Visul portului Constanța de a reintra pe harta turismului de croazieră, în acest an - spulberat!

de Ion TIȚA-CĂLIN Vineri, 17 Iulie 2020 967
Visați să plecați într-o croazieră? Oricât de mult v-ați dori să vă petreceți concediul din această vară la bordul unui pachebot, colindând mările și oceanele lumii și făcând escale în cele mai faimoase porturi, n-aveți nicio șansă să vă împliniți visul, în acest an.



Mai toate ofertele de croaziere ale agențiilor de turism din România și de aiurea sunt pentru anii 2021 și 2022. Prea puține companii își permit să organizeze plimbări pe mare, în acest an. De regulă, acestea au loc în week-end, pe distanțe scurte, cu un număr redus de pasageri la bordul navelor și cu măsuri de securitate sanitară foarte stricte.



„Paralizate” de pandemia Covid-19


Potrivit publicației Cruise Markel Watch, la sfârșitul anului 2018, se aflau în exploatare 314 nave de croazieră, cu o capacitate totală de 537.000 de pasageri. În anul 2020, erau programate să intre în exploatare alte 23 de nave de croazieră noi, investiția totală ridicându-se la peste 9,6 miliarde de dolari.

În ultimii zece ani, turismul de croazieră a avut o evoluție strălucitoare. Dacă în 2009, numărul pasagerilor la nivel global a fost de 17,8 milioane de persoane, în 2019 a ajuns la 30 de milioane, creșterea fiind de 68,54%.

Pandemia Covid-19 a întrerupt brutal această dinamică, 2020 fiind un an mort pentru turismul de croazieră. Dezastrul a început cu nava „Diamond Princess”. La sosirea în Yokohama, Japonia, pe 4 februarie, vasul a intrat în carantină. Avea la bord 2.666 pasageri și un echipaj de 1.045 persoane. Nouă pasageri și un lucrător din restaurantul navei au fost depistați pozitiv.

Apoi, pe 5 februarie, a fost rândul navei „World Dream”, cu 1.800 de pasageri și un echipaj de 1.800 de persoane, să intre în carantină. La sosirea în portul Hong Kong, s-a descoperit că 30 de marinari sunt bolnavi, trei dintre ei fiind spitalizați cu simptome de coronavirus.

Criza prin care trece turismul de croazieră a dus la pierderea a sute de mii de locuri de muncă pe mare, pentru ofițeri, nebrevetați și personalul auxiliar, printre care și foarte mulți români.

Industria construcțiilor de nave este, la rândul ei, grav afectată, întrucât proprietarii flotelor de croazieră și-au amânat investițiile în nave noi, pentru vremuri mai bune.

Porturile, serviciile portuare, orașele-port în ansamblu resimt efectele prăbușirii turismului de croazieră, pierderile financiare fiind uriașe.

Lovituri în serie

În cazul portului Constanța, criza turismului de croazieră a început cu mult timp înainte de declanșarea pandemiei Covid-19. În anul 2014, traficul de croazieră atinsese un vârf istoric, cu 92 de escale și 70.000 de pasageri. Un an mai târziu, odată cu ocuparea Crimeei de către Rusia și prezența unor importante forțe navale în regiune, 69% din croazierele maritime programate pentru 2015 au fost anulate. Astfel că anul s-a încheiat cu un bilanț dezamăgitor: doar 36 de vizite ale navelor de croazieră cu 35.000 turiști la bord.

Declinul a continuat în următorii ani, de parcă navele de croazieră au uitat drumul spre portul Constanța. Prima navă maritimă de pasageri care a vizitat portul Constanța după declanșarea crizei din nordul Mării Negre a fost „Amera” (pavilion Bahamas), care a făcut escală pe 29 octombrie 2019, cu 754 de pasageri la bord.

În octombrie 2019, se vorbea cu mare optimism despre relansarea turismului de croazieră în portul Constanța. Pentru anul 2020, fuseseră programate zece escale ale unor nave maritime, cinci dintre ele având capacitatea de 800 până la 1.500 locuri pentru pasageri. Era vorba de: „Azamara Journey”, „Aegean Odyssey”, „Boudicca”, „Albatros” și „Crown Iris”. Iar pentru anul 2021, fuseseră deja anunțate nouă vizite ale navelor maritime de pasageri.

Portul Constanța, care deținea directoratul Asociației MedCruise pentru zona Mării Negre, depusese mari eforturi împreună cu porturile Odessa, Burgas și Varna pentru relansarea turismului de croazieră în zona Mării Negre. Pandemia Covid-19 a făcut ca, pentru cine știe cât timp, să se amâne reintrarea portului românesc pe harta turismului de croazieră. 



Taguri

Alte ştiri din sectiunea Economie

Ultima oră

Titlurile zilei