Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Vor mai rămâne în viață porturile maritime și fluviale, dacă ajung la Fondul Suveran?

Ştire online publicată Marţi, 19 Martie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

Pe data de 8 martie 2019, Ministerul de Finanțe a pus în dezbatere publică proiectul de hotărâre de guvern privind organizarea și funcționarea mult contestatului Fond Suveran de Dezvoltare și Investiții SA. Atât în mediul politic, cât și în cel de afaceri, proiectul este perceput ca o afacere dubioasă, comparabilă cu megaescrocheriile derulate sub umbrela Fondului Proprietății Private. 

Să ne amintim că, în anul 1992, Guvernul Văcăroiu a dat pe mâna FPS, o structură aservită politic, unitățile din industrie, agricultură, transporturi, construcții, turism și comerț. Știți bine ce a urmat! La cârma unităților economice, în adunările generale, în consiliile de administrație și în conducerile executive au fost puși oamenii Partidului Social Democrat. Funcțiile de conducere se transformaseră în sinecuri. Unii dintre activiștii partidului de guvernământ figurau în zece AGA și consilii de administrație. 

Companii profitabile ale statului au fost nu doar prost administrate, cât mai ales devalizate, pentru a fi falimentate și vândute pe doi bani, prin licitații cu dedicație.

Sub administrarea FPS a dispărut fără urmă o flotă de 301 nave, au dispărut ramuri industriale întregi, de am ajuns să vorbim astăzi despre reindustrializarea României. 

Potrivit proiectului social-democrat, Fond Suveran de Dezvoltare și Investiții va fi o societate de investiții financiare pe acțiuni, având ca acționar unic statul român. Capitalul ei social, în valoare de 19,111 miliarde de lei va cuprinde un aport în natură (reprezentat de pachetele de acțiuni pe care statul le deține la 28 de societăți și pe care le transferă la FSDI), precum și dintr-un aport în numerar în valoare de 9 miliarde de lei.
Printre cele 28 de societăți ce vor fi incluse în portofoliu, se numără companii strategice pentru economia românească, la care statul român este acționar majoritar: Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța, Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile, Compania Națională Administrația Porturilor Dunării Fluviale, Compania Națională Administrația Porturilor Dunării Maritime; Societatea Națională Nuclearelectrica, Oil Terminal, Romgaz, Hidroelectrica și altele.

Guvernanții și ignoranța anumitor aspecte

Se remarcă faptul că au fost incluse toate companiile din transportul pe apă, singurul sector de transport care mai funcționează la parametri normali, în România. De ce? Pentru că aceste companii sunt profitabile și deosebit de atractive pentru investitori. 
Guvernanții români ignoră cu bună știință un aspect esențial: menirea companiilor care administrează infrastructura de transport naval nu este să facă profit de dragul profitului, ci pentru a-l reinvesti în întreținerea și dezvoltarea infrastructurii porturilor și canalelor navigabile, în asigurarea adâncimilor optime de navigație, în dotarea cu nave tehnice moderne și așa mai departe. 

Dacă Guvernul vrea bani pentru investiții în industrie, comerț, infrastructură și sturt-up-uri, cum se afirmă în proiectul de hotărâre de guvern, de ce nu apelează la zecile de miliarde de euro pe care Uniunea Europeană le-a pus la dispoziția României?

Oare de ce inițiatorii preferă înființarea controversatului FSDI, în loc să recurgă la instrumentul parteneriatului public-privat, care poate fi folosit punctual pentru fiecare investiție rentabilă și sustenabilă, în parte? 
Inițiatorii nu răspund la întrebarea: de ce trebuie ca statul să își sporească implicarea în economia reală? Timp de 27 de ani, toate guvernele au acționat pentru reducerea sectorului de stat din economie, prin privatizări de societăți comerciale și vânzări de active. Din ce motive s-a schimbat macazul politicii economice? Au descoperit guvernanții că statul e un bun administrator, un bun investitor?

Iată o altă întrebare: de ce se dorește înființarea unei noi entități, când există Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), fostul FPS? La sfârșitul anului 2016, în administrarea acesteia se aflau 515 societăți. Dintre acestea: 277 sunt privatizabile (din care 7 au capital majoritar de stat) și 238 sunt neprivatizabile. Cu numai trei privatizări realizate în 2016, AAAS aproape că a uitat de ce a fost înființată, iar mulțimea insolvențelor și falimentelor din portofoliul ei spune totul despre capacitatea ei administrativă.

Doamnă prim-ministru Vasilica Dăncilă, n-ar fi mai bine ca această instituție să fie transformată în Fond Suveran de Dezvoltare și Investiții, să i se încredințeze misiunea de a face investiții rentabile și sustenabile, folosind resursele de care dispune deja și pe cele ce le va atrage din dividende și vânzările de acțiuni?

În ediția viitoare vom continua analiza acestui controversat proiect economic.

PUBLICITATE
Citeşte şi
Pe data de 18 septembrie 2018, European Sea Ports Organization (Organizația Porturilor Maritime Europene) a organizat prima reuniune în portul Constanța. La eveniment au ...
Porturile maritime românești au încheiat în forță anul 2018, reușind să ridice traficul general de mărfuri la 61.303.774 tone, cu 5,01% peste nivelul anului ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
ieri, ora 21:23 Pulsul economiei
Efectivele de porcine existente la 1 mai 2019 au scăzut față de aceeași dată a anului 2018, cu 9,8% pe total și cu 10,4% la efectivul matcă, a anunțat ...
Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), cu sprijinul Comisiei Europene și în parteneriat cu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și ...
Trei organizații reprezentative ale transporturilor maritime - Liga Navală Română, Organizația Patronală „Constanța Port Business Association” și ...
Guvernul a aprobat Hotărârea privind înființarea, organizarea și funcționarea Băncii de Resurse Genetice Vegetale pentru Legumicultură, Floricultură, Plante ...
Cifra de afaceri a serviciilor de piață prestate populației a crescut cu 13,9%, în primele șapte luni ale anului 2019 față de aceeași perioadă din 2018 ...
Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și repararea autovehiculelor și a motocicletelor, serie brută, a crescut cu 7,2% ...
Efectivele de porcine existente la 1 mai 2019 au scăzut față de aceeași dată a anului 2018, cu 9,8% pe total și cu 10,4% la efectivul matcă, a anunțat ...
În perioada ianuarie - iulie 2019, balanța de plăți a înregistrat un deficit de 6,025 miliarde de euro, mai mare cu 24% față de aceeași perioadă din 2018 ...
Sistemul Electronic Românesc pentru interconectarea registrului comerțului din România cu BRIS – Business Registers Interconnection System (sistemul de interconectare a ...
Guvernul României a aprobat proiectul de lege privind incubatoarele și acceleratoarele de afaceri, cu scopul de a sprijini firmele aflate în fazele inițiale de ...
Ministerul Agriculturii, cu sprijinul Agenției Naționale a Zonei Montane, a organizat, la Sibiu, conferința tematică „Politica agricolă comună – ...
Eugen Teodorovici - ministrul finanțelor publice participă la reuniunea informală a Consiliului pentru Afaceri Economice și Financiare al UE (ECOFIN) și la ...
- Domnule Tridon, compania ST Management este cunoscută în rândul navigatorilor români. După știința mea, are în exploatare o flotă de tancuri de produse petroliere ...
În perioada ianuarie - iulie 2019, balanța de plăți a înregistrat un deficit de 6,025 miliarde de euro, mai mare cu 24% față de aceeași perioadă din 2018 ...
Investițiile directe ale nerezidenților în România au însumat 2,916 miliarde de euro în primul semestru al anului 2019, fiind mai mar cu 22,31% față de perioada ...
Dolarul cedează teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 13 septembrie 2019, de pe piața bancară s-au încheiat cu deprecierea cu 0,0292 ...
vineri, 13 septembrie Euro a cedat 0,02% în lupta cu leul
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 13 septembrie 2019, euro a cedat 0,0009 lei, variația fiind ...
Francul elvețian pierde teren în lupta cu leul, spre satisfacția celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 13 septembrie 2019 ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în scădere. Pe data de 13 septembrie 2019, la ora 13,40 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 60,15 ...
În data de 13 septembrie 2019, la ora 15,50 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Fondul Proprietatea. Se ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Fun Arhiva