Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Eveniment
Serialul „Epoleți de azur”

O interceptare neobișnuită. Pasagerii unei curse TAROM, salvați de la moarte!

Ştire online publicată Miercuri, 26 Iunie 2019

O poveste reală, petrecută în data de 25 iunie 1992. Un avion de pasageri și-a pierdut orientarea în zbor. Avionul MiG-23 a fost decolat din serviciul de alarmă și dirijat la interceptare. Echipajul de pe avionul Tarom a fost ajutat să vină la aterizare. Avea 45 de pasageri la bord, care au fost salvați de la o moarte sigură, pentru că avionul intrase deja 30 km pe mare și era în limită de combustibil. 

În seara zilei de 25 iunie 1992, se găseau în Serviciul de Luptă (SPL) la aerodromul Mihail Kogălniceanu locotenent-colonelul Viorel Teletin și locotenentul Lucian-Sorin Zaharia. Pilotul Teletin avea funcția de comandant patrulă la escadrila a II-a, care, după ce a ajuns la Celula de Alarmă, s-a echipat pentru zbor și a mers la avion, iar conducătorul de zbor Zaharia a mers la Punctul de Conducere al Zborului (PCZ) situat în turnul de la aeroport. 
Teletin s-a îndreptat spre Celula de Alarmă și, în timp ce pășea apăsat, a avut senzația că, în aer, în jurul lui, era prea multă liniște. I s-a părut puțin ciudat, dar și straniu în același timp, obișnuit fiind cu zgomotele specifice unui aerodrom: decolări, aterizări, motoare pornind etc. Dar, după cum se spune deseori, avea să fie liniștea dinaintea furtunii… 
Au intrat amândoi în camera destinată piloților, locotenentul Zaharia a luat loc pe un scaun la masa pe care se aflau niște ziare și reviste, iar Teletin s-a întins pe un pat, desfăcând fermoarul de la combinezonul de zbor. Urma o noapte lungă, de odihnă sau.. poate nu. I s-a adresat tânărului ofițer: 
- Pe cine avem în Gradul Trei ? 
Locotenentul a lăsat o clipă revista pe care se uita și a verificat un tabel cu piloții din Serviciul de Luptă, citind cu glas tare: „Adrian Mătase“. 
- A, da, „Pisy“, colegul meu de promoție, a murmurat Teletin. Ok… 

610 să treacă în poziția Unu 
Teletin avea la începutul anului 1992 clasificarea de pilot militar clasa a I-a în toate condițiile meteorologice, cu 720 ore zburate până atunci pe avionul MiG-23 MF și UB, de la trecerea pe acest tip de avion în toamna anului 1979 și participase la două grupe de trageri cu rachete aer-aer în ținte reale, în poligonul Astrahan. Era un bărbat blond, înalt, uscățiv, cu o mustață tunsă scurt și toată înfățișarea lui, de tip slab, cu oasele omoplaților ieșite pe umerii combinezonului de zbor sau a vestonului, în imaginația bogată a colegilor, i-a adus porecla „Bator“, după numele calului cu care Fefeleaga, din nuvela lui Ion Agârbiceanu, căra piatră sfărâmată de pe un deal ca s-o ducă în sat. 
Sunetul vechiului telefon de pe holul clădirii s-a auzit prelung, țipător, deodată cu soneria de alarmă poziționată undeva sus, deasupra ușii de la intrare. Subofițerul de serviciu a ridicat imediat receptorul. De la celălalt capăt al firului, șeful turei de serviciu din Punctul de Comandă (PC), maiorul Nicolae Niță, a transmis: 
- 610 să treacă în poziția Unu. 
- Am înțeles, a răspuns subofițerul și a alergat să anunțe pilotul.
„Batoru“, așa îl vom numi de-acum pe Viorel Teletin, a fugit repede la sala de echipare, iar conducătorul de zbor Lucian Zaharia s-a deplasat la Aeroportul civil pentru a urca în turn. 

Primele notări despre țintă 
Ajutat de un sergent, pilotul s-a echipat în costumul de suprasarcină, timp în care echipa tehnică a pregătit avionul pentru pornire. S-au scos husele de pe rachetele de sub aripi, s-a deschis cabina MiG-ului 23MF de către tehnicul de avion și s-au cuplat cablurile pentru pornire. Pilotul a fost în trei minute la avion, a urcat scărița și s-a instalat în cabină. A apăsat radio-emisia cu Punctul de Comandă: 
- URANIU sunt 610, pe recepție. 
- Aprob pornirea motorului. 
- Confirm! Pornesc…
Niță, ofițerul navigator, primise ordinul de alarmare de la Comandament și, în cariera lui, se întâlnise mai rar cu situația de a ridica la interceptare un avion din alarmă pentru o luptă reală. Pe harta de la radiolocație, au apărut deja primele notări despre țintă. Un avion neidentificat care zbura la travers Sfântu Gheorghe Deltă intrase 30 km pe mare la înălțimea de 600 metri și viteza de 400 km/h… 
„Batoru“ a verificat încă o dată chingile parașutei dacă sunt bine strânse, a închis și ermetizat cupola cabinei și a trecut pe frecvența radio cu Conducătorul de Zbor (CZ). 
- URANIU START. Sunt 610. Totul normal la bord. Aprobați rulajul la pistă. 
- Aprob 610. 
La start, după ce a virat la intrarea pe pistă, a scos flapsul în poziția de decolare și a mărit turajul motorului. 
- URANIU START. Sunt 610. Frână. Flaps. Far. SAU. Blocaj. Aprobați decolarea în forțaj. 
- Aprob decolarea cu forțaj 610… 

Aprobați atacul… 
După decolare, pilotul a escamotat trenul de aterizare și flapsurile, a pus în funcțiune radiolocatorul de bord și a verificat din nou cuplarea corectă a contactelor sistemului de lansare a rachetelor acroșate sub aripile avionului. 
- URANIU START. Sunt 610, tren, flaps, escamotate, trec pe canalul de dirijare. 
- Aprob 610. 
A comutat frecvența radio pe canalul de dirijare al Punctului de Comandă. 
- URANIU sunt 610 la înălțime 300. Primesc comenzi.
Niță se instalase în fața indicatorului de observare circulară (IOC), cu căștile radio pe urechi: 
- 610 sunt URANIU, urcă la 2.000 metri, pe cap-compas 360 grade.
- Confirm. Urc la 2.000 pe 360. Am decuplat forțajul… 
Acul vitezometrului urcă spre 1.000 km/h. Prin geamul cabinei, pilotul recunoaște jos, în dreapta, Delta și brațul Sfântu Gheorghe. Are zeci de interceptări la activ, dar nu a avut nicio interceptare reală, cu rachete de luptă pe teritoriul țării, ci doar exerciții de interceptare foto și trageri în poligon. Experiența o căpătase la grupele de trageri reale în poligoanele din afara țării. 
- Intră pe cap-compas 90 grade, viraj dreapta, i-a comunicat navigatorul.
- Am intrat pe 90 la 2.000 metri cu înclinare 45 grade. 
- ȚINTA în față la 17 km. 
- Văd ȚINTA. Aprobă intrarea la atac… Aprobați atacul, repetă pilotul vânător… 
Pe ecranul radiolocatorului de bord semnalul ȚINTEI dispare și apare, jos, în dreapta, la 14 km. Pilotul aduce semnalul ȚINTEI în azimut zero grade și încadrează. Degetul lui e pe butonul de lansare a rachetei. Vorbește încă o dată la radio: 
- Ce fac? Aștept ordin de lansare. 
- Nu avem ordin, i-a răspuns Niță. 
- Vreau date despre ȚINTĂ… Dați-mi date suplimentare despre ȚINTĂ… 

E un avion TAROM! 
Își pilotează avionul cu siguranță și renunță la butonul de tragere, semn că a luat deja o hotărâre. A hotărât să nu lanseze niciun atac. Reduce viteza de zbor, trece aripa pe 16 grade și se apropie de ȚINTĂ prin partea stângă. În imaginea ireală din fața sa, când ziua se îngână cu noaptea, „Batoru“ vede un avion AN-24, avion ce zboară la regim economic. Pare „rătăcit“ în acest tablou al începutului nopții de iunie. Continuă apropierea de avion și vede inscripția TAROM cu tricolorul românesc pe coadă. 
- URANIU sunt 610. ȚINTA e un avion TAROM. Zboară cu 300 km/h pe cap-compas 120 grade. 
- Foarte bine 610. O să transmit la Comandament. 
Viorel Teletin menține viteza de zbor și trece în fața AN-ului, într-un viraj strâns, la distanță foarte mică, 50-60 metri. Ne putem doar imagina ce au simțit pasagerii din acel avion de transport când au văzut, prin hublourile fuzelajului, foarte aproape de ei, un avion de vânătoare MiG-23. În viraj, pilotul a semnalizat către echipajul de pe AN-24 și a făcut semnul specific din aripi, semnul de avion AMIC. 
- E un avion cu pasageri la bord. Am trecut în fața lui. Intru pe cap-compas 240 grade să-l aduc acasă. 
- Dirijează-l spre aerodrom. 
- Am încercat pe toate canalele. Nu răspunde. Cred că nu are semnal radio. 
- URANIU START sunt 610. Însoțesc un avion AN-24. Anunță-i pe cei de la Aeroport că-l aduc la aterizare. 
- Confirm 610. Îi anunț, a răspuns conducătorul de zbor.
- Sunt în formație cu el pe cap-compas 240. 

Îndemnul internațional de Follow Me 
Pentru a se menține în formație cu avionul de pasageri, ce zbura cu viteză mult mai mică, „Batoru“ a scos trenul de aterizare și flapsurile, a schimbat eșalonarea și a trecut în dreapta lui la o distanță de 8-10 metri. A făcut din nou semne către echipajul de pe avionul de pasageri prin înclinarea din aripi care însemna și îndemnul internațional de Follow Me (urmează-mă). A decuplat contactele sistemului de armament, dar a lăsat radiolocatorul de bord cuplat. În sfârșit, deasupra comunei Cogealac, a reușit o legătură radio cu avionul AN-24. 
- Aveți probleme la bord? I-a întrebat pilotul de pe MiG-ul 23.
- Sunt YR-XXX. Cursa București - Baia Mare - București. Am pierdut orientarea și nu știu unde mă aflu. Nu recunosc niciun reper terestru.
- Vino după mine. Ești la 30 km nord de Mihail Kogălniceanu. Aterizezi direct, pe curs 180 grade. Cât combustibil mai ai? 
Dar echipajul TAROM n-a mai răspuns. Probabil îi căzuse din nou sistemul de comunicare radio sau schimbase frecvența pe canalul Aeroportului civil pentru a primi date privind aterizarea. 
A trecut deasupra lui, l-a urmărit cum aterizează pe aerodrom și cum degajează spre platforma destinată avioanelor civile de pasageri. Întunericul nopții cuprinsese deja aerodromul atunci când avionul de vânătoare MiG-23MF, pilotat de locotenent-colonelul Viorel Teletin, punea roțile pe pistă. Interceptarea lui a fost reușită. O interceptare mai puțin obișnuită, care a adus un avion de pasageri, în siguranță, la aterizare și a salvat, poate, viața pasagerilor și a echipajului. 

XXX 
Cursa București - Baia Mare - București, cu 45 de pasageri la bord, plus echipajul, se rătăcise din cauze necunoscute pe 25 iunie 1992. A zburat spre Iași, a trecut granița în Moldova, apoi în Ucraina. Avioane de vânătoare ucrainene l-au însoțit până la graniță, fără să-l doboare. Avionul de pasageri AN-24 a intrat din nou pe teritoriul României, pe la Sfântu Gheorghe, spre mare. A fost interceptat la timp și, după ce totul s-a terminat cu bine, au constatat că rezerva de combustibil rămasă îi mai permitea să zboare doar pentru puțin timp. 
NOTĂ: Ca urmare a acestei misiuni reușite, Compania Tarom a oferit celor doi ofițeri, pilotul de pe MiG-23 și navigatorul din Punctul de Comandă, o săptămână de vacanță (cu transport și cazare) la Beijing! 

Căpitan-comandor de aviație (r) Nelu ENACHE, ARPIA-Filiala Constanța

PUBLICITATE
Citeşte şi
Ministrul Apărării naționale, Gabriel Leș, și șeful Statului Major al Apărării, generalul Nicolae Ciucă, au participat, la sediul MApN, la ceremonia de ...
În exercițiul Wind Spring 19, conexat SaberGuardian 2019, „Dragonii Transilvani” din Batalionul 811 Infanterie au desfășurat, la Centrul Național de ...
Doi militari americani, membri ai misiunii Resolute Support, au fost uciși, în această dimineață, în Afganistan, relatează Reuters, care citează o declarație a misiunii ...
Alte ştiri din sectiunea Eveniment
Lovitura de gratie data de Politia Romana impreuna cu Politia Italiana, scrie Radu Tudor, pe blog.Astazi dimineata, in com Smeeni, jud Buzău, in baza unui mandat european de ...
Pompierii intervin, în aceste momente, la ieșire din localitatea Techirghiol spre Movilița, pentru a stinge un incendiu ce se manifestă la un camion încărcat cu lemne.La ...
Șeful Serviciului Permise Auto din Giurgiu a fost arestat preventiv pentru 30 de zile în dosarul permiselor obținute fraudulos, în timp ce primarul din Valea Dragului a ...
O femeie de 29 de ani a fost mușcată de un pitbull în timp ce se plimba cu bichonul său pe o stradă din Alba Iulia, câinele ei fiind omorât, a informat, sâmbătă, Inspectoratul ...
Un italian de 42 de ani, acuzat de violențe împotriva mai multor tinere prostituate românce, fost arestat la Roma.„Sunt 150 de euro, hai să mergem la mine acasă” ...
Medicii și familia lui Mario Iorgulescu au încercat, în noaptea de vineri spre sâmbătă, să-l transfere pe tânăr de la Spitalul Elias la o clinică din Italia. Transferul nu a ...
Un deținut închis pentru omor a evadat vineri, în jurul orelor prânzului, de la un punct de lucru al Penitenciarului Focșani, acesta fiind căutat de forțele de ...
O copilă de numai 11 ani, din județul Dâmbovița, este de negăsit încă de vineri! Fata a plecat de la școală după terminarea orelor, dar nu a mai ajuns acasă.Imediat după ce ...
Scene teribile în centrul Timișoarei. O tânără a fost ucisă în parcul din spatele Catedralei. Din informațiile disponibile până acum, se pare că tânăra s-a întâlnit cu ...
Zece constănțeni au fost reținuți, vineri, 20 septembrie, de procurorii Direcției de Investigarea Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și ...
Poliția Locală Constanța face un apel către constănțeni să ofere sprijin în identificarea autovehiculelor abandonate pe domeniul public sau privat al municipiului ...
Oferta educațională a Forțelor Navale Române, standuri interactive cu lucrări de matelotaj și echipamente de scufundare vor fi prezentate publicului ...
Sezonul estival 2019 s-a încheiat, dar nu și seria tragediilor de pe litoralul românesc. Vineri, 20 septembrie, în jurul prânzului, militarii de la Inspectoratul pentru ...
Un polițist local a oferit un adevărat „spectacol”, joi după-amiază, în zona Gării Constanța, după ce a băut mai mult decât putea duce! Acesta a ieșit ...
Sărăcăcioase și triste. Astfel se înfățișează parcurile Constanței. Cu spații verzi… fără verde, cu mobilier urban mâzgălit cu graffiti și cu ...
Magistrații Tribunalului Maramureș au hotărât arestarea preventivă pentru 30 de zile a unei femei din comuna Ieud, cercetată pentru incendierea soțului, care ulterior a decedat în ...
Un elev de 17 ani din Miercurea Ciuc s-a sinucis într-o clasă a liceului la care învăța. Adolescentul s-ar fi înjunghiat cu un cuțit în zona ...
O femeie din Prahova și fiul ei, de 14 ani, au ajuns la spital cu răni serioase, după ce autoturismul în care se aflau s-a izbit violent de un camion.La volan era chiar soțul ...
276 de absolvenți ai Școlii de Pregătire a Agenților Poliției de Frontieră „AVRAM IANCU” Oradea debutează ca polițiști de frontieră."Astăzi este despre voi, dragi ...
Polițiștii de combatere a criminalității organizate din Constanța, sub coordonarea procurorilor D.I.I.C.O.T. - S.T. Constanța, au efectuat ieri 44 de ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Fun Arhiva