Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Preluarea controlului la Daewoo-Mangalia s-a făcut sau nu cu respectarea Legii concurenței?

Ştire online publicată Joi, 08 Noiembrie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

În ediția din data de 6 noiembrie 2018, a cotidianului „Cuget Liber”, am publicat articolul „Statul român nu a dobândit calitatea de acționar majoritar la DMHI”. Pe baza înscrisurilor oficiale eliberate de Oficiul Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Constanța, demonstram că, în prezent, pachetul majoritar de acțiuni, de peste 51%, al companiei Daewoo-Mangalia Heavy Industries, este deținut de investitorul B.V. Holding Maatschappij Damen, în timp ce statul român, prin Șantierul Naval 2 Mai SA, a rămas tot cu participația de aproximativ 48,999% din capitalul social al societății mixte.

Or, potrivit hotărârii adoptate de adunarea generală a acționarilor SN 2 Mai, din data de 22 iunie 2018, simultan cu achiziționarea pachetului de 51% din acțiunile societății mixte, de la sud-coreeni, compania olandeză Damen ar fi trebuit să cesioneze, către SN 2 Mai, un pachet de acțiuni reprezentând 2% din capitalul societății mixte, astfel încât aceasta să devină acționar majoritar, în numele statului român.

Acest lucru ar fi trebuit să se reflecte atât în registrul comerțului, cât și în comunicatele companiei SN 2 Mai, adresate investitorilor de pe piața de capital.

Dar ministerul Economiei și adunarea generală a acționarilor SN 2 Mai decid una, iar realitatea este alta. Iată, pe data de 23 iulie 2018, Damen a devenit acționar majoritar la Daewoo-Mangalia Heavy Industries (potrivit unei informații de presă difuzate pe site-ul Damen Shipyards Mangalia), tranzacția cu coreenii de la DSME fiind finalizată. Mai mult, Damen își păstrează acest statut de aproape trei luni și jumătate.

Întrucât sunt în joc interesele statului român, am încercat să obțin clarificări din partea Ministerului Economiei, solicitând să mi se răspundă la întrebările puse în articol.

Pe data de 6 noiembrie, am fost contactat de Alexandru Macoveiciuc, purtătorul de cuvânt al Ministerului Economiei, care mi-a oferit următoarea explicația a faptului că statul român nu este, în prezent, acționar majoritar la DMHI: era nevoie ca tranzacția dintre olandezii de la Damen și sud-coreenii de la DSME să fie autorizată de Consiliul Concurenței, pentru ca mai apoi să aibă loc cesionarea pachetului de acțiuni de 2% de către Damen către SN 2 Mai. Or, Consiliul Concurenței a anunțat abia pe 5 noiembrie 2018 că a autorizat tranzacția.

Macoveiciuc a afirmat că, în cursul acestei săptămâni sau săptămâna viitoare, avocații vor redacta documentele necesare pentru a înscrie, în registrul comerțului, cesionarea pachetului de acțiuni de 2% și, astfel, statul român, prin SN 2 Mai, să devină acționar majoritar la DMHI.

Explicațiile purtătorului de cuvânt nu m-au lămurit. Dimpotrivă, au stârnit alte întrebări și suspiciuni. Oare de ce tranzacția dintre Damen și DSME, care a determinat o concentrare economică pe piața românească, a fost efectuată înainte de obținerea avizului din partea Consiliului Concurenței? A fost respectată sau nu legea în acest caz? Dacă lipsa avizului instituției de concurență nu a împiedicat compania Damen să devină acționar majoritar la DMHI, ce anume a împiedicat statul român să devină, în următoarea secundă, acționar cu 51% din capitalul social al companiei mixte?

Din păcate, comunicatul dat de instituția de concurență, pe data de 5 noiembrie 2018, în loc să înlăture ceața, o face și mai groasă. Iată, în mesaj se afirmă următoarele: „Consiliul Concurenței a autorizat tranzacția prin care B.V. Holding Maatschappij Damen, Olanda, și Șantierul Naval 2 Mai SA preiau Daewoo Mangalia Heavy Industries SA și Daewoo Mangalia Human Resources Management SRL. (…) Autoritatea de concurență a evaluat operațiunea de concentrare economică din punct de vedere al compatibilității acesteia cu un mediu concurențial normal, respectiv al posibilelor efecte anticoncurențiale, în conformitate cu Regulamentul privind concentrările economice. Analiza Consiliului Concurenței a condus la concluzia că operațiunea de concentrare economică nu ridică obstacole semnificative în calea concurenței efective pe piața națională sau pe o parte a acesteia”.

Comunicatul nu ne lămurește cine anume este subiectul concentrării economice: Damen sau SN 2 Mai Mangalia? Nu pot fi ambele, în același timp, acționari majoritari la DMHI, iar înscrisurile din registrul comerțului spun clar că Damen deține pachetul de acțiuni de control la firma mixtă.

Pentru lămuriri suplimentare i-am solicitat Consiliului Concurenței să-mi răspundă la următoarele întrebări: La ce dată i-a fost solicitată autorizarea preluării de către B.V. Holding Maatschappij Damen, Olanda, și Șantierul Naval 2 Mai SA a DMHI și Daewoo Mangalia Human Resources Management SRL? La ce dată, Consiliul Concurenței a autorizat această preluare?

În ziua de 6 noiembrie, Simona Barbu – purtătoarea de cuvânt a instituției, mi-a precizat, telefonic, că solicitarea autorizării concentrării a fost făcută pe data de 8 octombrie 2018, iar decizia de autorizare a fost dată pe 31 octombrie. Altfel spus, atât solicitarea, cât și decizia au venit la câteva luni după ce tranzacția fusese finalizată.

Dar să vedem ce spune Legea concurenței nr. 21 din 10 aprilie 1996 republicată. Articolul 13 (6) este cât se poate de categoric: „Este interzisă punerea în aplicare a unei operațiuni de concentrare economică înainte de notificare și înainte de a fi declarată compatibilă cu un mediu concurențial normal, printr-o decizie adoptată de Consiliul Concurenței, potrivit prevederilor art. 47”. Aceeași interdicție este prevăzută de articolul 17 (1) din Ordinul nr. 431 din 20 iulie 2017 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind concentrările economice.

Dat fiind cele mai sus prezentate, Ministerul Economiei, Șantierul Naval

2 Mai SA și Consiliul Concurenței ar trebui să răspundă la următoarele întrebări: Preluarea pachetului majoritar de acțiuni al Daewoo-Mangalia Heavy Industries s-a făcut cu respectarea prevederilor articolului 13 (6) din Legea concurenței? Dacă nu, statul român mai poate deveni acționar majoritar la DMHI, prin cesionarea pachetului de acțiuni de 2%? 

PUBLICITATE
Citeşte şi
Potrivit prevederilor Legii nr.182/ 2016, studenții care vor să înființeze o afacere proprie nu vor fi nevoiți să plătească taxele pentru operațiunile de înregistrare și ...
Primele cinci luni ale anului 2017 au readus optimismul în mediul de afaceri, după cum reiese din statisticile Oficiului Național al Registrului Comerțului. Dacă în 2016 și ...
Statul român face încă un pas spre preluarea controlului asupra companiei Daewoo Mangalia Heavy Industries. Pe data de 21 iunie 2018 va avea loc adunarea generală a ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
A trecut și greva minerilor de la Complexul Energetic Oltenia și România încă nu poate produce suficientă energie încât să reușească să facă față consumului.Deși nu mai e ...
Rompetrol Moldova, subsidiara locală a Grupului KMG International, a deschis recent o nouă stație în Chișinău, în sectorul Ciocana - bulevardul Mircea cel Batrân, nr ...
Camera de Comerț, Industrie, Navigație, Agricultura Constanța și Fundația Școala Română de Afaceri a CCI – filiala Constanța, în ...
Declarațiile fiscale informative nr. 205 și 207 se depun la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice până cel mai târziu la data de 31 ...
ieri, ora 19:54 Leul e în picaj
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 21 ianuarie 2019, euro a câștigat 0,0106 lei, variația ...
Ministerul Finanțelor Publice a pus în dezbatere proiectul actului normativ pentru modificarea și completarea Legii responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010 ...
Creditul bancar a uitat de vremurile în care era motorul economiei, dar mai ales al producției. În anul 2018, băncile comerciale au preferat să împrumute populația ...
Adrian Volintiru - directorul general al Romgaz a afirmat, după întâlnirea cu reprezentanții companiei Socar, că implicarea companiei azere alături de Romgaz în cadrul unor ...
În perioada 21 - 22 ianuarie 2019, ministrul finanțelor publice, Eugen Teodorovici, se află la Bruxelles, pentru o serie de reuniuni și întâlniri bilaterale, în ...
Procesul de introducere în economie a noilor case de marcat cu jurnal electronic este mult întârziat, iar vina îi aparține, în exclusivitate, Ministerului de Finanțe ...
În data de 21 ianuarie 2019, la ora 13,50 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Fondul Proprietatea. Se ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în scădere. Pe data de 21 ianuarie 2019, la ora 13,50 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 62,61 dolari ...
Francul elvețian preia conducerea în lupta cu leul, spre nemulțumirea celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 21 ianuarie ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 21 ianuarie 2019, euro a câștigat 0,0106 lei, variația ...
Dolarul recuperează teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 21 ianuarie 2019, de pe piața bancară s-au încheiat cu aprecierea cu 0,0185 ...
Ziua și maximul istoric pentru euro în raport cu leul. Moneda euro a continuat să crească în raport cu leul și atinge, luni, un nou maxim istoric la cursul anunțat ...
Remorcherul-împingător „Priboy” a lovit cheul în portul rusesc Temryuk, Rusia, de la Marea Azov, în dimineața de 17 ianuarie 2019. Din cauza spărturilor suferite ...
Președinția română a Consiliului Uniunii Europene a finalizat procesul de adoptare a primului dosar în domeniul afacerilor economice și financiare, respectiv ...
Prima „revoluție fiscală” a Guvernului Dăncilă a avut efectul unei dinamite. A lovit doar munca salarială din sectorul privat. Unui număr de 1,2 milioane de ...
Ferry-boat-ul „Melrivic 2”, având la bord 126 de persoane (pasageri plus echipaj) și 14 vehicule, a suferit o avarie la motor, în dimineața de 19 ianuarie ...
Social Sport Politică
Economie Actual Arhiva