În căutarea minelor marine!

Misiune dificilă pentru nava "Cpt.-comandor Alexandru Cătuneanu", în strâmtoarea Dardanele

384

Articole de la același autor

Nava maritimă hidrografică "Căpitan-comandor Alexandru Cătuneanu" este prezentă, zilele acestea, la exercițiul multinațional "Nusret 19", în raionul maritim Canakkale din strâmtoarea Dardanele. Este al doilea an în care nava românească, singura platformă navală specializată în cercetarea hidrografică subacvatică, participă la acest exercițiu, coordonat de Forțele Navale ale Turciei. 


"Nava maritimă hidrografică «Căpitan-comandor Alexandru Cătuneanu» a ridicat ancora marți, 8 octombrie, la orele serii, traversând în siguranță ultima parte din Dardanele - foarte aglomerată la acea oră - și ocupându-și locul stabilit în Golful Saros. NMH «Căpitan-comandor Alexandru Cătuneanu» face parte dintr-o grupare de vânătoare de mine din Turcia, nava comandant a grupării fiind TCG «Akçay» (M 270), o navă din clasa Aydin", povestește căpitan-comandor Mihai Egorov în corespondența transmisă către redacția "Cuget Liber". 


Pentru nava românească, singura platformă navală participantă la "Nusret" specializată în cercetarea hidrografică subacvatică și în realizarea suportului informațional integrat, necesare ducerii luptei împotriva minelor marine, este a doua participare la acest exercițiu, după cea din 2018, din portul Izmir. 


"Misiunea navei la acest exercițiu nu s-a modificat față de cea de anul trecut, dar probabil datorită faptului că anul trecut am descoperit contacte, ni s-a mărit raionul de acțiune, ceea ce face mai dificilă analizarea și descoperirea contactelor", explică locotenent-comandorul Florin Toma, ofițerul secund al NMH "Căpitan-comandor Alexandru Cătuneanu". 


Un univers plin de mistere și surprize 
Căutarea minelor este departe de a fi considerată o misiune dinamică, dar precizia și acuratețea executării misiunii este foarte importantă. În Golful Saros, aproape de Insula Gökçeada, NMH "Căpitan-comandor Alexandru Cătuneanu" a primit un raion în care să execute această misiune. A fost rândul specialiștilor în hidrografie de la bord să determine prin calcule distanța și lungimea paselor, astfel încât nava să acopere întreaga suprafață a raionului în timpul dat, fără a interfera cu celelalte nave care executau aceeași misiune în raioane apropiate. 


După executarea calculelor și validarea de către comandantul navei a soluției găsite, sonarul tractat a fost lăsat la apă la adâncimea stabilită. A fost apoi rândul echipei de pe puntea de navigație să țină nava pe acele pase, compensând permanent efectul curentului destul de ciudat al golfului, dar și priceperea mecanicilor să mențină motoarele în stare de funcționare, în pofida deselor schimbări a regimurilor de funcționare sau a trecerii de pe un motor pe altul. 


În acest timp, echipa specializată în utilizarea sonarului și a interpretării datelor obținute s-a aflat în permanență în fața laptopului, pe care era afișat imaginea de la sonar, analizând imaginile. 


Tot acest ritual s-a repetat în fiecare zi de pe mare și atunci când s-a schimbat raionul de căutare. Joi, 10 octombrie, a fost descoperit un contact, raportat conform procedurilor la nava comandant. În funcție de deciziile și ordinele pe care le va transmite nava comandant, grupa de scafandri EOD aflată la bord este pregătită să intervină. În Golful Saros, misiunile de căutare a minelor marine au fost momentan stopate de către conducerea exercițiului, urmând a fi reluate începând de duminică seară. 


În toată această perioadă, cei 12 scafandri EOD, aflați sub comanda căpitan-comandorului Mihai Iordache, sunt acum în tabăra de la Mecidiye și acționează în nordul Golfului Saros pentru descoperirea și neutralizarea minelor marine. Ei vor reveni la bordul navei la finalul exercițiului, înainte de marșul spre țară. 


XXX 
"Departe de țărm - în universul de mistere și de surprize ale largului - camarazii legați prin fraternitatea bordului redescoperă întreg dramaticul sens al legământului de «echipă», afirma în perioada interbelică, amiralul Alexandru Gheorghiu. Iar la bordul navei maritime hidrografice «Căpitan-comandor Alexandru Cătuneanu», spiritul de echipă este un element fundamental în desfășurarea tuturor misiunilor. La «Nusret 19», marinarii români demonstrează o dată în plus că au un nivel ridicat de pregătire, că pot executa misiuni în cadrul unor grupări navale alături de aliați și parteneri și că pot reprezenta cu cinste și onoare Forțele Navale Române și România", mai povestește căpitan-comandor Mihai Egorov. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.384 secunde