Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Preluarea controlului la Daewoo-Mangalia s-a făcut sau nu cu respectarea Legii concurenței? (II)

Ştire online publicată Miercuri, 14 Noiembrie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

În ediția din data de 7 noiembrie 2018, a cotidianului „Cuget Liber”, am publicat prima parte a articolului „Preluarea controlului la Daewoo-Mangalia s-a făcut sau nu cu respectarea Legii concurenței?”

Arătam că modul în care s-a efectuat preluarea controlului asupra companiei mixte Daewoo-Mangalia Heavy Industries de către B.V. Holding Maatschappij Damen, iar mai apoi de către Șantierul Naval 2 Mai SA stârnește nedumeriri și întrebări referitoare la respectarea Legii concurenței nr. 21 din 10 aprilie 1996 republicată.

Articolul 13 (6), din respectiva lege, este cât se poate de categoric: „Este interzisă punerea în aplicare a unei operațiuni de concentrare economică înainte de notificare și înainte de a fi declarată compatibilă cu un mediu concurențial normal, printr-o decizie adoptată de Consiliul Concurenței, potrivit prevederilor art. 47.” Aceeași interdicție este prevăzută de articolul 17 (1) din Ordinul nr. 431 din 20 iulie 2017 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind concentrările economice.

Pentru a clarifica aceste lucruri i-am solicitat autorității de concurență să ne răspundă la următoarele întrebări: La ce dată i s-a solicitat Consiliului Concurenței autorizarea preluării de către B.V. Holding Maatschappij Damen și Șantierul Naval 2 Mai SA a Daewoo-Mangalia Heavy Industries? La ce dată, Consiliul Concurenței a autorizat această preluare? Preluarea pachetului majoritar de acțiuni al Daewoo-Mangalia Heavy Industries de către B.V. Holding Maatschappij Damen s-a făcut cu respectarea prevederilor articolului 13 (6) din Legea concurenței? Dacă nu, ce măsuri vor fi luate pentru intrarea în legalitate?

Pe data de 12 noiembrie 2018, am primit următorul răspuns:

„Consiliul Concurenței a autorizat, la sfârșitul lunii octombrie, tranzacția prin care B.V. Holding Maatschappij Damen, Olanda, și Șantierul Naval 2 Mai SA preiau Daewoo Mangalia Heavy Industries SA. Autoritatea de concurență a primit notificarea acestei tranzacții pe 8 octombrie 2018.

Vă reamintim că, anul trecut, în luna octombrie, Consiliul Concurenței a autorizat operațiunea prin care Damen a preluat de la Daewoo pachetul de 51% din capitalul social al Daewoo-Mangalia Heavy Industries SA (DMHI). Ca urmare, Damen trebuia să își înscrie datele la Registrul Comerțului și să pună în aplicare această operațiune. Ulterior, Damen a decis să cedeze statului român, respectiv Șantierului Naval 2 Mai, 2% din capitalul social al DMHI. Astfel, în iulie 2018, s-a încheiat contractul prin care Șantierul Naval 2 Mai a preluat 2% din capitalul social total al DMHI, din procentul de 51% deținut de Damen. Structura capitalului DMHI a devenit: Șantierul Naval 2 Mai – 51% și Damen – 49% din acțiunile DMHI.

În concluzie, Damen trebuia să înregistreze la Registrul Comerțului procentul de 51% din acțiunile DMHI, din care a transferat apoi 2% către Șantierul Naval 2 Mai, urmând ca apoi să înscrie la Registrul Comerțului noua modificare. Operațiunea notificată anul acesta Consiliului Concurenței a reprezentat trecerea de la controlul unic al Damen asupra DMHI la control în comun al Damen și Șantierul Naval 2 Mai”.

Răspunsul instituției de concurență lămurește, în parte, nedumeririle legate de această afacere.

Este clar, în cazul concentrării economice efectuate de către Damen, prin preluarea pachetului de 51% din acțiunile DMHI, prevederile articolului 13 (6) din Legea concurenței au fost respectate. Avizul Consiliului Concurenței a fost obținut în octombrie 2017, deci cu mult înainte de iulie 2018, când Damen a devenit acționar majoritar la DMHI.

În schimb, autoritatea de concurență nu ne lămurește dacă și în cazul Șantierului Naval

2 Mai s-au respectat prevederile respectivului articol.

Iată, chiar Consiliul Concurenței precizează că „în iulie 2018, s-a încheiat contractul prin care Șantierul Naval 2 Mai a preluat 2% din capitalul social total al DMHI, din procentul de 51% deținut de Damen”, devenind astfel acționar majoritar. Or, după cum declară chiar instituția de concurență, în răspunsul la întrebările ziarului „Cuget Liber”, notificarea și avizarea acestei tranzacții, care au condus la realizarea unei concentrări economice din partea SN 2 Mai, au fost efectuate în luna octombrie 2018, deci după ce concentrarea economică avusese loc, fapt ce contravine articolului 13 (6) din Legea concurenței.

Având în vedere cele prezentate mai sus, îi solicităm Consiliului Concurenței să explice cât se poate de clar, pe înțelesul tuturor, dacă preluarea pachetului de acțiuni de 2%, de către SN 2 Mai, s-a făcut sau nu cu respectarea articolului 13 (6) din Legea concurenței. Dacă nu, cine se face vinovat că operațiunea de concentrare economică a fost avizată? În acest caz, ce măsuri vor fi luate pentru intrarea în legalitate?

PUBLICITATE
Citeşte şi
Constructorul de nave olandez, Damen Shipyards Group, a anunțat, vineri, 10 noiembrie 2017, că a semnat, cu compania sud-coreeană Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering ...
Intenția statului român de a prelua întregul control asupra companiei Daewoo-Mangalia Heavy Industries a stârnit îngrijorarea salariaților unității. În numele ...
Criza din economia mondială declanșată la finalul anului 2008 a luat sfârșit în 2013, dar cea din shipping-ul internațional este departe de a se fi încheiat ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Uniunea de Ramură Națională a Cooperativelor din Sectorul Vegetal (UNCSV) și Asociația Industriei de Protecția Plantelor din România (AIPROM) au încheiat un ...
Ultimul raport al Eurofound (Fundația Europeană pentru Îmbunătățirea Condițiilor de Viață și de Muncă) arată că viața și munca s-au schimbat în ...
Banca Națională a României a pus în dezbatere publică proiectul Regulamentului privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului ...
Epoca articolelor din plastic începe să apună. După ce ne-au invadat viața și mediul, după ce ne-au schimbat stilul de viață, determinându-ne să depindem de ele ...
În anul 2018, prețurile energetice pentru gospodăriile populației din Uniunea Europeană au crescut cu 3,5% la electricitate și cu 5,7% la gaze, comparativ cu anul ...
La evenimentul „Insurance Market Trends” din cadrul FIAR (Forumul Internațional Asigurări - Reasigurări) organizat de către Media Xprimm, vicepreședintele ...
Pe data de 31 mai 2019, la Odessa, va avea loc Forumul porturilor ucrainene. În cadrul evenimentului, vor fi prezenți investitorii și reprezentanții oamenilor de ...
Compania logistică Arkas Holding, din Turcia, va lansa, în 2020, proiectul Railport. Este vorba de construcția unui terminal intermodal pentru transportul mărfurilor ...
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în perioada ianuarie - aprilie 2019, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
În perioada ianuarie - martie 2019, contul curent al balanței de plăți a României a înregistrat un deficit de 1.212 milioane euro, în creștere cu 18% față de ...
Evoluția porturilor maritime românești din primele patru luni ale anului 2019 confirmă așteptările. Traficul general de mărfuri a crescut cu 10.25% comparativ cu ...
Grupul de lucru pentru credite la export, din cadrul Consiliului Uniunii Europene s-a reunit la București, la finele săptămânii trecute.Reuniunea informală a fost organizată ...
luni, 20 mai Pulsul economiei
Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie brută, a crescut cu 9,6%, în primele trei luni ale ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 20 mai 2019, euro a cedat 0,0014 lei, variația fiind de ...
În perioada 15 - 17 mai 2019, în București, a avut loc cea de a 45-a Conferință a directorilor agențiilor de plăți din Uniunea Europeană.Evenimentul a fost ...
Duminică, 19 mai 2019, a avut loc o nouă extragere la Loteria bonurilor fiscale organizată de Ministerul Finanțelor Publice. Au fost declarate câștigătoare bonurile din ...
În perioada 24 - 26 mai 2019, la complexul comercial VIVO! Constanța (intrarea 3), va avea loc Târgul imobiliar. Noua ediție organizată de Camera de Comerț ...
Unsprezece producători și exportatori români de vinuri participă la London Wine Fair, eveniment organizat în perioada 20 - 22 mai 2019, la Londra.London Wine Fair este un ...
Ministerul Finanțelor Publice, împreună cu Ministerul Muncii și Justiției Sociale și Ministerul Sănătății, a inițiat un proiect de ordin comun care ...
România este „campioană” europeană la creșterea prețurilor. Potrivit datelor publicate de Eurostat (oficiul de statistică al Uniunii Europene), țara ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Economie Actual Fun
Arhiva