuă instrucția alpină în Masivul Rarău prin ședințe de instruire zilnice, cunoașterea materialelor de ...
13 iunie, poligonul Babadag. Exercițiul „Mărășești 19” a continuat cu militarii Batalionului 912 Tancuri „Scythia Minor” care au trecut proba de foc după o ...
Ministrul Apărării Naționale, Gabriel Leș, a prezentat, în cadrul celei de-a treia ediții a „Black Sea and Balkans Security Forum”, o evaluare a situației de ...
Generalul Nicolae Ionel Ciucă, șeful Statului Major al Apărării, a participat la rându-i la cea de-a treia ediție a „Black Sea and Balkans Security Forum” ...
Polițiștii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au depistat doi cetățeni români care dețineau o cantitate de 218 kg pește, specia calcan, fără a ...
Odată cu venirea verii, litoralul începe să fie sufocat de turiști din toate colțurile țării, dar și de peste hotare. Din acest motiv, peste o mie de pompieri ...
Minivacanța de Rusalii a adus pe litoral mii de turiști, din toate colțurile țării. Din păcate, aglomerația de pe șosele, dar și nerăbdarea de a ajunge mai repede pe plajă și ...
Mini-vacanța de Rusalii se apropie de final, așa că pentru turiștii care au ales litoralul românesc drept destinație de relaxare începe marea aventură: drumul de întoarcere către ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Economie Actual Fun
Arhiva