Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Eveniment

Flota comercială a României, acum 20 de ani. Autorizația de transport maritim internațional, facultativă?

Ştire online publicată Sâmbătă, 20 Iulie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

Încercând să-și recupereze salariile și diurna neachitate de compania N.l. Johnson, echipajul navei „Saphire” a început să scormonească prin afacerile firmei private.

Investigațiile sale au condus la descoperiri spectaculoase privind condițiile de legalitate în care funcționează N.l. Johnson. Astfel, la data de 11 septembrie 1998, prin adresa nr. 371/1730, Direcția porturilor și navigației maritime din Ministerul Transporturilor informa Inspectoratul Navigației Civile și Administrația Portului Constanța: „Având în vedere argumentele finale prezentate de SC N.l. Johnson SRL în scrisoarea nr. 37/1709 din 9.09.1998 cu privire la situația în care a ajuns nava «Saphire» (în principal, din cauza datoriilor CNM Navrom), scrisoarea CNM Navrom nr. 37/1717 din 10.09.1998, referitoare la discutarea vânzării către operatorii particulari a navelor aflate în contract de bare-boat și strategia FPS referitoare la vinderea navelor și efectuarea unor compensări de plăți, conducerea Ministerului Transporturilor a indicat ca, pentru moment, hotărârea de retragere a autorizației SC N.l. Johnson SRL, seria MM97 nr. 27, comunicată de Ministerul Transporturilor prin adresa nr. 181 din 7.09.1998, să fie amânată până la noi dispoziții”.

La numai trei zile, același departament revine asupra hotărârii anterioare, comunicând prin adresa 371/1734 din 14.09.1998 că „hotărârea conducerii Ministerului Transporturilor de încetare a valabilității autorizației de transport maritim internațional pentru S.C. N.I. Johnson SRL rămâne în forță”, Inspectoratul Navigației Civile și Administrația Portului Constanța fiind rugate să ia măsurile necesare.

Într-un mesaj mai recent (nr. 37/29037 din 13.11.1998), Direcția porturilor și navigației maritime din minister a informat FPS că firmei N.I. Johnson i-a fost retrasă autorizația de transport.

După cum se cunoaște, în conformitate cu prevederile Ordonanței nr. 42/1997, compania N.l. Johnson ar fi trebuit să fie autorizată de Ministerul Transporturilor pentru a putea efectua activități de navigație civilă. În ce condiții a continuat firma privată să realizeze astfel de activități după data de 14.09.1998, rămâne un mister.

Dispariția unei corespondențe…

Marinarii de pe „Saphire” au avut surpriza să constate că atât la APC, cât și la Inspectoratul Navigației Civile nu se cunoaște nimic despre faptul că firmei N.l. Johnson i-a fost ridicată autorizația.

Chiar așa să fie? Chiar să fi dispărut, pe drumul dintre Ministerul Transporturilor și amintitele instituții, corespondența privind acest subiect? Foarte ciudat!

La fel de curios este faptul că, în vreme ce managerii firmei N.l. Johnson susțin că au încheiat asigurarea contra riscului de neplată a salariilor personalului navigant, prezentând drept dovadă polița de asigurare B nr. 0001499/18.05.1998, Omniasig respinge pretențiile de despăgubire.

Directoarea Ioana Albert a motivat gestul societății de asigurare prin aceea că N.l. Johnson nu ar fi declarat situația reala a navei „Saphire” (faptul că aceasta este arestată, iar restanțele la plata salariilor echipajului au început înaintea încheierii asigurării).

Toate aceste dezvăluiri (datorate echipajului) pun la îndoială credibilitatea firmei N.l. Johnson, dar și a autorităților care ar fi trebuit să reacționeze în momentul ridicării autorizației de transportator. Cum este posibil ca un agent economic neautorizat să fie lăsat să-și desfășoare, în continuare, activitatea, ca și cum nu s-ar fi întâmplat nimic? Să înțelegem că autorizația e facultativă, de ochii lumii? Dacă ar fi să ne luăm după Ordonanța nr. 42 privind navigația civilă, cam așa stau lucrurile, căci actul normativ nu incriminează efectuarea activi-

tăților de transport maritim neautorizate. (28 noiembrie 1998)

Bancorex nu vrea să schimbe un cal mort pe unul viu

- Interviu cu Stere Samara, managerul Companiei Sammarina Shipping & Trading

- Domnule Samara, de ce s-a blocat nava „Sammarina III” în portul sirian Latakla?

- „Sammarina III” a fost arestată în luna mai, din cauza unor probleme pe care le-a avut CNM Romline cu niște nave aflate în contracte de bare-boat la firma grecească Legal Maritime. După acest arest, a urmat un altul, solicitat de autoritățile siriene, care au revendicat plata a circa 270.000 dolari. După ce nava a devenit proprietatea noastră, am negociat cu reclamanții, reușind să reducem suma la 105.000 dolari. După achitarea acesteia plus a cheltuielilor portuare datorate până la 30 noiembrie, ne-am trezit cu o nouă pretenție de 137.000 dolari, din partea administrației portuare, pentru ca nava să fie eliberată. Urmează să cercetăm dacă solicitarea e corectă, dar, până una-alta, nava stă, iar pierderile noastre cresc.

- Se poate spune că, în calitate de cumpărător, compania Sammarina Shipping &Trading a fost înșelată, vânzându-i-se o navă care nu era liberă de sarcini?

- În cazul acestei nave, armatorul a fost de bună credință. Noi știam situația navei și am cumpărat nava cu condiția ca tot ce decurge din acest arest să rămână în sarcina CNM Romline. Spre stu­pefacția noastră, a tuturor, a apărut însă această nouă pretenție. Acest incident ar fi fost evitat dacă FPS, în calitate de proprietar, achita la timp datoriile existente. Din nefericire, nu a procedat așa, astfel că datoriile au crescut. În loc să se rezolve totul cu 105.000 dolari, s-a ajuns la obligații de peste 400.000 dolari. În situația aceasta, am pierdut și noi, și Romline. Cazul nu este singular. Au existat numeroase aresturi de nave, unele pentru sume ridicol de mici, care, nesoluționate la vreme, au provocat mari pierderi pentru flota națională. Nu putem uita faptul că FPS este proprietarul și el trebuie să aibă ochii în patru, să urmărească starea patrimoniului naval și să intervină la timp. El ar fi trebuit să acorde competențe largi administratorilor și mijloacele financiare de a rezolva fiecare caz de navă în parte. Este o mare greșeală modul în care s-a acționat până acum, bătând toba și plătind la grămadă arestările. Rezultatul a fost creșterea numărului de aresturi și a costurilor.

O serie de condiții absurde

- S-a rezolvat problema preluării datoriilor Companiei Romline către Bancorex pentru cele patru nave recent achiziționate de dumneavoastră?

- Noi am intrat în posesia navelor, avem certificate de naționalitate, iar acestea nu mai sunt în pericol de a fi arestate. Totuși, formele nu sunt încă finalizate. Compania Sammarina ar urma să preia o datorie de aproximativ 870.000 dolari pentru cele patru nave. Trebuie precizat că s-au dedus investițiile și sumele avansate de noi companiei Romline, în valoare de circa 1.500.000 dolari. Formalitățile nu s-au încheiat din cauza neînțelegerilor cu Bancorex, care impune condiții absurde, mai dezavantajoase pentru armatorii privați decât condițiile în care a lucrat cu Romline, când i-a acordat aceste credite neperformante. Vă dau un exemplu: dobânda care ni se pretinde este de 17 la sută, în timp ce cu Romline s-a lucrat cu 13 la sută. Este o greșeală din partea Bancorex, care nu înțelege că schimbă un cal mort cu unul viu, care trage și de la care are șansa să recupereze creditele neperformante, alocate companiei de stat. (21 decembrie 1998) 

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Ovidiu Sorin Cupșa, directorul general al Centrului Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale CERONAV și ambasador al ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Alte ştiri din sectiunea Eveniment
Familia navigatorilor este din nou îndoliată. A încetat din viață, în condiții încă învăluite în mister, un cunoscut navigator constănțean: Sorin Dan. Locuia ...
Cunoscutul alpinist român Zsolt Torok a murit. Avea 45 de ani și fusese dat dispărut de familie. Alpinistul dispăruse în Munții Făgăraș, unde a fost găsit decedat după ...
Bunicul Luizei Melencu susține că în noaptea de vineri spre sâmbătă a primit pe telefonul său un mesaj automat de pe numărul fetei care l-a notificat că poate fi apelat ...
Batalionului 96 LAROM 'Mircea Voievod' este în doliu, după ce un militar și-a pierdut viața. Bogdan Cosmin Buzea a murit la numai 24 de ani.Colegii lui Bogdan au anunțat moartea ...
Cu privire la informațiile referitoare la implicarea inspectorului șef al I.P.J. Constanța într-un eveniment rutier, facem următoarele precizări:Astăzi, în jurul ...
Trei bărbați implicați în scandalul de ieri dimineață, în fața clubului Ego din Mamaia, au fost prezentați în instanță cu propunere de arestare ...
Echipele de salvatori acționează, în aceste momente, pe malul Lacului Techirghiol. O persoană a fost scoasă din apă la Băile Reci la ieșire spre localitatea ...
Alpinistul dat dispărut în Munții Făgăraș este celebrul Zsolt Torok și a fost găsit mort, a confirmat pentru Digi24.ro ministrul de interne, Mihai Fifor. Alpinistul ...
​Un bărbat din județul Dâmbovița, care a reclamat la Poliție că i s-au furat 150 de lei, prin violență, de către un șofer care l-a luat la ocazie, a ...
Doi români au fost arestați în gara din Milano după ce a fost prinși în flagrant în timp ce montau microcamere video în automatele de bilete pentru a clona cardurile ...
Un alpinist care a dispărut în Munții Făgăraș este căutat de echipe ale Salvamont Sibiu și Argeș, de jandarmi sibieni și argeșeni dar și de un elicopter al MAI, a declarat sâmbătă ...
Un incident care a avut loc pe 4 octombrie 2018 la Madrid a fost dezvăluit, vineri, de Comisia de Investigare a Incidentelor Aviației Civile din Spania, anunță ...
Mama Luizei , Monica Melencu, spune că nu are încredere în raportul INML potrivit căruia nu a putut fi identificat profil ADN de pe oasele din pădure și va cere o expertiză ...
România va prelua 10 migranți dintre cei aproape 150 de pe nava caritabilă Open Arms, căreia ministrul de interne italian, Matteo Salvini, i-a interzis să acosteze în ...
Ministerul Afacerilor Externe informează cetățenii români care se află, tranzitează sau doresc să călătorească în Republica Portugheză că Institutul local pentru Mare și Atmosferă ...
Noi detalii apar din ancheta cazului din Caracal. Se pare că Gheorghe Dincă a recunoscut că a violat o a patra femeie.Totul după ce acesta le-a spus anchetatorilor că le-a violat ...
DIICOT a publicat raportul INML, în cazul crimelor din Caracal. În raport se arată că niciun  ADN nu s-a putut evidenția, în oasele din pădurea din Caracal. Acesta este ...
Un accident rutier grav s-a produs în această noapte pe DN22. Potrivit reprezentaților IPJ Constanța, în jurul orei 03:00, un bărbat de 27 de ani a condus un autoturism ...
O fată de 15 ani a pus pe jar, vineri, Poliția din Neamț, după ce a anunțat la 112 că a fost răpită. Minora le-a descris polițiștilor locul în care este ...
Între timp, IMAGINI NEOFICIALE au apărut în presă. Este surprins exact momentul în care bărbatul împușcat este călcat cu un BMW.***Astăzi, în jurul orei 6.20, o patrulă mixtă ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Fun Arhiva