Soarta companiei Daewoo-Mangalia se decide pe 30 martie

405
Soarta companiei Daewoo-Mangalia se decide pe 30 martie - soartadaewoomangalia-1521477118.jpg

Articole de la același autor

Acționarii Șantierului Naval "2 Mai" Mangalia se reunesc, în adunare generală extraordinară, pe data de 30 martie 3018. Ordinea de zi prezentată în convocatorul publicat pe 26 februarie cuprindea două puncte absolut neinteresante, referitoare la modificarea și completarea actului constitutiv al societății.


Luni, 19 martie, Șantierul Naval "2 Mai" Mangalia a dat publicității un convocator completat al respectivei adunări, "conform solicitării acționarului statul român, reprezentat prin Ministerul Economiei - Departamentul pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului". La vechea ordine de zi a fost adăugat un al treilea punct, respectiv:


"Exercitarea / neexercitarea dreptului de preferință a societății Șantierul Naval "2 Mai" Mangalia cu privire la achiziția pachetului de acțiuni deținut de Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd. la societatea Daewoo-Mangalia Heavy Industries".


După cum se observă, noul punct introduce suspansul în convocatori. Se va vota pentru exercitarea sau pentru neexercitarea dreptului de preemțiune? 


Oare de ce acționarul majoritar nu precizează clar, în convocator, care îi este voința? Este posibil ca, la această oră, statul să nu știe ce va vota. 


De două luni, Ministerul Economiei negociază "cu un investitor strategic" (cel mai probabil constructorul de nave olandez Damen Shipyards Group) un aranjament fără de care statul român nu și-ar permite să cumpere cota de 51% din capitalul social deținută de compania sud-coreeană Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering la Daewoo-Mangalia Heavy Industries. Statul român nu are priceperea să conducă un șantier naval de talia lui DMHI, să-i asigure necesarul de comenzi, să-l facă profitabil și să-l curețe de datorii. 


Compania se află într-o situație falimentară. Începând din 2005 și până în prezent, a încheiat toți anii cu pierderi financiare uriașe. Spre exemplu, în 2016, pierderea a fost de 483.916.110 lei (respectiv 119.214.651 dolari). Mai grav este faptul că datoriile societății au crescut la 5.350.084.563 lei (respectiv 1.243.251.589 dolari), la sfârșitul anului 2016. În prezent, 600 din cei aproape 1.700 de lucrători nu mai au de lucru, restul sunt folosiți la lucrări gospodărești. 


Indiferent cu cine negociază statul român, poziția lui este slabă, căci timpul îl presează, iar afacerea e destul de încurcată. Damen Shipyards Group (dacă el este investitorul strategic) este un holding extrem de puternic, cu mare experiență în astfel de afaceri și care cunoaște foarte bine modul de lucru al instituțiilor statului român. Ce ar putea să-l intereseze în această afacere? În primul rând, comenzile de construcții de corvete, de reparații, mentenanță și modernizare a navelor aflate în dotarea Forțelor Navale Române. Din perspectiva acestor comenzi, dotările și forța de muncă de care dispune Daewoo - Mangalia prezintă interes. Dar cine poate garanta că lui Daewoo - Mangalia (sau cum se va numi după preluarea companiei de la sud-coreeni) îi va fi încredințat contractul cu Armata? Dacă Guvernul ar face acest lucru, ar însemna că procedura de achiziție pentru atribuirea acordului-cadru de furnizare a produsului "corveta multifuncțională" nu este decât o mascaradă.


Practica arată că orice investitor strategic dorește să dețină controlul afacerii, să aibă dreptul de veto. De altfel, așa s-a întâmplat și în cazul înființării companiei Daewoo - Mangalia. Sud-coreenii, care veneau cu know-how-ul au obținut pachetul majoritar de acțiuni și controlul afacerii. De-a lungul anilor au profitat de indiferența și incompetența acționarului minoritar, statul român, storcând compania de venituri, ca pe o lămâie, prin tot felul de manopere, și umplând-o de datorii. 


După experiența cu sud-coreenii, ar mai avea curaj statul român să acorde cuiva dreptul de veto? Dacă ar fi așa, ce rost ar mai avea achiziționarea de către statul român a pachetului majoritar de acțiuni de la sud-coreeni, când respectivul investitor ar trebui lăsat să le cumpere direct de la ei?


Sunt multe alte probleme ce trebuie clarificate. Spre exemplu, dacă se hotărăște să cumpere, cu ce bani va plăti Șantierul Naval "2 Mai" Mangalia pachetul majoritar de acțiuni Daewoo -Mangalia? Statul, în calitate de acționar majoritar, ar putea să majoreze capitalul social al SN "2 Mai" Mangalia exact cu suma necesară achiziției sau să-i acorde un împrumut garantat de stat (care ar putea fi considerat o formă de ajutor de stat).


La unele din întrebări vom afla răspunsul pe data de 30 martie, când statul român își va exprima opțiunea în cadrul adunării generale extraordinare a Șantierului Naval "2 Mai" Mangalia.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.5585 secunde