Un lider de sindicat avertizează:

Portul Constanța e amenințat de îmbătrânirea și hemoragia forței de muncă!

1187
Portul Constanța e amenințat de îmbătrânirea și hemoragia forței de muncă! - portulconstantasilviustanciu-1531235312.jpg

Articole de la același autor

Tânăra Federație Sindicală "Trans Conex" cuprinde 23 de sindicate din trei sectoare de activitate: administrarea porturilor și canalelor navigabile, operare portuară și navigație fluvială. La această oră, reprezintă interesele a circa 4.500 de salariați.


"În ultima perioadă - relatează Silviu Stanciu, președintele organizației - am reușit să încheiem contracte colective de muncă la mai multe societăți, unde nu existau sindicate. Spre exemplu, compania North Star Shipping (NSS) nu avea sindicat. Împreună cu compania Minmetal (al cărui sindicat îl ajutasem să încheie un contract favorabil salariaților), NSS este parte a grupului american ADM. Văzând succesul obținut de colegii de la Minmetal, salariații de la NSS au venit la federație și i-am ajutat să își constituie sindicatul și să negocieze un contract colectiv, care e valabil până în februarie 2019. Între timp, salariații de la ADM România Logistics, societate care deține o flotă fluvială și activitatea de pilotaj pe Dunăre și care face parte din grupul ADM, și-au constituit propriul sindicat, afiliindu-se la federația noastră. I-am ajutat și pe ei să își negocieze contractul colectiv de muncă, procedura încheindu-se în urmă cu o săptămână. Clauzele acestuia nu sunt la fel de favorabile ca la Minmetal și NSS, întrucât situația financiară a acestei societăți este diferită. În prima parte a anului, Minmetal și NSS au fuzionat sub denumirea North Star Shipping, astfel că și cele două sindicate vor trebui să se reorganizeze. Cele trei sindicate din grupul ADM urmează să se unifice într-o singură organizație, care va încerca să obțină un singur contract colectiv de muncă la nivel de grup".


Referindu-se la partenerii de dialog social din grupul ADM, Silviu Stanciu a apreciat receptivitatea, dar și profesionalismul echipelor de negociatori. Pe viitor - afirmă el - sindicatele vor trebui să se profesionalizeze și să își completeze echipele de negociatori cu juriști și finanțiști, pentru a discuta de la egal la egal cu patronatul.


"În general, companiile ne pun la dispoziție situațiile financiare când suntem la masa negocierilor, dar refuză să ne prezinte grilele de salarizare. De ce? Pentru că s-ar vedea nu numai diferențele uriașe între salariile unui grup restrâns de conducători și personalul de execuție din producție, dar și cele dintre angajații care îndeplinesc aceeași funcție. Nu este corect să existe diferențe salariale de 30 - 50% între doi angajați care fac aceeași muncă. Pe de altă parte, ne îngrijorează situația marinarilor de la ADM România Logistics, care muncesc din greu și sunt plătiți cu salariul minim pe economie", afirmă președintele Federației "Trans Conex".


Situația negocierilor colective de la Constanța South Container Terminal este una specială. Pentru că niciunul dintre cele două sindicate existente nu e reprezentativ, la negocieri au participat federațiile acestora. Cum tratativele au eșuat, s-a decis declanșarea conflictului de muncă. "Legislația lasă loc la interpretări. Inspectoratele teritoriale de muncă, din Constanța și București, ne pun bețe în roate, interpretând după bunul plac Legea nr. 62 din 2011, în favoarea angajatorilor. ITM a refuzat concilierea, susținând că federațiile nu au dreptul să deschidă conflict de muncă în societăți, ci doar sindicatele reprezentative sau reprezentanții salariaților. Am mai trecut prin această experiență în urmă cu doi ani, la o altă companie. În momentul de față, cele două sindicate au dat în judecată ITM Constanța pentru că nu a făcut concilierea. În prima instanță, cererea a fost respinsă. Așteptăm motivarea pentru a înainta recursul. Cazul acesta demonstrează necesitatea modificării Legii nr. 62 din 2011", afirmă Silviu Stanciu. 


Negocierile salariale de la Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța s-au finalizat fără probleme, în limita bugetului de venituri și cheltuieli aprobat. În prezent, au loc negocieri la Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile. "Sindicatul din companie și-a propus să obțină o creștere salarială mai mare pentru muncitorii de la ecluze. Oamenii aceia depun un efort uriaș și au o mare răspundere. Salariile ar trebui să fie pe măsură", afirmă liderul federației. 


Portul Constanța se confruntă cu o hemoragie de forță de muncă. Silviu Stanciu atrage atenția că: "În momentul de față, foarte mulți dintre colegii noștri - macaragii, podari, stivuitoriști, conducătorii auto de pe vole, muncitori calificați, în general - pleacă din țară pentru salarii mult mai bune. Deja, pe mașinile și utilajele portuare există un deficit mare de lucrători. Chiar în această perioadă, Germania și Olanda racolează podari, plătindu-i cu 3.000 - 4.000 de euro pe lună. Vă dați seama că, atunci când ești plătit cu 3.000 - 4.000 de lei pe lună ești tentat să pleci la un salariu de patru - cinci ori mai mare. Eu le-am spus tuturor angajatorilor cu care am negociat că trebuie avut în vedere ca salarizarea la nivelul portului Constanța, în următorii doi - trei ani, să pornească de la un salariu minim net, de 1.000 de euro pe lună, dacă vor să nu rămână fără lucrători". 


Mai grav este faptul că forța de muncă portuară este îmbătrânită. "20% dintre muncitori au vârsta între 40 și 50 de ani, iar 80%, peste 50 de ani - susține liderul federației. Mulți dintre lucrători sunt pensionari, iar din urmă nu mai vine nimeni. Tinerii se angajează, stau puțin și pleacă, în timpul perioadei de probă, după primul sau al doilea salariu. Nu le convine să muncească 12 ore cu 24, să încarce nave cu cereale ori laminate și să fie plătiți cu salariul minim de 1.900 lei, din care să le rămână 1.300 lei în mână, după achitarea impozitelor și contribuțiilor.."


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5688 secunde