Uimitoarele invenții ale guvernanților au luat piuitul națiunii române

370
Uimitoarele invenții ale guvernanților au luat piuitul națiunii române - uimitoareleinventiialeguvernanti-1553113892.jpg

Articole de la același autor

Oameni mai suciți decât miniștrii Guvernului Dăncilă nu s-au mai pomenit. N-au două vorbe la un loc. Azi hotărăsc una, mâine decid contrariul. 


Iată, ministrul finanțelor publice, Eugen Teodorovici, unul dintre inițiatorii și susținătorii "taxei pe lăcomie", pe care urmau să o achite băncile comerciale, a anunțat că aceasta se va transforma în "stimulent pentru hărnicie". Concret, printr-un viitor mecanism fiscal, băncile vor fi încurajate să crediteze afacerile, persoanele fizice și statul. În schimb, cele care vor ține banii "la ciorap", vor fi penalizate. 
Ei, așa parcă mai merge! Într-adevăr, sistemul bancar românesc trebuie încurajat să crediteze companiile românești, să sprijine investițiile, dezvoltarea și modernizarea economiei, exportul. 
În ultimii trei-patru ani, am asistat la o nefirească schimbare de orientare a bancherilor români, care au înăsprit condițiile de acordare a împrumuturilor pentru agenții economici și au deschis larg porțile creditării pentru persoanele fizice, stimulând doar consumul și afacerile imobiliare. La sfârșitul lunii ianuarie 2019, volumul împrumuturilor acordate populației reprezenta 52,41% din totalul creditării. În schimb, creditarea agenților economici deține o pondere de numai 44,64% din total.
Reîntoarcerea bancherilor cu fața spre economia reală este necesară, iar un mecanism fiscal care să încurajeze schimbarea de atitudine poate fi un lucru bun, atâta timp cât nu afectează stabilitatea sistemului bancar. 
Soluția a fost găsită în urma discuțiilor dintre ministrul finanțelor și bancheri și urmează a fi inclusă în proiectul de modificare a OUG 114 din decembrie 2018. De ce nu s-a procedat așa de la bun început?


Ministerul Energiei inventează un nou bir
Dacă în cazul Ministerului de Finanțe avem de-a face cu o modificare lăudabilă a deciziei inițiale, la Ministerul Energiei lucrurile stau exact pe dos. Pe data de 1 februarie 2019, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei a dat un comunicat cu privire la aplicarea prevederilor OUG 114/2018, în care de se spune negru-pe alb că: "Aplicarea prevederilor metodologiei (de punere în aplicare a actului normativ sus pomenit – n.n.) nu va conduce la creșteri de prețuri la energia electrică furnizată clienților finali casnici care optează pentru furnizarea în regim reglementat în perioada 1 martie 2019 - 28 februarie 2022"
Dar la distanță de numai o lună de la acel comunicat, Ministerul Energiei îi anunță pe români că lucrează la un mecanism prin care consumatorii de electricitate să îi sprijine financiar pe cei de investesc în tehnologii cu emisii reduse de carbon. Concret, consumatorii ar urma să achite o contribuție care să fie inclusă separat în factura de curent electric. 
În fapt, Ministerul Energiei dorește să se introducă o obligație parafiscală pentru agenții economici și populație. Dar pentru că firmele vor arunca aceste costuri suplimentare în prețuri, ele vor fi suportate, de consumatorii finali. Practic, populația va achita de două ori aceeași contribuție: odată direct, iar a doua oară indirect, prin mecanismul prețurilor. 


Poporul să plătească!
Se pune întrebarea dacă este firesc ca populația să finanțeze investițiile în tehnologii cu emisii reduse de carbon. Se știe că marii producătorii de electricitate din România – Termoelectrica, Hidroelectrica și Nuclearelectrica, trei giganți cu capital de stat – au la dispoziție numeroase mecanisme de finanțare a investițiilor în tehnologii ecologice: propriul profit, creditele bancare, piața de capital, parteneriatul public - privat, fondurile europene și subvențiile de la stat. De ce nu le folosesc? Pentru că este mai simplu să bagi mâna în buzunarul populației?
Stimați cititori, de mai mulți ani, Guvernul României mulge companiile energetice, luându-le aproape tot profitul, care ar fi putut fi investit în tehnologiile verzi. Dividendele pe care acestea sunt obligate să le plătească statului au crescut, în urmă cu doi ani, de la minim 50% din profit la cel puțin 90%. Mai mult, în anul 2018, companiile energetice au fost obligate să repartizeze sub formă de dividende chiar și rezervele financiare. Și atunci, cum să mai investească în tehnologia verde?
Se pune întrebarea: au românii și agenții economici vreo obligație constituțională să susțină investițiile în tehnologiile verzi, care, în fapt, reprezintă afacerea companiilor energetice ale statului? Nicidecum!
Dar dacă, totuși, sfidând Constituția țării, Guvernul Dăncilă va legifera respectiva contribuție, ce garanții vor avea românii că va fi folosită numai în scopul pentru care a fost instituită? Ce control vor avea populația și agenții economici că banii lor vor fi cheltuiți cumpătat, cu folos și nu vor apuca alte căi, așa cum se întâmplă cu multe dintre taxele și impozitele pe care le plătesc? Firesc ar fi, ca în schimbul contribuției achitate, agenții economii și persoanele fizice să primească acțiuni la companiile energetice. Atunci, în calitate de acționari, ar avea un interes direct să finanțeze investițiile, dar și pârghii de control.
x     x     x
Ieri a fost dat publicității sondajul de opinie realizat de INSCOP. Potrivit studiului, 72,8% dintre români consideră că direcția în care se îndreaptă România este greșită.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.2539 secunde