Portul Constanța livrează de șapte ori mai multe cereale decât în 2001

526

Articole de la același autor

Capacitățile de depozitare au crescut de 11 ori


Traficul de cereale și semințe uleioase din portul Constanța a înregistrat o creștere explozivă în ultimii 15 ani. Dacă în 2001 au fost derulate doar 2.784.200 tone, cantitatea din 2014 a fost de 7,15 ori mai mare. 


Cele 19.898.798 tone de cereale și semințe uleioase manipulate în 2014 reprezintă un record pentru portul Constanța. 


Creșterea traficului de cereale a fost cu mult mai rapidă decât a traficului general, care s-a majorat cu doar 47,67%, în perioada amintită (de la 32.792.000 tone, în 2011, la 48.422.933 tone, în 2014). În același timp, a avut loc o schimbare de structură a fluxurilor de mărfuri. Dacă în 2001, ponderea cerealelor și semințelor uleioase era de doar 8,49% în traficul total, în 2014 a ajuns la 41,09%. Anul trecut, Constanța a devenit cel mai important port cerealier al Uniunii Europene.


Evoluția traficului de grâne din portul românesc are la bază mai mulți factori. Trebuie amintit faptul că el reprezintă poarta de ieșire la mare a Ungariei și Serbiei, importanți producători de cereale. La rândul lor, Austria, regiunile din nordul Bulgariei, chiar și Slovacia ori Cehia tranzitează cantități semni-ficative de cereale prin Constanța. 


În ultimii 15 ani, în fostele state comuniste din Europa au avut loc reforme structurale în agricultură. Schimbarea relațiilor de proprietate, apariția fermelor organizate pe baza capitalului privat, concentrarea proprietăților agricole în exploatații tot mai mari, investițiile în utilaje agricole, ajutoarele guvernamentale acordate producătorilor s-au reflectat în creșterea recoltelor de cereale. Aderarea la Uniunea Europeană a adus și cea mai importantă sursă de finanțare pentru fermieri. Ca urmare, disponibilitățile pentru export au crescut de la un an la altul. Portuarii au profitat de această oportunitate și au investit din timp în capacitățile de operare a cerealelor. Până în 1997, portul Constanța avea un singur terminal de cereale, cel construit de Anghel Saligny.


Cele trei silozuri ale sale au o capacitate totală de depozitare de 90.000 tone. La această oră, capa-citatea totală de depozitare a ce-realelor, în portul Constanța, a ajuns la 1.025.422 tone, fiind de 11,39 ori mai mare decât în 1997. 


Operatorii care dețin capacități de depozitare în zona de nord a portului sunt: 
- Chimpex SA - 114.000 tone (magazii); 
- Niva Prodcom SRL - 60.000 tone (silozuri);
- Silo-Port SRL - 30.000 tone (un siloz);
- Canoplus SRL - 110.000 tone (magazii);
- Socep SA - 29.800 tone (magazii); 
- United Shipping Agency SRL - 183.000 tone (silozuri) plus 45.000 tone (magazii);
- Minmetal SA - 236.800 tone (silozuri) plus 20.000 tone (magazii).
La Constanța Sud - Agigea, acti-vează următorii operatori de cereale:
- Silotrans - 100.000 tone (silozuri);
- North Star Shipping SRL - 15.000 tone (un siloz) plus 12.000 tone (o magazie);
- Barter Port Operator SRL - 45.000 tone (silozuri);
- Barter Trading Romania SRL - 15.000 tone (un siloz);
- Barter Trading SRL, 7.600 tone (un siloz) plus 2.222 tone (o magazie).


Companiile portuare continuă in-vestițiile în modernizarea capacităților de operare a cerealelor existente și în construcția altora noi. Chimpex SA își va extinde terminalul de cereale cu un siloz cu capacitatea totală de 200.000 tone și va putea primi nave de până la 60.000 tdw. Socep va construit un siloz cu capacitatea de 110.000 tone, la baza danelor 30 - 40, unde va putea primi nave de 65.000 - 70.000 tdw. La rândul ei, compania Comvex inves-tește într-un siloz de cereale cu capa-citatea de 200.000 tone, în dana nr. 80. "Noul obiectiv nu intră în competiție cu cele deja existente. Prin realizarea acestei investiții, portul Constanța va avea acces pe un nou segment din piața transportului de grâne, cel al navelor de 120.000 - 140.000 tdw." - a declarat Viorel Panait, directorul general al companiei. Viitorul siloz va avea acces la șoseaua de centură și autostradă, la noul dispozitiv feroviar al portului Constanța și la Canalul Dunăre - Marea Neagră.


În primele șase luni din acest an, traficul de cereale și semințe uleioase a ajuns la 10.884.081 tone, fiind cu 108,65% mai mare decât cel în-registrat în perioada de referință din 2014.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3325 secunde