Interviu cu comisarul șef Laurențiu Cicu, șeful polițiștilor de frontieră din Dobrogea Investiții de milioane de euro la Garda de Coastă

de Florentina BOZÎNTAN Marţi, 30 Iunie 2020 646
Garda de Coastă se modernizează. Sediile punctelor de trecere a frontierei sunt în curs sau urmează să fie reabilitate, după ani buni în care nu s-au făcut reparații. Mai mult, urmează să fie achiziționate câteva șalupe și două nave maritime. Despre aceste aspecte a relatat, pentru „Cuget Liber”, comisarul șef Laurențiu Cristian Cicu, directorul instituției de frontieră.

- Ce proiecte de investiții sunt în derulare la nivelul Gărzii de Coastă?

- În acest moment, la nivelul Gărzii de Coastă avem în derulare patru proiecte de investiție privind sediile Punctului de Trecere a Frontierei Vama Veche - modernizare și reabilitare termică, Sectorului Poliției de Frontieră Băneasa - modernizare și reabilitare termică, Punctului de Trecere a Frontierei Negru Vodă -reabilitare și modernizare sistem termoenergetic și Centrului de Pregătire și Cazare Sulina - reabilitare și modernizare sistem termoenergetic. La Punctul de Trecere a Frontierei Vama Veche, conform contractului de finanțare, lucrările se vor finaliza la sfârșitul lui septembrie, însă este demarată procedura de prelungire a contractului de finanțare, cu termen de finalizare la sfârșitul lunii mai 2021. Reabilitarea constă în principal în anveloparea clădirii cu vată minerală, finisaje interioare și exterioare, refacerea acoperișului, montarea unor panouri solare și fotovoltaice etc.



- Aveți în plan reabilitarea altor sedii, altor puncte de trecere a frontierei?


- În prezent, instituția noastră are în desfășurare mai multe proiecte de modernizare similare, pentru reabilitarea mai multor sedii, ca de exemplu, pentru Punctul de Trecere a Frontierei Ostrov sau Punctul de Trecere a Frontierei Negru Vodă. Este de menționat însă faptul că activitățile de verificare și control a persoanelor și documentelor, atât pe intrare, cât și pe ieșire din țară se realizează în comun cu colegii noștri bulgari, în sediile punctelor de pe teritoriul Bulgariei. Pentru proiectul privind modernizarea sediului PTF Negru Vodă s-a semnat contractul de finanțare urmând să fie demarate procedurile de achiziție a serviciilor și lucrărilor din cadrul contractului de finanțare. Pentru proiectul privind modernizarea sediului PTF Ostrov, ne aflăm în faza de depunere a proiectului pentru accesarea de fonduri externe nerambursabile.



-Cele mai noi puncte de trecere a frontierei, Lipnița și Dobromir, sunt închise, în contextul pandemiei de COVID 19. Dar în perioada în care au fost funcționale, și-au dovedit utilitatea?


-În anul 2019, punctele de trecere a frontierei Lipnița și Dobromir au fost tranzitate de aproximativ 29.300 de persoane, precum și de peste 9.820 mijloace de transport. Comparativ cu celelalte puncte de trecere a frontierei traficul este mult mai redus. De exemplu, în PTF Vama Veche au fost înregistrate peste 2,7 milioane de persoane și peste 648.000 vehicule, În PTF Negru Vodă – 955.000 persoane și peste 310.000 vehicule, iar în PTF Ostrov – peste 520.000 persoane și peste 210.000 mijloace de transport. Traficul este mult redus, căci cele două puncte de trecere a frontierei sunt deschise zilnic doar între 8.00 – 20.00, pentru traficul de persoane și vehicule de până la 3,5 tone. Cele două puncte de trecere a frontierei sunt deosebit de utile, în special în perioada sezonului estival, când traficul de călători și de mărfuri din PTF Vama Veche, PTF Negru Vodă și PTF Ostrov atinge valori ridicate, fapt care duce la creșterea timpilor de așteptare. Astfel, călătorii au posibilitatea de a ajunge la destinație într-un timp mai scurt, în cazul în care optează pentru trecerea frontierei de stat prin unul dintre cele două puncte de trecere.

-Garda de Coastă urmează să se doteze cu șalupe de intervenție și nave maritime de patrulare. Ce puteți să ne spuneți despre aceste proiecte?

-Proiectele de achiziție au ca obiectiv creșterea capacității de reacție la frontiera maritimă a României și implicit a frontierei externe maritimă a Uniunii Europene. Comisia Europeană a suplimentat Fondul de Securitate Internă pentru achiziția de mijloace de mobilitate navală pentru folosirea de către Agenția Europeană a Poliției de Frontieră și Gărzii de Coastă - Frontex în cadrul Operațiunilor Comune implementate de către aceasta la frontiera externă a Uniunii Europene. Proiectul prin care se vor achiziționa cinci șalupe de intervenție se află în faza premergătoare semnării contractului, termenul de livrare ale acestora fiind de 18 luni de la data semnării contractului. Aceasta se preconizează a avea loc în luna iulie a acestui an. Pentru proiectul prin care se vor achiziționa două nave maritime de patrulare a fost publicat, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, anunțul de intenție, urmând a se depune ofertele pentru dialog competitiv. Semnarea contractului de achiziție se preconizează a avea loc la sfârșitul anului curent, livrarea navelor contractate urmând a se face în termen de 24 de luni de la semnarea contractului.

Mijloacele de mobilitate navală astfel contractate vor intra în dotarea celor trei Grupuri de Nave (Mangalia, Constanța și Sulina) din cadrul Gărzii de Coastă.

-La finalul lui 2019 se anunța o investiție de milioane de euro pentru SCOMAR. În ce constă, când urmează să fie realizată, care vor fi beneficiile?

-Și pentru proiectul prin care se dorește modernizarea și mentenanța ulterioară a tuturor componentelor Sistemului Integrat de Supraveghere a Frontierei Maritime (la Marea Neagră) – SCOMAR, Centrului de Comandă și Control – CCC, stațiilor de senzori locale – SSL și a soluțiilor tehnice existente, prin implementarea unor tehnologii de ultimă generație în cadrul tuturor subsistemelor acestuia, respectiv radiolocație, supraveghere, soluție informatică integrată, comunicații securitate perimetrală și infrastructură a fost publicat, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, în luna aprilie 2020, anunțul de intenție. Această procedură se va derula tot sub forma dialogului competitiv. Valoarea totală estimată a acestuia este de 11.583.000 euro, urmând a fi implementat în termen de 12 luni de la semnarea acestuia. Prin modernizarea sistemului SCOMAR se va asigura un nivel înalt al supravegherii la frontieră, posibilitatea de a răspunde la presiunile imediate și neprevăzute exercitate de migrația ilegală și criminalitatea transfrontalieră, precum și a riscurilor la adresa securității frontierelor externe ale UE.

Taguri

Alte ştiri din sectiunea Eveniment

Ultima oră

Titlurile zilei