Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

"Războaiele" companiei "Oil Terminal" din portul Constanța

Ştire online publicată Vineri, 13 Iulie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

Compania „Oil Terminal” din portul Constanța este unul dintre cei mai importanți operatori români de țiței, produse petroliere și produse chimice, de la Marea Neagră. Împreună, cele trei depozite ale sale au o capacitate totală de depozitare de 1,4 milioane de metri cubi. 

În anul 2017, operatorul portuar a derulat un trafic de mărfuri de 6,662 milioane tone, din care 3,163 milioane tone de țiței, 1,154 milioane tone de motorină, 705 mii tone de benzină, 211 mii tone de păcură și 429 mii tone de produse chimice. 

„Printre clienții noștri cei mai importanți se numără rafinăria Petrotel Lukoil Ploiești. Aceasta asigură importul de țiței și exportul de benzină prin Oil Terminal, având o pondere de 25,8% în producția realizată în anul 2017. Un alt client important este OMV Petrom, care deține rafinăria de la Brazi. Aceasta procesează țiței extras din interiorul țării și doar o mică parte din import. În ultima vreme, cantitățile de hidrocarburi derulate de această companie prin Oil Terminal au scăzut semnificativ. Colaborarea cu Oscar Downstream - importatorul numărul unu de motorină - a crescut în ultimii ani. Printre clienții externi importanți se numără Vitol Geneva (cel mai mare trader de pe piața hidrocarburilor), Litasco, Euronova Energies, Maddox Geneva, la care se adaugă alți traderi mai mici de pe piața Mării Negre”, a declarat, pentru cotidianul „Cuget liber”, Gabriel Daraban - directorul general adjunct al companiei Oil Terminal”.

Referindu-se la dinamica traficului de hidrocarburi, Daraban a precizat că acesta înregistrează o diminuare în zona Mării Negre. Din cauza creșterii cotațiilor pe piețele internaționale, cererea de depozitare a țițeiului în terminalele din regiunea Mării Negre a scăzut foarte mult, deși rafinăriile lucrează la întreaga capacitate. 

Oil Terminal este o companie veche; la fel și instalațiile sale. Tocmai de aceea, constănțenii sunt și mai interesați ca acest terminal petrolier să funcționeze în condiții de securitate deplină, fără să existe risc de incendii și poluare. 

„În acest an, Oil Terminal împlinește 120 de ani de existență. Ultimele rezervoare au fost construite în 1970. Întreaga capacitate de depozitare trebuie întreținută an de an. Este obligația companiei să asigure funcționarea ei fără probleme. Deținem o moștenire la nivelul tehnologiilor de acum 50 de ani care necesită retehnologizarea. Problema investițiilor este extrem de presantă la Oil Terminal”, afirmă directorul general Sorin Viorel Ciutureanu.

La rândul său, Gabriel Daraban, face următoarea remarcă: „Acest terminal a fost construit de statul român cu scopul de a susține întreaga economie națională. Un astfel de activ, cu o capacitate de depozitare de 1,4 milioane de metri cubi, nu poate fi întreținut doar de o societate comercială“.

Din păcate, în conformitate cu legislația în vigoare, în ultimii doi ani, 90% din profitul ce trebuia reinvestit a fost repartizat sub formă de dividende, cea mai mare parte mergând la bugetul de stat. Astfel că, pentru a investi în întreținerea și modernizarea instalațiilor, compania este obligată să recurgă la credite. 

„Încă de anul trecut, am început să executăm lucrări la rezervoarele de țiței. Multe dintre ele nu au trecut niciodată printr-un proces de reparații capitale. Anul trecut a fost modernizat un rezervor cu capacitatea de 50.000 de metri cubi. S-au executat lucrări complexe, inclusiv de mărire a capacității rezervorului cu 5.000 metri cubi”, a declarat Ciutureanu.

La rândul său, Gabriel Daraban a precizat: „O astfel de investiție se ridică la circa 5 milioane de euro. Mai sunt cel puțin cinci rezervoare care ar trebui să fie supuse lucrărilor de reparații capitale și modernizare. Încă din anul 2014, ne-am planificat să modernizăm, în fiecare an, un rezervor de țiței, astfel că, în anul 2020 să avem siguranța că putem opera țiței în condiții de securitate maximă. Totodată am demarat lucrările de scoatere la suprateran a conductelor din depozitul port. Toate aceste investiții le facem în scopul securizării activității, pentru a reduce pericolul de incendii și poluare“.

Oil Terminal este obligată de HG nr. 834/1991 să introducă, în capitalul social, terenurile pe care le deține și care aparțin statului român. Mai exact, este vorba de terenul în suprafață de 40 de hectare, de pe strada Justiției, din municipiul Constanța. 
„În urmă cu cinci ani am demarat procedura, conform legii. Rând pe rând, acționarii minoritari - Fondul Proprietatea și Broadhurst - au încercat, în Justiție, să blocheze majorarea sub diverse pretexte. Au pierdut toate procesele. Un alt acționar semnificativ, care deține aproape 14% din capitalul social, a pierdut în instanță. Mai există un proces la Înalta Curte, pe acest subiect. Sperăm că îl vom câștiga și vom putea să urnim din loc procedura de majorare a capitalului social”, a afirmat directorul general Sorin Viorel Ciutureanu.

PUBLICITATE
Citeşte şi
Compania Oil Terminal, din Constanța este surpriza pieții de capital. În 2016, operatorul portuar a derulat un trafic de 5,935 milioane de tone de țiței, produse petroliere și ...
Consiliul de Administrație al companiei Oil Terminal a aprobat, în ședința din data de 25 aprilie 2018, declanșarea procesului de recrutare și ...
În ședința din data de 2 iulie 2018, administratorii societăți l-au numit pe Viorel - Sorin Ciutureanu în funcția de director general, iar Adrianei Frangu i-a ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
ieri, ora 18:35 Pulsul economiei
Administrația Județeană a Finanțelor Publice Constanța anunță că astăzi, 14 octombrie 2018, între orele 9 și 15, Trezoreria Constanța cu sediul ...
Hidroelectrica salută hotărârea tribunalului arbitral internațional de la Washington, ICSID (constituit sub egida Centrului Internațional pentru Reglementarea ...
Compania Enel X România, care face parte din grupul Enel X, a anunțat că le va oferi posesorilor și flotelor de vehicule electrice posibilitatea de a se deplasa în toată ...
În ediția din data de 7 noiembrie 2018, a cotidianului „Cuget Liber”, am publicat prima parte a articolului „Preluarea controlului la Daewoo-Mangalia s-a ...
Banca Națională a României previzionează o rată a inflației de 2,9% în decembrie 2019 și de 3,1%, la finele orizontului proiecției, respectiv trimestrul III din 2020, arată minuta ...
Prin hotărârea pronunțată în data de 9 noiembrie 2018, Tribunalului Arbitral Internațional de la Washington, ICSID a acordat câștig de cauza României, considerând ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
luni, 12 noiembrie Inflația a ajuns la 4,3%
Prețurile de consum au crescut cu 4,3%, în luna octombrie 2018, comparativ cu luna octombrie 2017. Rata medie a inflației în ultimele 12 luni (noiembrie 2017 – ...
În cadrul acțiunii de monitorizare permanentă a traficului rutier de marfă „Filtru II”, la ieșirea din localitatea Huși (jud. Vaslui), vineri 2 ...
luni, 12 noiembrie Pulsul economiei
Prețurile de consum au crescut cu 4,3%, în luna octombrie 2018, comparativ cu luna octombrie 2017. Rata medie a inflației în ultimele 12 luni (noiembrie 2017 – ...
Primele nouă acorduri de finanțare acordate în baza schemei de ajutor de stat pentru stimularea investițiilor majore (807/2014) au fost semnate pe data de 12 noiembrie ...
La bordul navei ro-ro „Nivin”, sub pavilion Panama, pe care se află și doi navigatori români (un ofițer punte și un ofițer mecanic), s-a ...
Cifra de afaceri din industrie, în primele nouă luni din anul 2018, comparativ cu perioada similară din 2017, a crescut cu 12,9%. Evoluția s-a datorat creșterii ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în creștere. Pe data de 12 noiembrie 2018, la ora 16,05 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 71,26 ...
Pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice a fost pus în dezbatere publică proiectul OUG privind cadrul normativ aplicabil fondurilor suverane de dezvoltare și ...
duminica, 11 noiembrie Pulsul economiei
În primele nouă luni ale anului 2018, exporturile au însumat 50.848,6 milioane euro, fiind mai mari cu 9,1%, comparativ cu perioada similară din 2017. Importurile au fost de ...
Bulk carrier-ul „Golden Ocean”, aflat în balast, a emis semnalul de primejdie pe data de 10 noiembrie 2018, în timp ce se afla la 28 mile marine sud-est de Bontang ...
În numai nouă luni, Guvernul Dăncilă a reușit „performanța” de a aduce România într-un punct critic, provocând noi dezechilibre în economie și ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Cargoul de mărfuri generale „Anatoliy Krashninnkov” a activat sistemul de indicare a poziției în caz de urgență EPIRB, pe data de 9 noiembrie 2018, în timp ...
Social Eveniment Sport
Cultură-Educație Politică Economie
Actual Fun Arhiva