Portul Constanța relansează "războiul pescajelor", la Marea Neagră

860

Articole de la același autor

Asigurarea adâncimilor de navigație optime, în funcție de cerințele pieței, constituie una dintre condițiile de bază pentru atragerea fluxurilor de mărfuri. Portul Constanța a fost considerat multă vreme campionul absolut al adâncimilor în zona Mării Negre, până în urmă cu 15 ani, când Rusia și Ucraina au început să investească în lucrări de dragaj. 


"Războiul pescajelor", cum l-am denumit la vremea respectivă, a relansat competiția de pe piața Mării Negre. Porturile din România, Ucraina și Rusia se străduiesc să asigure adâncimi pentru bulk-carriere, mineraliere, petroliere și nave portcontainer din ce în ce mai mari. Singura limită în competiția din această parte a lumii o constituie cea impusă de tranzitarea strâmtorilor Bosfor și Dardanele, care stabilesc condiții dure, costisitoare, pentru navele de peste 300 metri lungime. 


Evoluția traficului de mărfuri din porturile Constanța și Midia este condiționată nu doar de creșterea propriilor adâncimi, ci și de asigurarea adâncimilor și a condițiilor de navigație pe Dunăre, pe toată perioada anului. 


În anul 2017, a avut loc prima etapă a dragajului de întreținere în porturile maritime românești. În acest an, vor fi contractate prin licitație, noi lucrări.


Dar vestea cea mare este că, în ședința din data de 8 februarie 2018, Guvernul a reaprobat indicatorii tehnico-economici pentru lucrările de dragaj de investiții în portul Constanța, prin care bazinele și șenalele navigabile vor fi aduse la cota proiectată. Spre exemplu, adâncimea bazinului în "portul de lucru" și pe șenalul de acces către acesta, din portul Constanța Sud, va crește de la 7 metri la 9 metri. Totodată vor fi executate lucrări pentru asigurarea stabilității cheurilor în "portul de lucru" și pentru prelungirea platformei din spatele cheului și va fi achiziționat un sistem hidrografic, inclusiv o navă de măsurători.


Valoarea investiției este 227.833.307 mii lei, inclusiv TVA, echivalentul a 50.397.794 euro. Finanțarea este asigurată din fonduri externe nerambursabile și, în completare, de la bugetul de stat.


Rămâne de rezolvat problema asigurării adâncimilor optime pentru navigația fluvială. "Problema dragajului pe Dunăre este crucială - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Ionel Minea, secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Pe segmentul românesc, adâncimile sunt sub control prin programul multianual de lucrări pe care le desfășoară Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați. Sunt contracte prin care se asigură dragajul în punctele critice de pe sectorul românesc. De asemenea, există câteva proiecte desfășurate de AFDJ care au ca obiect regularizări de maluri și execuția unor construcții hidrotehnice care să ajute la autodragajul Dunării. Există, de asemenea, un proiect prin care regia va achiziționa un complex de dragaj cu care va executa lucrări în punctele critice ale Dunării, inclusiv la Bechet și Calafat, acolo unde în mod natural se creează praguri. Timp de doi ani, cu acest utilaj complex vom executa dragaj între aceste puncte. 


Problema rămasă în discuție este cea aferentă dragajului din sectorul bulgăresc, acolo unde partenerii noștri bulgari, din păcate, tergiversează foarte mult această activitate. Vom avea în vedere, în perioada următoare, accelerarea demersurilor diplomatice pentru a rezolva această problemă definitiv. În perioada următoare vor avea loc câteva întâlniri la Bruxelles, în această chestiune. Dar în afara lor vom iniția o corespondență și mai multe întâlniri cu partenerii bulgari. Avem programată o primă întâlnire în luna aprilie, ocazie cu care vom discuta foarte serios și aplicat problemele, încât să ajungem la o soluție finală anul acesta".


În următorii ani, Dunărea ar trebui să devină principala "șosea" a Europei, care să ducă la portul Constanța. În anul 2015, Austria, Slovacia, Ungaria, Croația, Bulgaria și România au lansat împreună proiectul Fairway Danube care reprezintă prima fază de implementare a Master-planului de reabilitare și întreținere a șenalului navigabil al Dunării și afluenților săi navigabili. 


În cadrul lui vor fi achiziționate cinci nave de măsurători hidrografice, patru nave de semnalizări, vor fi instalate și modernizate 39 de stații hidrometrice de-a lungul Dunării, vor fi efectuate o serie de activități pilot.


Proiectul se derulează pe o perioadă de cinci ani. A început la 1 iulie 2015 și se va finaliza până pe 30 iunie 2020. Finanțarea este asigurată din fonduri europene, bugetul alocat fiind de 2.985.406,15 euro. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5565 secunde