Șantierul Naval Constanța se sufocă sub norii de pleavă ridicați de United Shipping Agency (I)

de Ion TIȚA-CĂLIN Vineri, 29 Mai 2020 7953
Portul Constanța - cel mai important port cerealier din Uniunea Europeană - deține o capacitate de depozitare autorizată a grânelor de 1.547.000 tone. Mai mult de două treimi din silozurile și magaziile de cereale au fost construite în ultimii 20 de ani.

Investițiile în sectorul cerealier n-ar trebui să afecteze nici mediul înconjurător și nici activitatea celorlalți agenți economici de pe platforma portuară, iar autoritățile statului - Agenția Națională pentru Protecția Mediului, Garda Națională de Mediu și Compania Națională Administrația Porturilor Maritime - ar trebui să vegheze ca acest lucru să nu se întâmple.

Și totuși, de ani de zile, din terminalul cerealier al operatorului portuar United Shipping Agency se ridică nori de pleavă care poluează atmosfera portului Constanța, fără ca vreo autoritate a statului să intervină.

Victimele poluării

Aflat gard în gard cu acest terminal cerealier, Șantierul Naval Constanța este principala victimă a poluării cu pleavă de grâne. Când United Shipping Agency are nave la operare și suflă vântul dintre sud, la SNC se face ceață, aerul devine irespirabil, iar sănătatea constructorilor de nave este pusă în pericol.

Lăcătușii, sudorii, electricienii, mecanicii, tubulatorii, vopsitorii și sablatorii care muncesc în halele de confecții, pe platformele de montaj și în docurile Șantierului Naval Constanța n-au nicio vină că tehnologiile de operare din terminalul cerealier vecin sunt poluante.

Desigur, altceva ar fi fost dacă lucrau la USA! N-ar mai fi fost nevoiți să tragă pe nas atâta pleavă. Docherii care participă la încărcarea și descărcarea navelor cu grâne sunt echipați cu combinezoane și măști speciale, de parcă ar fi cosmonauți.

Pierderi materiale

Nu doar sănătatea constructorilor de nave este amenințată. Au de suferit șantierul naval și clienții săi. Ca un făcut, începe să ningă cu pleavă exact în timpul operațiunilor de vopsire a corpului navelor. Și atunci, întreaga lucrare e compromisă, fiind necesară refacerea ei. Asta înseamnă muncă în plus, materiale irosite, energie electrică consumată de pomană (toate purtătoare de taxe, impozite și contribuții). Respectarea termenelor contractuale este pusă în pericol, fapt ce poate atrage plata penalităților și pierderea altor contracte.

În plus, din cauza depunerilor de pleavă, au de suferit instalațiile și utilajele din șantier. Drept urmare, cresc costurile de întreținere și reparații.

Le-a ajuns cuțitul la os

Șantierul Naval Constanța a contactat în mai multe rânduri poluatorul, în speranța că situația va fi rezolvată.

„Am avut anul trecut o întâlnire cu cei de la United Shipping Agency. Mi-au spus că au o investiție în derulare, care ar trebui să reducă substanțial cantitatea de praf eliminată în atmosferă. Anul acesta i-am contactat din nou și au motivat că investiția s-a blocat din cauza crizei Covid-19. Ulterior, le-am trimis o notificare scrisă la care n-au răspuns. Drept urmare, nu avem încotro: suntem nevoiți să ne adresăm autorităților.

Problema trenează de ani de zile. Ne afectează foarte mult când avem nave în zonă. Pe o parte vopsim, pe altă parte se umplu cu pleavă. Se consumă foarte multă manoperă aiurea, pentru refacerea lucrărilor; sute și mii de ore de muncă și materiale în plus”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Radu Rusen, directorul general al Șantierului Naval Constanța.

Conducerea USA tace

Am încercat să aflăm și poziția conducerii United Shipping Agency. În ciuda insistențelor repetate, n-am reușit să obținem un punct de vedere până la închiderea ediției. Nu-i nimic, noi avem răbdare, poate îl vom obține în următoarele zile.

Până atunci, să vedem cine răspunde de tot ceea ce se întâmplă în „ograda” acestui operator portuar din Constanța. Potrivit Oficiului Național al Registrului Comerțului, acționari sunt: COFCO International Romania SRL, cu sediul în București, care deține doar 0,0001% din capitalul social al companiei, și COFCO International Netherlands BV din Rotterdam (Olanda), cu o participare de 99,9999%.

Firma olandeză COFCO International Netherlands BV este lider în comerțul internațional cu cereale. COFCO International Romania SRL (fondată în 2002 și cunoscută anterior drept Nidera) se ocupă cu furnizarea de cereale, semințe oleaginoase, uleiuri din vegetale și subproduse de ulei vegetal.



Ce fac autoritățile de mediu?


Stimați cititori, eu sunt convins că autoritățile de mediul din Olanda nu i-ar permite companiei COFCO International Netherlands BV să polueze porturile cu pulberi de cereale. De ce oare compania United Shipping Agency, unde firma olandeză deține controlul cu 99,9999% din capitalul social, poluează fără să o tragă nicio autoritate de mânecă? Oare de la nivelul Agenției Naționale pentru Protecția Mediului și a Gărzii Naționale de Mediu nu se văd norii de pleavă din portul Constanța? Răspunsul la această întrebare îl vom prezenta în edițiile viitoare.

Până atunci, cotidianul „Cuget Liber” solicită celor două instituții, dar și Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța să intervină în soluționarea acestui caz de poluare.

(Va urma) 



Taguri

Alte ştiri din sectiunea Economie

ieri, ora 17:23

Ultima oră

Titlurile zilei