În primele opt luni ale anului

Porturile maritime românești au operat cu aproape 13% mai multe mărfuri

218
Porturile maritime românești au operat cu aproape 13% mai multe mărfuri - porturile-1441900689.jpg

Articole de la același autor

Pe măsură ce ne apropiem de sfârșitul anului, piața transporturilor maritime de la Marea Neagră își reduce motoarele. Mai toate porturile din zonă înregistrează scăderi ale traficului de mărfuri de la o lună la alta. Printre cauze se numără: seceta care a afectat recoltele din România, Ungaria, Serbia, Bulgaria, Ucraina și Rusia, dar și transportul spre mare, pe căile de navigație interioară, reducerea livrărilor de hidrocarburi pe piețele externe din cauza scăderii dra-matice a prețurilor, conflictul dintre Rusia și Ucraina, care a afectat întreaga zonă.

Deși conjunctura generală este din ce în ce mai proastă, porturile maritime românești au înregistrat o creștere de 12,66% a traficului de mărfuri în primele opt luni ale anului 2015 comparativ cu perioada de referință din anul precedent. Trebuie amintit faptul că, la sfârșitul primului semestru al anului, creșterea analizată era de 22,6%. Chiar dacă a scăzut cu zece procente, rămâne cea mai mare creștere din zona Mării Negre.

În intervalul ianuarie - august 2015, porturile Constanța, Midia și Mangalia au derulat, împreună, 38.867.591 tone de mărfuri. Aportul cel mai mare la performanța generală l-au avut cerealele și cărbunele, petrolul și produsele petroliere, cu creșteri spectaculoase față de anul precedent.

Pe grupe de mărfuri, s-au înregistrat următoarele rezultate:

a. în creștere față de anul precedent:

- cereale - 14.433.034 tone (+52,38%);

- petrol brut - 4.776.829 tone (+7,99%);

- produse petroliere - 3.633.318 tone (+21,12%);

- cărbune - 2.443.449 tone (+86,64%);

- minereuri și deșeuri neferoase - 2.028.122 tone (+19,64%);

- produse metalice - 1.231.000 tone (+5,14%);

- produse alimentare - 497.923 tone (+54,50%);

- minerale brute sau prelucrate - 217.036 tone (+6,28%);

- celuloză și deșeuri de hârtie - 38.369 tone (+1,15%);

b. în scădere față de anul precedent:

- articole diverse - 4.423.299 tone (-4,19%);

- minereuri de fier și fier vechi - 1.668.659 tone (-55,29%);

- îngrășăminte - 1.031.571 tone (-17,38%);

- semințe uleioase - 972.236 tone (-25,22%);

- lemn, plută - 597.682 tone (-8,05%);

- produse chimice - 484.771 tone (-39,51%);

- echipamente, mașini - 235.838 tone (-1,76%);

- ciment - 100.121 tone (-51,29%);

- animale vii - 43.019 tone (-14,53%);

- cartofi, legume, fructe proaspete - 6.488 tone (-32.90%);

- sticlă, sticlărie, produse ceramice - 4.515 tone (-44,02%).

- articole fabricate din metal - 312 tone (-88,89%).

Din total, traficul maritim a fost de 29.834.537 tone (+10%), iar cel fluvial de 9.033.054 tone (+22,3%).

Traficul de containere a continuat să se deprecieze față de anul trecut, volumul de mărfuri derulate fiind cu mult inferior capacităților de operare existente. La finalul primelor șapte luni ale anului 2015, au fost înregistrate 4.422.508 tone de mărfuri, respectiv 446.710 TEU, în scădere cu 4,18%, respectiv 1,73%.

Portul Constanța a avut o contribuție decisivă la rezultatul de ansamblu, ponderea lui în traficul total fiind de 87,19%. În perioada de referință, cel mai mare port românesc a manipulat 33.889.345 tone de mărfuri, în creștere cu 14,60%.

Portul petrolier Midia a recuperat pierderea de trafic din lunile precedente, generată de evoluțiile de pe piața internațională a petrolului. Fluxurile de mărfuri au crescut cu 1,80% în perioada de referință, până la 4.830.178 tone.

După ce au fost pe plus în primul semestru al anului, cantitățile de mărfuri derulate de micuțul port Mangalia au început să scadă, astfel că la finalul primelor opt luni, au fost raportate 146.311 tone de mărfuri, cu 19,59% mai puțin decât în aceeași perioadă din 2014.

Pe malul opus al Mării Negre, declinul traficului de mărfuri este mult mai ac-celerat. Porturile rusești au derulat un trafic de mărfuri de 145,1 milioane tone, cu 4,3% în plus față de ianuarie - aprilie 2014. În semestrul I, creșterea era de 6,7%.

Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 84,3 milioane tone de mărfuri, în creștere cu 3,5%. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Tuapse - 16,8 milioane tone (+16%), Taman - 7,6 milioane de tone (+12,4%), Yeisk - 2,2 milioane tone (-8,5%), Kavkaz - 14,4 milioane tone (-15,9%), Temryuk - 1,7 milioane tone (+34,9%), Rostov pe Don - 6,6 milioane tone (-3,7%), Taganrog – 2,0 milioane tone (+5,2%) și portul Azov - 3,9 milioane tone (-9,6%).

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4038 secunde