După 31 de ani

Porturile maritime românești au stabilit un nou record în traficul de mărfuri

319
Porturile maritime românești au stabilit un nou record în traficul de mărfuri - porturilemaritimeromanestiaustab-1579829858.jpg

Articole de la același autor

Stimați cititori, ardeam de nerăbdare în așteptarea acestui record. Aveam semnale că portuarii nu se vor lăsa și, până la sfârșitul anului 2019, vor depăși vârful de trafic de mărfuri, de 62,3 milioane de tone, atins de portul Constanța în 1988. 


În ediția din 18 septembrie 2019 a cotidianului "Cuget Liber", sub titlul "Porturile maritime românești se îndreaptă spre un record de trafic de mărfuri", prognozam că, la final de an, cantitățile de mărfuri manipulate vor depăși 65 de milioane de tone. Uite că a fost o estimare întrucâtva… pesimistă! După ce a tras linie și a făcut socotelile, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime a anunțat un record absolut, de 66.603.292 tone. Rezultatul este cu 6,91% superior celui realizat în urmă cu 31 de ani. 


Pentru această performanță istorică, merită felicitați operatorii din porturile Constanța (cu zona Midia) și Mangalia, administrațiile porturilor maritime și canalelor navigabile, armatorii din flota fluvială românească, companiile de pilotaj și remorcaj, exportatorii și importatorii români și străini care și-au trimis mărfurile în aceste porturi! 


XXX 
Dar să vedem cum s-au derulat lucrurile în 2019. Traficul general a fost mai mare cu 8,64% față de cel realizat în 2018. Împreună, porturile Constanța, zona Midia și Mangalia au manipulat 66.603.292 tone de mărfuri. 
Cum se explică acest salt? În primul rând, prin creșterea cu 18,73%, față de anul 2018, a cantităților de cereale derulate. A contribuit, de asemenea, saltul înregistrat și de alte grupe de mărfuri cu pondere ridicată în traficul total: îngrășămintele (+30,83%), minereurile și deșeurile de fier (+14,77%), produsele metalice (+10,58%), petrolul brut (+7,38%), produsele petroliere (+6,75%), cărbunele (+1,71%).


Traficul maritim a fost de 51.458.726 tone (în creștere cu 5,80% față de 2018), iar cel fluvial, de 15.144.566 tone (mai mare cu 19,58%). 


XXX 
Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 58.132.555 tone de mărfuri, mai mult cu 9,67% față de anul 2018. Saltul s-a datorat creșterii exportului de: cereale provenite din România, Serbia și Ungaria (+18,62%), hidrocarburi (+16,47%), minereuri și deșeuri de fier (+14,77%), combustibili solizi (+1,71%) și îngrășăminte (+34,60%). 


În structura fluxurilor de mărfuri nu s-au produs schimbări semnificative. Dacă în 2018, cerealele și semințele uleioase au avut o pondere de 40,68%, în 2019 au reprezentat 36,65% din volumul total de mărfuri manipulate. Ponderi importante au înregistrat: minereurile și deșeurile metalice (15,55%), mărfurile containerizate (11,27%), hidrocarburile (11,35%), îngrășămintele și produsele chimice (7,53%), combustibilii solizi (6,60%) și produsele metalice (4,32%). 


În anul 2019, traficul de containere din portul Constanța a totalizat 6.552.433 tone, respectiv 666.036 TEU (containere standard), fiind mai mic cu 0,17%, în tone, respectiv 0,30%, în TEU. 


XXX 
În anul 2019, zona Midia a portului Constanța a înregistrat un trafic total de 8.195.807 tone de mărfuri, mai mare cu 0,14% față de cel din 2018. Cantitățile de hidrocarburi, care dețin o pondere de 93,07% în totalul mărfurilor manipulate la Midia, s-au redus cu 0,48%. 


XXX 
Surpriza o reprezintă micuțul port Mangalia, care a manipulat 271.722 tone de mărfuri, cu 140,26% mai mult decât în anul 2018. În structură, cimentul reprezintă 53,16% din traficul total, iar produsele petroliere 35,35%. 


XXX 
Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 258,08 milioane de tone de mărfuri, în 2019, în scădere cu 5,2% față de anul 2018. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6588 secunde