Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Shipping-ul internațional declară război corupției din porturile lumii

Ştire online publicată Vineri, 19 Aprilie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

Care este amploarea fenomenului corupției în porturile lumii? Ce cantitate de mărfuri de contrabandă, arme și droguri trece zilnic prin punctele vamale portuare, cu concursul funcționarilor corupți? Câte nave sunt obligate să plătească șpagă autorităților portuare, pentru a nu fi șicanate sau pentru a fi lăsate să încalce, pe mai departe, standardele de siguranță a navigației?

Niciun organism internațional nu poate răspunde la aceste întrebări, întrucât corupția din porturi nu este monitorizată la nivel global, cuantificată și subiect de statistici. Dar putem să ne imaginăm dimensiunea ei, dacă ținem cont de numărul foarte mare al semnalelor din această industrie.

Cât de mare e corupția maritimă?

Ca reacție la amploarea fenomenului, în anul 2011, câteva companii de navigație au înființat Rețeaua Anti-Corupție Maritimă (MACN), cu misiunea de a lupta împotriva oricăror forme de corupție din transportul pe apă. Astăzi, organizația cuprinde peste 100 de membri din întreaga lume.

În 2012, ministrul libanez al Transporturilor, Ghazi Aridi, declara că nivelul evaziunii fiscale din portul Beirut a atins un miliard de dolari pe an. Dacă se ține cont de faptul că, în primele nouă luni ale anului 2012, portul libanez generase venituri de 2 miliarde de dolari, din care jumătate reprezentau taxele vamale, rezultă că evaziunea fiscală ajunsese la 100%, iar corupția care îi asigură suportul, la un grad similar de instituționalizare.

Sandra Sequeira, profesor asistent la LSE Londra, și Simeon Djankov, consilier al primului ministru și al ministrului de Finanțe din Bulgaria, au realizat un interesant studiu asupra corupției în porturi. Cei doi și-au cules informațiile din porturile Durban și Maputo, pe un eșantion de 1.300 de transporturi de mărfuri. Investigația s-a întins pe o perioadă de trei ani și a pus în evidență metodele prin care vameșii, comisionarii vamali și operatorii portuari se folosesc de toate oportunitățile pentru a obține mită. Autorii au demonstrat că, din cauza corupției, costurile transporturilor la Maputo sunt umflate cu 70%.

Armata anti-corupție

În octombrie 2013, campania ziarului „Cuget Liber” împotriva corupției din porturile maritime românești a produs primele efecte. Conducerile autorităților au luat o serie de măsuri privind modul de efectuare a controlului la nave, în dorința de a pune capăt fenomenului.

BIMCO, cea mai mare organizație internațională din domeniul transportului maritim, a lansat, în anul 2016, primul instrument de luptă împotriva acestui fenomen de dimensiuni globale: clauza anti-corupție pentru contractele charter. În baza ei, proprietarii de mărfuri pot emite o notă de protest în cazul în care li se cere o plată ilegală, iar aceasta nu este retrasă. Nota de protest declanșează răspunsul comun al navlositorilor și proprietarilor de mărfuri față de respectiva cerere.

În noiembrie 2018, Uniunea Sindicatelor Navigatorilor din Filipine a solicitat guvernului să înființeze un tribunal al amiralității, care să investigheze faptele personalului din instituții precum Autoritatea pentru Industria Maritimă și Garda de Coastă filipineză. Nelson Ramirez, președintele organizației, a subliniat faptul că, din cauza aplicării cu prea mare îngăduință a reglementărilor privind siguranța navigației și a corupției, companiile de transport maritim sunt implicate în numeroase dezastre. Potrivit liderului de sindicat, corupția continuă să crească în cadrul instituțiilor menționate, în special în legătură cu emiterea certificatelor de conveniență (COC) pentru armatorii ce dețin nave second-hand, care sunt adevărate sicrie plutitoare. Acestea sunt implicate în majoritatea accidentelor maritime. Ramirez a explicat că, după producerea tragediilor maritime, oficialii Autorității pentru Industria Maritimă și ai Gărzii de Coastă afirmă, de regulă, că navele scufundate erau navigabile și susțin în fața anchetatorilor că eroarea umană a fost singura cauză a accidentelor respective.

Recent, la propunerea unui număr de 23 de țări și a principalelor asociații ale companiilor de navigație, Organizația Maritimă Internațională (IMO) a decis să includă corupția maritimă ca temă de lucru pe agenda sa. Ea s-a angajat ca, până în anul 2021, să elaboreze un document care va cuprinde procedurile pentru combaterea corupției maritime. Comunitatea shipping-ului internațional a salutat decizia, apreciind că marchează o piatră de hotar în industria shipping-ului internațional. 

PUBLICITATE
Citeşte şi
Remorcherul împingător „Pal 3” a pierdut controlul asupra barjei „Shilaynyay”, încărcată cu 3.750 de tone de grâu, în Marea Azov, în zona Kamenniy, la est ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Piața maritimă ar putea avea o evoluție pozitivă în 2019, pe fondul modificării dimensiunilor flotei mondiale și al creșterii cererii de metanol, în ciuda ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Uniunea de Ramură Națională a Cooperativelor din Sectorul Vegetal (UNCSV) și Asociația Industriei de Protecția Plantelor din România (AIPROM) au încheiat un ...
Ultimul raport al Eurofound (Fundația Europeană pentru Îmbunătățirea Condițiilor de Viață și de Muncă) arată că viața și munca s-au schimbat în ...
Banca Națională a României a pus în dezbatere publică proiectul Regulamentului privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului ...
Epoca articolelor din plastic începe să apună. După ce ne-au invadat viața și mediul, după ce ne-au schimbat stilul de viață, determinându-ne să depindem de ele ...
În anul 2018, prețurile energetice pentru gospodăriile populației din Uniunea Europeană au crescut cu 3,5% la electricitate și cu 5,7% la gaze, comparativ cu anul ...
La evenimentul „Insurance Market Trends” din cadrul FIAR (Forumul Internațional Asigurări - Reasigurări) organizat de către Media Xprimm, vicepreședintele ...
Pe data de 31 mai 2019, la Odessa, va avea loc Forumul porturilor ucrainene. În cadrul evenimentului, vor fi prezenți investitorii și reprezentanții oamenilor de ...
Compania logistică Arkas Holding, din Turcia, va lansa, în 2020, proiectul Railport. Este vorba de construcția unui terminal intermodal pentru transportul mărfurilor ...
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în perioada ianuarie - aprilie 2019, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
În perioada ianuarie - martie 2019, contul curent al balanței de plăți a României a înregistrat un deficit de 1.212 milioane euro, în creștere cu 18% față de ...
Evoluția porturilor maritime românești din primele patru luni ale anului 2019 confirmă așteptările. Traficul general de mărfuri a crescut cu 10.25% comparativ cu ...
Grupul de lucru pentru credite la export, din cadrul Consiliului Uniunii Europene s-a reunit la București, la finele săptămânii trecute.Reuniunea informală a fost organizată ...
luni, 20 mai Pulsul economiei
Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie brută, a crescut cu 9,6%, în primele trei luni ale ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 20 mai 2019, euro a cedat 0,0014 lei, variația fiind de ...
În perioada 15 - 17 mai 2019, în București, a avut loc cea de a 45-a Conferință a directorilor agențiilor de plăți din Uniunea Europeană.Evenimentul a fost ...
Duminică, 19 mai 2019, a avut loc o nouă extragere la Loteria bonurilor fiscale organizată de Ministerul Finanțelor Publice. Au fost declarate câștigătoare bonurile din ...
În perioada 24 - 26 mai 2019, la complexul comercial VIVO! Constanța (intrarea 3), va avea loc Târgul imobiliar. Noua ediție organizată de Camera de Comerț ...
Unsprezece producători și exportatori români de vinuri participă la London Wine Fair, eveniment organizat în perioada 20 - 22 mai 2019, la Londra.London Wine Fair este un ...
Ministerul Finanțelor Publice, împreună cu Ministerul Muncii și Justiției Sociale și Ministerul Sănătății, a inițiat un proiect de ordin comun care ...
România este „campioană” europeană la creșterea prețurilor. Potrivit datelor publicate de Eurostat (oficiul de statistică al Uniunii Europene), țara ...
Social Politică Sănătate
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Fun Arhiva