Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie
Un lider de sindicat avertizează:

Portul Constanța e amenințat de îmbătrânirea și hemoragia forței de muncă!

Ştire online publicată Miercuri, 11 Iulie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

Tânăra Federație Sindicală „Trans Conex“ cuprinde 23 de sindicate din trei sectoare de activitate: administrarea porturilor și canalelor navigabile, operare portuară și navigație fluvială. La această oră, reprezintă interesele a circa 4.500 de salariați.

„În ultima perioadă - relatează Silviu Stanciu, președintele organizației - am reușit să încheiem contracte colective de muncă la mai multe societăți, unde nu existau sindicate. Spre exemplu, compania North Star Shipping (NSS) nu avea sindicat. Împreună cu compania Minmetal (al cărui sindicat îl ajutasem să încheie un contract favorabil salariaților), NSS este parte a grupului american ADM. Văzând succesul obținut de colegii de la Minmetal, salariații de la NSS au venit la federație și i-am ajutat să își constituie sindicatul și să negocieze un contract colectiv, care e valabil până în februarie 2019. Între timp, salariații de la ADM România Logistics, societate care deține o flotă fluvială și activitatea de pilotaj pe Dunăre și care face parte din grupul ADM, și-au constituit propriul sindicat, afiliindu-se la federația noastră. I-am ajutat și pe ei să își negocieze contractul colectiv de muncă, procedura încheindu-se în urmă cu o săptămână. Clauzele acestuia nu sunt la fel de favorabile ca la Minmetal și NSS, întrucât situația financiară a acestei societăți este diferită. În prima parte a anului, Minmetal și NSS au fuzionat sub denumirea North Star Shipping, astfel că și cele două sindicate vor trebui să se reorganizeze. Cele trei sindicate din grupul ADM urmează să se unifice într-o singură organizație, care va încerca să obțină un singur contract colectiv de muncă la nivel de grup“.

Referindu-se la partenerii de dialog social din grupul ADM, Silviu Stanciu a apreciat receptivitatea, dar și profesionalismul echipelor de negociatori. Pe viitor - afirmă el - sindicatele vor trebui să se profesionalizeze și să își completeze echipele de negociatori cu juriști și finanțiști, pentru a discuta de la egal la egal cu patronatul.

„În general, companiile ne pun la dispoziție situațiile financiare când suntem la masa negocierilor, dar refuză să ne prezinte grilele de salarizare. De ce? Pentru că s-ar vedea nu numai diferențele uriașe între salariile unui grup restrâns de conducători și personalul de execuție din producție, dar și cele dintre angajații care îndeplinesc aceeași funcție. Nu este corect să existe diferențe salariale de 30 - 50% între doi angajați care fac aceeași muncă. Pe de altă parte, ne îngrijorează situația marinarilor de la ADM România Logistics, care muncesc din greu și sunt plătiți cu salariul minim pe economie”, afirmă președintele Federației „Trans Conex”.

Situația negocierilor colective de la Constanța South Container Terminal este una specială. Pentru că niciunul dintre cele două sindicate existente nu e reprezentativ, la negocieri au participat federațiile acestora. Cum tratativele au eșuat, s-a decis declanșarea conflictului de muncă. „Legislația lasă loc la interpretări. Inspectoratele teritoriale de muncă, din Constanța și București, ne pun bețe în roate, interpretând după bunul plac Legea nr. 62 din 2011, în favoarea angajatorilor. ITM a refuzat concilierea, susținând că federațiile nu au dreptul să deschidă conflict de muncă în societăți, ci doar sindicatele reprezentative sau reprezentanții salariaților. Am mai trecut prin această experiență în urmă cu doi ani, la o altă companie. În momentul de față, cele două sindicate au dat în judecată ITM Constanța pentru că nu a făcut concilierea. În prima instanță, cererea a fost respinsă. Așteptăm motivarea pentru a înainta recursul. Cazul acesta demonstrează necesitatea modificării Legii nr. 62 din 2011”, afirmă Silviu Stanciu. 

Negocierile salariale de la Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța s-au finalizat fără probleme, în limita bugetului de venituri și cheltuieli aprobat. În prezent, au loc negocieri la Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile. „Sindicatul din companie și-a propus să obțină o creștere salarială mai mare pentru muncitorii de la ecluze. Oamenii aceia depun un efort uriaș și au o mare răspundere. Salariile ar trebui să fie pe măsură”, afirmă liderul federației. 

Portul Constanța se confruntă cu o hemoragie de forță de muncă. Silviu Stanciu atrage atenția că: „În momentul de față, foarte mulți dintre colegii noștri - macaragii, podari, stivuitoriști, conducătorii auto de pe vole, muncitori calificați, în general - pleacă din țară pentru salarii mult mai bune. Deja, pe mașinile și utilajele portuare există un deficit mare de lucrători. Chiar în această perioadă, Germania și Olanda racolează podari, plătindu-i cu 3.000 - 4.000 de euro pe lună. Vă dați seama că, atunci când ești plătit cu 3.000 - 4.000 de lei pe lună ești tentat să pleci la un salariu de patru - cinci ori mai mare. Eu le-am spus tuturor angajatorilor cu care am negociat că trebuie avut în vedere ca salarizarea la nivelul portului Constanța, în următorii doi - trei ani, să pornească de la un salariu minim net, de 1.000 de euro pe lună, dacă vor să nu rămână fără lucrători“. 

Mai grav este faptul că forța de muncă portuară este îmbătrânită. „20% dintre muncitori au vârsta între 40 și 50 de ani, iar 80%, peste 50 de ani - susține liderul federației. Mulți dintre lucrători sunt pensionari, iar din urmă nu mai vine nimeni. Tinerii se angajează, stau puțin și pleacă, în timpul perioadei de probă, după primul sau al doilea salariu. Nu le convine să muncească 12 ore cu 24, să încarce nave cu cereale ori laminate și să fie plătiți cu salariul minim de 1.900 lei, din care să le rămână 1.300 lei în mână, după achitarea impozitelor și contribuțiilor..”

PUBLICITATE
Citeşte şi
Elita industriei portuare, reprezentanți ai mediului academic, universitar și ai Baroului constănțean, ai Ministerului Transporturilor, Autorității Navale ...
Actuala conducere a Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța a devenit foarte activă pe plan internațional. În urmă cu patru zile ...
În primele cinci luni ale anului 2018, fluxurile de mărfuri din porturile maritime românești au crescut cu 9,74% față de aceeași perioadă din 2017, ajungând la ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Cu ocazia sărbătorilor de Crăciun, conform tradiției din ultimii 29 de ani, moșul vine încărcat de cadouri pentru copiii navigatorilor - membri ai Sindicatul Liber al ...
ieri, ora 17:19 Pulsul economiei
Începând cu data de 11 decembrie 2018, a fost demarată autorizarea la plată a fermierilor care au solicitat, în cadrul Campaniei 2018, sprijin cuplat în sectorul zootehnic, a ...
Căpitanul unui tanc de produse chimice, încărcat cu metanol, și-a pierdut slujba după ce a fost găsit beat, la bord, înainte ca nava să părăsească portul Taranaki, din New ...
Porturile maritime românești vor încheia anul 2018 cu un volum de activitate superior anului precedent, a declarat Nicolae - Dan Tivilichi - directorul general al Companiei ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Începând cu data de 11 decembrie 2018, a fost demarată autorizarea la plată a fermierilor care au solicitat, în cadrul Campaniei 2018, sprijin cuplat în sectorul zootehnic, a ...
În primele zece luni ale anului 2018, comparativ cu perioada similară din 2017, cifra de afaceri din comerțul cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și ...
Din cauza unor probleme mecanice, bulk carrier-ul „Rila” a rămas în derivă, în largul coastei Braziliei, la sud de Recife. Pe 10 decembrie 2018, el a fost luat la ...
Sectorul serviciilor de piață prestate populației, serie brută, a înregistrat o cifră de afaceri cu 5,6% mai mare în primele zece luni ale anului 2018, comparativ cu ...
Bulk carrier-ul „Rio” a contactat autoritatea portului Novorossiysk, Rusia, și a solicitat asistență din partea remorcherelor, pentru a evita eșuarea ...
Căpitanul unui tanc de produse chimice, încărcat cu metanol, și-a pierdut slujba după ce a fost găsit beat, la bord, înainte ca nava să părăsească portul Taranaki, din New ...
joi, 13 decembrie Pulsul economiei
În primele zece luni ale anului 2018, comenzile noi din industria prelucrătoare au crescut, per ansamblu, cu 17,0%, comparativ cu perioada de referință din anul precedent ...
În primele zece luni ale anului 2018, resursele de energie primară au crescut cu 1,6%, iar cele de energie electrică au rămas la același nivel, față de aceeași ...
Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, estimează că produsul intern brut al României va depăși în 2019, pentru prima dată, pragul de o mie de miliarde de lei. Guvernul ...
Cea de-a treia ediție a Zilei Porților Deschise, organizată joi, 13 decembrie 2018, de Centrul Enterprise Europe Network din cadrul Camerei de Comerț, Industrie ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În primele zece luni ale anului 2018, resursele de energie primară au crescut cu 1,6%, iar cele de energie electrică au rămas la același nivel, față de aceeași ...
În primele zece luni ale anului 2018, resursele de energie electrică au fost de 55.502,8 milioane kWh, in creștere cu 20 milioane kWh, față de perioada corespunzătoare a ...
În primele zece luni ale anului 2018, comenzile noi din industria prelucrătoare au crescut, pe ansamblu, cu 17,0%, comparativ cu perioada de referință din anul precedent ...
Consumul final de energie electrică în primele zece luni ale anului 2018, a fost de 46.087,4 milioane kWh, cu 1,8% mai mare față de perioada corespunzătoare a anului 2017 ...
Social Eveniment Sport
Cultură-Educație Politică Economie
Fun Arhiva