Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie
După 31 de ani

Porturile maritime românești au stabilit un nou record în traficul de mărfuri

Ştire online publicată Vineri, 24 Ianuarie 2020
de Ion TIȚA-CĂLIN

Stimați cititori, ardeam de nerăbdare în așteptarea acestui record. Aveam semnale că portuarii nu se vor lăsa și, până la sfârșitul anului 2019, vor depăși vârful de trafic de mărfuri, de 62,3 milioane de tone, atins de portul Constanța în 1988. 

În ediția din 18 septembrie 2019 a cotidianului „Cuget Liber”, sub titlul „Porturile maritime românești se îndreaptă spre un record de trafic de mărfuri”, prognozam că, la final de an, cantitățile de mărfuri manipulate vor depăși 65 de milioane de tone. Uite că a fost o estimare întrucâtva… pesimistă! După ce a tras linie și a făcut socotelile, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime a anunțat un record absolut, de 66.603.292 tone. Rezultatul este cu 6,91% superior celui realizat în urmă cu 31 de ani. 

Pentru această performanță istorică, merită felicitați operatorii din porturile Constanța (cu zona Midia) și Mangalia, administrațiile porturilor maritime și canalelor navigabile, armatorii din flota fluvială românească, companiile de pilotaj și remorcaj, exportatorii și importatorii români și străini care și-au trimis mărfurile în aceste porturi! 

XXX 
Dar să vedem cum s-au derulat lucrurile în 2019. Traficul general a fost mai mare cu 8,64% față de cel realizat în 2018. Împreună, porturile Constanța, zona Midia și Mangalia au manipulat 66.603.292 tone de mărfuri. 
Cum se explică acest salt? În primul rând, prin creșterea cu 18,73%, față de anul 2018, a cantităților de cereale derulate. A contribuit, de asemenea, saltul înregistrat și de alte grupe de mărfuri cu pondere ridicată în traficul total: îngrășămintele (+30,83%), minereurile și deșeurile de fier (+14,77%), produsele metalice (+10,58%), petrolul brut (+7,38%), produsele petroliere (+6,75%), cărbunele (+1,71%).

Traficul maritim a fost de 51.458.726 tone (în creștere cu 5,80% față de 2018), iar cel fluvial, de 15.144.566 tone (mai mare cu 19,58%). 

XXX 
Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 58.132.555 tone de mărfuri, mai mult cu 9,67% față de anul 2018. Saltul s-a datorat creșterii exportului de: cereale provenite din România, Serbia și Ungaria (+18,62%), hidrocarburi (+16,47%), minereuri și deșeuri de fier (+14,77%), combustibili solizi (+1,71%) și îngrășăminte (+34,60%). 

În structura fluxurilor de mărfuri nu s-au produs schimbări semnificative. Dacă în 2018, cerealele și semințele uleioase au avut o pondere de 40,68%, în 2019 au reprezentat 36,65% din volumul total de mărfuri manipulate. Ponderi importante au înregistrat: minereurile și deșeurile metalice (15,55%), mărfurile containerizate (11,27%), hidrocarburile (11,35%), îngrășămintele și produsele chimice (7,53%), combustibilii solizi (6,60%) și produsele metalice (4,32%). 

În anul 2019, traficul de containere din portul Constanța a totalizat 6.552.433 tone, respectiv 666.036 TEU (containere standard), fiind mai mic cu 0,17%, în tone, respectiv 0,30%, în TEU. 

XXX 
În anul 2019, zona Midia a portului Constanța a înregistrat un trafic total de 8.195.807 tone de mărfuri, mai mare cu 0,14% față de cel din 2018. Cantitățile de hidrocarburi, care dețin o pondere de 93,07% în totalul mărfurilor manipulate la Midia, s-au redus cu 0,48%. 

XXX 
Surpriza o reprezintă micuțul port Mangalia, care a manipulat 271.722 tone de mărfuri, cu 140,26% mai mult decât în anul 2018. În structură, cimentul reprezintă 53,16% din traficul total, iar produsele petroliere 35,35%. 

XXX 
Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 258,08 milioane de tone de mărfuri, în 2019, în scădere cu 5,2% față de anul 2018. 

PUBLICITATE
Citeşte şi
2018 se dovedește a fi un an excelent pentru porturile maritime românești. În primele nouă luni, fluxurile de mărfuri au crescut cu 8,23% față de aceeași ...
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în perioada ianuarie - aprilie 2019, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
Porturile maritime românești au mult de lucru în această toamnă. Luni, 21 octombrie 2019, în danele de la Constanța, Midia și Mangalia se aflau la operare 33 de ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Ministerul Transporturilor a aprobat nota de fundamentare a proiectului de investiții „Creșterea securității și siguranței traficului de pasageri pe ...
După cum v-am informat deja, începând din data de 30 martie 2020, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale a pus la dispoziția producătorilor de legume și ...
Înainte de declanșarea pandemiei, bugetele statului român erau în suferință, iar acum sunt în mari chinuri. Trebuie să facă față cheltuielilor curente care oricum ...
Un grup de 14 organizații sindicale le-au solicitat autorităților, printr-o scrisoare comună, „să înceapă un dialog deschis pentru adoptarea din timp a măsurilor ...
Îngrijorările cu privire la coronavirus duc la scăderi puternice pe Wall StreetBursa de la New York a deschis ședința de miercuri în scădere puternică, după ce Casa Albă a ...
Aflați în prima linie a războiului cu pandemia de coronavirus, operatorii din portul Constanța au adoptat măsuri sanitare severe. „La compania Comvex, încă din ...
Compania Vodafone România a finalizat fuziunea cu UPC România. Aceasta din urmă va înceta să mai existe ca entitate juridică. În urma fuziunii, Vodafone a devenit un grup cu peste ...
De bine, de rău, pe timpul epidemiei de coronavirus, statul român își îndeplinește obligațiile ce îi revin din „contractul” semnat cu societatea. Dacă ...
Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au anunțat începerea lucrărilor la lotul 1 al secțiunii 1 ...
Pe perioada stării de urgenta, salariații pentru care angajatorul a decis trimiterea în șomaj tehnic beneficiază de indemnizație plătită din bugetul fondului de ...
Senatorii au dat marți vot favorabil proiectului de lege care prevede o serie de facilități fiscale, amânare și reeșalonare de plăți acordate companiilor și angajaților acestora ...
Sute de milioane de euro pot fi folosite, într-o primă etapă, pentru combaterea efectelor negative asupra economiei românești pe care le provoacă noul coronavirus. Ioan ...
Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale a dat ascultare solicitării micilor producători și le-a sărit în ajutor. Începând de ieri, 30 martie 2020, a pus la ...
Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică proiectul de hotărâre de guvern pentru modificarea și completarea normelor metodologice de aplicare a OUG nr. 28/1999 ...
Alături de personalul sistemului sanitar, transportatorii sunt în prima linie a războiului cu pandemia de coronavirus. De ei depind aprovizionarea cu aparatură medicală ...
Ordonanța militară nr. 4 prevede la art. 8 (1) că: „În perioada stării de urgență prețurile la energie electrică și termică, gaze naturale, alimentare cu ...
Marfa este din abundență și majoritatea prețurilor au revenit la valorile inițiale, cu excepția produselor din import, a declarat, luni, la Digi 24, ministrul Agriculturii și ...
La sfârșitul săptămânii trecute, consiliul de administrație al Băncii Naționale a României s-a întrunit în ședință de urgență, în vederea ...
Vie, dinamică, trepidantă, mustind de oferte și tranzacții finalizate – așa arăta piața imobiliară până mai ieri, înainte de declanșarea epidemiei ...
Administrația Județeană a Finanțelor Publice Constanța a anunțat că își modifică programul cu publicul pe durata stării de urgență, astfel: de ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Actual
Economie Fun Arhiva