„Părinții” hărților de navigație! Lună specială pentru Direcția Hidrografică

de Cuget Liber Miercuri, 26 Februarie 2020 173
Februarie este o lună specială pentru Direcția Hidrografică Maritimă, un serviciu extrem de important al Forțelor Navale, specializat în editarea hărților de navigație în zona litoralului românesc. 


Ziua hidrografului militar este sărbătorită, an de an, la 23 februarie. Este data la care, în anul 1926, prin Decizia Ministerială a ministrului de Război nr. 126, s-a înființat Serviciul Hidrografic Maritim, un serviciu special de hidrografie, geofizică și astronomie pe lângă Divizia de Mare, având ca atribuții „să se ocupe cu studiile, sondajele și ridicările relative la fluviu și mare, preocuparea, păstrarea și asigurarea navelor cu hărțile și instrumentele necesare navigației și ridicărilor hidrografice, controlul cronometrelor, executarea semnalului de oră în portul Constanța, date meteorologice, aerologice și oceanografice”, potrivit mapn.ro. 


Serviciul hidrografic permanent s-a înființat în țara noastră după Primul Război Mondial, cu scopul de a desfășura acțiuni complexe, pentru asigurarea navigației în Marea Neagră. Primul sediu al serviciului a fost în clădirea Școlii Navale din Constanța, în prezent sediu al Muzeului Marinei Române. 


Până în anul 1940, Serviciul Hidrografic Maritim a desfășurat acțiuni specifice, printre cele mai importante numărându-se: executarea de măsurători hidrografice la gurile Dunării, executarea de prospecțiuni pentru extinderea portului Constanța, editarea hărților de navigație la scara 1: 50.000 în zona de litoral românesc. Între 1940 și 1945, a asigurat acțiunile de luptă ale Marinei Militare, din punct de vedere hidrografic și hidrometeorologic. După cel de-Al Doilea Război Mondial, și-a redus activitatea, dar în următorii 10 ani, mai exact până în 1954, prin grija acestui serviciu, au fost tipărite 20 de hărți, pentru asigurarea navigației în partea de vest a Mării Negre. 


În 1955, Serviciul Hidrografic Maritim a fost reorganizat, acesta devenind, prin Hotărârea 2444 a Consiliului de Miniștri al RPR, emisă la 11 noiembrie 1955, Direcție Hidrografică Maritimă (DHM). Aceasta a executat, în perioada 1955-1990, o mare diversitate de acțiuni în folosul navelor românești militare și civile, dintre care se remarcă: construirea și punerea în funcțiune a farurilor Constanța (1960) și Sf. Gheorghe (1968), editarea „Cărții Pilot a Mării Negre” și a avizelor pentru navigatori, se arată pe site-ul oficial al instituției, dhmfn.ro. 


După anul 1990, instituția, reorganizată, a editat, printre altele, 37 de hărți de navigație naționale, în 2002, a realizat prima Hartă Electronică de Navigație din România, iar în perioada 2002-2003, a realizat Sistemul Meteorologic Integrat Național al Forțelor Navale. 


XXX 
Activitatea Direcției Hidrografice Maritime a fost stabilită și reglementată prin Legea nr. 395 din 2004 privind activitatea hidrografică maritimă, instituția dobândind statutul de autoritate națională în acest domeniu. Din ianuarie 2007, DHM a devenit reprezentanta Guvernului României, în calitate de stat membru al Organizației Hidrografice Internaționale, iar din 2008, este acreditată ca instituție ce desfășoară activități de cercetare științifică, fiind implicată în proiecte cu finanțare națională și europeană. 


În 2012, prin afilierea la Centru Internațional pentru hărți de navigație electronice de pe lângă Oficiul Hidrografic al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Direcția Hidrografică Maritimă a devenit al 27-lea oficiu hidrografic recunoscut pe plan mondial ca producător de hărți de navigație electronice, iar în 2015, au fost întocmite primele hărți navale speciale tip NATO și un act normativ specific, care cuprinde specificațiile tehnice pentru întocmirea tuturor tipurilor de hărți navale speciale existente în NATO. 
(Sursa: Agerpres)


Taguri

Alte ştiri din sectiunea Eveniment

Ultima oră

Titlurile zilei