Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Preluarea controlului la Daewoo-Mangalia s-a făcut sau nu cu respectarea Legii concurenței?

Ştire online publicată Joi, 08 Noiembrie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

În ediția din data de 6 noiembrie 2018, a cotidianului „Cuget Liber”, am publicat articolul „Statul român nu a dobândit calitatea de acționar majoritar la DMHI”. Pe baza înscrisurilor oficiale eliberate de Oficiul Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Constanța, demonstram că, în prezent, pachetul majoritar de acțiuni, de peste 51%, al companiei Daewoo-Mangalia Heavy Industries, este deținut de investitorul B.V. Holding Maatschappij Damen, în timp ce statul român, prin Șantierul Naval 2 Mai SA, a rămas tot cu participația de aproximativ 48,999% din capitalul social al societății mixte.

Or, potrivit hotărârii adoptate de adunarea generală a acționarilor SN 2 Mai, din data de 22 iunie 2018, simultan cu achiziționarea pachetului de 51% din acțiunile societății mixte, de la sud-coreeni, compania olandeză Damen ar fi trebuit să cesioneze, către SN 2 Mai, un pachet de acțiuni reprezentând 2% din capitalul societății mixte, astfel încât aceasta să devină acționar majoritar, în numele statului român.

Acest lucru ar fi trebuit să se reflecte atât în registrul comerțului, cât și în comunicatele companiei SN 2 Mai, adresate investitorilor de pe piața de capital.

Dar ministerul Economiei și adunarea generală a acționarilor SN 2 Mai decid una, iar realitatea este alta. Iată, pe data de 23 iulie 2018, Damen a devenit acționar majoritar la Daewoo-Mangalia Heavy Industries (potrivit unei informații de presă difuzate pe site-ul Damen Shipyards Mangalia), tranzacția cu coreenii de la DSME fiind finalizată. Mai mult, Damen își păstrează acest statut de aproape trei luni și jumătate.

Întrucât sunt în joc interesele statului român, am încercat să obțin clarificări din partea Ministerului Economiei, solicitând să mi se răspundă la întrebările puse în articol.

Pe data de 6 noiembrie, am fost contactat de Alexandru Macoveiciuc, purtătorul de cuvânt al Ministerului Economiei, care mi-a oferit următoarea explicația a faptului că statul român nu este, în prezent, acționar majoritar la DMHI: era nevoie ca tranzacția dintre olandezii de la Damen și sud-coreenii de la DSME să fie autorizată de Consiliul Concurenței, pentru ca mai apoi să aibă loc cesionarea pachetului de acțiuni de 2% de către Damen către SN 2 Mai. Or, Consiliul Concurenței a anunțat abia pe 5 noiembrie 2018 că a autorizat tranzacția.

Macoveiciuc a afirmat că, în cursul acestei săptămâni sau săptămâna viitoare, avocații vor redacta documentele necesare pentru a înscrie, în registrul comerțului, cesionarea pachetului de acțiuni de 2% și, astfel, statul român, prin SN 2 Mai, să devină acționar majoritar la DMHI.

Explicațiile purtătorului de cuvânt nu m-au lămurit. Dimpotrivă, au stârnit alte întrebări și suspiciuni. Oare de ce tranzacția dintre Damen și DSME, care a determinat o concentrare economică pe piața românească, a fost efectuată înainte de obținerea avizului din partea Consiliului Concurenței? A fost respectată sau nu legea în acest caz? Dacă lipsa avizului instituției de concurență nu a împiedicat compania Damen să devină acționar majoritar la DMHI, ce anume a împiedicat statul român să devină, în următoarea secundă, acționar cu 51% din capitalul social al companiei mixte?

Din păcate, comunicatul dat de instituția de concurență, pe data de 5 noiembrie 2018, în loc să înlăture ceața, o face și mai groasă. Iată, în mesaj se afirmă următoarele: „Consiliul Concurenței a autorizat tranzacția prin care B.V. Holding Maatschappij Damen, Olanda, și Șantierul Naval 2 Mai SA preiau Daewoo Mangalia Heavy Industries SA și Daewoo Mangalia Human Resources Management SRL. (…) Autoritatea de concurență a evaluat operațiunea de concentrare economică din punct de vedere al compatibilității acesteia cu un mediu concurențial normal, respectiv al posibilelor efecte anticoncurențiale, în conformitate cu Regulamentul privind concentrările economice. Analiza Consiliului Concurenței a condus la concluzia că operațiunea de concentrare economică nu ridică obstacole semnificative în calea concurenței efective pe piața națională sau pe o parte a acesteia”.

Comunicatul nu ne lămurește cine anume este subiectul concentrării economice: Damen sau SN 2 Mai Mangalia? Nu pot fi ambele, în același timp, acționari majoritari la DMHI, iar înscrisurile din registrul comerțului spun clar că Damen deține pachetul de acțiuni de control la firma mixtă.

Pentru lămuriri suplimentare i-am solicitat Consiliului Concurenței să-mi răspundă la următoarele întrebări: La ce dată i-a fost solicitată autorizarea preluării de către B.V. Holding Maatschappij Damen, Olanda, și Șantierul Naval 2 Mai SA a DMHI și Daewoo Mangalia Human Resources Management SRL? La ce dată, Consiliul Concurenței a autorizat această preluare?

În ziua de 6 noiembrie, Simona Barbu – purtătoarea de cuvânt a instituției, mi-a precizat, telefonic, că solicitarea autorizării concentrării a fost făcută pe data de 8 octombrie 2018, iar decizia de autorizare a fost dată pe 31 octombrie. Altfel spus, atât solicitarea, cât și decizia au venit la câteva luni după ce tranzacția fusese finalizată.

Dar să vedem ce spune Legea concurenței nr. 21 din 10 aprilie 1996 republicată. Articolul 13 (6) este cât se poate de categoric: „Este interzisă punerea în aplicare a unei operațiuni de concentrare economică înainte de notificare și înainte de a fi declarată compatibilă cu un mediu concurențial normal, printr-o decizie adoptată de Consiliul Concurenței, potrivit prevederilor art. 47”. Aceeași interdicție este prevăzută de articolul 17 (1) din Ordinul nr. 431 din 20 iulie 2017 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind concentrările economice.

Dat fiind cele mai sus prezentate, Ministerul Economiei, Șantierul Naval

2 Mai SA și Consiliul Concurenței ar trebui să răspundă la următoarele întrebări: Preluarea pachetului majoritar de acțiuni al Daewoo-Mangalia Heavy Industries s-a făcut cu respectarea prevederilor articolului 13 (6) din Legea concurenței? Dacă nu, statul român mai poate deveni acționar majoritar la DMHI, prin cesionarea pachetului de acțiuni de 2%? 

PUBLICITATE
Citeşte şi
De un an și cinci luni, decizia de majorare a capitalului social al companiei Oil Terminal din portul Constanța nu poate fi pusă în aplicare. Rând pe rând, fondurile de ...
Spiritul antreprenorial este ca firul de iarbă ce își face drum prin piatră și asfalt. Oricât de vitrege ar fi vremurile, răsar mereu alți și alți ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
azi, ora 18:35 Pulsul economiei
Administrația Județeană a Finanțelor Publice Constanța anunță că astăzi, 14 octombrie 2018, între orele 9 și 15, Trezoreria Constanța cu sediul ...
Hidroelectrica salută hotărârea tribunalului arbitral internațional de la Washington, ICSID (constituit sub egida Centrului Internațional pentru Reglementarea ...
Compania Enel X România, care face parte din grupul Enel X, a anunțat că le va oferi posesorilor și flotelor de vehicule electrice posibilitatea de a se deplasa în toată ...
În ediția din data de 7 noiembrie 2018, a cotidianului „Cuget Liber”, am publicat prima parte a articolului „Preluarea controlului la Daewoo-Mangalia s-a ...
Banca Națională a României previzionează o rată a inflației de 2,9% în decembrie 2019 și de 3,1%, la finele orizontului proiecției, respectiv trimestrul III din 2020, arată minuta ...
Prin hotărârea pronunțată în data de 9 noiembrie 2018, Tribunalului Arbitral Internațional de la Washington, ICSID a acordat câștig de cauza României, considerând ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
ieri, ora 19:10 Inflația a ajuns la 4,3%
Prețurile de consum au crescut cu 4,3%, în luna octombrie 2018, comparativ cu luna octombrie 2017. Rata medie a inflației în ultimele 12 luni (noiembrie 2017 – ...
În cadrul acțiunii de monitorizare permanentă a traficului rutier de marfă „Filtru II”, la ieșirea din localitatea Huși (jud. Vaslui), vineri 2 ...
ieri, ora 18:59 Pulsul economiei
Prețurile de consum au crescut cu 4,3%, în luna octombrie 2018, comparativ cu luna octombrie 2017. Rata medie a inflației în ultimele 12 luni (noiembrie 2017 – ...
Primele nouă acorduri de finanțare acordate în baza schemei de ajutor de stat pentru stimularea investițiilor majore (807/2014) au fost semnate pe data de 12 noiembrie ...
La bordul navei ro-ro „Nivin”, sub pavilion Panama, pe care se află și doi navigatori români (un ofițer punte și un ofițer mecanic), s-a ...
Cifra de afaceri din industrie, în primele nouă luni din anul 2018, comparativ cu perioada similară din 2017, a crescut cu 12,9%. Evoluția s-a datorat creșterii ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în creștere. Pe data de 12 noiembrie 2018, la ora 16,05 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 71,26 ...
Pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice a fost pus în dezbatere publică proiectul OUG privind cadrul normativ aplicabil fondurilor suverane de dezvoltare și ...
duminica, 11 noiembrie Pulsul economiei
În primele nouă luni ale anului 2018, exporturile au însumat 50.848,6 milioane euro, fiind mai mari cu 9,1%, comparativ cu perioada similară din 2017. Importurile au fost de ...
Bulk carrier-ul „Golden Ocean”, aflat în balast, a emis semnalul de primejdie pe data de 10 noiembrie 2018, în timp ce se afla la 28 mile marine sud-est de Bontang ...
În numai nouă luni, Guvernul Dăncilă a reușit „performanța” de a aduce România într-un punct critic, provocând noi dezechilibre în economie și ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Cargoul de mărfuri generale „Anatoliy Krashninnkov” a activat sistemul de indicare a poziției în caz de urgență EPIRB, pe data de 9 noiembrie 2018, în timp ...
Social Sănătate Eveniment
Sport Cultură-Educație Politică
Economie Actual Fun
Tehnologie Arhiva