Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Eveniment

Premieră în aviația militară! Aterizare forțată noaptea, fără roata dreaptă

Ştire online publicată Miercuri, 24 Aprilie 2019
Click pe imagine pentru a parcurge galeria

Un eveniment petrecut în urmă cu 37 de ani avea să marcheze o premieră în aviația militară românească. Un tânăr căpitan a reușit o aterizare forțată, pe timp de noapte, fără jamba dreaptă a supersonicului MiG-21, pe timpul unui zbor de noapte.

Căpitanul pilot Ioan Cristea își pilotează bolidul spre casă după terminarea exercițiului de zbor și luminile din cabină, combinate cu lăsarea serii, dau o aureolă multicoloră interiorului. Are timp de aduceri aminte în zumzăitul ușor al aparatelor ce indică funcționarea motorului.

După terminarea liceului din comuna Pechea, județul Galați, Cristea s-a angajat ca profesor suplinitor până să fie încorporat în armată. La început de stagiu militar, recrut „biban“, s-a gândit să scape de corvoada instrucției și a dat examen la Școala Militară de Ofițeri Activi de Aviație de la Boboc - Buzău și a reușit la secția naviganți. Atunci, colegii i-au dat porecla „Biban“, pentru că era singurul soldat ce dădea examen la aviație.

Becul roșu aprins

Pilotul e concentrat pe comenzi, cu ochii pe aparatele de bord din semiobscuritatea cabinei. Noaptea își așterne ușor, ușor uriașe văluri peste aerodrom. E cam ora 19.45, data de 22 aprilie 1982. Ajuns la traversul pistei, acționează maneta de scoatere a trenului de aterizare. Inima parcă i se oprește în piept. Se uită încă o dată pe tabloul de bord, la panoul de semnalizare „Tren Scos“ și nu-i vine să-și creadă ochilor: doar două becuri verzi sunt aprinse, cele pentru roata de față și cea din stânga. Un bec roșu aprins indică cea mai neagră situație: jamba din dreapta nu a ieșit. Cu calm, escamotează trenul de aterizare și repetă comanda de scoatere. Același rezultat. Apasă butonul de radioemisie:

- Sunt „Bibanu“. La travers. Am dat comanda de scoatere a trenului. Au ieșit jamba de față și jamba stângă. Nu iese jamba dreaptă.

Conducătorul de zbor, maior Nicolae Pascu, îi transmite:

- Repetă manevra de scoatere. Urmărește presiunea din instalația hidraulică.

Apoi, Pascu îl anunță pe comandantul de regiment, colonel Ion Urs, zis „Ursanu“, și pe comandantul Escadrilei a III-a, maior George Roiu, de situația apărută la zbor. Cei doi se grăbesc să vină la Aerogară și să urce în turn. „Bibanu“ repetă comanda de scoatere a trenului de aterizare.

- Jamba dreaptă nu iese, raportează el.

- Treci la verticala aerodromului, îi spune hotărât conducătorul de zbor Pascu.

Supersonicul alunecă în noapte la înălțimea de 100 metri, iar observatorul vede, în luminile proiectoarelor aprinse pe aeroport, poziția trenului de aterizare. Îi raportează lui Pascu:

- Jamba dreaptă nu e scoasă…

De două ori supersonicul trece în zbor deasupra aerodromului pentru a consuma din combustibil și, de mai multe ori, tânărul căpitan repetă comanda de scoatere a trenului de aterizare, concomitent cu mărirea vitezei de zbor și crearea de suprasarcini. Dar, jamba dreaptă nu vrea să iasă.

„Nu catapultez!”

Lui Cristea i se derulează prin fața ochilor tot filmul vieții lui de până atunci. Pilot în școala de aviație, pilot la Bacău pentru trecerea pe supersonic și pilot în regimentul de la Kogălniceanu…

Georgică Roiu propune să se folosească și instalația de aer. Pascu îi comunică pilotului:

- „Bibane”, încearcă și cu aer.

- Am încercat. Tot fără rezultat.

Conform normelor și instrucțiunilor cunoscute, catapultarea este iminentă.

- Urcă la 4.000.

„Bibanu“ își verifică legăturile scaunului și parașutei. Avea el o teamă de saltul cu parașuta încă din școală și acum era într-o mare dilemă.

- Te pregătești pentru catapultare.

Cu mâna stângă, el caută mânerul de catapultare în timp ce un gând cutezător îi încolțește în minte:

- Nu, eu nu catapultez! Vin cu avionul la aterizare! Vreau să vorbesc cu „Ursanu“.

Comandantul de regiment se consultă cu ceilalți doi ofițeri și ia hotărârea să-l lase să vină la aterizare fără jamba principală din dreapta. Ion Urs preia microfonul:

- „Bibane”, vino la aterizare. După ce atingi pista, oprești motorul și contactul acumulator…

Imaginea aerodromului, văzut de sus

Căpitanul Cristea verifică scoaterea flapsului, stabilește turajul motorului și cuplează câteva contacte. Simte în brațe o forță neomenească ce îl cuprinde. Toți cei aflați la sol așteaptă cu emoție deznodământul. Fiecare cuvânt rostit de tânărul căpitan, amplificat în difuzoarele de la Celula de Alarmă, era înregistrat și analizat cu grijă. Astfel, vocea lui trecea și prin cei de jos, ca un fior:

- Mă aflu la stația îndepărtată.

Luminile se aprind rând pe rând. De sus, aerodromul pare un ciorchine uriaș înflorit cu lumini roșii, albe, galbene și verzi. În ochii pilotului, aflat în coborâre, imaginea pistei crește din ce în ce mai mult.

Locotenent-major Alexandru Lupu ateriza chiar în acel moment. A pus roțile, a redus viteza, a scos parașuta de frânare și a degajat la bretela de alimentare. S-a dezlegat din scaun și, nici nu se oprise avionul din mișcare, când s-a ridicat în picioare din scaun să vadă aterizarea lui Cristea. I-a auzit vocea la radio:

- Sunt la stația apropiată. Am cuplat farul de bord pe aterizare.

A dat cu casca de pământ!

S-a aprins și uriașul proiector din pragul pistei. Pilotul strânge mai puternic manșa și picioarele lui apasă pedalele palonierelor. E pe direcție, dar are viteză prea mare. Cu răsuflarea tăiată, oamenii de la sol, văd cum, cu un șuierat prelung, roata stângă a supersonicului atinge luciul pistei. Sub aripi, luminile de balizaj aleargă nebunește. În timpul frânării, aripa dreaptă lovește sec pista și o jerbă de flăcări țâșnește spre cer. Dar „Bibanu“ nu-și pierde firea. E antrenat în atâtea ore de zbor și-n tot atâtea zile și nopți, fără teamă, la vânătoare de mistreți prin văile Dobrogei împreună cu prietenul lui Dan Aioanei.

- Bagă motorul în stop.

„Bibanu“ nu are timp de răspuns. El așteaptă ca supersonicul să cadă și pe roata de față. Menține cu greu direcția. Îl ține cât poate, iar când viteza mai scade, scoate parașuta de frânare, care se rupe. Luminile se tot răresc. Capătul pistei. Moment în care oprește motorul. Se-apleacă cu toată puterea pe manșă și avionul își schimbă direcția la 45 de grade, virând spre dreapta. Întrerupe și acumulatorul de bord. Supersonicul sare peste un șanț, intră pe iarbă, trece pe lângă un foișor de pază, se rupe jamba stângă, se rupe și jamba de față.

Într-un nor de praf, avionul se oprește pe câmp. „Bibanu“ își desface repede chingile și încearcă să deschidă cabina. Dar mecanismul de deschidere e blocat. Se uită în jur. Nimic. Întuneric. O fracțiune de secundă a crezut că avionul e-n flăcări. Dar nu, iată, liniștea nopții îl învăluie protectoare…

Alexandru Lupu a alergat primul către avionul oprit dincolo de pistă, pe arătură. Între timp, sosește și mașina de intervenție. Se forțează din exterior cabina și pilotul e tras afară din scaun. Tremură din tot corpul și se clatină în mersul lui în jurul avionului MiG-21M numărul 903. Nici nu realizează dimensiunea actului său de curaj. Își scoate casca de zbor și dă cu ea de pământ…

Piloții aflați în aer nu știu ce se întâmplă jos. Unii privesc pista de sus, așteptându-se la ce e mai rău: capotare și o explozie urmată de o pălălaie de foc. Totuși, nu văd nimic. Încordarea devine maximă. Așteptarea, grea…

În sfârșit, piloții aud vocea liniștită a lui „nea“ Nae Pascu:

- Veniți cu toții la aterizare…

„Ursanu“ ajunge și el la locul aterizării și-l îmbrățișează emoționat pe pilot.

Tehnicul avionului 903, maistrul militar Costică Radu, vine cu mașina de tractare și, mai târziu, avea să descopere defecțiunea: se forfecase un bolț de la trapa ce închidea jamba principală dreaptă.

Tânărul căpitan reușise o aterizare forțată, pe timp de noapte, fără jamba dreaptă a supersonicului. A fost singurul caz reușit în aviația militară, cu un avion supersonic MiG-21, pe timpul unui zbor de noapte.

Întors la Celula de Alarmă, în acea noapte, Ioan Cristea devenise erou. Toți colegii voiau să-l atingă, să-l audă vorbind. Pentru ei era ceva neverosimil să aterizezi pe o singură roată. Mai ales noaptea. Nu le venea să creadă că e întreg și e viu…

O soție îngrijorată

Ana, soția lui, în acea seară nu avea somn. Din apartamentul situat într-un bloc din comuna Mihail Kogălniceanu, asculta decolarea avioanelor supersonice. Când n-a mai auzit zgomotul decolării, a bănuit că s-a întâmplat ceva. A dat telefon la unitate și a întrebat dacă s-a întâmplat vreun eveniment. Centralistul de serviciu i-a răspuns că un avion a aterizat forțat, iar pilotul e teafăr. După aproximativ trei ore, pe la 12 noaptea, când a venit acasă, soția l-a întrebat:

- Ce-i, dragă, s-a întâmplat ceva?

- Nu, i-a răspuns „Bibanu“, a aterizat unul fără o roată.

Și fără alte vorbe, a mers în dormitor și s-a culcat…

„M-am rugat la Dumnezeu să mă ajute”

După o perioadă de timp, când a revenit la unitate și a fost întrebat de colegi de ce nu a vrut să catapulteze, Cristea a răspuns:

- Era noapte, nu vedeam nimic, totdeauna mi-a fost frică să sar cu parașuta și, mai ales, nu știam unde voi ateriza. M-am rugat la Dumnezeu să mă ajute.

Iar mai târziu, prin anul 1986, i-ar fi zis lui Adrian Mătase, care făcea trecerea pe avionul MiG-23:

- Mă „Motane“, abia îmi luasem și eu mașină. Primul meu drum a fost în acea seară cu mașina la unitate. Aveam cheile în buzunarul combinezonului și mi-am zis că aterizez fără o roată, poate voi apuca să-mi plimb flăcăul cu noua mea Dacie.

XXX

Ca o ironie a sorții, Ioan Cristea a decedat pe 6 ianuarie 2003, în urma unui stupid accident cu căruța la țară.

Căpitan-comandor de aviație (r) Nelu ENACHE, ARPIA - Filiala Constanța

PUBLICITATE
Citeşte şi
Organizația Aviației Civile Internaționale (OACI) a decis să interzică, începând cu 1 aprilie, transportul la cală de baterii litiu-ion, în așteptarea adoptării de noi norme în ...
Ziua de 9 august 1994 a început, pentru piloții de la regimentul de aviație Mihail Kogălniceanu, ca de fiecare dată, cu cercetarea meteorologică a raionului de zbor. Avionul ...
Wizz Air Pilot Academy se lansează în Romania, iar în cadrul acestui proiect, sunt căutați tineri care doresc să deveni piloți. Foarte important, experiența anterioară nu este ...
Alte ştiri din sectiunea Eveniment
Doi tineri s-au electrocutat duminică după-amiază pe podul CFR din Parcul Herăstrău din Capitală, intervenția pompierilor și salvatorilor SMURD fiind îngreunată din cauza ...
Polițiștii arădeni au mobilizat echipaje care caută, duminică, un șofer care a accidentat mortal un biciclist pe DN 79, iar apoi a fugit de la locul faptei, victima nefiind ...
Două elicoptere survolează, sâmbătă și duminică, litoralul românesc. Cele două aparate de zbor au fost văzute azi, la joasă înălțime, în Vama Veche și Neptun, în ...
Un accident grav a avut loc pe Autostrada Soarelui, în această dimineață, în drumul spre mare în zona localității Lehliu. Din primele informații se pare că un ...
Tragedie în zi de sărbătoare, lângă Sibiu. O fată de 18 ani și-a pierdut viața după ce mașina în care se afla s-a izbit violent de un stâlp.Adolescenta era pe ...
Accident rutier, fără persoane încarcerate, între loc.Cumpăna și Lazu. Un copil de 11 ani a fost preluat de un echipaj smurd, fiind doar speriat.
IPJ Constanța a anunțat că a fost găsit pe plaja din Costinești „copilul de 9 ani despre care familia sesizase că a intrat la scăldat în mare, la Costinești și nu mai fusese ...
Ministerul Afacerilor Externe condamnă, 'în termenii cei mai categorici', atacarea unor nave civile în Orientul Mijlociu și își exprimă profunda îngrijorare față de atacurile ...
Un bărbat de 53 de ani, șofer de camion, a murit, azi, pe A4. Acesta  a oprit să ii ajute pe alți șoferi care aveau până. Când s-a dus să ia compresorul ...
Acțiunea este organizată de polițiștii Serviciului Rutier Constanța, pe linia prevenirii conducerii sub influența alcoolului sau a altor substanțe ...
Procurorii DIICOT din Timișoara au destructurat o rețea de trafic de droguri care aproviziona cu stupefiante piața din Craiova, județul Dolj, și din alte câteva orașe din zona ...
Forțe impresionante de ordine au fost mobilizate în seara zilei de vineri, 14 iunie, în preajma unui bloc situat pe bulevardul Unirii din București, unde un bărbat a amenințat cu ...
Militarul din București, acuzat că vineri a agresat sexual o fetiță de 13 ani, a fost reținut, sâmbătă dimineață. Militarul va fi prezentat Tribunalului Militar ...
În jurul orei 7.48, un bărbat în vârstă de 65 de ani a condus un autoturism pe autostrada A2, dinspre București către Constanța și ajungând la km. 180+200 m, pe ...
Focuri de armă în trafic pe o șosea din Gorj. Un șofer a tras cu pistolul spre un jandarm și un polițist după ce oamenii legii i-au cerut să se legitimeze ...
Polițiștii de frontieră din cadrul Grupului de Nave Mangalia au intervenit în sprijinul a patru cetățeni români care se aflau la bordul unei ambarcațiuni de agrement ...
Un primar din județul Botoșani a ajuns în comă la spital după ce cazanul de țuică i-a explodat în față. A suferit arsuri de gradul 3 și 4 pe jumătate din ...
O persoană a murit și șase au fost rănite, sâmbătă dimineața, în urma impactului dintre două mașini, pe Autostrada Soarelui, în zona localității ...
Începând cu acest sfârșit de săptămână, peste 1000 de pompieri din 23 de județe ale țării vor suplimenta efectivele de salvatori de pe litoralul românesc, pe ...
Copil disparut în mare în Costinești, în apropierea Epavei, anunță ISU CONSTANȚA.
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Arhiva