Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

"Războaiele" companiei "Oil Terminal" din portul Constanța

Ştire online publicată Vineri, 13 Iulie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

Compania „Oil Terminal” din portul Constanța este unul dintre cei mai importanți operatori români de țiței, produse petroliere și produse chimice, de la Marea Neagră. Împreună, cele trei depozite ale sale au o capacitate totală de depozitare de 1,4 milioane de metri cubi. 

În anul 2017, operatorul portuar a derulat un trafic de mărfuri de 6,662 milioane tone, din care 3,163 milioane tone de țiței, 1,154 milioane tone de motorină, 705 mii tone de benzină, 211 mii tone de păcură și 429 mii tone de produse chimice. 

„Printre clienții noștri cei mai importanți se numără rafinăria Petrotel Lukoil Ploiești. Aceasta asigură importul de țiței și exportul de benzină prin Oil Terminal, având o pondere de 25,8% în producția realizată în anul 2017. Un alt client important este OMV Petrom, care deține rafinăria de la Brazi. Aceasta procesează țiței extras din interiorul țării și doar o mică parte din import. În ultima vreme, cantitățile de hidrocarburi derulate de această companie prin Oil Terminal au scăzut semnificativ. Colaborarea cu Oscar Downstream - importatorul numărul unu de motorină - a crescut în ultimii ani. Printre clienții externi importanți se numără Vitol Geneva (cel mai mare trader de pe piața hidrocarburilor), Litasco, Euronova Energies, Maddox Geneva, la care se adaugă alți traderi mai mici de pe piața Mării Negre”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget liber”, Gabriel Daraban - directorul general adjunct al companiei Oil Terminal”.

Referindu-se la dinamica traficului de hidrocarburi, Daraban a precizat că acesta înregistrează o diminuare în zona Mării Negre. Din cauza creșterii cotațiilor pe piețele internaționale, cererea de depozitare a țițeiului în terminalele din regiunea Mării Negre a scăzut foarte mult, deși rafinăriile lucrează la întreaga capacitate. 

Oil Terminal este o companie veche; la fel și instalațiile sale. Tocmai de aceea, constănțenii sunt și mai interesați ca acest terminal petrolier să funcționeze în condiții de securitate deplină, fără să existe risc de incendii și poluare. 

„În acest an, Oil Terminal împlinește 120 de ani de existență. Ultimele rezervoare au fost construite în 1970. Întreaga capacitate de depozitare trebuie întreținută an de an. Este obligația companiei să asigure funcționarea ei fără probleme. Deținem o moștenire la nivelul tehnologiilor de acum 50 de ani care necesită retehnologizarea. Problema investițiilor este extrem de presantă la Oil Terminal”, afirmă directorul general Sorin Viorel Ciutureanu.

La rândul său, Gabriel Daraban, face următoarea remarcă: „Acest terminal a fost construit de statul român cu scopul de a susține întreaga economie națională. Un astfel de activ, cu o capacitate de depozitare de 1,4 milioane de metri cubi, nu poate fi întreținut doar de o societate comercială“.

Din păcate, în conformitate cu legislația în vigoare, în ultimii doi ani, 90% din profitul ce trebuia reinvestit a fost repartizat sub formă de dividende, cea mai mare parte mergând la bugetul de stat. Astfel că, pentru a investi în întreținerea și modernizarea instalațiilor, compania este obligată să recurgă la credite. 

„Încă de anul trecut, am început să executăm lucrări la rezervoarele de țiței. Multe dintre ele nu au trecut niciodată printr-un proces de reparații capitale. Anul trecut a fost modernizat un rezervor cu capacitatea de 50.000 de metri cubi. S-au executat lucrări complexe, inclusiv de mărire a capacității rezervorului cu 5.000 metri cubi”, a declarat Ciutureanu.

La rândul său, Gabriel Daraban a precizat: „O astfel de investiție se ridică la circa 5 milioane de euro. Mai sunt cel puțin cinci rezervoare care ar trebui să fie supuse lucrărilor de reparații capitale și modernizare. Încă din anul 2014, ne-am planificat să modernizăm, în fiecare an, un rezervor de țiței, astfel că, în anul 2020 să avem siguranța că putem opera țiței în condiții de securitate maximă. Totodată am demarat lucrările de scoatere la suprateran a conductelor din depozitul port. Toate aceste investiții le facem în scopul securizării activității, pentru a reduce pericolul de incendii și poluare“.

Oil Terminal este obligată de HG nr. 834/1991 să introducă, în capitalul social, terenurile pe care le deține și care aparțin statului român. Mai exact, este vorba de terenul în suprafață de 40 de hectare, de pe strada Justiției, din municipiul Constanța. 
„În urmă cu cinci ani am demarat procedura, conform legii. Rând pe rând, acționarii minoritari - Fondul Proprietatea și Broadhurst - au încercat, în Justiție, să blocheze majorarea sub diverse pretexte. Au pierdut toate procesele. Un alt acționar semnificativ, care deține aproape 14% din capitalul social, a pierdut în instanță. Mai există un proces la Înalta Curte, pe acest subiect. Sperăm că îl vom câștiga și vom putea să urnim din loc procedura de majorare a capitalului social”, a afirmat directorul general Sorin Viorel Ciutureanu.

PUBLICITATE
Citeşte şi
Compania Oil Terminal, din portul Constanța, este una dintre firmele profitabile în care statul este acționar majoritar. În anul 2017, a realizat venituri totale de ...
Prin sentința civilă nr. 580 din 13 aprilie 2018, Tribunalul Constanța a respins, ca nefondată, acțiunea formulată de compania Oil Terminal din Constanța ...
Deși anul 2017 a fost un an mai slab pentru portul Constanța, traficul de mărfuri înregistrând o diminuare de 2,21%, operatorii portuari listați pe piața de ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Rompetrol Downstream, divizia de retail a Grupului KMG International în România, a deschis recent o nouă stație de carburanți sub franciza Rompetrol Partener în ...
azi, ora 01:10 Pulsul economiei
În primele opt luni ale anului 2019, producția industrială a fost mai mică cu 1,6%, comparativ cu perioada similară din 2018. Involuția s-a datorat scăderilor ...
Piața gazelor naturale va fi complet liberalizată începând cu data de 1 aprilie 2021, iar cea a energiei electrice de la 1 iulie 2021. Prețurile reglementate vor fi ...
Societatea românească se confruntă cu cea mai cruntă criză a forței de muncă din istorie, dar și cu cea mai mare amploare a parazitismului social. De peste un an ...
Topul național al firmelor 2019, clasament realizat în exclusivitate de către Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), înregistrează tendințe pozitive ...
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) și Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale S.A. (PAID) organizează, în perioada 14 - 18 octombrie 2019, cea de-a ...
Astăzi, 14 octombrie, este o zi importantă pentru navigatorii români. Grupul de lucru pentru elaborarea legii speciale privind regimul fiscal al navelor sub pavilion românesc a ...
11 companii românești de IT&C și-au expus produsele la GITEX Technology Week Dubai, cea mai importantă manifestare expozițională din Orientul Mijlociu din acest ...
Pe data de 10 octombrie, la Mamaia, a avut loc prima adunare generală a Asociației Comandanților de Navă din România. Alături de membrii organizației, la reuniune ...
Mega-portcontainerul „Cosco England” a eșuat în zona de ancoraj exterioară a portului Vladivostok, Rusia. Nava tocmai era alimentată cu combustibil de către un ...
Fiscul face concurență hipermarket-urilor, agențiilor imobiliare și târgurilor auto. În galantarele lui găsești ce vrei și ce nu vrei, la preț de ...
Un marinar a murit, iar altul a fost rănit grav într-un accident ce a avut loc la bordul navei ro-ro de pasageri „Euroferry Malta”, în timp ce se deplasa dinspre ...
vineri, 11 octombrie Pulsul economiei
În primele opt luni ale anului 2019, resursele de energie electrică au fost de 43.236,7 milioane kWh, în scădere cu 3,77%, față de perioada corespunzătoare a anului 2018.x x ...
Agenții economici care sunt membri ai Camerei de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța beneficiază de recunoaștere profesională ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 11 octombrie 2019, euro a câștigat 0,0084 lei, variația ...
Evoluția inflaționistă a economiei românești continuă. Potrivit Institutului Național de Statistică, prețurile de consum din luna septembrie 2019 au ...
La o zi de la succesul moțiunii de cenzură, demiterea Guvernului Dăncilă ar putea părea floare la ureche, deși lucrurile nu au stat așa. Dar greul pentru ...
Cifra de afaceri din industrie a crescut pe ansamblu cu 5,8%, în primele opt luni ale anului 2019 față de perioada similară din 2018. Evoluția s-a datorat creșterii ...
Cantitatea de lapte de vacă colectată de la exploatațiile agricole și centrele de colectare de către unitățile procesatoare a crescut cu 2,2%, în primele opt luni ...
În primele opt luni ale anului 2019, resursele de energie electrică au fost de 43.236,7 milioane kWh, în scădere cu 3,77%, față de perioada corespunzătoare a anului ...
Social Politică Sport
Cultură-Educație Economie Actual
Fun Arhiva