Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Porturile maritime românești - performerele anului 2018, pe piața Mării Negre

Ştire online publicată Miercuri, 23 Ianuarie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

Porturile maritime românești au încheiat în forță anul 2018, reușind să ridice traficul general de mărfuri la 61.303.774 tone, cu 5,01% peste nivelul anului precedent și cu 3,16% peste cel al anului 2016. La această evoluție au contribuit recoltele bune de cereale din România, Serbia și Ungaria, precum și creșterea cererii de materii prime siderurgice și de hidrocarburi. Traficul maritim a fost de 48.638.917 tone, în creștere cu 6,61%, iar cel fluvial, de 12.664.857 tone, în scădere cu 0,72%.

Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 53.006.958 tone de mărfuri, în creștere cu 4,68%. Saltul ar fi fost mult mai mare, dacă jocul prețurilor de pe piața internațională a cerealelor nu i-ar fi determinat pe producători și exportatori să stocheze, în prima jumătate a anului, cantități mari de grâne, în așteptarea scumpirii lor. Din acest motiv, cantitatea de cereale și semințe uleioase derulată a fost cu doar 0,55% mai mare față de anul 2017.

În schimb, mai toate celelalte grupe de mărfuri au înregistrat creșteri semnificative. Ca urmare, în structura traficului au avut loc schimbări majore. Dacă în anul 2017, cerealele și semințele uleioase au avut o pondere de 41,68%, în 2018 au reprezentat 40,04% din fluxul total de mărfuri. Pe de altă parte, ponderea celorlalte grupe de mărfuri a crescut. În perioada ianuarie - decembrie 2018, ponderi importante au înregistrat: minereurile și deșeurile metalice (15,99%), mărfurile containerizate (12,38%), hidrocarburile (10,69%), combustibilii solizi (7,11%), îngrășămintele și produsele chimice (6,51%), produsele metalice (4,31%), echipamentele și mașinile (1,00%). 

În perioada de referință, traficul de containere din portul Constanța a totalizat 6.536.658 tone, respectiv 668.016 TEU. Creșterea în tone a fost de 0,61%, iar numărul containerelor manipulate a scăzut cu 4,08%.

XXX

În lunile ianuarie - decembrie 2018, portul petrolier Midia a derulat un trafic total de 8.183.924 tone de mărfuri, cu 7,01% mai mare decât în 2017. Hidrocarburile, care dețin o pondere de 93,65% în totalul mărfurilor manipulate la Midia, s-au remarcat printr-o creștere de 7,03%.

Surpriza o reprezintă portul Mangalia, care a manipulat 112.892 tone de mărfuri, cu 20,33% peste nivelul atins în 2017. Multă vreme, acesta a fost dependent de importurile de tablă și echipamente navale ale companiei Daewoo - Mangalia Heavy Industries, devenită între timp Damen Shipyard Mangalia. Cum de mai bine de un an constructorul de nave și-a redus dramatic producția, salvarea portului a venit din diversificarea fluxurilor de mărfuri operate.

În prezent, cimentul reprezintă 38,08% din traficul total, fiind urmat de: produsele petroliere (37,89%) echipamente (9,13%), produse chimice (5,70%), minerale brute și neprelucrate (4,34%), produse metalice și articole din metal (4,32%) și altele.

Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 272,2 milioane tone de mărfuri, în creștere cu 0,9%. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 154,9 milioane tone de mărfuri, cu 5,0% mai mult decât în perioada ianuarie - decembrie 2017. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Tuapse - 25,6 milioane tone (-3,7%), Kavkaz - 30,1 milioane de tone (-14,9%), Taman - 14,1 milioane de tone (-6,0%), Rostov pe Don - 16,7 milioane de tone (+11,5%).

PUBLICITATE
Citeşte şi
Inspectorii vamali din cadrul Biroului vamal de frontieră Constanța Sud au depistat mii de jucării venite de China, susceptibile a fi contrafăcute. În urma controlului fizic ...
Criza forței de muncă se extinde ca o molimă, cuprinzând sectoare și ramuri întregi ale economiei naționale. Industria portuară nu a fost, nici ea, ocolită de acest ...
UPDATE / Din păcate, în ciuda eforturilor medicilor, femeia accidentată nu a mai putut fi salvată. Ea avea 60 de ani.Medicii constănțeni au fost solicitați, în urmă cu puțin timp ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Industria turismului românesc deținea, la data de 31 iulie 2019, un număr de 8.402 structuri de cazare cu 356.600 de locuri. Din total, 1.625 erau hoteluri (199.900 locuri) ...
Până la data de 20 octombrie 2019, un număr de 389.546 fermieri și-au primit banii în avans pentru anul 2019. Potrivit Agenției de Plăți și ...
Începând cu data de 28 octombrie 2019, Banca Națională a României va lansa în circuitul numismatic monede din aur și alamă pentru colecționare și va pune în ...
Lupta împotriva poluării mărilor și oceanelor cu deșeuri din plastic ia avânt. India este prima țară din lume care a interzis prezența materialelor plastice la ...
OMV Petrom și organizația neguvernamentală CivicNet au lansat, ieri, platforma digitală Meserii.ro. Aplicația prezintă harta interactivă a învățământului ...
Piața creditelor bancare stă în amorțire de aproape un an, din cauza politicii economice a Guvernului Dăncilă. Măsurile fiscal-bugetare adoptate prin OUG 114 din ...
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în perioada ianuarie - septembrie 2019, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
Comisia Europeană a aprobat plata sumei de 14,35 milioane euro, sub formă de sprijin bugetar, pentru a contribui la realizarea reformelor atât de necesare care sunt continuate de ...
În cel de al treilea trimestru al anului 2019, un număr de 122 de nave din flota mondială au fost trimise la dezmembrare. 73 dintre ele au ajuns în șantierele de scrap de pe ...
Olanda ocupă, din nou, primul loc în Europa în privința calității infrastructurii de transport, arată recentul raport al Forumului Economic Mondial privind ...
Porturile maritime românești au mult de lucru în această toamnă. Luni, 21 octombrie 2019, în danele de la Constanța, Midia și Mangalia se aflau la operare 33 de ...
În primele nouă luni ale anului 2019, în zona de coastă a Asiei s-au înregistrat 54 de incidente de piraterie și jaf armat împotriva navelor, față de 64 de incidente în ...
Cât cheltuiește România pentru protecția mediului? În anul 2018, la nivel național, costurile totale au fost de aproximativ 14,7 miliarde lei sau 1,6% din PIB, a ...
Volumul lucrărilor de construcții noi din șantierele navale chineze și-a menținut creșterea în perioada ianuarie - august 2019. În schimb, comenzile noi ...
Pe data de 18 octombrie 2019, în șantierul naval din Nikolayev, Ucraina, a avut loc operațiunea de andocare a cargoul de mărfuri generale „Louis” (sub ...
Fiscul face concurență hipermarket-urilor, agențiilor imobiliare și târgurilor auto. În galantarele lui găsești ce vrei și ce nu vrei, la preț de ...
Pe data de 18 octombrie 2019, în șantierul naval din Nikolayev, Ucraina, a avut loc operațiunea de andocare a cargoul de mărfuri generale „Louis” (sub ...
În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a fost publicată decizia de înregistrare în „Registrul denumirilor de origine protejate și al indicațiilor geografice ...
sambata, 19 octombrie Pulsul economiei
În perioada ianuarie - august 2019, contul curent al balanței de plăți a României înregistrat un deficit de 7,08 miliarde de euro, mai mare cu 15,99%, respectiv 976 ...
Bulk carrier-ul Hua Sheng Hai” a intrat în coliziune cu traulerul francez „Kirrixki” în largul coastei Kerry, din sud-vestul Irlandei. Incidentul a avut loc pe ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Economie Actual Fun
Auto Tehnologie Arhiva