Comandantul navei "Ștefan cel Mare":

"Pe mare depindem unii de alții, suntem o familie care se sprijină la nevoie!"

1071

Articole de la același autor

De două decenii, comisarul șef Cătălin Paraschiv străbate mările, ca polițist de frontieră, iar de aproape un deceniu este comandantul navei amiral "Ștefan cel Mare". Alături de echipajul său, a participat la numeroase misiuni internaționale, au fost apreciați și chiar dați drept exemplu față de instituțiile din alte țări. 


"Fiecare cadet visează să ajungă comandant pe nava amiral și, apoi, amiral", mărturisește comisarul șef Cătălin Paraschiv referitor la momentul de acum aproape un deceniu, când a devenit comandantul navei "Ștefan cel Mare". 


Născut în Brăila, absolvent al Liceului Militar de Marină "Alexandru Ioan Cuza" și ulterior al Academiei Navale "Mircea cel Bătrân", Cătălin Paraschiv a ales cariera de polițist de frontieră încă de pe băncile școlii. A debutat cu funcția de ofițer secund, pe o navă de patrulare fluvială, la Galați, iar ușor a avansat, până când, în 2010, a preluat comanda navei amiral a Poliției de Frontieră. 


Comandantul navei amiral de aproape un deceniu 
"În primăvara lui 2010, după una dintre nenumăratele misiuni executate, am aflat că nava amiral «Ștefan cel Mare» urma să fie botezată odată cu lansarea la apă și, împreună cu doi colegi, am hotărât să participăm la festivitate, neoficial. Atunci, practic, a luat naștere dorința de a face parte din echipajul acestei nave. Am fost foarte mândri și impresionați de această navă și am simțit provocarea de a continua evoluția în carieră ca și comandant al acesteia. 


După puțin timp, am decis să particip la interviul organizat pentru ocuparea postului de comandant și am reușit, fiind numit pe funcție pe 15 august 2010. Această reușită a reprezentat pentru mine o mare realizare, un pas mare în cariera pe care o visam încă de pe băncile școlii. Capacitățile operaționale excepționale de la bord impun o nouă concepție de supraveghere cu această navă multirol, față de toate celelalte nave ale Poliției de Frontieră Române. Practic, această navă, prin tehnologia, ambarcațiunile și performanțele sale, poate fi considerată o unitate complexă", a afirmat comisarul șef Cătălin Paraschiv, într-un material făcut public de Poliția de Frontieră Română. 


"Marea îmi este o bună prietenă!" 
După 20 de ani de când lucrează pe apă, spune că "marea a devenit o parte importantă din viață". 


"Am avut ocazia să o văd în aproape toate stările ei și o consider o bună «prietenă». Mi-am petrecut zile și nopți în compania ei și aproape că îi cunosc toate secretele. Marea este minunată!", a mai afirmat polițistul de frontieră. 


De aceea, spune că printre calitățile unui marinar trebuie să se numere profesionalismul, răbdarea și rezistența la perioadele petrecute departe de casă. 


"Chiar dacă pare o meserie ușoară, când o parte din timpul petrecut pe mare este cel normal, de supraveghere, fără alte incidente și pe stări ale mării nu poate agitate, sarea se schimbă mult, chiar și dramatic, atunci când se descoperă o încălcare a regimului juridic. Rutina zilnică se transformă într-o stare complexă, de alertă, cu grad de efort maxim, care poate apărea oricând, la orice oră, inclusiv noaptea și poate dura ore sau zile. De aceea, orice marinar din Poliția de Frontieră trebuie să știe să își conserve bine timpul liber și să posede o capacitate de reacție sporită în condiții de dificultate ridicată, în orice moment", a mai arătat comandantul. 


"În momente de criză realizezi cât contează să fim toți profesioniști!"
Nava amiral "Ștefan cel Mare" a participat la numeroase misiuni internaționale, cele mai ample fiind pe coastele italiene, pentru supraveghere și depistarea imigrației ilegale. 


Cea mai mare provocare pe mare a fost în 2016, spune Cătălin Paraschiv, când s-au confruntat cu o defecțiune majoră a navei, pe timp de furtună. 


"În prima misiune executată în Marea Ionică, în cadrul operațiunii comune Triton, după trei zile de marș către est de Sicilia, chiar dacă ultimele trei prognoze meteo estimau o calmare a mării, starea hidrometeorologică s-a înrăutățit foarte mult. Vând a ajuns viteze de 100-110 km/oră (forța 10-11 Beaufort), iar starea de agitație a mării a atins gradul 7 (valuri de 6-8 metri înălțime). După aproximativ 30 de minute, sistemele navei au semnalat o avarie majoră la unul din cele două motoare principale ale navei și, conform manualului, motorul a fost oprit de urgență. Dacă se oprea și al doilea, nava rămânea în derivă și din cauza stării de agitație a mării, se putea ajunge chiar la răsturnarea ei. După minute de încordare și frământări, am luat în calcul și luarea drumului spre Grecia. Dar șeful mecanic m-a anunțat că avaria a fost remediată și că al doilea motor va putea fi pornit. În astfel de momente realizezi cât de important este ca fiecare dintre noi să fim bine pregătiți și profesioniști și cât de mult depindem unii de alții, fiind practic o familie care se sprijină unul pe altul, mai ales la nevoie", a povestit comisarul șef Cătălin Paraschiv. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.4521 secunde