Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie
Un lider de sindicat avertizează:

Portul Constanța e amenințat de îmbătrânirea și hemoragia forței de muncă!

Ştire online publicată Miercuri, 11 Iulie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

Tânăra Federație Sindicală „Trans Conex“ cuprinde 23 de sindicate din trei sectoare de activitate: administrarea porturilor și canalelor navigabile, operare portuară și navigație fluvială. La această oră, reprezintă interesele a circa 4.500 de salariați.

„În ultima perioadă - relatează Silviu Stanciu, președintele organizației - am reușit să încheiem contracte colective de muncă la mai multe societăți, unde nu existau sindicate. Spre exemplu, compania North Star Shipping (NSS) nu avea sindicat. Împreună cu compania Minmetal (al cărui sindicat îl ajutasem să încheie un contract favorabil salariaților), NSS este parte a grupului american ADM. Văzând succesul obținut de colegii de la Minmetal, salariații de la NSS au venit la federație și i-am ajutat să își constituie sindicatul și să negocieze un contract colectiv, care e valabil până în februarie 2019. Între timp, salariații de la ADM România Logistics, societate care deține o flotă fluvială și activitatea de pilotaj pe Dunăre și care face parte din grupul ADM, și-au constituit propriul sindicat, afiliindu-se la federația noastră. I-am ajutat și pe ei să își negocieze contractul colectiv de muncă, procedura încheindu-se în urmă cu o săptămână. Clauzele acestuia nu sunt la fel de favorabile ca la Minmetal și NSS, întrucât situația financiară a acestei societăți este diferită. În prima parte a anului, Minmetal și NSS au fuzionat sub denumirea North Star Shipping, astfel că și cele două sindicate vor trebui să se reorganizeze. Cele trei sindicate din grupul ADM urmează să se unifice într-o singură organizație, care va încerca să obțină un singur contract colectiv de muncă la nivel de grup“.

Referindu-se la partenerii de dialog social din grupul ADM, Silviu Stanciu a apreciat receptivitatea, dar și profesionalismul echipelor de negociatori. Pe viitor - afirmă el - sindicatele vor trebui să se profesionalizeze și să își completeze echipele de negociatori cu juriști și finanțiști, pentru a discuta de la egal la egal cu patronatul.

„În general, companiile ne pun la dispoziție situațiile financiare când suntem la masa negocierilor, dar refuză să ne prezinte grilele de salarizare. De ce? Pentru că s-ar vedea nu numai diferențele uriașe între salariile unui grup restrâns de conducători și personalul de execuție din producție, dar și cele dintre angajații care îndeplinesc aceeași funcție. Nu este corect să existe diferențe salariale de 30 - 50% între doi angajați care fac aceeași muncă. Pe de altă parte, ne îngrijorează situația marinarilor de la ADM România Logistics, care muncesc din greu și sunt plătiți cu salariul minim pe economie”, afirmă președintele Federației „Trans Conex”.

Situația negocierilor colective de la Constanța South Container Terminal este una specială. Pentru că niciunul dintre cele două sindicate existente nu e reprezentativ, la negocieri au participat federațiile acestora. Cum tratativele au eșuat, s-a decis declanșarea conflictului de muncă. „Legislația lasă loc la interpretări. Inspectoratele teritoriale de muncă, din Constanța și București, ne pun bețe în roate, interpretând după bunul plac Legea nr. 62 din 2011, în favoarea angajatorilor. ITM a refuzat concilierea, susținând că federațiile nu au dreptul să deschidă conflict de muncă în societăți, ci doar sindicatele reprezentative sau reprezentanții salariaților. Am mai trecut prin această experiență în urmă cu doi ani, la o altă companie. În momentul de față, cele două sindicate au dat în judecată ITM Constanța pentru că nu a făcut concilierea. În prima instanță, cererea a fost respinsă. Așteptăm motivarea pentru a înainta recursul. Cazul acesta demonstrează necesitatea modificării Legii nr. 62 din 2011”, afirmă Silviu Stanciu. 

Negocierile salariale de la Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța s-au finalizat fără probleme, în limita bugetului de venituri și cheltuieli aprobat. În prezent, au loc negocieri la Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile. „Sindicatul din companie și-a propus să obțină o creștere salarială mai mare pentru muncitorii de la ecluze. Oamenii aceia depun un efort uriaș și au o mare răspundere. Salariile ar trebui să fie pe măsură”, afirmă liderul federației. 

Portul Constanța se confruntă cu o hemoragie de forță de muncă. Silviu Stanciu atrage atenția că: „În momentul de față, foarte mulți dintre colegii noștri - macaragii, podari, stivuitoriști, conducătorii auto de pe vole, muncitori calificați, în general - pleacă din țară pentru salarii mult mai bune. Deja, pe mașinile și utilajele portuare există un deficit mare de lucrători. Chiar în această perioadă, Germania și Olanda racolează podari, plătindu-i cu 3.000 - 4.000 de euro pe lună. Vă dați seama că, atunci când ești plătit cu 3.000 - 4.000 de lei pe lună ești tentat să pleci la un salariu de patru - cinci ori mai mare. Eu le-am spus tuturor angajatorilor cu care am negociat că trebuie avut în vedere ca salarizarea la nivelul portului Constanța, în următorii doi - trei ani, să pornească de la un salariu minim net, de 1.000 de euro pe lună, dacă vor să nu rămână fără lucrători“. 

Mai grav este faptul că forța de muncă portuară este îmbătrânită. „20% dintre muncitori au vârsta între 40 și 50 de ani, iar 80%, peste 50 de ani - susține liderul federației. Mulți dintre lucrători sunt pensionari, iar din urmă nu mai vine nimeni. Tinerii se angajează, stau puțin și pleacă, în timpul perioadei de probă, după primul sau al doilea salariu. Nu le convine să muncească 12 ore cu 24, să încarce nave cu cereale ori laminate și să fie plătiți cu salariul minim de 1.900 lei, din care să le rămână 1.300 lei în mână, după achitarea impozitelor și contribuțiilor..”

PUBLICITATE
Citeşte şi
În primele patru luni ale anului 2018, fluxurile de mărfuri din porturile maritime românești au crescut cu 11,76% față de aceeași perioadă din 2017, ajungând la ...
În primele cinci luni ale anului 2018, fluxurile de mărfuri din porturile maritime românești au crescut cu 9,74% față de aceeași perioadă din 2017, ajungând la ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Cotațiile barilului de petrol sunt în creștere. Pe data de 20 iulie 2018, la ora 14,50 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 72,71 ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 20 iulie 2018, euro a câștigat 0,0013 lei, variația fiind ...
Comisia Europeană a decis să trimită câte o scrisoare de punere în întârziere către 17 state comunitare, solicitându-le să transpună integral în legislația națională ...
În primul semestru al anului 2018, Agenția Națională de Administrare Fiscală a colectat venituri bugetare în sumă totală de 112.795,4 milioane de lei, cu 13,5% ...
Comisia Europeană cere insistent României să transpună pe deplin în legislația sa internă legislația UE privind limitarea emisiilor în atmosferă a anumitor poluanți ...
Războiul comercial dintre Statele Unite ale Americii și China, declarațiile iresponsabile ale președintelui american Donald Trump la adresa Uniunii Europene ...
Indicele Robor la trei luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a crescut la 3,39%, iar indicele Robor la șase luni a urcat la 3,50% ...
PricewaterhouseCoopers Business Recovery Services SPRL, în calitate de lichidator judiciar al Debitoarei C.N.M. NAVROM S.A. CONSTANȚA (în faliment), în dosarul nr. 9/118/1998 (nr ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 19 iulie 2018, euro a câștigat 0,0008 lei, variația fiind ...
Guvernul a aprobat în ședința de joi, 19 iulie 2018, indicatorii tehnico - economici pentru construirea unui centru de instruire pentru piloți, echipat cu un ...
Un raport al Boston Consulting Group privind strategiile de dezvoltare a terminalelor de containere din porturile Orientului Mijlociu vorbește despre pericolul creșterii ...
joi, 19 iulie Pulsul economiei
În primele cinci luni ale anului 2018 comparativ cu perioada similară din 2017, cifra de afaceri din comerțul cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și ...
Intenția Guvernului de a plafona prețul gazelor din producția internă la 55 lei/MWh până în 2021 este criticată de Asociația Română a Companiilor de Explorare ...
Liberalizarea completă a prețului de vânzare al gazelor naturale, de la 1 aprilie 2017, a fost urmată de o tendință constantă de creștere a acestuia, cei mai ...
Prețul gazelor naturale pentru clienții casnici va crește, începând cu data de 1 august 2018, cu 5,83%, informează Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei ...
În primele cinci luni ale anului 2018 comparativ cu perioada similară din 2017, cifra de afaceri din comerțul cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și ...
Acțiunile Romgaz și OMV Petrom au căzut pe bursă după anunțul privind reducerea și plafonarea prețurilor la gaze.Companiile producătoare de gaze Romgaz ...
Dolarul recuperează teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 19 iulie 2018, de pe piața bancară s-au încheiat cu aprecierea cu 0,0096 ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 19 iulie 2018, euro a câștigat 0,0008 lei, variația fiind ...
Francul elvețian preia conducerea în lupta cu leul, spre nemulțumirea celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 19 iulie 2018 ...
Social Sănătate Eveniment
Sport Politică Economie
Actual Diverse Monden
Fun Tehnologie Arhiva