Scenariul catastrofei navale de la Midia, făcut public de pilotul maritim Florin Rusu

592
Scenariul catastrofei navale de la Midia, făcut public de pilotul maritim Florin Rusu - fondscrisoarepilotoimidia2-1574970965.jpg

Articole de la același autor

Nava "Queen Hind", răsturnată în acvatoriul portului Midia, se înclina destul de mult încă de la prima încercare de desprindere de cheu, cu ajutorul a două remorchere. Acest aspect și multe altele sunt relatate, într-o scrisoare deschisă, de pilotul român care a ghidat nava, de la desprinderea de cheu până în momentul în care s-a răsturnat. 


Împrejurările în care s-a ajuns ca nava "Queen Hind" să se răstoarne, la puțin timp după ce a părăsit cheul portului Midia, ridică numeroase semne de întrebare. Sunt acuzații că de vină ar fi faptul că nava era încărcată peste capacitatea maximă admisă și că nimeni nu a verificat acest aspect, că marfa, respectiv furajele și alte materiale, erau depozitate pe puntea superioară, deși ar fi interzis. Dar și faptul că nava avea o înclinație periculoasă încă din momentul plecării. 


Pentru a lămuri informațiile incomplete, dar și false, care au apărut în spațiul public, pilotul Ieronim Florin Rusu, cel care a ghidat nava, a publicat o scrisoare deschisă, în care relatează întregul film al catastrofei, detaliind cum a decurs desprinderea de cheu, constatarea că nava are probleme și răsturnarea era iminentă și cum s-a acționat în momentele imediat următoare. 


Nava, pusă pe uscat 
În vârstă de 67 de ani, pilotul este angajat al SC Maritime Pilot SRL, are peste 30 de ani experiență în pilotajul navelor maritime, este comandant de cursă lungă și pilot. 


"Pe data de 24 noiembrie, ora 10.20, m-am prezentat la bordul navei pentru plecarea de pe cheul de nord din portul Midia. Comandantul navei mă informează că nava are pescaj prova 5,90 m, pupa 6,54 m, iar pentru siguranța navei și a manevrei dorește două remorchere, având în vedere și faptul că este nou pe navă, a preluat nava în ziua plecării ei", a început pilotul relatarea. 


Au ajuns remorcherele "Canal Service 11" și "Brăila", dar, în momentul în care s-a încercat desprinderea, nava nu se urnea, ba chiar se înclina. 


"Am constatat că nava nu poate ieși de la cheu, ba mai mult, se înclina la stânga foarte mult, aproximativ 10 grade. Am stopat remorcherele, nava a revenit la înclinare zero. Am înțeles că nava era pusă pe uscat și l-am informat pe comandant. Prima întrebare a acestuia a fost care este natura fundului mării în locul respectiv. Spunându-i că în acea zonă a portului avem doar fund nisipos și mâl, comandantul a sugerat să folosim mașina «jumătate înainte» și nava va ieși de pe uscat, lucru care s-a dovedit adevărat. Odată ce nava a părăsit cheul, remorcherele au început să lucreze conform ordinelor primite, iar mașina navei a fost redusă la «foarte încet înainte». Parcurgând aproximativ 500 metri, până la ieșirea din zona Șantierului Naval, am remarcat că nava guvernează cu greutate, iar stabilitatea navei este precară, aceasta înclinându-se la stânga sau la dreapta foarte mult. În acel moment, am înțeles gravitatea situației, am căutat să mențin nava la extremitatea maximă din stânga șenalului navigabil", a relatat pilotul. 


"Nava începuse să se încline spre dreapta exagerat de mult. Eram convins că există riscul de răsturnare a navei, cu siguranță înainte de a ieși din port, drept pentru care am stopat nava și am solicitat asistența tuturor remorcherelor din port", a continuat pilotul. 


Au mai intervenit alte trei remorchere: "București", "Alexandru 2" și "Pescăruș 3". Chiar și cu intervenția celor trei remorchere, care încercau să împingă nava din tribord (bordul unde era înclinată), aceasta continua să se încline. 


Răsturnarea - iminentă! 
"Răsturnarea era iminentă", a subliniat pilotul. "Toate cele cinci remorchere au executat comenzile primite prompt și cu profesionalism", a mai punctat Florin Rusu. 


S-a luat în calcul întoarcerea navei la cheu, dar sala motoare nu mai răspundea la comenzi, pilotul considerând că deja era inundată cu apă. 


"În acel moment, comandantul navei, înțelegând că nava este pierdută, a ordonat abandonarea și salvarea echipajului", a continuat pilotul. 


Ajuns pe remorcherul "București", pilotul a coordonat salvarea celor 22 de membri ai echipajului. 


"Consider că toată acțiunea declanșată și desfășurată de la momentul «abandon navă» a fost un succes datorat bunei pregătiri a marinarilor români aflați la bordul remorcherelor și pilotinei Maritime 2. Personal, ca pilot maritim 1, nu doresc lauri sau laude, dar nici nu accept ca vreun merit al acestor echipaje să fie însușit de oportuniștii de la uscat, mai ales că aceștia își permit să trunchieze adevărul unei situații dramatice, să dea declarații false", a concluzionat pilotul maritim. 
Reamintim că împrejurările în care s-a răsturnat nava se află în atenția procurorilor. 


230 de ovine, salvate în cinci zile! 
Între timp, autoritățile și organizațiile de protecția animalelor au reușit salvarea unui număr de 230 de animale, din cele 14.600 aflate la bordul navei, pe parcursul a cinci zile. O operațiune dificilă, îngreunată de accesul limitat la navă. În cursul zilei de miercuri, au fost date mai multe găuri în navă, pentru a facilita accesul, dar deja numărul animalelor supraviețuitoare scăzuse. Ovinele scoase sunt consultate de medicii veterinari din Constanța, Brăila și Tulcea, apoi transportate la o fermă din județ. 
În acest timp, exportul de animale vii din România a ajuns în atenția Comunității Europene. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2966 secunde