Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Eveniment

Piloți de elită, pe MiG-29. Aterizare de noapte, în condiții grele!

Ştire online publicată Joi, 11 Aprilie 2019

Începem, astăzi, o poveste al cărei protagonist a fost un pilot elev devenit ulterior cel mai bun pilot de acrobație din țară pe avionul MiG-29. O aterizare de noapte, în condiții grele!

Cei doi piloți se aflau în cabina avionului MiG-23 dublă comandă numărul 136, legați în chingi de scaune și parașute, cu laringofoanele cuplate, avionul oprit cam în dreptul primei bretele de intrare la pistă. Undeva mai departe, la locul de pornire și rulare, maistrul militar Constantin Berbec, un lungan de doi metri, stătea cu privirea ațintită spre pistă, urmărindu-și avionul. Atât cât putea să vadă în întunericul nopții ce cădea lent peste aerodrom.

Au intrat la pistă pentru decolare cam după ora 20. În cabina din față se afla pilotul elev, iar în cabina din spate, pilotul instructor. Locotenent-colonel Gheorghe Sitaru, zis „Pisoiu“, conducător de zbor în acea noapte, urmărea de sus, din Punctul de Conducere Zbor (PCZ) toată activitatea de jos, din lungul pistei și din lateral.

Locotenent-major Valer Iosif Mureșan, zis „Muri“, pilot-elev în cabina întâi a cerut prin radio:

- Sunt 215. Frână. Flaps. SAU. Blocaj. Aprobați decolarea în forțaj total.

- Aprob decolarea pentru efectuarea exercițiului. Mergi în zona 2.

- Confirm!

„Muri“ a decolat pe cap-compas patru grade cu forțaj total și a așteptat să atingă înălțimea de siguranță, apoi a dat comanda pentru escamotarea flapsurilor și a trenului de aterizare. Atenția îi era concentrată asupra aparatelor de bord, luminate strident în semiobscuritatea cabinei, în culori roșii, verzi și galbene.

- Urcăm la 1.000 de metri, i-a zis instructorul, locotenent-colonel Pavel Oțelea.

Comenzi executate după carte 

Noaptea de 18 aprilie 1991 era întunecată, acoperire 8-10/10, limita inferioară a norilor 3.500 metri, limita superioară peste 10.500 și vizibilitatea sub plafon 7 km. Pentru pilotul Mureșan erau condiții bune pentru zborul de control în zonă, zbor în urma căruia urma să primească un calificativ și aprobarea pentru a continua să zboare în simplă comandă, noaptea în condiții meteo grele la barem ridicat. Exercițiul era 255+254 din Cursul de pregătire pentru luptă 1982 (CPL-82) și însemna zbor în dublă comandă în nori și intrare pe direcția de aterizare din linie dreaptă și prin două viraje de 180 grade.

- Mai bine la 2.000, a spus pilotul-elev.

- Corect!

În zborul de control, elevul pilotează. Pilotul instructor intervine numai dacă apare o situație limită în zbor, având și autoritatea necesară. La acel zbor, dar și la altele, instructorul putea crea pilotului-elev o situație limită de zbor, așa zisa „momeală“, prin decuplarea unor aparate prestabilite conform exercițiului. Între cer și pământ, între 2.000 și 6.000 metri, cei doi piloți simt la fel. Comenzile sunt executate după carte. Exact. Nu e timp de poezie sau de admirat „peisajul“. Nici nu ai ce să vezi în întuneric. Doar mici sclipiri de luminițe printre spărturile de nori. Ești concentrat pe aparatele de zbor și navigație. Trebuie să le acorzi maximă atenție. Intri sau ieși din nori sub unghiuri diferite.

MiG-ul 23 era un avion cu geometrie variabilă cu o infinitate de poziții ale aripii. De bază se foloseau trei poziții: ca și cum ai zbura simultan trei avioane…

Un program experimental 

Valer Iosif Mureșan este ardelean, absolvent al Liceului militar „Mihai Viteazul“ de la Alba Iulia în 1981 și al Școlii Militare de Ofițeri de Aviație Naviganți, promoția 1985. În primul an, a zburat avionul IAR-823 avându-l instructor pe locotenentul Lascăr Banu, în anul doi, a zburat avionul L-29 avându-l instructor pe locotenent-major Costică Ceucă, iar în anul trei și patru, a zburat avionul L-39 avându-l instructor pe căpitan Petru Lazăr.

După absolvire și avansarea la gradul de locotenent aviator, a fost repartizat împreună cu locotenentul Ion Poloboc la Regimentul 57 Aviație Vânătoare pentru a zbura, într-un program experimental, avionul cu geometrie variabilă MiG-23.

Tinerii locotenenți Mureșan și Poloboc au fost încadrați la Escadrila a II-a comandată de maiorul Pavel Oțelea, zis „Tătuca“. Până să iasă la simplă, „Muri“ a zburat în dublă comandă aproximativ 10 ore. La simplă comandă, a ieșit pe 11 iulie 1986, sub atenta supraveghere a instructorului, maior Dionisie Mircea, cu care a executat exercițiul 2+3 însemnând zbor de control în zonă pentru însușirea de maniabilități și tur de pistă, înălțimile de zbor fiind cuprinse între 2.000 și 6.000 metri.

Comandantul Mircea i-a acordat calificativul „Foarte bine“ și i-a dat drumul la simplă comandă în tur de pistă. Până la 18 aprilie 1991, Mureșan acumulase 163.42 ore de zbor pe avionul MiG-23, din care, 99.23 ore în simplă comandă.

Urcăm la 2000! 

De la Stația de Dirijare la Aterizare (SDA), tânărul locotenent Mircea Luca, ofițerul navigator, le-a transmis:

- Cap-compas 340 înălțime 1200.

- Confirm! Urcăm la 2000.

- Aprob la 2000…

Apoi, „Muri“ a comunicat prin radio conducătorului de zbor:

- Am intrat în zona doi. Aprobați începerea lucrului.

- Aprob 215!

(Continuare, în ediția de mâine a ziarului nostru)

Căpitan-comandor de aviație (r) Nelu ENACHE - ARPIA, Filiala Constanța

PUBLICITATE
Citeşte şi
13 august 2014 Marinarii din văzduh
Îndrăgesc deopotrivă și marea și zborul și au înțeles că trebuie să le respecte capriciile. Pentru piloții de pe elicopterele navale din dotarea Armatei Române, înțelegerea ...
Ca în fiecare an, în toată existența sa, Regimentul 57 Aviație Vânătoare a fost dislocat cu forțe materiale și umane pe aerodromul Alexeni pentru parada aeriană de la 23 August ...
Ziua de 24 decembrie 1989 se anunța mai frumoasă decât ziua precedentă. Cerul era aproape senin. Aerodromul de la Tuzla se retrezea, încet, încet, la viață. Dacă se poate spune ...
Alte ştiri din sectiunea Eveniment
Cadavrele a 39 de persoane au fost descoperite, noaptea trecută, într-un tir la un complex industrial la est de Londra, în Essex, iar poliția a anunțat arestarea unui bărbat sub ...
Descinderi ale procurorilor DIICOT și DNA au avut loc, miercuri, la sediul companiei aeriene TAROM. Compania este implicată într-un scandal uriaș declanșat după ce ...
Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 384/2006 privind Statutul soldaților și gradaților profesioniști, PL-x nr. 144/2019, a primit aviz favorabil din ...
Copiii sunt așteptați mâine, 24 octombrie, la Casa de Cultură a Sindicatelor din Constanța, unde pot viziona trei piese. Prima va începe la ora 8.45, când trupa „Yuppie ...
Un tânăr de 27 de ani s-a aruncat din cabina unui TIR direct în râul Olt, după ce flăcările au cuprins mastodontul. Accidentul a avut loc în județul Sibiu.TIR-ul a luat foc ...
46 de sancțiuni în valoare de 13.340 de lei au fost aplicate de polițiștii locali cu atribuții în domeniul circulației pe drumurile publice, în urma ...
În zilele de 23-24 octombrie, aeronave din dotarea Forțelor Aeriene Române vor executa zboruri de antrenament în zona Mormântului Ostașului Necunoscut din Parcul Carol - ...
Fostul ministru al Sănătății Nicolae Bănicioiu a fost citat miercuri la Parchetul General pentru a da explicații cu privire la intervenția din seara incendiului din ...
Ziua Armatei României, 25 octombrie, va fi sărbătorită printr-o serie de manifestări organizate în principalele garnizoane din țară, în statele în care România are acreditați ...
O fată de 17 ani, din comuna prahoveană Gherghița, este căutată de Poliție după ce părinții acesteia au anunțat că nu s-a mai întors acasă de la școală. Părinții le-au ...
Un copil de 12 ani, din Botoșani, a dispărit de cinci zile după ce a plecat la o stână aflată în apropierea casei. Polițiștii fac apel la cetățeni să-i ajute să-l ...
Electrocentrale Constanța S.A. (CET Palas) a comunicat în data de 23.10.2019 că înregistrează o avarie pe rețeaua care alimentează cu energie termică primară punctul termic PT ...
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) - singura reprezentativă pe ramura activității de Transport rutier de ...
Polițiștii de frontieră din cadrul Grupului de Nave Constanța au depistat, în zona de competență, cinci cetățeni români care transportau, cu o autoutilitară, aproximativ ...
Exercițiile cu trageri reale din poligonul Grohotiș, de la mijlocul lunii octombrie, au contribuit la îndeplinirea cerințelor de instruire, obiectivul principal din cadrul ...
Nava militară hidrografică NMH „Căpitan-comandor Alexandru Cătuneanu”, comandată de căpitan-comandorul Rogers Casian, se afla, ieri, în Marea Neagră, în marș spre ...
Luni, 21 octombrie, a fost declarată capabilitatea de operare inițială a detașamentului „Carpathian Pumas” aflat în misiune în Mali, prin care militarii ...
Administratorul unei firme din Ilfov, în vârstă de 44 de ani, este anchetat penal, după ce polițiștii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă și lucrătorii vamali ...
Polițiștii Secției 4, împreună cu colegii de la Biroul de Analiză și Prevenire a Criminalității, au organizat, săptămâna aceasta, o acțiune pe linia ...
Polițiștii constănțeni au fost pus în aplicare, în cursul zilei de ieri, 27 de mandate de percheziție domiciliară, pe raza județelor Constanța și Călărași. În urma acestora, a ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Economie Actual Fun
Auto Tehnologie Arhiva