Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Shipping-ul internațional declară război corupției din porturile lumii

Ştire online publicată Vineri, 19 Aprilie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

Care este amploarea fenomenului corupției în porturile lumii? Ce cantitate de mărfuri de contrabandă, arme și droguri trece zilnic prin punctele vamale portuare, cu concursul funcționarilor corupți? Câte nave sunt obligate să plătească șpagă autorităților portuare, pentru a nu fi șicanate sau pentru a fi lăsate să încalce, pe mai departe, standardele de siguranță a navigației?

Niciun organism internațional nu poate răspunde la aceste întrebări, întrucât corupția din porturi nu este monitorizată la nivel global, cuantificată și subiect de statistici. Dar putem să ne imaginăm dimensiunea ei, dacă ținem cont de numărul foarte mare al semnalelor din această industrie.

Cât de mare e corupția maritimă?

Ca reacție la amploarea fenomenului, în anul 2011, câteva companii de navigație au înființat Rețeaua Anti-Corupție Maritimă (MACN), cu misiunea de a lupta împotriva oricăror forme de corupție din transportul pe apă. Astăzi, organizația cuprinde peste 100 de membri din întreaga lume.

În 2012, ministrul libanez al Transporturilor, Ghazi Aridi, declara că nivelul evaziunii fiscale din portul Beirut a atins un miliard de dolari pe an. Dacă se ține cont de faptul că, în primele nouă luni ale anului 2012, portul libanez generase venituri de 2 miliarde de dolari, din care jumătate reprezentau taxele vamale, rezultă că evaziunea fiscală ajunsese la 100%, iar corupția care îi asigură suportul, la un grad similar de instituționalizare.

Sandra Sequeira, profesor asistent la LSE Londra, și Simeon Djankov, consilier al primului ministru și al ministrului de Finanțe din Bulgaria, au realizat un interesant studiu asupra corupției în porturi. Cei doi și-au cules informațiile din porturile Durban și Maputo, pe un eșantion de 1.300 de transporturi de mărfuri. Investigația s-a întins pe o perioadă de trei ani și a pus în evidență metodele prin care vameșii, comisionarii vamali și operatorii portuari se folosesc de toate oportunitățile pentru a obține mită. Autorii au demonstrat că, din cauza corupției, costurile transporturilor la Maputo sunt umflate cu 70%.

Armata anti-corupție

În octombrie 2013, campania ziarului „Cuget Liber” împotriva corupției din porturile maritime românești a produs primele efecte. Conducerile autorităților au luat o serie de măsuri privind modul de efectuare a controlului la nave, în dorința de a pune capăt fenomenului.

BIMCO, cea mai mare organizație internațională din domeniul transportului maritim, a lansat, în anul 2016, primul instrument de luptă împotriva acestui fenomen de dimensiuni globale: clauza anti-corupție pentru contractele charter. În baza ei, proprietarii de mărfuri pot emite o notă de protest în cazul în care li se cere o plată ilegală, iar aceasta nu este retrasă. Nota de protest declanșează răspunsul comun al navlositorilor și proprietarilor de mărfuri față de respectiva cerere.

În noiembrie 2018, Uniunea Sindicatelor Navigatorilor din Filipine a solicitat guvernului să înființeze un tribunal al amiralității, care să investigheze faptele personalului din instituții precum Autoritatea pentru Industria Maritimă și Garda de Coastă filipineză. Nelson Ramirez, președintele organizației, a subliniat faptul că, din cauza aplicării cu prea mare îngăduință a reglementărilor privind siguranța navigației și a corupției, companiile de transport maritim sunt implicate în numeroase dezastre. Potrivit liderului de sindicat, corupția continuă să crească în cadrul instituțiilor menționate, în special în legătură cu emiterea certificatelor de conveniență (COC) pentru armatorii ce dețin nave second-hand, care sunt adevărate sicrie plutitoare. Acestea sunt implicate în majoritatea accidentelor maritime. Ramirez a explicat că, după producerea tragediilor maritime, oficialii Autorității pentru Industria Maritimă și ai Gărzii de Coastă afirmă, de regulă, că navele scufundate erau navigabile și susțin în fața anchetatorilor că eroarea umană a fost singura cauză a accidentelor respective.

Recent, la propunerea unui număr de 23 de țări și a principalelor asociații ale companiilor de navigație, Organizația Maritimă Internațională (IMO) a decis să includă corupția maritimă ca temă de lucru pe agenda sa. Ea s-a angajat ca, până în anul 2021, să elaboreze un document care va cuprinde procedurile pentru combaterea corupției maritime. Comunitatea shipping-ului internațional a salutat decizia, apreciind că marchează o piatră de hotar în industria shipping-ului internațional. 

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Piața maritimă ar putea avea o evoluție pozitivă în 2019, pe fondul modificării dimensiunilor flotei mondiale și al creșterii cererii de metanol, în ciuda ...
Nava costieră chinezească „Jie Hai 189” s-a scufundat după coliziunea cu un alt vas, la sud de Ningbo, China. Dintre cele cinci persoane la bord, una a fost salvată ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
ieri, ora 21:23 Pulsul economiei
Efectivele de porcine existente la 1 mai 2019 au scăzut față de aceeași dată a anului 2018, cu 9,8% pe total și cu 10,4% la efectivul matcă, a anunțat ...
Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), cu sprijinul Comisiei Europene și în parteneriat cu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și ...
Trei organizații reprezentative ale transporturilor maritime - Liga Navală Română, Organizația Patronală „Constanța Port Business Association” și ...
Guvernul a aprobat Hotărârea privind înființarea, organizarea și funcționarea Băncii de Resurse Genetice Vegetale pentru Legumicultură, Floricultură, Plante ...
Cifra de afaceri a serviciilor de piață prestate populației a crescut cu 13,9%, în primele șapte luni ale anului 2019 față de aceeași perioadă din 2018 ...
Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și repararea autovehiculelor și a motocicletelor, serie brută, a crescut cu 7,2% ...
Efectivele de porcine existente la 1 mai 2019 au scăzut față de aceeași dată a anului 2018, cu 9,8% pe total și cu 10,4% la efectivul matcă, a anunțat ...
În perioada ianuarie - iulie 2019, balanța de plăți a înregistrat un deficit de 6,025 miliarde de euro, mai mare cu 24% față de aceeași perioadă din 2018 ...
Sistemul Electronic Românesc pentru interconectarea registrului comerțului din România cu BRIS – Business Registers Interconnection System (sistemul de interconectare a ...
Guvernul României a aprobat proiectul de lege privind incubatoarele și acceleratoarele de afaceri, cu scopul de a sprijini firmele aflate în fazele inițiale de ...
Ministerul Agriculturii, cu sprijinul Agenției Naționale a Zonei Montane, a organizat, la Sibiu, conferința tematică „Politica agricolă comună – ...
Eugen Teodorovici - ministrul finanțelor publice participă la reuniunea informală a Consiliului pentru Afaceri Economice și Financiare al UE (ECOFIN) și la ...
- Domnule Tridon, compania ST Management este cunoscută în rândul navigatorilor români. După știința mea, are în exploatare o flotă de tancuri de produse petroliere ...
În perioada ianuarie - iulie 2019, balanța de plăți a înregistrat un deficit de 6,025 miliarde de euro, mai mare cu 24% față de aceeași perioadă din 2018 ...
Investițiile directe ale nerezidenților în România au însumat 2,916 miliarde de euro în primul semestru al anului 2019, fiind mai mar cu 22,31% față de perioada ...
Dolarul cedează teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 13 septembrie 2019, de pe piața bancară s-au încheiat cu deprecierea cu 0,0292 ...
vineri, 13 septembrie Euro a cedat 0,02% în lupta cu leul
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 13 septembrie 2019, euro a cedat 0,0009 lei, variația fiind ...
Francul elvețian pierde teren în lupta cu leul, spre satisfacția celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 13 septembrie 2019 ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în scădere. Pe data de 13 septembrie 2019, la ora 13,40 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 60,15 ...
În data de 13 septembrie 2019, la ora 15,50 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Fondul Proprietatea. Se ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Fun Arhiva