Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie
În ianuarie 2018

Porturile maritime românești au manipulat cu peste 37% mai multe mărfuri

Ştire online publicată Joi, 22 Februarie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

Porturile maritime românești au intrat cu dreptul în anul 2018. Creșterea economică generală, dar mai ales vremea bună le-au ajutat din plin. Rețelele feroviare și rutiere care leagă porturile cu țara și Europa n-au mai fost blocate de zăpezi, iar navigația pe Dunăre nu a mai fost afectată de secetă ori îngheț.

În luna ianuarie, fluxurile de mărfuri au crescut spectaculos, ajungând la 4.796.998 tone, cantitate mai mare cu 37,48% față de aceeași lună din 2017, dar cu 1,05% sub nivelul atins în ianuarie 2016. Traficul maritim a fost de 3.973.413 tone (în creștere cu 24,70% față de aceeași perioadă din 2017), iar cel fluvial, de 823.585 tone (mai mare de 2,72 ori).

v v v

Evoluția traficului total pe grupe de mărfuri a fost următoarea:

a) în creștere față de anul precedent

- petrol brut - 775.635 tone (+3,39%);

- produse petroliere - 608.592 tone (+150,19%);

- minereuri și deșeuri neferoase - 453.291 tone (+97,19%);

- minereuri de fier, deșeuri de fier - 324.596 tone (creștere de 4,77 ori);

- cărbune - 310.143 tone (+195%);

- îngrășăminte - 296.087 tone (+92,65%);

- produse metalice - 151.205 tone (+5,52%);

- semințe uleioase - 140.997 tone (+26,06%);

- produse chimice - 65.507 tone (+8,33%);

- echipamente, mașini - 35.886 tone (creștere de 2,43 ori);

- ciment - 26.200 tone (creștere de 9,03 ori);

- minerale brute sau prelucrate - 25.886 tone (creștere de 3,04 ori);

- lemn - 21.823 tone (+14,30%);

- articole fabricate din metal - 1.144 tone (creștere de la zero);

- sticlă, sticlărie și produse ceramice - 200 tone (creștere de la zero);

b) în scădere față de anul precedent

- cereale - 1.028.995 tone (-2,70%);

- produse alimentare - 20.630 tone (-58,31%);

- animale vii - 4.451 tone (-10,98%);

- celuloză și deșeuri de hârtie - zero tone (față de 1.800 tone în ianuarie 2017).

v v v

Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 4.018.463 tone de mărfuri, în creștere cu 33,87%. Saltul ar fi fost mult mai mare, dacă jocul prețurilor de pe piața internațională a cerealelor nu i-ar fi determinat pe producători și exportatori să stocheze cantități mari de grâne, în așteptarea scumpirii lor. Din acest motiv, cantitatea de cereale manipulată a fost mai mică cu 2,70% față de ianuarie 2017.

În schimb, mai toate celelalte grupe de mărfuri au înregistrat creșteri semnificative. Ca urmare, în structura traficului au avut loc schimbări importante. Dacă la finele anului 2017, cerealele și semințele uleioase aveau o pondere de 41,68%, în ianuarie 2018 mai reprezentau doar 29,11% din fluxul total de marfă. În schimb, ponderea hidrocarburilor a crescut de la 11,10% la 16,04%.

Traficul de containere din portul Constanța a totalizat 503.781 milioane tone, respectiv 53.714 TEU, creșterea fiind de 8,48%, respectiv 9,23%.

În ianuarie 2018, portul petrolier Midia a derulat un trafic total de 776.528 tone de mărfuri, cu 60,29% mai mult decât în aceeași lună din 2017. Hidrocarburile, care dețin o pondere de 95,27% în totalul mărfurilor manipulate la Midia, au înregistrat o creștere de 66,10%.

Portul Mangalia a manipulat doar 2007 tone de mărfuri, cu 34,52% sub nivelul atins în ianuarie 2017, fiind afectat de criza prin care trece compania Daewoo - Mangalia Heavy Industries.

v v v

Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 19,8 milioane tone de mărfuri, în scădere cu 0,1%. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 12,2 milioane tone de mărfuri, cu 5,4% mai mult decât în ianuarie 2017. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Tuapse - 2,1 milioane tone (-5,0%), Kavkaz - 1 milion de tone (-23,8%), Taman - 1 milion de tone (-16,9%), Rostov pe Don - 1 milion de tone (+12,3%), Kerch - 0,6 milioane tone (-12,6%).

Porturile din Ucraina au manipulat 10,8 milioane tone de mărfuri, în creștere cu 10,9% față de ianuarie 2017.

PUBLICITATE
Citeşte şi
Un număr de 63 de nave și-au anunțat sosirea în portul Constanța, în următoarele zece zile. În portul Midia vor veni 5 nave. Din totalul de 68 de nave, 17 nave vor descărca ...
Astăzi, în portul Constanța se află la operare un număr de 25 nave, în portul Midia - 3 nave, iar la Mangalia - o navă. Din totalul de 28 nave: 5 nave încarcă cherestea, 2 nave ...
Clasamentul mărfurilor derulate în portul Mangalia, în primele opt luni ale anului 2014, a fost următorul (în paranteză sunt datele pentru aceeași perioadă din 2013): - produse ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 21 septembrie 2018, euro a câștigat 0,0040 lei, variația ...
Comisia Europeană invită părțile interesate să transmită observații privind angajamentele comunicate de compania Transgaz, ca răspuns la preocupările în materie de ...
Guvernul României se pregătește pentru preluarea președinției Strategiei Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării, începând din luna noiembrie 2018, a declarat ...
azi, ora 17:04 Pulsul economiei
România ocupă locul al treilea din UE la producția de gaze naturale (după Țările de Jos și Regatul Unit) și are rezerve semnificative de gaze, ținând ...
Ajutorul de stat pentru reducerea accizei la motorină în agricultură a fost suplimentat printr-o hotărâre de guvern. În urma cererilor depuse la APIA, s-a constatat necesitatea ...
Strategia energetică a României pentru perioada 2018 - 2030, cu perspective până în 2050 este, de departe, cel mai important document pentru evoluția viitoare a economiei ...
În data de 21 septembrie 2018, la ora 15,15, în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de OMV Petrom. Se ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în creștere. Pe data de 21 septembrie 2018, la ora 15,10 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de ...
Francul elvețian preia conducerea în lupta cu leul, spre nemulțumirea celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 21 septembrie ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 21 septembrie 2018, euro a câștigat 0,0040 lei, variația ...
Dolarul pierde teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 21 septembrie 2018, de pe piața bancară s-au încheiat cu deprecierea cu 0,0226 ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 20 septembrie 2018, euro a cedat 0,0005 lei, variația fiind ...
L Noua strategie va favoriza portul ConstanțaComisia Europeană și înaltul reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate au adoptat o ...
ieri, ora 20:25 Pulsul economiei
Ministerul Energiei a solicitat convocarea Adunării generale a acționarilor companiei Oil Terminal din Constanța, pe data de 10 noiembrie 2018. În calitate de ...
La propunerea lui Mihai Daraban - președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), Colegiul de conducere al instituției, reunit în ziua de 19 ...
România se confruntă cu cea mai cruntă criză a forței de muncă din istoria sa. Un deficit atât de mare de brațe de muncă nu s-a mai întâlnit nici în anii ’60 ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În data de 20 septembrie 2018, la ora 16,0, în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de OMV Petrom. Se înregistraseră ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în scăzut. Pe data de 20 septembrie 2018, la ora 15,10 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 79,12 ...
Social Sănătate Eveniment
Sport Cultură-Educație Politică
Economie Actual Monden
Fun Arhiva