Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Eveniment

Piloți de elită, pe MiG-29. Aterizare de noapte, în condiții grele!

Ştire online publicată Joi, 11 Aprilie 2019

Începem, astăzi, o poveste al cărei protagonist a fost un pilot elev devenit ulterior cel mai bun pilot de acrobație din țară pe avionul MiG-29. O aterizare de noapte, în condiții grele!

Cei doi piloți se aflau în cabina avionului MiG-23 dublă comandă numărul 136, legați în chingi de scaune și parașute, cu laringofoanele cuplate, avionul oprit cam în dreptul primei bretele de intrare la pistă. Undeva mai departe, la locul de pornire și rulare, maistrul militar Constantin Berbec, un lungan de doi metri, stătea cu privirea ațintită spre pistă, urmărindu-și avionul. Atât cât putea să vadă în întunericul nopții ce cădea lent peste aerodrom.

Au intrat la pistă pentru decolare cam după ora 20. În cabina din față se afla pilotul elev, iar în cabina din spate, pilotul instructor. Locotenent-colonel Gheorghe Sitaru, zis „Pisoiu“, conducător de zbor în acea noapte, urmărea de sus, din Punctul de Conducere Zbor (PCZ) toată activitatea de jos, din lungul pistei și din lateral.

Locotenent-major Valer Iosif Mureșan, zis „Muri“, pilot-elev în cabina întâi a cerut prin radio:

- Sunt 215. Frână. Flaps. SAU. Blocaj. Aprobați decolarea în forțaj total.

- Aprob decolarea pentru efectuarea exercițiului. Mergi în zona 2.

- Confirm!

„Muri“ a decolat pe cap-compas patru grade cu forțaj total și a așteptat să atingă înălțimea de siguranță, apoi a dat comanda pentru escamotarea flapsurilor și a trenului de aterizare. Atenția îi era concentrată asupra aparatelor de bord, luminate strident în semiobscuritatea cabinei, în culori roșii, verzi și galbene.

- Urcăm la 1.000 de metri, i-a zis instructorul, locotenent-colonel Pavel Oțelea.

Comenzi executate după carte 

Noaptea de 18 aprilie 1991 era întunecată, acoperire 8-10/10, limita inferioară a norilor 3.500 metri, limita superioară peste 10.500 și vizibilitatea sub plafon 7 km. Pentru pilotul Mureșan erau condiții bune pentru zborul de control în zonă, zbor în urma căruia urma să primească un calificativ și aprobarea pentru a continua să zboare în simplă comandă, noaptea în condiții meteo grele la barem ridicat. Exercițiul era 255+254 din Cursul de pregătire pentru luptă 1982 (CPL-82) și însemna zbor în dublă comandă în nori și intrare pe direcția de aterizare din linie dreaptă și prin două viraje de 180 grade.

- Mai bine la 2.000, a spus pilotul-elev.

- Corect!

În zborul de control, elevul pilotează. Pilotul instructor intervine numai dacă apare o situație limită în zbor, având și autoritatea necesară. La acel zbor, dar și la altele, instructorul putea crea pilotului-elev o situație limită de zbor, așa zisa „momeală“, prin decuplarea unor aparate prestabilite conform exercițiului. Între cer și pământ, între 2.000 și 6.000 metri, cei doi piloți simt la fel. Comenzile sunt executate după carte. Exact. Nu e timp de poezie sau de admirat „peisajul“. Nici nu ai ce să vezi în întuneric. Doar mici sclipiri de luminițe printre spărturile de nori. Ești concentrat pe aparatele de zbor și navigație. Trebuie să le acorzi maximă atenție. Intri sau ieși din nori sub unghiuri diferite.

MiG-ul 23 era un avion cu geometrie variabilă cu o infinitate de poziții ale aripii. De bază se foloseau trei poziții: ca și cum ai zbura simultan trei avioane…

Un program experimental 

Valer Iosif Mureșan este ardelean, absolvent al Liceului militar „Mihai Viteazul“ de la Alba Iulia în 1981 și al Școlii Militare de Ofițeri de Aviație Naviganți, promoția 1985. În primul an, a zburat avionul IAR-823 avându-l instructor pe locotenentul Lascăr Banu, în anul doi, a zburat avionul L-29 avându-l instructor pe locotenent-major Costică Ceucă, iar în anul trei și patru, a zburat avionul L-39 avându-l instructor pe căpitan Petru Lazăr.

După absolvire și avansarea la gradul de locotenent aviator, a fost repartizat împreună cu locotenentul Ion Poloboc la Regimentul 57 Aviație Vânătoare pentru a zbura, într-un program experimental, avionul cu geometrie variabilă MiG-23.

Tinerii locotenenți Mureșan și Poloboc au fost încadrați la Escadrila a II-a comandată de maiorul Pavel Oțelea, zis „Tătuca“. Până să iasă la simplă, „Muri“ a zburat în dublă comandă aproximativ 10 ore. La simplă comandă, a ieșit pe 11 iulie 1986, sub atenta supraveghere a instructorului, maior Dionisie Mircea, cu care a executat exercițiul 2+3 însemnând zbor de control în zonă pentru însușirea de maniabilități și tur de pistă, înălțimile de zbor fiind cuprinse între 2.000 și 6.000 metri.

Comandantul Mircea i-a acordat calificativul „Foarte bine“ și i-a dat drumul la simplă comandă în tur de pistă. Până la 18 aprilie 1991, Mureșan acumulase 163.42 ore de zbor pe avionul MiG-23, din care, 99.23 ore în simplă comandă.

Urcăm la 2000! 

De la Stația de Dirijare la Aterizare (SDA), tânărul locotenent Mircea Luca, ofițerul navigator, le-a transmis:

- Cap-compas 340 înălțime 1200.

- Confirm! Urcăm la 2000.

- Aprob la 2000…

Apoi, „Muri“ a comunicat prin radio conducătorului de zbor:

- Am intrat în zona doi. Aprobați începerea lucrului.

- Aprob 215!

(Continuare, în ediția de mâine a ziarului nostru)

Căpitan-comandor de aviație (r) Nelu ENACHE - ARPIA, Filiala Constanța

PUBLICITATE
Citeşte şi
În noaptea de 18/19 octombrie a anului 1976, sub cerul plumburiu al acelei toamne capricioase, nava comercială albaneză „Mati” se zbătea, pe viață și pe moarte, cu ...
După 18 zboruri și cam tot atâtea ore de zbor în dublă comandă pe avionul ZLIN-526 F am fost admis la zborul în simplă comandă și de comandantul de escadrilă, el fiind ultimul ...
Am coborât treptele hotelului EGRETA de la Dunavățul de Jos, la sfârșit de septembrie 2014, împreună cu mai mulți medici participanți la acea conferință. Erau medici de familie și ...
Alte ştiri din sectiunea Eveniment
Un fost student palestinian al Universității de Medicină Carol Davila din Capitală a ajuns în atenția SRI, iar procurorii cer ca el să fie declarat indezirabil pentru următorii 10 ...
Persoana înecată în Canalul Dunăre Marea Neagră, în zona localității Castelu. "În urma unui apel primit la 112, am fost solicitati sa intervenim pt gestionarea unei ...
Un bebeluș a fost la un pas de moarte după ce s-a intoxicat cu apa dintr-o fântână contaminată cu nitriți. A fost nevoie de intervenția unui elicopter SMURD pentru ca micutul să ...
Un pescar din Maramureș susține că ar fi prins mai mulți pești Piranha în apele lacului de acumulare Firiza, situat la poalele Munților Gutâi.Maramureșeanul a ...
Accident rutier între două autoturisme, cu patru victime neîncarcerate, conștiente, la intrare în localitatea Topraisar. În aceste momente, se fac cercetări la fața ...
Sentință pentru șoferul beat care a provocat teribilul accident rutier de la Ovidiu, în urma căruia trei persoane - mamă, fiica și bunica și-au pierdut viața ...
La data de 21 iulie a.c., polițiști din cadrul Secției 4 au fost sesizați de o femeie, de 59 de ani, din municipiul Constanța, despre producerea unui ...
Noile aparate drugtest au ajuns la Constanța.Acestea au fost predate în urmă cu puțin timp către Inspectoratul Județean de Poliție Constanța.Aparatele vor fi folosite de către ...
Gheorghe Ștefan, fost primar al municipiului Piatra Neamț, a fost condamnat luni de Tribunalul București la 3 ani și 9 luni închisoare cu executare pentru trafic de influență, în ...
Polițiștii de frontieră din cadrul Sectorului Poliției de Frontieră Brodina - ITPF Sighetu Marmației cercetează o femeie din județul Suceava pentru complicitate la ...
În multe țări europene, lucrurile s-au schimbat după scandalul emisiilor poluante de la Volkswagen, din 2015. De exemplu, în Milano nu se mai poate circula cu mașini diesel Euro ...
Este coadă pentru înscrieri la Academia de Poliție. Mii de tineri au venit din toată țara încă de la primele ore ale dimineții. Numai cei complet apți din punct de vedere ...
Ministerul român de Externe a emis o nouă atenționare de călătorie pentru Grecia. Astăzi este risc ridicat de producere a unor incendii de vegetație în mai multe zone, din cauza ...
La data de 21 iulie a.c., polițiști din cadrul Poliției stațiunii Costinești au fost sesizați de către un bărbat, de 28 de ani, din județul ...
Polițiștii constănțeni fac permanent razii pe șoselele din județul Constanța și mai în stațiunea Mamaia. Chiar și așa încă se mai găsesc șoferi inconștienți care urcă la volan ...
Caz revoltător în Dâmbovița. Un băiețel de doi ani și jumătate a rămas 40 de minute într-o mașină încinsă, după ce bunicul și mama l-au lăsat singur ...
Direcția Rutieră a Poliției Române va coordona, pe parcursul săptămânii 22 – 28 iulie a.c., o nouă acțiune pentru prevenirea accidentelor rutiere produse, în special, din ...
Accident rutier între mai multe autoturisme, pe autostrada A2, km 206, cu patru victime, dintre care una este încarcerată.UPDATE - Sunt implicate șase autoturisme. De asemenea ...
Polițiștii constănțeni fac permanent razii pe șoselele din județul Constanța și mai în stațiunea Mamaia. Chiar și așa încă se mai găsesc șoferi inconștienți care urcă la volan ...
Din cauza numărului mare de autovehicule, circulația rutieră pe autostrada A1 Pitești - București și pe Autostrada A2 București - Constanța se desfășoară în ...
Social Politică Sport
Cultură-Educație Economie Actual
Fun Arhiva