Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Preluarea controlului la Daewoo-Mangalia s-a făcut sau nu cu respectarea Legii concurenței? (II)

Ştire online publicată Miercuri, 14 Noiembrie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

În ediția din data de 7 noiembrie 2018, a cotidianului „Cuget Liber”, am publicat prima parte a articolului „Preluarea controlului la Daewoo-Mangalia s-a făcut sau nu cu respectarea Legii concurenței?”

Arătam că modul în care s-a efectuat preluarea controlului asupra companiei mixte Daewoo-Mangalia Heavy Industries de către B.V. Holding Maatschappij Damen, iar mai apoi de către Șantierul Naval 2 Mai SA stârnește nedumeriri și întrebări referitoare la respectarea Legii concurenței nr. 21 din 10 aprilie 1996 republicată.

Articolul 13 (6), din respectiva lege, este cât se poate de categoric: „Este interzisă punerea în aplicare a unei operațiuni de concentrare economică înainte de notificare și înainte de a fi declarată compatibilă cu un mediu concurențial normal, printr-o decizie adoptată de Consiliul Concurenței, potrivit prevederilor art. 47.” Aceeași interdicție este prevăzută de articolul 17 (1) din Ordinul nr. 431 din 20 iulie 2017 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind concentrările economice.

Pentru a clarifica aceste lucruri i-am solicitat autorității de concurență să ne răspundă la următoarele întrebări: La ce dată i s-a solicitat Consiliului Concurenței autorizarea preluării de către B.V. Holding Maatschappij Damen și Șantierul Naval 2 Mai SA a Daewoo-Mangalia Heavy Industries? La ce dată, Consiliul Concurenței a autorizat această preluare? Preluarea pachetului majoritar de acțiuni al Daewoo-Mangalia Heavy Industries de către B.V. Holding Maatschappij Damen s-a făcut cu respectarea prevederilor articolului 13 (6) din Legea concurenței? Dacă nu, ce măsuri vor fi luate pentru intrarea în legalitate?

Pe data de 12 noiembrie 2018, am primit următorul răspuns:

„Consiliul Concurenței a autorizat, la sfârșitul lunii octombrie, tranzacția prin care B.V. Holding Maatschappij Damen, Olanda, și Șantierul Naval 2 Mai SA preiau Daewoo Mangalia Heavy Industries SA. Autoritatea de concurență a primit notificarea acestei tranzacții pe 8 octombrie 2018.

Vă reamintim că, anul trecut, în luna octombrie, Consiliul Concurenței a autorizat operațiunea prin care Damen a preluat de la Daewoo pachetul de 51% din capitalul social al Daewoo-Mangalia Heavy Industries SA (DMHI). Ca urmare, Damen trebuia să își înscrie datele la Registrul Comerțului și să pună în aplicare această operațiune. Ulterior, Damen a decis să cedeze statului român, respectiv Șantierului Naval 2 Mai, 2% din capitalul social al DMHI. Astfel, în iulie 2018, s-a încheiat contractul prin care Șantierul Naval 2 Mai a preluat 2% din capitalul social total al DMHI, din procentul de 51% deținut de Damen. Structura capitalului DMHI a devenit: Șantierul Naval 2 Mai – 51% și Damen – 49% din acțiunile DMHI.

În concluzie, Damen trebuia să înregistreze la Registrul Comerțului procentul de 51% din acțiunile DMHI, din care a transferat apoi 2% către Șantierul Naval 2 Mai, urmând ca apoi să înscrie la Registrul Comerțului noua modificare. Operațiunea notificată anul acesta Consiliului Concurenței a reprezentat trecerea de la controlul unic al Damen asupra DMHI la control în comun al Damen și Șantierul Naval 2 Mai”.

Răspunsul instituției de concurență lămurește, în parte, nedumeririle legate de această afacere.

Este clar, în cazul concentrării economice efectuate de către Damen, prin preluarea pachetului de 51% din acțiunile DMHI, prevederile articolului 13 (6) din Legea concurenței au fost respectate. Avizul Consiliului Concurenței a fost obținut în octombrie 2017, deci cu mult înainte de iulie 2018, când Damen a devenit acționar majoritar la DMHI.

În schimb, autoritatea de concurență nu ne lămurește dacă și în cazul Șantierului Naval

2 Mai s-au respectat prevederile respectivului articol.

Iată, chiar Consiliul Concurenței precizează că „în iulie 2018, s-a încheiat contractul prin care Șantierul Naval 2 Mai a preluat 2% din capitalul social total al DMHI, din procentul de 51% deținut de Damen”, devenind astfel acționar majoritar. Or, după cum declară chiar instituția de concurență, în răspunsul la întrebările ziarului „Cuget Liber”, notificarea și avizarea acestei tranzacții, care au condus la realizarea unei concentrări economice din partea SN 2 Mai, au fost efectuate în luna octombrie 2018, deci după ce concentrarea economică avusese loc, fapt ce contravine articolului 13 (6) din Legea concurenței.

Având în vedere cele prezentate mai sus, îi solicităm Consiliului Concurenței să explice cât se poate de clar, pe înțelesul tuturor, dacă preluarea pachetului de acțiuni de 2%, de către SN 2 Mai, s-a făcut sau nu cu respectarea articolului 13 (6) din Legea concurenței. Dacă nu, cine se face vinovat că operațiunea de concentrare economică a fost avizată? În acest caz, ce măsuri vor fi luate pentru intrarea în legalitate?

PUBLICITATE
Citeşte şi
Criza din cadrul companiei mixte româno-sud coreene Daewoo - Mangalia Heavy Industries se adâncește pe zi ce trece. Marin Florian, președintele Federației ...
Acționarii Șantierului Naval „2 Mai” Mangalia se reunesc, în adunare generală extraordinară, pe data de 30 martie 3018. Ordinea de zi prezentată în ...
„În cele două luni de când sunt la minister, am urmărit implementarea unui proiect de reorganizare a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în luna ianuarie 2019, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile, respectiv ...
Măsurile fiscal-bugetare institute de Guvernul Dăncilă prin OUG 114/2018 i-au nemulțumit pe bancheri, pe energeticieni, pe operatorii din comunicații, pe mai toți ...
Consiliul Concurenței a acceptat angajamentele asumate de E-Distribuție Muntenia SA pentru a elimina îngrijorările concurențiale ce au condus la declanșarea ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 15 februarie 2019, euro a cedat  0,0068 lei, variația ...
Porturile maritime românești au încheiat prima lună a anului 2019, cu un trafic general de mărfuri cu doar 0,11% sub nivelul atins în ianuarie 2018. Împreună, porturile ...
În anul 2018, comparativ cu anul precedent, o serie de ramuri de activitate economică au înregistrat creșteri semnificative. Iată, cifra de afaceri în comerțul ...
În data de 15 februarie 2019, la ora 15,10 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Banca Transilvania. Se ...
Sub președinția României, Consiliul și Parlamentul European au convenit asupra propunerii Comisiei Europene de a descentraliza și simplifica regulamente ...
Ministrul interimar al Transporturilor, Rovana Plumb, și ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, s-au întâlnit cu reprezentanții Confederației Operatorilor ...
l Gheorghe Ungureanu a așezat Constanța pe harta culturii naționale Casa de Cultură a Sindicatelor Constanța a fost dată în exploatare în anul 1983. „În ...
Din data de 8 august până în prezent, inspectorii Direcției Generale Antifraudă Fiscală au oprit și verificat în trafic 124.800 de autovehicule de transport marfă în ...
La solicitarea ministrului Agriculturii, Petre Daea, o echipă de experți ai Comisiei Europene a venit la București. Împreună cu experți de la ANSVSA, aceștia ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 13 februarie 2019, euro a câștigat 0,0023 lei, variația ...
Administrația Județeană a Finanțelor Publice Constanța anunță că termenul de depunere a formularului 204 - „Declarație anuală de venit pentru ...
Siguranța alimentară a populației României depinde într-o mare măsură de importurile de alimente și animale vii. În 2018, acestea au depășit 6,066 miliarde de ...
Deoarece majoritatea angajatorilor din județ se confruntă cu lipsa de personal, Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța ...
Traficul de animale vii prin portul Midia va crește. România va începe, în luna martie 2019, exportul a 200.000 de ovine către țările din Golful Persic. Tranzacția ...
miercuri, 13 februarie Pulsul economiei
„Doar un număr mic de companii sunt bancabile, deși sursele de finanțare interne sunt mai mari decât nivelul creditării - a declarat guvernatorul BNR, Muguri ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 12 februarie 2019, euro a cedat 0,0025 lei, variația fiind de ...
Social Sănătate Eveniment
Sport Cultură-Educație Politică
Economie Actual Fun
Arhiva