Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Eveniment

Piloți de elită ai aviației militare românești. Trecerea pe MiG-23

Ştire online publicată Miercuri, 15 Mai 2019

În procesul de pregătire în zbor pe noi tipuri de avioane, piloții parcurg un curs de pregătire teoretică și practică. Nu există zbor în care să fie totul perfect. Așa s-a întâmplat și pe 4 mai 1982, când fostul comandant de escadrilă Pavel Oțelea executa exerciții de trecere pe avionul MiG-23. La una din aterizări, a venit prea jos și a spart una din balizele ce delimitează axul pistei. Nu au fost urmări. Pregătirea a continuat! 

După gustare, cam la a treia ieșire, conform planificării de zbor, s-au îndreptat către avionul MiG-23UB, dublă comandă, căpitanul Pavel Oțelea (pilot-elev) și căpitanul Florin Botezatu (pilot-instructor). Era ziua de 4 mai 1982, zi frumoasă, fără nori, zi numai bună de zbor în condiții meteo normale. 
Căpitanul Pavel Oțelea era proaspăt absolvent al Academiei Militare în toamna anului 1980 și primise repartiția în regimentul de unde plecase: Regimentul 57 Aviație Vânătoare Mihail Kogălniceanu. La origini era dobrogean și, după liceu, urmase cursurile Școlii Militare de Ofițeri Activi de Aviație „Aurel Vlaicu“ de la Boboc-Buzău, secția naviganți.

„Aprob pornirea!” 
La locul de staționare al avioanelor, locul numit „la parajet“, i-a întâmpinat tehnicul de avion, într-o poziție de drepți și a dat raportul: 
- Avionul MiG-23 e pregătit pentru zbor. 
- Bine, bine! a răspuns Florin Botezatu. Trecem la verificare. 
Și ambii piloți au început verificarea exterioară a avionului, după care au urcat în cabine: Pavel Oțelea în cabina din față, iar Florin Botezatu în cabina din spate, cabina instructorului. Aveau de executat un zbor de control pe traiect la înălțimea de 11.000 metri, exercițiu pe care Pavel Oțelea îl avea de parcurs în pregătirea sa, el fiind în curs de trecere pe avionul MiG-23. Traiectul de zbor avea o durată de 40 minute și, ca puncte de reper, Mihail Kogălniceanu - Peceneaga - 20 km est Sfântu Gheorghe - Mihail Kogălniceanu. Viteza medie, în jur de 800 km/h. Piloții au închis și ermetizat cabinele, iar Pavel Oțelea a trecut la verificarea aparaturi de la bord și a cerut pornirea motorului: 
- Aprobați pornirea! 
- Aprob pornirea, i-a răspuns conducătorul zborului din acea zi, maior Vasile Borcan, nimeni altul decât cel care avea să catapulteze un an mai târziu, pe 29 iunie 1983, dintr-un avion MiG-21MF exact când era în zbor de urcare, totul din cauza defectării unei instalații de la bord. 

Rulaj și decolare  
Avionul celor doi a pornit în rulaj și a mai fost oprit o dată, pentru o ultimă verificare, pe bretea, înainte de intrarea la pistă. Tehnicul Ilie Ghirișan a trecut pe sub burta avionului verificând eventuale scurgeri de ulei și a ridicat paleta verde, semn că totul era în regulă. 
Pilotul elev Pavel Oțelea a virat la stânga, cu motorul turat și a orientat avionul pe mijlocul pistei cu botul pe direcția nord. Cu frâna strânsă la maxim, cere decolarea: 
- Aprobați decolarea în forțaj total. 
- Aprob! 
Ca o săgeată slobozită dintr-un arc, avionul străpunge aerul, roțile scot fum din cauciucuri, iar ajutajul lasă în urmă o dâră de foc și un zgomot puternic, prelung. După desprinderea de pistă, Pavel dă comanda de escamotare a trenului de aterizare și apoi a flapsului. 
Pilotul elev a înclinat avionul în viraj pe stânga pe cap-compas 330 grade, urcând rapid spre primul reper, Peceneaga. Cere trecerea pe canalul de dirijare cu Punctul de Comandă (PC): 
- URANIU sunt în urcare spre primul reper. 
- Aprob pe curs 330, i se răspunde. 
Pavel stă cu ochii pe aparate, urmărind înălțimea, capul-compas și viteza. La 10.000 de metri are senzația că e stăpânul universului. Într-atât de imensă e libertatea. Acolo, sus, doar frânturile de cuvinte din convorbirile radio îți amintesc de pământ. 

N-a suportat să-și raporteze colegii pentru abateri 
La absolvirea școlii, Pavel Oțelea s-a trezit - cum singur recunoaște - și căsătorit și șef de promoție. Apoi, timp de un an, a făcut cursul de trecere pe avionul MiG-21, primul zbor de aclimatizare pe 21 mai 1973 cu instructorul de zbor maior Ion Stahie (Săndulescu) pe avionul MiG-21RFMM (SPS). 
Pentru că terminase ca șef de promoție, a fost pus șef de curs, dar, nesuportând să-și raporteze vreun coleg pentru abateri, toate oalele se spărgeau în capul lui. 
După Bacău, a urmat repartiția la Regimentul 57 Aviație Vânătoare Mihail Kogălniceanu, pe 15 septembrie 1973, împreună cu alți colegi: Ioan Soporan, Ioan Dudaș, Corneliu Dumbravă, Teodor Petrichei. Locotenentul Pavel Oțelea a fost încadrat pilot la Escadrila a III-a comandată de maiorul Costel Teodorescu, locțiitor căpitan Daniel Codreanu și comandant de patrulă maior Augustin Vâlcan. 
După absolvirea Academiei, căpitanul Pavel Oțelea a fost încadrat instructor cu tragerile și lupta aeriană (ITLA) la Escadrila I-a comandată de căpitanul Mircea Dionisie. După spusele lui, n-a avut nimic de câștigat urmând academia, ci a rămas doar cu multe cunoștințe de ordin militar. 

„Ești prea jos…” 
Zborul de la Peceneaga la 20 km est Sfântu Gheorghe este momentul în care pilotul-elev învață cum să folosească aparatura de bord, radionavigație și RSBN. Instructorul nu intervine cu nimic. Știe că Oțelea a memorat bine reperele traiectului, punctele de schimbare a capului compas, înălțimea de evoluție și timpii de zbor, calculate la pregătirea preliminară a zborului. Tot atunci s-a făcut verificarea și sub supravegherea comandantului de regiment, colonel Ion Urs. 
Venirea la aterizare o execută din linie dreaptă. La radiofarul îndepărtat (RFI) menține înălțimea la 4.000 metri și intră pe capul compas de îndepărtare cunoscut. Raportează: „La viraj“. Și intră pe capul de aterizare. Reduce viteza. În zborul orizontal scoate trenul de aterizare: „Pe direcție. Tren scos!“. 
Dar era mult prea jos pe panta de aterizare. Instructorul Florin Botezatu n-a intervenit în comenzi. Doar i-a repetat în cască:
- Vezi că ești prea jos… Ești prea jos… 
În procesul aterizării, pilot-elev Pavel Oțelea a lovit cu jamba stângă o baliză, care s-a spart. În rest, aterizare bună. Nu au fost urmări. 
A doua zi, s-a amintit ceva la analiza zborului. 

Curs de trecere pe MiG-23 
Zborul pe MiG-23 l-a început pe 23 februarie 1982, dată la care a început și cursul de trecere pe noul tip de avion. În februarie, a zburat 42 minute, în martie, a zburat 6 ore, iar în aprilie, a zburat 40 minute, toate zborurile în dublă comandă. 
Pe 2 aprilie 1982, a ieșit la simplă cu pilot-instructor colonel Dumitru Tache, zis „Cocoș“. A executat exercițiul 4 din Cursul de pregătire pentru luptă 1979 (CPL-79) și care a însemnat un tur de pistă cu durata de 1.57 ore cu 2 aterizări la înălțimea de 2.000 metri, ziua în condiții meteo normale. Pe 3 aprilie, a executat același exercițiu în simplă comandă, iar pe 24 aprilie, a executat exercițiul 5, zonă maniabilități, o oră și 53 minute cu 3 aterizări. Astfel, pe luna aprilie, a totalizat o oră și 24 minute cu patru aterizări în dublă comandă și 4 ore cu șase aterizări în simplă comandă. 

Căpitan-comandor de aviație (r) Nelu ENACHE, ARPIA - Filiala Constanța

PUBLICITATE
Citeşte şi
Nava maritimă hidrografică „Alexandru Cătuneanu” s-a întors acasă după ce a încheiat cu bine Exercițiul multinațional „Ariadne 19”. Timp de două săptămâni ...
Sute de mii de români ar putea să aibă mai multe zile de concediu, în cazul în care solicită acest lucru în mod expres. Mai exact, este vorba despre cadrele militare, adică cele ...
Patru nave militare fluviale execută, în perioada 5 - 16 mai, activități de instrucție pe fluviul Dunărea. Vedeta Fluvială 154 și Vedeta Fluvială 157, din cadrul ...
Alte ştiri din sectiunea Eveniment
276 de absolvenți ai Școlii de Pregătire a Agenților Poliției de Frontieră „AVRAM IANCU” Oradea debutează ca polițiști de frontieră."Astăzi este despre voi, dragi ...
Polițiștii de combatere a criminalității organizate din Constanța, sub coordonarea procurorilor D.I.I.C.O.T. - S.T. Constanța, au efectuat ieri 44 de ...
Astăzi, în jurul orei 11, o femeie de 44 de ani a condus un autoturism pe strada Unirii, dinspre strada Lct. Gheorghe Economu către strada Soveja și, ajungând în dreptul ...
La data de 19 septembrie a.c., polițiștii Biroului de Analiză și Prevenire a Criminalității, împreună cu polițiști din cadrul Biroului Rutier Constanța au ...
Astăzi, în jurul orei 09.15, un bărbat de 55 de ani a condus un ansamblu de vehicule format din cap tractor și semiremorcă, pe DN 2 A, pe prima bandă, dinspre Crucea către ...
În urmă cu puțin timp, o persoană înecată a fost scoasă din apele Mării Negre, în localitatea Costinești, anunță ISU Constanța.UPDATE -  Este vorba despre o persoană de 21 de ...
Polițiștii din Mureș au reținut 4 persoane în urma perchezițiilor efectuate ieri, la locuințele unor persoane bănuite de nerespectarea regimului armelor și munițiilor și ...
Trenul Regio 4205, care circulă pe relația Vatra Dornei- Bistrița, a accidentat treisprezece vaci, vineri dimineață, la o trecere la nivel cu calea ferată din județul ...
Fostul președinte al El Salvador, Antonio Saca, a fost condamnat joi la doi ani de închisoare pentru dare de mită, a anunțat biroul procurorului general, citat vineri de DPA ...
Un atac înfiorător comis în Marea Britanie indică drept principal suspect un român. Bărbatul a intrat în casa unei familii, deghizat în curier. Le-a lovit cu brutalitate pe cele ...
Constănțenii care se aflau, joi după-amiază, în jurul orei 19,00, în fața Gării Constanța, au avut parte de un … spectacol, pus în scenă de un polițist ...
În acest sfârșit de săptămână, efective de jandarmi din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Constanța, alături de lucrători din cadrul I.P.J. Constanța, I.S.U ...
1.300 participanți, 200 sportivi, 38 țări și nu mai puțin de 78 de sportivi de elită vor fi reuniți la cea de-a 11-a ediție a H3RO by Trichallenge, care ...
Un bărbat a fost reținut, miercuri, 18 septembrie, de polițiștii constănțeni, fiind căutat de autoritățile franceze pentru proxenetism și spălare de ...
Aproximativ 500 de militari, șase nave militare și un elicopter desfășoară, până pe 20 septembrie, activități de instruire în raioane maritime, împreună cu ...
Un bărbat de 35 de ani este anchetat de oamenii legii, după ce a fost surprins la volanul unui autoturism, deși nu avea permis și era și sub influența ...
Șase fete cu vârste cuprinse între 15 și 20 de ani au fost salvate joi de polițiști în urma unor percheziții efectuate într-un caz de trafic de minori, se arată într-un comunicat ...
Moarte învăluită în mister la Târgoviște! O femeie, de 73 de ani, a fost găsită fără suflare, pe un trotuar, lângă un pasaj de la ieșirea din oraș.Deocamdată, anchetatorilor nu le ...
Gest extrem al unui profesor de sport din Drobeta Turnu Severin.Bărbatul, în vârstă de 50 de ani, și-a pus capăt zilelor chiar în sala de sport în care a lucrat împreună cu elevii ...
O femeie, de 32 de ani, din comuna Gohor, a sesizat Poliția municipiului Tecuci, la numărul unic de urgență 112, cu privire la faptul că ar fi sechestrată în locuința unui  ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Economie Actual Monden
Fun Arhiva