Campania ziarului "Cuget Liber" începe să dea roade

"Reînființați flota maritimă comercială a României!" s-a cerut de la tribuna Senatului

1083

Articole de la același autor

l Specialiști din Ministerul Transporturilor, ANR și CERONAV au început să lucreze la acest proiect

Rândurile celor ce susțin ideea reînființării flotei maritime comerciale sub pavilion românesc cresc pe zi ce trece, iar presiunea asupra autorităților sporește.

Campania dusă de ziarul "Cuget Liber", alături de Ligă Navală Română, Sindicatul Liber al Navigatorilor, Organizația Patronală "Constanța Port Business Association" și dr. ing. Ovidiu Sorin Cupșa - ambasador al Organizației Maritime Internaționale, începe să dea primele roade. De la etapa articolelor de presă, a scrisorilor și petițiilor adresate Ministerului Transporturilor, premierului Viorica Dăncilă și președintelui României, Klaus Iohannis, s-a trecut la etapa acțiunilor în Parlament și în Ministerul Transporturilor.

Interpelarea senatorului Ștefan Mihu

Iată, pe data de 23 septembrie 2019, senatorul constănțean Ștefan Mihu a adresat o interpelare miniștrilor Transporturilor și Finanțelor publice, solicitând reînființarea flotei maritime comerciale a României.

"Cu mai puțin de 30 de ani în urmă, România dispunea de una dintre cele mai importante flote comerciale din Europa (a patra ca mărime) și din lume (locul 9 în topul mondial al flotelor comerciale), numărând peste 300 de nave comerciale de toate mărimile, cu un deplasament total de peste 5,6 milioane de tdw, de la tancuri petroliere de mari dimensiuni la cargouri, mineraliere, pescadoare, nave frigorifice și alte nave maritime și fluviale, care făceau mândria flotei comerciale românești.

Aproape imediat după evenimentele din 1989, această adevărată perlă a țării noastre - flota ei comercială - s-a redus în ritm galopant, mergând până la cvasi-totala ei dispariție, cu concursul nemijlocit al unor indivizi controversați sau dubioși, care au «gestionat» lamentabil, eufemistic vorbind, pentru a nu spune de-a dreptul penal, această chestiune de o importanța strategică excepțională pentru țară.

Ulterior, lucrurile au evoluat sau mai bine zis au involuat, astfel încât, s-a ajuns la situația dramatică ca, în zilele noastre, să nu mai existe nave maritime comerciale înmatriculate sub pavilion românesc. În plus, România înregistrează mari întârzieri și în domenii conexe, ajungând în postura nedorită a neadoptării și netranspunerii, la termenele asumate, a unor convenții maritime de referință, incluzând neraportarea la timp a conformității sistemului educațional din România cu practicile internaționale pe acest palier. Toate acestea au avut și au consecințe dramatice privind atât perspectivele de angajare pe termen scurt și mediu ale celor circa 30.000 de români, personal navigant, adică, deținători de brevete și certificate de capacitate în domeniu, de care țara noastră dispune, în momentul de față, cât și continuitatea întregului sistem educațional de specialitate românesc", a declarat Ștefan Mihu de la tribuna Senatului.

El a cerut: reînființarea și reclădirea din temelii a flotei maritime comerciale a României, inclusiv cu susținerea instituțiilor financiare europene și internaționale; înființarea celui de al doilea registru naval, care să atragă nave și armatori străini; înființarea unei companii naționale de transport maritim; reabilitarea învățământului superior de marină; transformarea Dunării în principala cale fluvială navigabilă din Europa Centrală și de Est. Totodată, le-a cerut miniștrilor interpelați să prezinte, în fața Parlamentului României, o strategie națională coerentă, realistă și eficientă în domeniul politicii maritime și navale și măsuri concrete.

O ce veste minunată!

Dar vestea cea mare ne-a dat-o Ovidiu Sorin Cupșa, directorul Centrului Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale - CERONAV.

Într-o postare din data de 22 septembrie 2019, pe facebook, Cupșa a anunțat: "Sub coordonarea secretarului de stat Marius Humelnicu, ne-am constituit într-un grup de lucru format din specialiști ai Ministerului Transporturilor, Autorității Navale Române și CERONAV, la care vor fi cooptați și alți specialiști din sectorul naval, în vederea elaborării și inițierii legislației pentru crearea unei flote comerciale sub pavilion românesc. E un demers complex, care implică elaborarea și adoptarea unei legislații fiscale și civile favorabile armatorilor și notificarea Comisiei Europene. Un proces care nu va fi finalizat peste noapte!

Este un prim pas important! Un pas care, odată făcut, lansează un proces care a devenit instituțional și cu sorți de izbândă. E un proces în care o parte dintre oamenii care au crezut vor putea să își aducă, fiecare, contribuțial. Iar la finalul lui, vor beneficia într-o zi toți cei implicați în sectorul naval: marinari, operatori, autorități, instituții, școli de marină etc. Când prima navă comercială sub pavilion românesc va naviga pe oceanele lumii și cei mai sceptici vor spune: «Ai naibii, chiar au făcut-o!»".

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5129 secunde