Proiectul bugetului de stat e numai lapte și miere

181
1
Proiectul bugetului de stat e numai lapte și miere - proiectulbugetului-1449255008.jpg

Articole de la același autor

Cabinetul Cioloș a venit cu o nouă filozofie fiscal-bugetară. Ea pune pe primul plan asigurarea stabilității și predictibilității fiscale, pentru a determina creșterea încrederii mediului de afaceri și a stimula investițiile private. 


Pe de altă parte, se urmărește creșterea eficienței folosirii resurselor bugetare și a transparenței în con-ducerea politicii fiscal-bugetare. În acest scop, proiectele de lege pentru anul următor vor fi supuse dezbaterilor publice, iar implementarea lor va fi atent monitorizată. 


Mai mult, Executivul vrea să schimbe raporturile dintre contribuabil și stat, printr-o atitudine mai prietenoasă față de contribuabil, astfel încât statul să fie în slujba acestuia. Pentru îmbunătățirea acestei relații se are în vedere intro-ducerea plății cu cardul și a plăților on-line, conectarea tuturor bazelor de date din interiorul ANAF, dar și între diferite instituții ale statului, astfel încât să se reducă birocrația și drumurile pe care contribuabilul le face de la un ghișeu la altul. Proiecția veniturilor bugetului gene-ral consolidat s-a realizat pe baza indi-catorilor macroeconomici calculați de Comisia Națională de Prognoză, pe baza modelului macroeconomic pe care aceasta îl folosește. 


Conform proiectului de buget pe anul 2016, deficitul va fi 2,95% din PIB, a declarat Anca Dana Dragu, ministrul Finanțelor Publice. Pentru 2016 se esti-mează un PIB nominal de 746,6 miliarde lei, cu o creștere reală de 4,1% față de anul precedent. 


Veniturile nominale vor crește cu 1,6%. În privința cheltuielilor bugetare au fost luate în calcul creșterile salariale adoptate de Parlament în anul 2015, creșteri care vor fi executate într-o singură tranșă. Ele au ca efect, majorarea cheltuielilor buge-tare cu circa 13 miliarde lei.


Cheltuielile de asistență socială rămân constante, iar cele de personal cresc de la 7,3% la 7,7% din PIB. În buget a fost inclusă creșterea pensiilor publice, pilo-nul I, cu 5%. În cazul cheltuielilor cu să-nătatea, s-a prevăzut o creștere de 3,1 miliarde lei, atât la minister, cât și la Casa Națională de Asigurări de Sănătate. Cheltuielile pentru educație vor crește cu 9,6% față de 2015, iar cele din sectorul cercetării - dezvoltării, cu 23%. 


S-a realizat distribuirea fondurilor europene pe ministere. Se alocă un total de 6,6 miliarde lei pentru exercițiul 2014 - 2020 și 4 miliarde lei pentru finalizarea proiectelor curente - aceste sume regăsindu-se în investiții suplimentare. Proiectul bugetului general consolidat prevede creșterea investițiilor în 2016 până la 5,1% din PIB, față de 4,7%, cât s-a estimat pentru anul 2015. În date nominale, creșterea este de la 33 de miliarde lei, în 2015, la 37,7 miliarde lei, în 2016. Aceasta are loc în condițiile unei ușoare diminuări a fondurilor europene, de la 2,39% la 2,16% din PIB, ca urmare a trecerii la un nou exercițiu bugetar, fapt ce presupune câteva amânări pe proces.


Guvernul estimează câteva posibile evoluții cu impact pozitiv în cursul anului viitor, cum ar fi: încasări bugetare peste nivelul programat; accelerarea investițiilor private, inclusiv a in-vestițiilor străine directe, care ar putea să decurgă exact în acest cadru fiscal stabil și predictibil; creșterea consumului privat peste nivelul prognozat; accelerarea ritmului de creștere și redresare economică în statele membre ale Uniunii Europene, care reprezintă, de fapt, principalii parteneri externi ai României.


Posibilele evoluții negative asupra bugetului pe 2016 ar putea fi: riscurile geopolitice, care ar putea afecta atât cheltuielile, cât și veniturile bugetului general consolidat; riscul legislativ intern, care ar putea conduce la posibile suplimentări de cheltuieli sau diminuări de venituri (având în vedere faptul că 2016 este un an electoral); riscurile economice externe legate de o încetinire a ritmului de redresare a creșterii economice în statele membre ale Uniunii Europene; riscul intern de amânare a reformelor structurale ale actualului guvern. 


Comentează știrea

DODO
5 decembrie 2015
miere sau rahat ?

Nu vad mierea atita timp cit se pune problema renuntarii la un program ( PRIMA CASA ) care a urnit binisor economia prin activitatea in constructii si in cea de productie , comert si transport de materiale specifice si mai ales de crearea multor locuri de munca in acest domeniu.Nu in ultimul rind sansa tinerilor de a avea o locuinta decenta. si de ce nu si aspectul urbei noastre.Ati facut un calcul la toate acestea ? restul majorarilor au fost o consecinta a promisiunilor lui Ponta ( daca eram eu va dadeam ...etc )

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.1747 secunde