Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Shipping-ul internațional declară război corupției din porturile lumii

Ştire online publicată Vineri, 19 Aprilie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

Care este amploarea fenomenului corupției în porturile lumii? Ce cantitate de mărfuri de contrabandă, arme și droguri trece zilnic prin punctele vamale portuare, cu concursul funcționarilor corupți? Câte nave sunt obligate să plătească șpagă autorităților portuare, pentru a nu fi șicanate sau pentru a fi lăsate să încalce, pe mai departe, standardele de siguranță a navigației?

Niciun organism internațional nu poate răspunde la aceste întrebări, întrucât corupția din porturi nu este monitorizată la nivel global, cuantificată și subiect de statistici. Dar putem să ne imaginăm dimensiunea ei, dacă ținem cont de numărul foarte mare al semnalelor din această industrie.

Cât de mare e corupția maritimă?

Ca reacție la amploarea fenomenului, în anul 2011, câteva companii de navigație au înființat Rețeaua Anti-Corupție Maritimă (MACN), cu misiunea de a lupta împotriva oricăror forme de corupție din transportul pe apă. Astăzi, organizația cuprinde peste 100 de membri din întreaga lume.

În 2012, ministrul libanez al Transporturilor, Ghazi Aridi, declara că nivelul evaziunii fiscale din portul Beirut a atins un miliard de dolari pe an. Dacă se ține cont de faptul că, în primele nouă luni ale anului 2012, portul libanez generase venituri de 2 miliarde de dolari, din care jumătate reprezentau taxele vamale, rezultă că evaziunea fiscală ajunsese la 100%, iar corupția care îi asigură suportul, la un grad similar de instituționalizare.

Sandra Sequeira, profesor asistent la LSE Londra, și Simeon Djankov, consilier al primului ministru și al ministrului de Finanțe din Bulgaria, au realizat un interesant studiu asupra corupției în porturi. Cei doi și-au cules informațiile din porturile Durban și Maputo, pe un eșantion de 1.300 de transporturi de mărfuri. Investigația s-a întins pe o perioadă de trei ani și a pus în evidență metodele prin care vameșii, comisionarii vamali și operatorii portuari se folosesc de toate oportunitățile pentru a obține mită. Autorii au demonstrat că, din cauza corupției, costurile transporturilor la Maputo sunt umflate cu 70%.

Armata anti-corupție

În octombrie 2013, campania ziarului „Cuget Liber” împotriva corupției din porturile maritime românești a produs primele efecte. Conducerile autorităților au luat o serie de măsuri privind modul de efectuare a controlului la nave, în dorința de a pune capăt fenomenului.

BIMCO, cea mai mare organizație internațională din domeniul transportului maritim, a lansat, în anul 2016, primul instrument de luptă împotriva acestui fenomen de dimensiuni globale: clauza anti-corupție pentru contractele charter. În baza ei, proprietarii de mărfuri pot emite o notă de protest în cazul în care li se cere o plată ilegală, iar aceasta nu este retrasă. Nota de protest declanșează răspunsul comun al navlositorilor și proprietarilor de mărfuri față de respectiva cerere.

În noiembrie 2018, Uniunea Sindicatelor Navigatorilor din Filipine a solicitat guvernului să înființeze un tribunal al amiralității, care să investigheze faptele personalului din instituții precum Autoritatea pentru Industria Maritimă și Garda de Coastă filipineză. Nelson Ramirez, președintele organizației, a subliniat faptul că, din cauza aplicării cu prea mare îngăduință a reglementărilor privind siguranța navigației și a corupției, companiile de transport maritim sunt implicate în numeroase dezastre. Potrivit liderului de sindicat, corupția continuă să crească în cadrul instituțiilor menționate, în special în legătură cu emiterea certificatelor de conveniență (COC) pentru armatorii ce dețin nave second-hand, care sunt adevărate sicrie plutitoare. Acestea sunt implicate în majoritatea accidentelor maritime. Ramirez a explicat că, după producerea tragediilor maritime, oficialii Autorității pentru Industria Maritimă și ai Gărzii de Coastă afirmă, de regulă, că navele scufundate erau navigabile și susțin în fața anchetatorilor că eroarea umană a fost singura cauză a accidentelor respective.

Recent, la propunerea unui număr de 23 de țări și a principalelor asociații ale companiilor de navigație, Organizația Maritimă Internațională (IMO) a decis să includă corupția maritimă ca temă de lucru pe agenda sa. Ea s-a angajat ca, până în anul 2021, să elaboreze un document care va cuprinde procedurile pentru combaterea corupției maritime. Comunitatea shipping-ului internațional a salutat decizia, apreciind că marchează o piatră de hotar în industria shipping-ului internațional. 

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Anul 2019 nu putea avea un debut mai prost pentru transportul maritim containerizat. În timpul nopții de 1 spre 2 ianuarie, nava portcontainer „MSC Zoe” a pierdut ...
O mare parte dintre navigatori, și mă refer aici la cei care au navigat în flota RSR, se numără, astăzi, printre pensionarii nefericiți, nedreptățiți, care abia mai fac față ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Muncitorii sindicalizați de la Hyundai Heavy Industries, cel mai mare constructor de nave din lume, au decis să intre în grevă, din cauza lipsei de progrese în cadrul ...
Până vineri, 19 iulie, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură a eliberat un număr de 6.781 adeverințe pentru beneficiarii schemelor de plată ...
Avantajele competitive oferite de mediul de afaceri din România și oportunitățile de investiții pe piața autohtonă, cu posibilitatea extinderii pe cea ...
În mijlocul verii, portul Constanța are mult de lucru. Macaralele, podurile rulante, benzile transportoare și pompele de absorbție duc tot greul. Din pântecele ...
Având în vedere declarațiile oficiale privind implicarea organizațiilor sindicale în lupta împotriva corupției, Federația „Solidaritatea Sanitară” ...
Federația Internațională a Transporturilor (ITF) a cerut guvernului din Sri Lanka să-l elibereze imediat pe navigatorul ucrainean Gennadiy Gavrilov și să îl lase să ...
„Cuget Liber” vă prezintă clasamentul unui număr de 24 de operatori portuari, realizat în funcție de profitul brut (pierderea brută) obținut în anul 2018 (în ...
În ediția din 18 iulie 2019 a cotidianului „Cuget Liber“, am prezentat prima parte a documentarului nostru privind evoluția industriei portuare în anul 2018 ...
Asigurarea intervenției pentru prevenirea și stingerea incendiilor și intervenție în situații de urgență la obiectivele Companiei Naționale ...
Rompetrol Rafinare anunță continuarea programului de remediere și ecologizare a batalelor istorice din cadrul rafinăriei Vega Ploiești și trecerea în etapa cea mai importantă ...
HG nr. 33/2018 privind stabilirea contravențiilor care intră sub incidența Legii prevenirii nr. 270/2017 va fi modificată. Ministerul Finanțelor Publice a constatat ...
„Cuget Liber” vă prezintă clasamentul unui număr de 24 operatori din portul Constanța, realizat în funcție de veniturile obținute în 2018 (în paranteze ...
miercuri, 17 iulie Pulsul economiei
În perioada ianuarie - mai 2019, contul curent al balanței de plăți a României a înregistrat un deficit de 3,401 miliarde de euro, în creștere cu creștere cu ...
După ce au scăzut în perioada 2014 - 2016 și s-au apreciat cu mai puțin de un procent în 2017, veniturilor obținute de operatorii din portul Constanța au ...
În data de 17 iulie 2019, la ora 14,15 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Banca Transilvania. Se ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în creștere.. Pe data de 17 iulie 2019, la ora 14,10 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 64,90 ...
Francul elvețian cedează teren în lupta cu leul, spre satisfacția celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 17 iulie 2019 ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 17 iulie 2019, euro a câștigat 0,0005 lei, variația fiind ...
Dolarul recuperează teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 17 iulie 2019, de pe piața bancară s-au încheiat cu aprecierea cu 0,0072 ...
În primele cinci luni ale anului 2019, investițiile directe ale străinilor, în România, au însumat 1,491 miliarde de euro, fiind cu 10,18% mai mici față de aceeași ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Monden Fun
Arhiva