Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie
Un lider de sindicat avertizează:

Portul Constanța e amenințat de îmbătrânirea și hemoragia forței de muncă!

Ştire online publicată Miercuri, 11 Iulie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

Tânăra Federație Sindicală „Trans Conex“ cuprinde 23 de sindicate din trei sectoare de activitate: administrarea porturilor și canalelor navigabile, operare portuară și navigație fluvială. La această oră, reprezintă interesele a circa 4.500 de salariați.

„În ultima perioadă - relatează Silviu Stanciu, președintele organizației - am reușit să încheiem contracte colective de muncă la mai multe societăți, unde nu existau sindicate. Spre exemplu, compania North Star Shipping (NSS) nu avea sindicat. Împreună cu compania Minmetal (al cărui sindicat îl ajutasem să încheie un contract favorabil salariaților), NSS este parte a grupului american ADM. Văzând succesul obținut de colegii de la Minmetal, salariații de la NSS au venit la federație și i-am ajutat să își constituie sindicatul și să negocieze un contract colectiv, care e valabil până în februarie 2019. Între timp, salariații de la ADM România Logistics, societate care deține o flotă fluvială și activitatea de pilotaj pe Dunăre și care face parte din grupul ADM, și-au constituit propriul sindicat, afiliindu-se la federația noastră. I-am ajutat și pe ei să își negocieze contractul colectiv de muncă, procedura încheindu-se în urmă cu o săptămână. Clauzele acestuia nu sunt la fel de favorabile ca la Minmetal și NSS, întrucât situația financiară a acestei societăți este diferită. În prima parte a anului, Minmetal și NSS au fuzionat sub denumirea North Star Shipping, astfel că și cele două sindicate vor trebui să se reorganizeze. Cele trei sindicate din grupul ADM urmează să se unifice într-o singură organizație, care va încerca să obțină un singur contract colectiv de muncă la nivel de grup“.

Referindu-se la partenerii de dialog social din grupul ADM, Silviu Stanciu a apreciat receptivitatea, dar și profesionalismul echipelor de negociatori. Pe viitor - afirmă el - sindicatele vor trebui să se profesionalizeze și să își completeze echipele de negociatori cu juriști și finanțiști, pentru a discuta de la egal la egal cu patronatul.

„În general, companiile ne pun la dispoziție situațiile financiare când suntem la masa negocierilor, dar refuză să ne prezinte grilele de salarizare. De ce? Pentru că s-ar vedea nu numai diferențele uriașe între salariile unui grup restrâns de conducători și personalul de execuție din producție, dar și cele dintre angajații care îndeplinesc aceeași funcție. Nu este corect să existe diferențe salariale de 30 - 50% între doi angajați care fac aceeași muncă. Pe de altă parte, ne îngrijorează situația marinarilor de la ADM România Logistics, care muncesc din greu și sunt plătiți cu salariul minim pe economie”, afirmă președintele Federației „Trans Conex”.

Situația negocierilor colective de la Constanța South Container Terminal este una specială. Pentru că niciunul dintre cele două sindicate existente nu e reprezentativ, la negocieri au participat federațiile acestora. Cum tratativele au eșuat, s-a decis declanșarea conflictului de muncă. „Legislația lasă loc la interpretări. Inspectoratele teritoriale de muncă, din Constanța și București, ne pun bețe în roate, interpretând după bunul plac Legea nr. 62 din 2011, în favoarea angajatorilor. ITM a refuzat concilierea, susținând că federațiile nu au dreptul să deschidă conflict de muncă în societăți, ci doar sindicatele reprezentative sau reprezentanții salariaților. Am mai trecut prin această experiență în urmă cu doi ani, la o altă companie. În momentul de față, cele două sindicate au dat în judecată ITM Constanța pentru că nu a făcut concilierea. În prima instanță, cererea a fost respinsă. Așteptăm motivarea pentru a înainta recursul. Cazul acesta demonstrează necesitatea modificării Legii nr. 62 din 2011”, afirmă Silviu Stanciu. 

Negocierile salariale de la Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța s-au finalizat fără probleme, în limita bugetului de venituri și cheltuieli aprobat. În prezent, au loc negocieri la Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile. „Sindicatul din companie și-a propus să obțină o creștere salarială mai mare pentru muncitorii de la ecluze. Oamenii aceia depun un efort uriaș și au o mare răspundere. Salariile ar trebui să fie pe măsură”, afirmă liderul federației. 

Portul Constanța se confruntă cu o hemoragie de forță de muncă. Silviu Stanciu atrage atenția că: „În momentul de față, foarte mulți dintre colegii noștri - macaragii, podari, stivuitoriști, conducătorii auto de pe vole, muncitori calificați, în general - pleacă din țară pentru salarii mult mai bune. Deja, pe mașinile și utilajele portuare există un deficit mare de lucrători. Chiar în această perioadă, Germania și Olanda racolează podari, plătindu-i cu 3.000 - 4.000 de euro pe lună. Vă dați seama că, atunci când ești plătit cu 3.000 - 4.000 de lei pe lună ești tentat să pleci la un salariu de patru - cinci ori mai mare. Eu le-am spus tuturor angajatorilor cu care am negociat că trebuie avut în vedere ca salarizarea la nivelul portului Constanța, în următorii doi - trei ani, să pornească de la un salariu minim net, de 1.000 de euro pe lună, dacă vor să nu rămână fără lucrători“. 

Mai grav este faptul că forța de muncă portuară este îmbătrânită. „20% dintre muncitori au vârsta între 40 și 50 de ani, iar 80%, peste 50 de ani - susține liderul federației. Mulți dintre lucrători sunt pensionari, iar din urmă nu mai vine nimeni. Tinerii se angajează, stau puțin și pleacă, în timpul perioadei de probă, după primul sau al doilea salariu. Nu le convine să muncească 12 ore cu 24, să încarce nave cu cereale ori laminate și să fie plătiți cu salariul minim de 1.900 lei, din care să le rămână 1.300 lei în mână, după achitarea impozitelor și contribuțiilor..”

PUBLICITATE
Citeşte şi
Deși anul 2017 a fost un an mai slab pentru portul Constanța, traficul de mărfuri înregistrând o diminuare de 2,21%, operatorii portuari listați pe piața de ...
Pe data de 6 iunie 2018, la Parlamentul European a avut loc, în premieră, Ziua portului Constanța - Danube Transport Day, un eveniment organizat de C.N. Administrația ...
Actuala conducere a Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța a devenit foarte activă pe plan internațional. În urmă cu patru zile ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Președintele PNL, Ludovic Orban, a declarat luni că protocolul de fuziune dintre PACT și PNL va fi definitivat zilele următoare, urmând ca acest document să fie supus aprobării ...
Cifra de afaceri din serviciile de piață prestate în principal întreprinderilor, serie brută, a crescut pe ansamblu cu 14,8%, în luna ianuarie 2019 comparativ cu perioada de ...
În data de 18 martie 2019, la ora 14,30 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de BRD – Groupe Societe ...
Francul elvețian câștigă teren în lupta cu leul, spre nemulțumirea celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 18 martie ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 18 martie 2019, euro a cedat 0,0044 lei, variația fiind de ...
Dolarul pierde teren în lupta cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 18 martie 2019, de pe piața bancară s-au încheiat cu deprecierea cu 0,0159 lei ...
Cifra de afaceri din comerțul en-gros (cu excepția celui cu autovehicule și motociclete) a crescut cu 6,7%, ca serie brută, în ianuarie 2019 comparativ cu ...
În anul 2018, numărul turiștilor străini cazați în structurile de cazare turistică colective din România a fost de 2,784 milioane, iar cheltuielile acestora s-au ridicat ...
Autoritățile turcești au aplicat amenzi record navelor care, în 2018, au poluat apele mării. Municipalitatea metropolitană din Istanbul a anunțat pe site-ul său că ...
Agenția de rating Standard & Poor's a reconfirmat rating-ul aferent datoriei guvernamentale a României la BBB-/A-3 pentru datoria pe termen lung și scurt în monedă ...
Sâmbătă dimineață, în timp ce îmi făceam cumpărăturile în piață, mi-a atras atenția discuția dintre două precupețe. Vorbeau despre noile case de marcat cu ...
Litigiile comerciale din cauza cărora navigatorii sunt neplătiți sau abandonați în diferite porturi străine sunt frecvente. Cel mai recent caz este al unui echipaj de 15 ...
Agenția de rating Standard & Poor's estimează deficitul bugetar al României din acest an la 3,3%, iar cel de anul viitor la 3,5%, peste ținta angajată de 3% din PIB ...
Standard & Poor's, cea mai mare agenție de rating a riscului de credit din lume, a păstrat ratingul de țară al României la BBB-,  cu perspectivă stabilă, ultima treaptă ...
sambata, 16 martie Pulsul economiei
În luna ianuarie 2019, față de luna corespunzătoare a anului precedent, producția industrială a crescut cu 0,7%, ca serieBrută, și cu 0,8%, ca serie ajustată în ...
Agenția Națională de Administrare Fiscală a pus în dezbatere publică procedura privind organizarea registrului unităților de cult pentru care se acordă deduceri ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 15 martie 2019, euro a cedat 0,0071 lei, variația fiind de ...
Pe data de 12 martie 2019, mineralierul de mare capacitate „Vathy” a intrat în coliziune cu nava de pescuit „Zhejdaiyu 02611”. Accidentul s-a petrecut în ...
Inspectorii de Port State Control din porturile Mării Negre au reținut, în intervalul 1 ianuarie - 15 martie 2019, un număr de 39 de nave pentru deficiențe. În ...
Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) s-a alăturat campaniei „România vrea autostrăzi”, inițiată de omul de afaceri Ștefan Mandachi, cel ...
Social Eveniment Sport
Cultură-Educație Politică Economie
Actual Monden Fun
Arhiva