File de istorie

Două echipaje de militari, "înghițite" de lacurile Siutghiol și Razelm

1993
Accidentul aviatic de la Siutghiol, din iarna anului 2014, în urma căruia patru persoane aflate la bordul unui elicopter SMURD

și-au pierdut viața, nu este singura tragedie de proporții din zona Dobrogei. Acum 78 de ani, un hidroavion cu un echipaj de patru militari era spulberat pe lacul Razelm. La doar o zi după acestă tragedie, alți 4 militari își pierd viața, la încercarea de amerizare pe lacul Siutghiol.

Manevrele militare organizate în anul 1938, la care au participat Marina și Hidroaviația României aveau să marcheze un moment deloc fericit. La aceste manevre, marina regală a participat cu totalitatea forțelor sale de Mare și de Dunăre, la acțiuni combinate cu armata de uscat și aviația, într-un cadru lărgit. În cadrul Forțelor Aeriene, Flotila de Hidroaviație a participat cu o escadrilă for-mată din șase hidroavioane Savoia-Marchetti S-62bis afectată Flotei Roșii, dar și cu o escadrilă formată tot din șase hidroavioane Savoia-Marchetti S-62bis afectate Flotei Albastre. Locul de dislocare și acțiune a fost Lacul Cahul.

Tema de rezolvat în cadrul manevrelor era următoarea: unitățile Diviziei de Mare au intrat pe Dunăre prin brațul Chilia, să susțină trupele roșii inamice ce au intrat prin sudul Basarabiei, cu scopul de a ocupa Moldova centrală și de sud. Flota Roșie avea și misiunea de curățare a canalului navigabil al Dunării și distrugerea forțelor fluviale inamice - Forțele Albastre - semnalate în regiunea Brăila.

În data de 18 octombrie, Forțele Navale organizate în două grupări, aveau misiunea de a colabora cu forțele de uscat pe ambele maluri ale Dunării. Flota Roșie urmărea curățarea canalului navigabil al Dunării și distrugerea forțelor fluviale inamice semnalate în regiunea Brăila, iar Flota Albastră trebuia să interzică accesul Flotei Roșii spre Galați. Cele două grupări adverse au executat mișcări de apropiere, intervenții cu foc în sprijinul trupelor de uscat, precum și a operațiunilor pregătitoare în vederea executării misiunilor primare.

În după-amiaza acelei zile, echipajul hidroavionului Kant-Z501, după lăsarea unui mesaj deasupra aerodromului Galați, a intrat cu aparatul de zbor într-un viraj în urcare. Aproape imediat, hidroavionul se rupe brusc în aer, prăbușindu-se la pământ. În acest dureros accident aviatic și-au pierdut viața Cpt. Av. Brutus Derlosea, mstr. stag. Ioan Mecu și soldat Iosif Istok. Cauzele acestei catastrofe nu au putut fi elucidate în întregime.

În data de 22 octombrie, după trecerea în revistă a navelor participante la manevrele militare, formațiile de hidroavioane repartizate celor două flote au decolat luând "cap compas" Lacul Siutghiol. Începuse să bată un vânt puternic care nu prevestea nimic bun. În drum spre casă, ultimul hidroavion a avut neșansa ca vântul să se transforme într-o furtună puternică, putând periclita integritatea acestuia. În această situație, echipajul format din lt. av. Petre Niculescu, Victor Vișan, Ștefan Isvorschi și serg. mec. Simion Oscinschi a luat hotărârea să amerizeze pe Lacul Razelm. "Bântuit" de furtună ca niciodată, cu valuri incredibil de mari, lacul nu a oferit nicio șansă de salvare echipajului, care a murit înecat.

O zi mai târziu, în data de 23 octombrie, furtuna se potolise cu greu, iar ultimul hidroavion participant la manevrele militare decolează spre Constanța având la bord echipajul format din comandor av. Constantin Negru, adj. mar. Sergiu Zapolschi, adj. av. Ilie Halaliuc și soldat I. Pricop. Hidroavionul este ridicat în noapte, ultima parte a zborului executându-se în condiții de vizibilitate precară. La amerizare, hidroavionul lovește brutal cu coca luciul apei, ceea ce duce la ruperea și scufundarea rapidă a aparatului. În acest grav accident își pierd pe loc viața doi membri ai echipajului, ceilalți doi ajungând cu greu la malul Lacului Siutghiol de unde sunt recuperați. Dintre cei doi, doar soldatul Pricop a supraviețuit, adjutantul av. Ilie Hahaliuc murind în drum spre spital.   

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3533 secunde