Traficul de mărfuri din porturile maritime românești sfidează pandemia Covid-19

631
Traficul de mărfuri din porturile maritime românești sfidează pandemia Covid-19 - traficuldemarfuridinporturilemar-1589898075.jpg

Articole de la același autor

În ciuda recesiunii în care a intrat economia mondială ca efect al pandemiei Covid-19, traficul de mărfuri din porturile maritime românești a înregistrat o ușoară creștere în primele patru luni ale acestui an.

Împreună, porturile Constanța (plus zona Midia) și Mangalia au manipulat 20.464.489 tone de mărfuri, 3,31% mai mult față de aceeași perioadă din 2019. Traficul maritim s-a ridicat la 15.622.828 tone (în creștere cu 4,11%), iar cel fluvial a fost de 4.841.661 tone (mai mare cu 0,81%).

Agricultura susține portul Constanța

Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 18.665.934 tone de mărfuri, cu 8,66% mai mult față de ianuarie - aprilie 2019. Au influențat pozitiv creșterea cantităților de cereale (+49,91%), îngrășăminte (+23,43%), petrol brut (+111,12%), produse chimice (+66,13%) și ciment (creștere de 7,8 ori).

În structura fluxurilor de mărfuri, nu s-au produs schimbări semnificative. Cerealele și semințele uleioase au reprezentat 44,33% din totalul fluxurilor de mărfuri derulate. Ponderi importante au înregistrat hidrocarburile (12,35%), mărfurile containerizate (11,31%), îngrășămintele și produsele chimice (9,87%), minereurile și deșeurile metalice (9,82%), combustibilii solizi (5,22%) și produsele metalice (3,59%).

În perioada de referință, traficul de containere din portul Constanța a totalizat 2.110.695 tone, respectiv 214.093 TEU (containere standard), fiind mai mic cu 2,73%, în tone, respectiv 1,35%, în TEU.

Midia - în suferință

În lunile ianuarie - aprilie, zona petrolieră Midia a derulat un trafic de mărfuri total de 1.703.614 tone, cu 33,65% mai mic decât în aceeași perioadă din 2019. Hidrocarburile, care dețin o pondere de 86,88% în totalul mărfurilor manipulate la Midia, au înregistrat un declin de 38,48%, ca efect al reducerii cererii de carburanți.

Surpriza o reprezintă micuțul portul Mangalia, care a manipulat 94.941 tone de mărfuri, cu 59,96% mai mult decât în ianuarie - aprilie 2019. În structură, cimentul reprezintă 58,20% din traficul total, iar produsele petroliere, 38,27%.

Previziuni pesimiste

Evoluția traficului de mărfuri în următoarele luni depinde de relansarea economiei și revenirea vieții sociale la normalitate, pe măsură ce vor fi ridicate restricțiile de circulație.

Portul Constanța va suferi un al doilea șoc începând din al doilea semestru al anului, ca urmare a reducerii cantităților de cereale și semințe uleioase pentru export. Seceta extremă a afectat grav culturile de grâu, orz, ovăz și rapiță. Se estimează că recolta din acest an va fi cu 50% mai mică decât în 2019. În plus, sunt afectate și culturile de porumb și floarea soarelui înființate în această primăvară.

Dacă volumul mediu lunar al fluxurilor de mărfuri se va menține cel puțin la nivelul primelor patru luni, porturile maritime românești vor încheia anul 2020 cu un trafic total de 61.393.467 tone, inferior recordului de 66.603.292 tone realizat în 2019.

XXX

Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 86,5 milioane de tone de mărfuri, în creștere cu 8,3% față de perioada ianuarie - martie 2019. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 53,1 milioane tone de mărfuri, cu 4,8% mai mult decât în același interval de timp al anului precedent. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Tuapse - 8,6 milioane de tone (+19,1%), Kavkaz - 4,9 milioane de tone (+15,6%), Taman - 7,2 milioane de tone (+23,3%), Rostov pe Don - 5,7 milioane de tone (+22,7%).



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.3945 secunde