Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Vor mai rămâne în viață porturile maritime și fluviale, dacă ajung la Fondul Suveran?

Ştire online publicată Marţi, 19 Martie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

Pe data de 8 martie 2019, Ministerul de Finanțe a pus în dezbatere publică proiectul de hotărâre de guvern privind organizarea și funcționarea mult contestatului Fond Suveran de Dezvoltare și Investiții SA. Atât în mediul politic, cât și în cel de afaceri, proiectul este perceput ca o afacere dubioasă, comparabilă cu megaescrocheriile derulate sub umbrela Fondului Proprietății Private. 

Să ne amintim că, în anul 1992, Guvernul Văcăroiu a dat pe mâna FPS, o structură aservită politic, unitățile din industrie, agricultură, transporturi, construcții, turism și comerț. Știți bine ce a urmat! La cârma unităților economice, în adunările generale, în consiliile de administrație și în conducerile executive au fost puși oamenii Partidului Social Democrat. Funcțiile de conducere se transformaseră în sinecuri. Unii dintre activiștii partidului de guvernământ figurau în zece AGA și consilii de administrație. 

Companii profitabile ale statului au fost nu doar prost administrate, cât mai ales devalizate, pentru a fi falimentate și vândute pe doi bani, prin licitații cu dedicație.

Sub administrarea FPS a dispărut fără urmă o flotă de 301 nave, au dispărut ramuri industriale întregi, de am ajuns să vorbim astăzi despre reindustrializarea României. 

Potrivit proiectului social-democrat, Fond Suveran de Dezvoltare și Investiții va fi o societate de investiții financiare pe acțiuni, având ca acționar unic statul român. Capitalul ei social, în valoare de 19,111 miliarde de lei va cuprinde un aport în natură (reprezentat de pachetele de acțiuni pe care statul le deține la 28 de societăți și pe care le transferă la FSDI), precum și dintr-un aport în numerar în valoare de 9 miliarde de lei.
Printre cele 28 de societăți ce vor fi incluse în portofoliu, se numără companii strategice pentru economia românească, la care statul român este acționar majoritar: Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța, Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile, Compania Națională Administrația Porturilor Dunării Fluviale, Compania Națională Administrația Porturilor Dunării Maritime; Societatea Națională Nuclearelectrica, Oil Terminal, Romgaz, Hidroelectrica și altele.

Guvernanții și ignoranța anumitor aspecte

Se remarcă faptul că au fost incluse toate companiile din transportul pe apă, singurul sector de transport care mai funcționează la parametri normali, în România. De ce? Pentru că aceste companii sunt profitabile și deosebit de atractive pentru investitori. 
Guvernanții români ignoră cu bună știință un aspect esențial: menirea companiilor care administrează infrastructura de transport naval nu este să facă profit de dragul profitului, ci pentru a-l reinvesti în întreținerea și dezvoltarea infrastructurii porturilor și canalelor navigabile, în asigurarea adâncimilor optime de navigație, în dotarea cu nave tehnice moderne și așa mai departe. 

Dacă Guvernul vrea bani pentru investiții în industrie, comerț, infrastructură și sturt-up-uri, cum se afirmă în proiectul de hotărâre de guvern, de ce nu apelează la zecile de miliarde de euro pe care Uniunea Europeană le-a pus la dispoziția României?

Oare de ce inițiatorii preferă înființarea controversatului FSDI, în loc să recurgă la instrumentul parteneriatului public-privat, care poate fi folosit punctual pentru fiecare investiție rentabilă și sustenabilă, în parte? 
Inițiatorii nu răspund la întrebarea: de ce trebuie ca statul să își sporească implicarea în economia reală? Timp de 27 de ani, toate guvernele au acționat pentru reducerea sectorului de stat din economie, prin privatizări de societăți comerciale și vânzări de active. Din ce motive s-a schimbat macazul politicii economice? Au descoperit guvernanții că statul e un bun administrator, un bun investitor?

Iată o altă întrebare: de ce se dorește înființarea unei noi entități, când există Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), fostul FPS? La sfârșitul anului 2016, în administrarea acesteia se aflau 515 societăți. Dintre acestea: 277 sunt privatizabile (din care 7 au capital majoritar de stat) și 238 sunt neprivatizabile. Cu numai trei privatizări realizate în 2016, AAAS aproape că a uitat de ce a fost înființată, iar mulțimea insolvențelor și falimentelor din portofoliul ei spune totul despre capacitatea ei administrativă.

Doamnă prim-ministru Vasilica Dăncilă, n-ar fi mai bine ca această instituție să fie transformată în Fond Suveran de Dezvoltare și Investiții, să i se încredințeze misiunea de a face investiții rentabile și sustenabile, folosind resursele de care dispune deja și pe cele ce le va atrage din dividende și vânzările de acțiuni?

În ediția viitoare vom continua analiza acestui controversat proiect economic.

PUBLICITATE
Citeşte şi
Porturile maritime românești au încheiat în forță anul 2018, reușind să ridice traficul general de mărfuri la 61.303.774 tone, cu 5,01% peste nivelul anului ...
Echipele Ambulanței și ISU Constanța au fost solicitate în urmă cu puțin timp să intervină în Portul Constanța, acolo unde s-ar fi petrecut un accident feroviar.Din primele ...
Nici nu s-a uscat cerneala pe decizia de numire a Mihaelei Triculescu la conducerea Agenției Naționale de Administrare Fiscală că au și început să se vadă ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
În primul trimestru al anului 2019 cei 443.700 de turiști străini care au vizitat România au cheltuit echivalentul a 1.292,6 milioane le, în medie 2.912,9 lei de persoană ...
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în perioada ianuarie - mai 2019, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
Coreea de Sud a depășit China pentru prima dată în ultimele trei luni, recâștigând prima poziție pe piața mondială, cu cele mai multe comenzi de ...
Ministerul Finanțelor din Egipt a declarat că Autoritatea Canalului Suez a vărsat la trezoreria statului suma de 74 miliarde de lire egiptene (4,407 miliarde de dolari) în ...
ieri, ora 21:17 Pulsul economiei
În primele patru luni din 2019 comparativ cu perioada similară din 2018, volumul total al lucrărilor de construcții a crescut cu 17,8%. Pe elemente de structură au avut loc ...
În danele companiei Socep din portul Constanța e forfotă mare. Nu mai puțin de șapte nave se află sub operare. Iată, se descarcă cocs petrol, sare ...
Companiile Fincantieri (Italia) și Naval Group (Franța) au semnat un acord de joint-venture cu o participare de 50:50 la sută. Parteneriatul are drept scop:- ...
În primele patru luni din 2019 comparativ cu perioada similară din 2018, volumul total al lucrărilor de construcții a crescut cu 17,8%. Pe elemente de structură au avut loc ...
Cifra de afaceri a comerțului cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și repararea autovehiculelor și a motocicletelor a crescut cu5,7%, în primele ...
Ministerul Finanțelor Publice (MFP) organizează duminică, 16 iunie, o nouă extragere a bonurilor fiscale, la care participă bonurile emise în perioada 1 - 31 mai 2019. Fondul ...
Centrul Enterprise Europe Network din cadrul Camerei de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța și firma de avocatură Nestor Nestor ...
sambata, 15 iunie Pulsul economiei
Vineri 14 iunie 2109, la o conferință organizată de Bursa de Valori București împreună cu Federation of European and Asian Stock Exchanges (FEAS), au fost prezenți ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 14 iunie 2019, euro a câștigat 0,0001 lei, variația fiind ...
Fiscul face concurență hipermarket-urilor, agențiilor imobiliare și târgurilor auto. În galantarele lui găsești ce vrei și ce nu vrei, la preț de ...
Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța organizează, în data de 19 iunie 2019, începând cu ora 10.30, o întâlnire de lucru privind ...
Începând din data de 4 iunie 2019 și până în prezent, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură a autorizat la plată schemele de sprijin cuplat ...
Agenția Națională de Administrare Fiscală informează contribuabilii asupra unei posibile fraude. Pe adresa persoanelor fizice se transmit sms-uri sau email-uri, în care ...
În data de 14 iunie 2019, la ora 13.20 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Banca Transilvania. Se ...
Vineri 14 iunie 2109, la o conferință organizată de Bursa de Valori București împreună cu Federation of European and Asian Stock Exchanges (FEAS), au fost prezenți ...
Francul elvețian cedează teren în lupta cu leul, spre satisfacția celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 14 iunie 2019 ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Fun Arhiva