Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie
În decurs de 22 de ani

Școala Portuară Constanța a pregătit peste 17.000 de lucrători pentru economia județului

Ştire online publicată Miercuri, 13 Noiembrie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

Fundația Școala Portuară Constanța este unul din cei mai vechi și mai activi furnizori de formare profesională din România. Din 1997, când a fost înființată, și până în prezent, a pregătit peste 17.000 de lucrători. Anual, furnizează între 1.000 și 1.500 de absolvenți, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Felicia Andrei, directoarea fundației. 

În cei 22 de ani de existență, școala a servit nevoile de formare profesională ale industriei portuare și serviciilor conexe, dar și ale altor sectoare de activitate. La cursurile sale participă lucrătorii trimiși de întreprinderi, persoane care doresc să obțină o specializare sau care sunt înscrise în proiecte cu fonduri europene, precum și numeroși șomeri. Vârsta cursanților variază între 16 și 72 de ani, iar printre ei se numără atât absolvenți ai învățământului obligatoriu, cât și persoane cu studii superioare ori doctorale. 

Furnizor pentru 1.400 de agenți economici 
Pentru a înțelege mai exact contribuția sa la economia națională, trebuie precizat că, de la înființare și până în prezent, Fundația Școala Portuară Constanța a prestat servicii de formare profesională a adulților pentru mai mult de 1.400 de agenți economici, circa 75% dintre cursanți fiind pregătiți pentru unitățile din sectorul portuar, a precizat Felicia Andrei. 
Oferta educațională este extrem de variată, de la programe de instruire de o zi, până la cursuri cu durata de cinci luni și include cursuri de calificare și de perfecționare, cursuri de inițiere și stagii de instruire, precum și work-shop-uri. Se asigură calificarea în cele mai diverse meserii: docher, instalator tehnico-sanitar, macaragiu, mașinist la mașini pentru transporturi interioare, mașinist pentru poduri rulante, sudor electric și altele. Sunt organizate cursuri în specializări precum: stivuitorist, fochist, liftier, mașinist la mașini pentru terasamente, operator de dană etc. Se asigură perfecționarea profesională a evaluatorilor de furnizori de formare profesională, a managerilor de proiect și așa mai departe. 

Competiție pentru recrutarea absolvenților 
În prezent, agenții economici din portul Constanța se confruntă cu o criză acută de lucrători calificați. Ca urmare, Fundația Școala Portuară Constanța are un rol tot mai important. 

„Întotdeauna ne-am dorit să avem o cât mai strânsă legătură cu agenții economici beneficiari ai serviciilor noastre. Astăzi, operatorii portuari sunt foarte interesați de absolvenții noștri. Chiar de la debutul cursurilor, vin și își prezintă oferta de locuri de muncă. Este deja o competiție între ei. Mai mult, sunt agenți economici care asigură burse de studii cursanților, astfel încât să fie siguri că, la absolvire, aceștia se vor îndrepta către ei. În plus, companiile doresc ca practica cursanților să aibă loc la ele, în speranța că vor opta să se angajeze la ele, după absolvire”, relatează directoarea fundației. 

Crește numărul lucrătorilor policalificați 
Se știe că, prin policalificarea lucrătorilor, se asigură creșterea gradului de utilizare a forței de muncă și a productivității muncii. 
„Școala Portuară a promovat ideea policalificării încă de la înființare. A fost o perioadă în care oamenii învățau o meserie și era suficient pentru a lucra în port. Dar, de ani buni, agenții economici și-au organizat activitatea în așa fel încât lucrătorii să poată fi folosiți, în funcție de nevoi, pe diverse tipuri de utilaje. Chiar există ocupația de docher - mecanizator, care a fost introdusă în codul ocupațional, tocmai în acest scop. Oamenii vin la noi să învețe o meserie, iar peste jumătate de an sau un an, solicită să învețe o altă meserie. Avem cursanți care au dobândit patru - cinci meserii la noi, la școală”, afirmă Felicia Andrei. 
Tarifele cursurilor sunt stabilite în funcție de cheltuielile pe care le face școala cu organizarea lor și variază în funcție de durata și complexitatea lor. Costurile cu pregătirea a circa 75% dintre cursanți sunt suportate de unitățile care i-au trimis la cursuri. 25% dintre cursanți își achită singuri școlarizarea. 

Producător de standarde ocupaționale 
De-a lungul anilor, Fundația Școala Portuară Constanța și-a adus contribuția la elaborarea a 14 standarde ocupaționale, în baza cărora ministerelor Muncii și Educației au avizat organizarea cursurilor de pregătire profesională în meserii precum: docher, operator de dană, conducător autoîncărcător portuar și altele. 

În ultimii 15 ani, numărul silozurilor moderne din portul Constanța a crescut, alte noi investiții similare fiind în derulare. Ca urmare, a apărut necesitatea asigurării pregătirii profesionale în ocupația de operator de siloz (silozar). 

Întrucât nu există un standard ocupațional pentru meseria de operator de siloz, în baza căruia să se poată desfășura cursurile de pregătire, în octombrie 2018, Fundația Școala Portuară Constanța și-a asumat 

sarcina elaborării lui. Trebuie știut că este vorba de un proces complex și anevoios, care implică avize de la mai multe instituții și ale cărui costuri sunt suportate exclusiv de Fundația Școala Portuară. Statul nu contribuie cu o para chioară. După ce standardul ocupațional va primi toate avizele și aprobările, va deveni bun public și va putea fi utilizat gratuit de orice unitate de formare profesională. Bună treabă! 

XXX 
Stimați cititori, Fundația Școala Portuară Constanța are o echipă proprie de formatori, de șapte persoane, plus o echipă de 15 formatori colaboratori, realizează un venit mediu anual de 200.000 de euro, iar întregul excedent financiar rămas după acoperirea cheltuielilor îl reinvestește în echipamente de instruire. 

PUBLICITATE
Alte ştiri din sectiunea Economie
Comisia Europeană a adoptat programul de lucru anual pe 2020, privind acțiunile de informare și promovare referitoare la produsele agricole, acțiuni puse în ...
A fost pus în dezbatere publică proiectul de act normativ pentru modificarea Ordinului ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 422/2011 privind normele tehnice de ...
Procesul de înlocuire a caselor de marcat fiscale cu noile aparate cu jurnal electronic este încă departe de final. Vina aparține atât autorităților, cât și unora ...
Produsul intern brut a înregistrat o creștere cu 3,0% în trimestrul al treilea al anului 2019, față de aceeași perioadă a anului precedent. Produsul intern brut ...
Începând cu data de 2 decembrie 2019, a început efectuarea plății regulare pentru beneficiarii care au depus cererea unică de plată în campania 2019, a anunțat ...
SN Nuclearelectrica SA informează investitorii de pe piața de capital că, în data de 27 noiembrie 2019, a primit de la Societatea Civilă Profesională de Executori ...
Administrația Județeană a Finanțelor Publice Constanța continuă acțiunile de susținere a contribuabililor în vederea conformării la plata ...
ieri, ora 04:08 Pulsul economiei
Proiectul de lege privind majorarea salariului de bază minim brut pe țară de anul viitor a fost publicat miercuri de Ministerul Muncii. Se propune un nivel de 2.230 lei lunar ...
ieri, ora 04:08 Piața bancară, pe scurt
La 30 noiembrie 2019, rezervele valutare la Banca Națională a României însumau 33.817 milioane euro, față de 34.908 milioane euro la 31 octombrie 2019.x x xNivelul ...
În anul 2019, canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari au avut o evoluție remarcabilă, înregistrând o creștere spectaculoasă a ...
Rezervele internaționale ale României (valute plus aur) la 30 noiembrie 2019 au fost de 38.228 milioane euro, față de 39.400 milioane euro la 31 octombrie 2019 ...
Nivelul rezervei de aur s-a menținut la 103,6 tone, la data de 30 noiembrie 2019. În condițiile evoluțiilor prețurilor internaționale, valoarea acesteia ...
În data de 4 decembrie 2019, la ora 13,15 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Banca Transilvania. Se ...
Autoritățile române au agreat cu reprezentanții Comisiei Europene ca prețurile reglementate la energie electrică și gaze naturale să fie eliminate în 2020 ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în creștere. Pe data de 4 decembrie 2019, la ora 13,10 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 56,83 ...
Francul elvețian recuperează teren în lupta cu leul, spre nemulțumirea celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 4 decembrie ...
miercuri, 4 decembrie Euro a cedat 0,04% în lupta cu leul
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 4 decembrie 2019, euro a cedat 0,0018 lei, variația fiind de ...
Dolarul pierde teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 4 decembrie 2019, de pe piața bancară s-au încheiat cu deprecierea cu 0,0026 ...
Plenul Camerei Deputaților a aprobat proiectul de lege inițiat de PNL privind eliminarea supraacizei la carburanți și supraimpozitarea contractelor part-time.
Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor a semnat contractul de finanțare pentru subsecțiunea 3C3 Biharia - Borș, parte a autostrăzii ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Actual Economie Fun
Tehnologie Arhiva