Povestea halucinantă a unui comandant de navă român, victimă a traficanților de droguri

3339
Povestea halucinantă a unui comandant de navă român, victimă a traficanților de droguri - povesteahalucinanta-1571343614.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de un an și jumătate, un comandant de navă român, în vârstă de 64 de ani, a fost chemat de compania la care mai lucrase să preia o navă. Angajatorul i-a achitat biletul de avion și, astfel, omul a ajuns în Malta. În portul Valetta, îl aștepta o navă de mic tonaj, cu pavilion olandez și echipaj internațional. Căpitanul era maltez, iar șeful mecanic - croat. La bord, se mai aflau: un ucrainean, un italian, un olandez, doi maltezi și doi egipteni. Într-un cuvânt, Turnul Babel. 


Nava a ridicat ancora și a pornit în voiaj, spre un port din nordul Africii. Dar imediat ce a ieșit în largul mării, echipajul a pus mâna pe român și l-a încuiat într-o cabină. Apoi, vasul și-a schimbat direcția. La locul de întâlnire era așteptă de câteva ambarcațiuni. A urmat un transbord de marfă și în cala navei au fost încărcate zece tone de droguri. 


Din locul în care era închis, românul a reușit să fotografieze, prin hublou, cu un telefon mobil, momentul preluării stupefiantelor. Dar, din nefericire, nu putea comunica cu nimeni prin acel telefon. De altfel, nici stația radio a navei nu funcționa. Singura modalitate de a lua legătura cu lumea era un telefon conectat la satelit, care fusese încredințat secundului. 


Cu drogurile la bord, nava a pornit spre o nouă destinație. Întrucât secundul nu putea asigura serviciul de cart nonstop, românul a fost obligat să îl schimbe, muncind sub supravegherea marinarului olandez. 


Profitând de ocazie, comandantul a reușit să consemneze în jurnalul de bord și pe hărți o serie de date privind deplasarea navei și locul unde avusese loc întâlnirea cu traficanții de droguri. 


În apele Italiei, vasul a fost interceptat de o navă de patrulare și i s-a cerut să se identifice. Românul tocmai se afla de cart. Fiind întrebat de unde vin, a declarat, în mod intenționat, că vin din Gibraltar, și nu din Valetta, pentru a atrage atenția că ceva nu e în regulă. 


S-a întâmplat exact cum s-a așteptat, cei de pe vasul militar italian au devenit bănuitori și au urcat la bord, unde au dat de droguri. Vasul a fost imediat reținut și dus în portul Catania din Sicilia, iar echipajul a fost arestat. 


Arestat în Sicilia 
Comandantul român a fost pus sub acuzare alături de ceilalți marinari de la bord. Omul a încercat să se apere, povestind cum a fost sechestrat și prezentând câteva dovezi indirecte ale nevinovăției sale: imaginile de pe telefonul mobil, care i-au ajutat pe anchetatori să afle cine sunt cei implicați în traficul de droguri și faptul că el stârnise, în mod intenționat, bănuielile celor de pe nava de patrulare. Le-a vorbit anchetatorilor despre însemnările din jurnalul de bord și de pe hărțile de navigație, dar ce să vezi! Deși nava fusese arestată și sigilată după ce a ajuns în portul Catania, toate probele de la bord au dispărut. Mafia siciliană reușise să le distrugă. 
O vreme, românul a fost încarcerat. Apoi, măsura a fost schimbată în arest la domiciliu. Astfel că s-a văzut obligat să își găsească o gazdă și să achite chiria cu banii primiți din țară, de la familie. 


Au trecut un an și patru luni de când românul e reținut, dar - culmea! - ancheta penală tot nu a început. Disperat, comandantul a apelat la armator, la autoritățile din Italia, Malta (statul de pavilion al navei) și din România. Toți i-au întors spatele, spunându-i că nu pot face nimic pentru el, câtă vreme este un proces pe rol. 


De curând, s-a adresat Sindicatului Liber al Navigatorilor. "Deși nu este membru de sindicat, vom încerca să îl ajutăm", a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Adrian Mihălcioiu, liderul SLN și șef al Inspectoratului ITF România. 
"Cazuri asemănătoare mai sunt - afirmă Mihălcioiu. Un comandant croat este reținut de un an și jumătate în Sri Lanka pentru o infracțiune cu care nu a avut nicio legătură. Noroc cu recenta reuniune a ITF, din Sri Lanka. Cu această ocazie, s-a discutat cu autoritățile statului. Se pare că s-a găsit o posibilitate să fie eliberat, să plece la familia lui". 


Marinarii - victime ale acuzațiilor nedrepte
De-a lungul anilor, mai mulți marinari români au avut parte de un tratament incorect în timpul cercetărilor penale. Patru români de pe nava "Luna del Mar" au fost ținuți un an și două luni în închisorile portugheze, sub acuzația de trafic de droguri, fără a fi judecați. În 2007, instanța din Lisabona a constatat că românii sunt nevinovați și i-a eliberat. 


În perioada detenției, autoritățile române nu le-au acordat nicio atenție. Singurii care au crezut în nevinovăția lor și i-au ajutat prin toate mijloacele au fost Adrian Mihălcioiu, inspectorul ITF - România, și colegii săi din conducerea Sindicatului Liber al Navigatorilor. 


Florin Filip, comandantul navei "RM Power", împreună cu secundul Robert Racoviță, au fost arestați în Argentina, în august 2013, în baza unor acuzații ce s-au dovedit a fi nefondate. Nava plecase din Congo la începutul lunii iulie, având un echipaj de 21 oameni. La puțin timp de la plecare, la bord au fost descoperiți șapte pasageri clandestini. Nava a fost nevoită să se întoarcă din drum și să-i debarce. 


La sosirea în portul Rosario, din Argentina, șase membri ai echipajului -  patru filipinezi și cei doi ofițeri români - au fost arestați, fiind învinuiți că ar fi aruncat peste bord, la 400 kilometri de coasta africană, patru pasageri clandestini congolezi. 
Acuzațiile la adresa românilor nu au fost probate și, drept urmare, ei au fost eliberați. Comandantul Florin Filip era grav bolnav. Plecase sănătos din România, dar, în urma șocurilor provocate de întâmplările prin care trecuse și a stresului prelungit, organismul său a dezvoltat un cancer galopant. În ciuda agravării stării de sănătate, nu i s-a dat voie să părăsească Argentina, imediat după eliberare, pentru a merge să se trateze. Abia pe 23 februarie 2014 i s-a permis să urce în avionul care îl ducea spre țară. A fost prea târziu. În timpul zborului spre casă, comandantul s-a stins din viață. 


Un comandant român s-a judecat timp de doi ani în Turcia. În anul 2015, înainte ca instanța să se pronunțe, el fusese considerat vinovat și tratat ca atare. Fără intervenția SLN, care i-a acordat asistență juridică, soarta ofițerului român ar fi fost pecetluită. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Pagina a fost generata in 0.3416 secunde