Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Transportatorii, obligați să bage mâna mai adânc în buzunar. Cât vor plăti pentru rovinietă

Ştire online publicată Joi, 23 August 2018
de Carmen MOCANU

Un proiect normativ postat pe site-ul Ministerului Transporturilor arată că proprietarii de vehicule între 3,5 și 12 tone vor plăti mai mult pentru roviniete. În acest context, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) estimează că vor fi afectați peste 30.000 de utilizatori.

„Proiectul de Ordonanță a Guvernului pentru modificarea anexelor nr. 1 și 2 la Ordonanța Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale afectează cel mai mult cele peste 30.000 de autovehicule de transport marfă cu masă maximă autorizată între 3,5 tone și 12 tone (cu maximum 3 axe, inclusiv) din România”, se arată într-un comunicat al UNTRR.

Drept urmare, conform calculelor, transportatorii vor trebui să plătească tarife de rovinietă pentru o zi de 12 euro, în creștere cu 33% de la 9 euro pentru vehiculele de și peste 12 t (cu maximum 3 axe, inclusiv), cu 71,42% de la 7 euro pentru vehiculele între 7,5 - 12 t și în urcare cu 200% de la 4 euro la 12 euro pentru vehiculele între 3,5 - 7,5t. Cele peste 100.000 de autovehicule de transport marfă de peste 12 t (categoria F) vor plăti 12 euro în loc de 11 euro la rovinieta de o zi, iar pentru rovinieta de 30 zile această categorie de autovehicule va plăti cu 5 euro în plus, de la 55 la 60 de euro.

Potrivit UNTRR, creșterea valorilor rovinietelor prin proiectul menționat afectează cel mai mult autovehiculele din categoria C (între 3,5 - 7,5t) și apoi autovehiculele din categoria D (între 7,5 - 12t).

Proiectul publicat nu vizează nicio modificare pentru valorile rovinietelor pentru autoturisme (categoria A) și nici pentru autovehiculele de transport persoane, indiferent de numărul de locuri - sub sau peste 23 locuri (categoriile G și H).

„În prezent, la nivelul Comisiei Europene se discută modificarea Directivei 1999/62/CE prin Directiva eurovinietei, prin care se urmărește implementarea conceptului de plată a taxelor pe kilometru și nu pe timp, așa cum se aplică în prezent în România”, menționează UNTRR.

CE consideră că măsura propusă în proiectul de Directivă contribuie la aplicarea în mod consecvent a principiilor „poluatorul plătește” și „utilizatorul plătește” în vederea generării de venituri și a asigurării de finanțare pentru investițiile viitoare în transporturi.

Infrastructura rutieră,

slab dezvoltată

„În România, principala problemă este legată de dezvoltarea insuficientă a infrastructurii rutiere, astfel că cel mai probabil va fi solicitată o perioadă cât mai lungă de tranziție până când România își dezvoltă infrastructura, dar care potrivit estimărilor actuale nu va putea depăși anul 2027. Totodată, în România, astăzi nu se ține cont de nivelul de poluare, în timp ce restul țărilor taxează suplimentar acest aspect”, mai arată Uniunea Transportatorilor.

„Un autoturism plătește astăzi în România 28 euro/an, în Austria 87,3 euro/an (Austria are o rețea de autostrăzi de 1.720 km), în Ungaria 140 euro/an (Ungaria are o rețea de autostrăzi de 1.500 km), în Bulgaria 50 euro/an (Bulgaria are o rețea de autostrăzi de 800 km), iar în Germania (rețeaua de autostrăzi are 13.000 km), dacă se va aplica din 2019, 130 euro/an. În Bulgaria, unde taxarea este tot pe timp, pentru vehiculele de transport marfă cu MTMA mai mică de 12 tone tariful pentru o vinietă anuală este de 413 euro pentru vehiculele Euro III - Euro VI și 537 euro pentru EURO 0-II, iar la vehiculele de peste 12 tone, vinieta anuală este de 685 euro (Euro III - Euro VI) și 891 euro (EURO 0-II)”, explică transportatorii.

Aceștia mai susțin că, în Ungaria, pentru autoturisme și vehiculele de transport călători taxarea se face pe timp, în timp ce la vehiculele de transport marfă de peste 3,5 tone nivelul taxei de drum este stabilit în baza tipului de drum, a categoriei de autovehicul și a gradului de poluare (emisie CO2).

„Taxa de drum se calculează pe kilometru. Astfel, pentru vehiculele între EURO III-VI, taxa de drum/km este de 44,54 HUF, aproximativ 0,14 euro/km. În Austria, vinieta se calculează în funcție de numărul de axe la care se adaugă taxe suplimentare pentru poluarea aerului și poluare fonică. Vinieta se aplică pentru vehiculele cu MTMA peste 3,5 tone și se calculează pe kilometru și variază între 0,2540 euro/km și 0,3152 euro/km. În Austria, începând cu 01.01.2010, a fost introdusă taxa pe clasa de emisii EURO pentru autovehiculele de peste 3,5 tone, iar la 01.01.2017 s-au adăugat taxe suplimentare pentru poluarea aerului și poluarea fonică”, mai arată UNTRR.

PUBLICITATE
Citeşte şi
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunță că joi și vineri este posibil ca serviciul de emitere a rovinietei și pentru tariful de trecere a ...
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) anunță că transportatorii așteaptă Ordonanță de Urgență privind eliminarea activitaților neautorizate ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
CNAIR anunță că din data de 15.11.2019 vor fi puse în funcțiune pe rețeaua de drumuri naționale și autostrăzi din România încă 13 puncte fixe de control a ...
Rata de adoptare a tehnologiilor fintech în domeniul financiar a ajuns, la nivel global, la 64%, iar aproape un sfert dintre întreprinderile mici și mijlocii (IMM) utilizează ...
Leul s-a depreciat joi cu 0,34 bani (0,07%) față de euro, ajungând din nou la un minim istoric în raport cu moneda unică europeană, cursul stabilit de Banca Națională a României ...
Ministerul Finanțelor Publice a pus în dezbatere publică proiectul de hotărâre de Guvern privind aprobarea limitelor anuale, aferente anilor 2020, 2021 și 2022, pentru ...
miercuri, 13 noiembrie Simptomele crizei bugetare
Orban: Nu există nicio șansă de a ne menține în ținta de deficit bugetar de 3% din produsul intern brut, a declarat premierul Ludovic Orban. Deficitul a ...
Ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Nechita-Adrian Oros, va participa la reuniunea Consiliului UE Agricultură și Pescuit, care va avea loc în data de 18 ...
În ultimele trei decenii, portul Constanța a pierdut circa 80% din locurile de muncă din activitatea de încărcare-descărcare a navelor. Cauzele sunt multiple, dar rolul cel ...
Pe data de 12 noiembrie 2019, Ministerul Finanțelor Publice a adjudecat de pe piața internă, în cadrul sesiunii suplimentare de oferte necompetitive aferentă ...
În perioada 4 - 8 noiembrie 2019, la Atena, s-a desfășurat cea de a 43-a sesiune anuală a Comisiei Generale pentru Pescuit în Mediterană și Marea Neagră (GFCM) ...
marti, 12 noiembrie Pulsul asigurărilor RCA
În al doilea trimestru al anului 2019, societățile de asigurare au avizat un număr de 88.174 de dosare de daună în baza polițelor de asigurare de răspundere civilă ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 12 noiembrie 2019, euro a cedat 0,0008 lei, variația fiind de ...
marti, 12 noiembrie Inflația continuă să crească
Evoluția inflaționistă a economiei românești continuă. Potrivit Institutului Național de Statistică, prețurile de consum din luna octombrie 2019 au ...
Fundația Școala Portuară Constanța este unul din cei mai vechi și mai activi furnizori de formare profesională din România. Din 1997, când a fost ...
La finalul săptămânii trecute, inspectorii antifraudă din cadrul Direcției Generale Antifraudă Fiscală au verificat un număr de 740 de operatori economici - prestatori de ...
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a realizat o analiză a dosarelor de daună aferente polițelor auto obligatorii (RCA), avizate de societățile de asigurare în ...
Țara noastră, prin intermediul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), reprezentată de către Dan Armeanu - vicepreședinte al Sectorului Sistemului de Pensii ...
luni, 11 noiembrie Pulsul economiei
Premierul Ludovic Orban a avut luni, 11 noiembrie 2019, o discuție pe tema salariului minim cu ministrul finanțelor, Florin Cîțu, și ministrul muncii, Violeta ...
Cantitatea de lapte de vacă colectată de unitățile procesatoare a crescut cu 16.116 tone (+1,9%), în primele nouă luni ale anului 2019, comparativ cu perioada de ...
Consiliul Concurenței a autorizat tranzacția prin care Formel D GmbH (Germania) preia compania CPS S.A.S. (Franța). Ambele companii sunt furnizori de servicii care ...
Aprovizionarea navelor străine care fac escală în portul Constanța, cu cele necesare vieții și muncii la bord, se dovedește a fi o afacere atractivă având în ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Actual Economie Fun
Arhiva