Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Porturile maritime românești se îndreaptă spre un record de trafic de mărfuri

Ştire online publicată Joi, 19 Septembrie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

Cerealele au invadat portul Constanța. În ziua de 18 septembrie 2019, din cele 26 de nave aflate în danele sale de operare, 14 nave încărcau 370.700 tone de grâu, porumb și floarea soarelui. Alte trei nave așteptau în radă să intre la operare, pentru a prelua 184.000 de tone de grâu. Pentru următoarele două săptămâni și-au anunțat sosirea în porturile maritime românești 73 de nave, din care: 64 de nave la Constanța, 8 nave la Midia și o navă la Mangalia. 

Stimați cititori, trebuie spus că evoluția porturilor maritime românești în primele opt luni ale anului 2019 a întrecut așteptările. Traficul general de mărfuri a crescut cu 8,79% comparativ cu aceeași perioadă din 2018. Împreună, porturile Constanța, Midia și Mangalia a derulat 43.387.319 tone.
Cum se explică acest salt? În primul rând, prin creșterea cu 22,01%, față de perioada ianuarie - august 2018, a cantităților de cereale derulate. A contribuit, de asemenea, saltul înregistrat și de alte grupe de mărfuri cu pondere ridicată în traficul total: minereurile și deșeuri de fier (+21,75%), îngrășămintele (+31,12%), petrolul  brut (+5,52%), cărbunii (+9,66%) și produsele metalice (+8,20%).

Traficul maritim a fost de 33.198.735 tone (în creștere cu 4,86% față de aceeași perioadă din 2018), iar cel fluvial, de 10.188.584 tone (mai mare cu 23,94%).

Dacă ritmul fluxurilor de mărfuri se va menține în următoarele luni cel puțin la același nivel, porturile maritime românești vor încheia anul 2019 cu un trafic record, de peste 65 de milioane de tone. În 1988, când transportul maritim de mărfuri se derula exclusiv prin portul Constanța, acesta atinsese un maxim istoric de 62,4 milioane de tone.
x    x    x
Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 37.746.093 tone de mărfuri, mai mult cu 11,32% față de ianuarie - august 2018. Saltul s-a datorat creșterii exportului de: cereale provenite din România, Serbia și Ungaria (+21,92%), produse petroliere (+27,24%), minereuri și deșeuri de fier (+21,75%), combustibili solizi (+7,91%) și îngrășăminte (+40,59%).
În structura fluxurilor de mărfuri nu s-au produs schimbări semnificative. Dacă în primele opt luni din 2018, cerealele și semințele uleioase au avut o pondere de 37,86%, în ianuarie - august 2019 au reprezentat 37,48% din volumul total de mărfuri manipulate. Ponderi importante au înregistrat: minereurile și deșeurile metalice (16,04%), mărfurile containerizate (11,78%), hidrocarburile (11,21%), îngrășămintele și produsele chimice (11,90%), combustibilii solizi (7,43%) și produsele metalice (4,68%).
În perioada de referință, traficul de containere din portul Constanța a totalizat 4.445.421 tone, respectiv 450.242 TEU (containere standard), fiind mai mic cu 0,67%, în tone, și cu 1,72%, în TEU.
x    x    x
În lunile ianuarie - august 2019, portul petrolier Midia a derulat un trafic total de 5.480.667 tone de mărfuri, mai mic cu 7,20% față de aceeași perioadă din 2018. Cantitățile de hidrocarburi, care dețin o pondere de 93,56% în totalul mărfurilor manipulate la Midia, s-au diminuat cu 7,71%. 
x    x    x
Surpriza o reprezintă micuțul portul Mangalia, care a manipulat 157.351 tone de mărfuri, cu 139,66% mai mult decât în ianuarie - august 2018. În structură, cimentul reprezintă 56,58% din traficul total, iar produsele petroliere 32,86%. 
x    x    x
Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 168,5 milioane de tone de mărfuri, în primele opt luni ale anului 2019, în scădere cu 7,7% față de perioada de referință din 2018. 

Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 103,1 milioane tone de mărfuri, cu 0,1% mai puțin decât în ianuarie - august 2018. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Tuapse – 15,8 milioane tone (-8,7%), Rostov pe Don – 10,6 milioane tone (-6,1%), Kavkaz – 13,7 milioane tone (-33,7%), Taman - 9,7 milioane tone (+12,2%), Temryuk – 3,0 milioane tone (+27,4%).

PUBLICITATE
Citeşte şi
„Amenințările la adresa industriei portuare și maritime sunt în continuă evoluție. La fel este și reacția IMO”, a declarat Kitack Lim ...
2018 se dovedește a fi un an excelent pentru porturile maritime românești. În primele nouă luni, fluxurile de mărfuri au crescut cu 8,23% față de aceeași ...
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în perioada ianuarie - aprilie 2019, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Autoritatea Europeană a Muncii este o nouă agenție a UE. Ea va contribui la dezvoltarea pieței interne a muncii. În acest scop, Autoritatea va sprijini statele membre în ...
Consiliul UE a analizat activitățile de foraj ilegale ale Turciei în zona de est a Mării Mediterane și a adoptat următoarele concluzii. Având în vedere continuarea ...
Într-un articol intitulat „Laura Codruța Kovesi va fi prima procuroare-șefă a UE”, instituția europeană informează că numirea ei a fost aprobată, pe 16 ...
În urmă cu mai bine de un an și jumătate, un comandant de navă român, în vârstă de 64 de ani, a fost chemat de compania la care mai lucrase să preia o navă. Angajatorul i-a ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 17 octombrie 2019, euro a câștigat 0,0013 lei, variația ...
Ministerul Dezvoltării Regionale și Institutul Național de Statistică au semnat contractul de finanțare pentru proiectul „Consolidarea sistemului ...
O cercetare sociologică privind desfășurarea primelor două ediții ale programului Start-Up Nation, arată că în 2017, la prima ediție, 74% dintre start-up-uri au ...
Cargoul de mărfuri generale „Jia De” s-a scufundat pe data de 12 octombrie 2019, în apropiere de Yokohama, Japonia, fiind surprins de taifunul Hagibis care a lovit ...
Sindicatul Liber al Navigatorilor a transmis un mesaj de alertă, prin care îi informează pe marinarii români că echipajele de pe bulk-carrier-ele „Arybbas” și ...
miercuri, 16 octombrie Ce mănâncă românii?
Potrivit Institutului Național de Statistică, structura consumuluialimentar al locuitorilor României, în anul 2018, a fost următorul (valorile reprezintă media pe o persoană ...
În data de 16 octombrie 2019, la ora 14,40 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de SNGN Romgaz. Se înregistraseră ...
Cargoul de mărfuri generale „Jia De” s-a scufundat pe data de 12 octombrie 2019, în apropiere de Yokohama, Japonia, fiind surprins de taifunul Hagibis care a lovit ...
În timp ce se deplasa pe râul Rhone din Franța, cargoul de mărfuri generale lituanian „Aramis” a lovit un pod feroviar de lângă Lyon, iar după prima coliziune s-a ...
Francul elvețian cedează teren în lupta cu leul, spre satisfacția celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 16 octombrie 2019 ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 16 octombrie 2019, euro a câștigat 0,0013 lei, variația ...
Dolarul cedează teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 16 octombrie 2019, de pe piața bancară s-au încheiat cu deprecierea cu 0,0082 ...
Federația Națională PRO AGRO a dat publicității o scrisoare de susținere, în care se afirmă: „Sectorul agroalimentar din România este atent la ...
marti, 15 octombrie Pulsul economiei
În primele opt luni ale anului 2019, comparativ cu perioada similară din 2018, cifra de afaceri din serviciile de piață prestate în principal întreprinderilor a crescut, pe ...
Producția agricolă, în ansamblu, a crescut cu 7,2%, în anul 2018 față de anul 2017, ajungând la 86,349 miliarde de lei, se arată într-un raport al Institutului ...
Consiliul Uniunii Europene a convenit să elimine Emiratele Arabe Unite (EAU) și Insulele Marshall de pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Fun Arhiva