Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Eveniment

Flota comercială a României, acum 20 de ani. Autorizația de transport maritim internațional, facultativă?

Ştire online publicată Sâmbătă, 20 Iulie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

Încercând să-și recupereze salariile și diurna neachitate de compania N.l. Johnson, echipajul navei „Saphire” a început să scormonească prin afacerile firmei private.

Investigațiile sale au condus la descoperiri spectaculoase privind condițiile de legalitate în care funcționează N.l. Johnson. Astfel, la data de 11 septembrie 1998, prin adresa nr. 371/1730, Direcția porturilor și navigației maritime din Ministerul Transporturilor informa Inspectoratul Navigației Civile și Administrația Portului Constanța: „Având în vedere argumentele finale prezentate de SC N.l. Johnson SRL în scrisoarea nr. 37/1709 din 9.09.1998 cu privire la situația în care a ajuns nava «Saphire» (în principal, din cauza datoriilor CNM Navrom), scrisoarea CNM Navrom nr. 37/1717 din 10.09.1998, referitoare la discutarea vânzării către operatorii particulari a navelor aflate în contract de bare-boat și strategia FPS referitoare la vinderea navelor și efectuarea unor compensări de plăți, conducerea Ministerului Transporturilor a indicat ca, pentru moment, hotărârea de retragere a autorizației SC N.l. Johnson SRL, seria MM97 nr. 27, comunicată de Ministerul Transporturilor prin adresa nr. 181 din 7.09.1998, să fie amânată până la noi dispoziții”.

La numai trei zile, același departament revine asupra hotărârii anterioare, comunicând prin adresa 371/1734 din 14.09.1998 că „hotărârea conducerii Ministerului Transporturilor de încetare a valabilității autorizației de transport maritim internațional pentru S.C. N.I. Johnson SRL rămâne în forță”, Inspectoratul Navigației Civile și Administrația Portului Constanța fiind rugate să ia măsurile necesare.

Într-un mesaj mai recent (nr. 37/29037 din 13.11.1998), Direcția porturilor și navigației maritime din minister a informat FPS că firmei N.I. Johnson i-a fost retrasă autorizația de transport.

După cum se cunoaște, în conformitate cu prevederile Ordonanței nr. 42/1997, compania N.l. Johnson ar fi trebuit să fie autorizată de Ministerul Transporturilor pentru a putea efectua activități de navigație civilă. În ce condiții a continuat firma privată să realizeze astfel de activități după data de 14.09.1998, rămâne un mister.

Dispariția unei corespondențe…

Marinarii de pe „Saphire” au avut surpriza să constate că atât la APC, cât și la Inspectoratul Navigației Civile nu se cunoaște nimic despre faptul că firmei N.l. Johnson i-a fost ridicată autorizația.

Chiar așa să fie? Chiar să fi dispărut, pe drumul dintre Ministerul Transporturilor și amintitele instituții, corespondența privind acest subiect? Foarte ciudat!

La fel de curios este faptul că, în vreme ce managerii firmei N.l. Johnson susțin că au încheiat asigurarea contra riscului de neplată a salariilor personalului navigant, prezentând drept dovadă polița de asigurare B nr. 0001499/18.05.1998, Omniasig respinge pretențiile de despăgubire.

Directoarea Ioana Albert a motivat gestul societății de asigurare prin aceea că N.l. Johnson nu ar fi declarat situația reala a navei „Saphire” (faptul că aceasta este arestată, iar restanțele la plata salariilor echipajului au început înaintea încheierii asigurării).

Toate aceste dezvăluiri (datorate echipajului) pun la îndoială credibilitatea firmei N.l. Johnson, dar și a autorităților care ar fi trebuit să reacționeze în momentul ridicării autorizației de transportator. Cum este posibil ca un agent economic neautorizat să fie lăsat să-și desfășoare, în continuare, activitatea, ca și cum nu s-ar fi întâmplat nimic? Să înțelegem că autorizația e facultativă, de ochii lumii? Dacă ar fi să ne luăm după Ordonanța nr. 42 privind navigația civilă, cam așa stau lucrurile, căci actul normativ nu incriminează efectuarea activi-

tăților de transport maritim neautorizate. (28 noiembrie 1998)

Bancorex nu vrea să schimbe un cal mort pe unul viu

- Interviu cu Stere Samara, managerul Companiei Sammarina Shipping & Trading

- Domnule Samara, de ce s-a blocat nava „Sammarina III” în portul sirian Latakla?

- „Sammarina III” a fost arestată în luna mai, din cauza unor probleme pe care le-a avut CNM Romline cu niște nave aflate în contracte de bare-boat la firma grecească Legal Maritime. După acest arest, a urmat un altul, solicitat de autoritățile siriene, care au revendicat plata a circa 270.000 dolari. După ce nava a devenit proprietatea noastră, am negociat cu reclamanții, reușind să reducem suma la 105.000 dolari. După achitarea acesteia plus a cheltuielilor portuare datorate până la 30 noiembrie, ne-am trezit cu o nouă pretenție de 137.000 dolari, din partea administrației portuare, pentru ca nava să fie eliberată. Urmează să cercetăm dacă solicitarea e corectă, dar, până una-alta, nava stă, iar pierderile noastre cresc.

- Se poate spune că, în calitate de cumpărător, compania Sammarina Shipping &Trading a fost înșelată, vânzându-i-se o navă care nu era liberă de sarcini?

- În cazul acestei nave, armatorul a fost de bună credință. Noi știam situația navei și am cumpărat nava cu condiția ca tot ce decurge din acest arest să rămână în sarcina CNM Romline. Spre stu­pefacția noastră, a tuturor, a apărut însă această nouă pretenție. Acest incident ar fi fost evitat dacă FPS, în calitate de proprietar, achita la timp datoriile existente. Din nefericire, nu a procedat așa, astfel că datoriile au crescut. În loc să se rezolve totul cu 105.000 dolari, s-a ajuns la obligații de peste 400.000 dolari. În situația aceasta, am pierdut și noi, și Romline. Cazul nu este singular. Au existat numeroase aresturi de nave, unele pentru sume ridicol de mici, care, nesoluționate la vreme, au provocat mari pierderi pentru flota națională. Nu putem uita faptul că FPS este proprietarul și el trebuie să aibă ochii în patru, să urmărească starea patrimoniului naval și să intervină la timp. El ar fi trebuit să acorde competențe largi administratorilor și mijloacele financiare de a rezolva fiecare caz de navă în parte. Este o mare greșeală modul în care s-a acționat până acum, bătând toba și plătind la grămadă arestările. Rezultatul a fost creșterea numărului de aresturi și a costurilor.

O serie de condiții absurde

- S-a rezolvat problema preluării datoriilor Companiei Romline către Bancorex pentru cele patru nave recent achiziționate de dumneavoastră?

- Noi am intrat în posesia navelor, avem certificate de naționalitate, iar acestea nu mai sunt în pericol de a fi arestate. Totuși, formele nu sunt încă finalizate. Compania Sammarina ar urma să preia o datorie de aproximativ 870.000 dolari pentru cele patru nave. Trebuie precizat că s-au dedus investițiile și sumele avansate de noi companiei Romline, în valoare de circa 1.500.000 dolari. Formalitățile nu s-au încheiat din cauza neînțelegerilor cu Bancorex, care impune condiții absurde, mai dezavantajoase pentru armatorii privați decât condițiile în care a lucrat cu Romline, când i-a acordat aceste credite neperformante. Vă dau un exemplu: dobânda care ni se pretinde este de 17 la sută, în timp ce cu Romline s-a lucrat cu 13 la sută. Este o greșeală din partea Bancorex, care nu înțelege că schimbă un cal mort cu unul viu, care trage și de la care are șansa să recupereze creditele neperformante, alocate companiei de stat. (21 decembrie 1998) 

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Alte ştiri din sectiunea Eveniment
Compania aeriană germană Deutsche Lufthansa AG și-a exprimat disponibilitatea de a cumpăra o deținere la Alitalia, conform unei surse citate de Reuters. Dimensiunea ...
Compania australiană Qantas a realizat cel mai lung zbor fără escală din lume cu un avion comercial, care a străbătut distanța New York - Sydney în peste 19 ore, având la bord 50 ...
La 20 octombrie, este sărbătorită anual Ziua internațională a controlorilor de trafic aerian, reprezentând totodată aniversarea Federației Internaționale a Asociațiilor ...
Un accident rutier soldat cu rănirea a șapte victime a avut loc, duminică după amiază, pe DJ 392, în apropierea localității Movila Verde. Din primele informații, în ...
Un bărbat de 52 de ani, condamnat la ani grei de închisoare pentru viol, a fost depistat de polițiști și escortat la închisoare. Vasile C.B. este acuzat că a violat ...
Polițiștii împreună cu specialiștii de la Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane și Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere ...
Trei tineri au ajuns după gratii, după ce au fost surprinși, sâmbătă, 19 octombrie, în timp ce încărcau într-o dubiță mai multe bidoane cu motorină, despre care s-a ...
Inspectoratul General al Poliției de Frontieră a lansat o licitație prin care oferă aproape 6 milioane de euro, fără TVA, pentru modernizarea Sistemului Complex de ...
Un bărbat din Constanța, în vârstă de 52 de ani, a ajuns în spatele gratiilor după ce a fost depistat de polițiști pe raza localității Valea Doftanei. Potrivit ...
Inspectoratul General al Poliției de Frontieră a organizat concurs pentru ocuparea funcției de director adjunct al Gărzii de Coastă. Doi ofițeri și-au depus ...
Polițiștii de frontieră au depistat, la frontiera cu Bulgaria, în zona Ostrov, un cetățean rus dat în urmărire de conaționalii săi, după ce a fost condamnat la ...
Polițiștii desfășoară, la nivelul întregii țări, o amplă acțiune de verificarea a autovehiculelor înmatriculate în alte state și modul în care ...
Un băiețel de 3 ani a fost rănit de urs în aceeași zonă în care, anterior, duminică, au fost atacați o fetiță de 4 ani și un bărbat de 65 de ani, în ...
După a trecut pe lângă moarte, luna trecută, în urma unui infarct, Gabi Balint a povestit un alt episod teribil pe care l-a trăit. Fostul fotbalist a fost implicat într-un ...
O barcă în care erau 20 de copii s-a răsturnat duminică pe Dunăre, la o competiție sportivă în Orșova, transmite ISU Mehedinți.„Două echipaje de pompieri ...
Un bancomat a fost aruncat în aer în comuna Polovragi din județul Gorj. Hoții au reușit să fure banii din aparat, iar Poliția îi caută. Incidentul a avut loc, în ...
Cadavrul unui nou-născut a fost găsit într-o găleată, acoperit cu haine, într-un apartament din Brezoi, județul Vâlcea. Polițiștii au descoperit cazul sesizați ...
Un polițist de penitenciare aflat în serviciu, angajat al Penitenciarului Arad, a fost găsit împușcat duminică. Polițistul era angajat în sistemul penitenciar din ...
O mașină a Serviciului de Pază și Protecție a fost implicată într-un accident mortal în județul Brașov.S-a ciocnit frontal cu un autoturism care a ...
Polițiști din cadrul Secției Regionale Poliție Transporturi Constanța au recuperat motorină în valoare de aproximativ 28.000 de lei, despre care există ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Arhiva