De Ziua Navigatorilor

Sindicatele marinarilor și docherilor au împărțit daruri pe navele din portul Constanța

1081

Articole de la același autor

De Ziua Navigatorilor, reprezentanții Sindicatului Liber al Navigatorilor, Inspectoratului ITF România, ai organizațiilor care prestează servicii de bunăstare pentru navigatori (Seamen’s Club Constanța și Centrul Internațional), precum și ai Federației Naționale a Sindicatelor Portuare au vizitat echipajele de la bordul navelor din portul Constanța, dăruindu-le coșuri cu cozonaci, șampanie și băuturi răcoritoare. Ieri, în port, se aflau 25 de nave sub operațiuni de încărcare - descărcare și alte 12 nave în conservare sau la reparații. 


"Suntem împreună cu navigatorii, ne preocupă nevoile și grijile lor. Vrem să socializăm, să-i întrebăm ce probleme au și, dacă se poate, să încercăm să le rezolvăm. Totodată, vrem să le facem o mică bucurie, împărțindu-le câteva daruri. Vrem să le oferim un moment de sărbătoare echipajelor 


venite în aceste porturi", a declarat Adrian Mihălcioiu, președintele SLN și șef al Inspectoratului ITF România.


Alături de el, la întâlnirea cu presa, s-au aflat ceilalți membri ai biroului executiv al SLN, vicepreședintele Costică Stici și secretarul general Aurel Stoica, liderii Federației Naționale a Sindicatelor Portuare, respectiv președintele de onoare, Petre Costel, și președintele în exercițiu, Mircea Burlacu, precum și alți reprezentanți ai organizațiilor marinarilor și docherilor români.


"Ziua de 25 iunie este o zi specială, dedicată oamenilor mării. În anul 2010, la conferința de la Manila, Organizația Maritimă Internațională a instituit Ziua Navigatorilor - a precizat Mihălcioiu. Peste 85% din comerțul dintre statele lumii se desfășoară pe mare. În flotele lumii muncesc peste 1,5 milioane de navigatori, printre care și 22.000 de navigatori români".


Shipping-ul internațional nu a ieșit din criza declanșată în urmă cu un deceniu - a amintit liderul SLN - și, drept urmare, marinarii se confruntă cu numeroase probleme. Cele mai acute sunt legate de neplata salariilor și de instabilitatea îmbarcărilor. Tot mai mulți navigatori sunt repatriați prematur, înainte de expirarea contractelor. 


Dar există și vești bune, spune Mihălcioiu: sectorul off-shore dă semne de relansare. 


"Navigatorii români au nevoie de sprijinul autorităților naționale. Cu ceva mai multă atenție din partea lor, numărul celor care și-ar găsi un loc de muncă pe mare ar putea crește. În continuare, tinerii absolvenți ai învățământului marinăresc au prea puține locuri de practică, pentru efectuarea stagiului de cadet. 


Flota mondială are nevoie de ofițeri, deficitul fiind de circa 15.000 de persoane. Cu toate acestea, din varii motive, chiar și navigatorii români cu experiență au probleme în a obține un contract de îmbarcare" - a afirmat liderul SLN.


El a amintit faptul că semnarea unui acord între Norvegia și România ar încuraja armatorii norvegieni să angajeze navigatori din țara noastră. 


"Din păcate, importanța și rostul acestui acord nu sunt înțelese la nivelul ministerelor Muncii și Sănătății, din România - și-a exprimat regretul Adrian Mihălcioiu. Acordul este crucial pentru românii de pe navele norvegiene. Lipsa lui ar putea să-i coste locurile de muncă, pe navigatorii români. În schimb, dacă înțelegerea va fi semnată, numărul românilor care lucrează în flota norvegiană, în condiții de muncă decente și cu salarii bune, va crește. 


Iată o altă problemă. România a ratificat Convenția internațională privind munca pe mare MLC 2006, dar nu a adoptat normele de aplicare. Acestea se plimbă de la un minister la altul. Din această cauză, navigatorii români nu pot apela la prevederile convenției pentru a-și apăra drepturile. Pe de altă parte, inspecțiile de Port State Control la bordul navelor străine care vizitează porturile maritime românești nu pot face uz de prevederile MLC 2006 pentru a pune stavilă dumping-ului social. 


Respectivele norme au fost stabilite, în urma negocierilor tripartite și trebuie aprobate de Guvernul României. Din cauza instabilității politice din ultimul an și jumătate, procedurile de avizare de către ministere au fost reluate cu fiecare nou Executiv. 
În încheiere amintesc că sloganul acestei sărbători internaționale este: Mulțumim navigatorilor! SLN și Organizația Internațională a Transportatorilor le mulțumesc navigatorilor pentru munca și eforturile lor".


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3441 secunde