Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie
Documentar "Cuget Liber"

Portul Constanța a pierdut 27% din locurile de muncă din sectorul de operare, în ultimul deceniu

Ştire online publicată Luni, 22 Iulie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

În edițiile anterioare ale documentarului nostru dedicat industriei portuare, am prezentat evoluția veniturilor și profitului unui număr de 24 de operatori din portul Constanța. Astăzi, vom vorbi despre forța de muncă portuară.

Numărul locurilor de muncă din portul Constanța a înregistrat o scădere constantă în ultimul deceniu. Procesul s-a accelerat în timpul crizei economice din anii 2009 - 2013. Potrivit studiului nostru, cei 24 de operatori portuari care fac obiectul acestui studiu au pierdut 26,69% din forța de muncă în intervalul 2008 - 2018, respectiv 1.405 locuri de muncă. Dacă, în 2008, ultimul an al creșterii economice dinaintea crizei, respectivii operatori au avut împreună 5.264 de lucrători, în 2018 au rămas cu doar 3.859 de angajați.

De altfel, într-un interval de 30 de ani, portul Constanța a pierdut circa 80% din locurile de muncă din sectorul de operare.

Efectele progresului tehnologic

Cauzele sunt multiple, dar rolul cel mai important l-au jucat noile tehnologii de operare portuară: paletizarea și containerizarea mărfurilor, mecanizarea și automatizarea activităților, apariția silozurilor performante pentru cereale și ciment, a terminalelor moderne pentru materii prime siderurgice și containere.

Privatizarea unităților de operare portuară în intervalul 1990 - 2000 nu a făcut decât să accelereze pătrunderea progresului tehnic în munca portuarilor. Locul lucrătorului „cu cârca” a fost luat de mașinistul policalificat, numărul docherilor care execută operațiuni manuale fiind tot mai mic.

Investițiile realizate de operatorii privați, în anii 2009 - 2018, în special în noi terminale de cereale, au accelerat procesul de înlocuire a muncii manuale cu operațiunile mecanizate, automatizate și de reducere a numărului locurilor de muncă slab productive.

Totodată, a avut loc un proces de externalizare a muncii „cu cârca”. Multe dintre activitățile manuale, necalificate au fost preluate de furnizorii de forță de muncă temporară.

În 1988, portul Constanța a realizat un trafic de mărfuri record, de 62.342.000 tone, neegalat până astăzi. Performanța a fost obținută cu circa 20.000 de lucrători și cu o productivitate fizică medie de 3.117 tone pe persoană.

Impactul crizei și al concurenței

În 2008 - anul de vârf al creșterii economice mondiale - traficul de mărfuri a fost de 59.197.641 tone. Au fost utilizați circa 6.000 de lucrători în activitatea de operare, iar productivitatea fizică medie a fost de 9.866 tone pe persoană.

Au urmat lunga perioadă de criză economică mondială, evenimentele politice din Siria, Libia și Egipt, invazia Crimeei și conflictul dintre Rusia și Ucraina, care au afectat fluxurile de mărfuri din portul Constanța și locurile de muncă. Dar cea mai grea lovitură a reprezentat-o prăbușirea siderurgiei românești, care a dus la scăderea dramatică a importurilor de materii prime siderurgice și a exporturilor de metal. Producțiile agricole record de cereale din anii 2013 - 2018, din România, Ungaria, Serbia și Bulgaria au salvat portul Constanța de pericolul unor restructurări masive de personal.

Pe de altă parte, în ultimul deceniu s-a înăsprit competiția de pe piața Mării Negre. Rusia și Ucraina au investit în creșterea adâncimilor portuare și terminale moderne de cereale și containere. În anul 2008, piața transportului de mărfuri containerizate de la Marea Neagră era dominată autoritar de portul Constanța, care înregistrase un trafic de 1,38 milioane TEU (containere standard). La acea vreme, portul românesc juca rolul de platformă de distribuție pentru porturile din regiune, în principal din Ucraina.

Din cauza concurenței dure a porturilor din Ucraina, Rusia, Bulgaria și Georgia, dar și a neputinței autorităților din România de a asigura o infrastructură rutieră și feroviară rapidă pentru fluxurile de containere, portul Constanța și-a pierdut supremația, fiind nevoit să cedeze cote tot mai mari de piață. În anul 2018, traficul său total de containere (pline și goale) a fost de numai 668.016 TEU.

Au dispărut 16.000 locuri de muncă

În anul 2018, portul Constanța a derulat 53.006.958 tone de mărfuri, cu circa 4.600 lucrători în sectorul de operare, iar productivitatea fizică medie a urcat la aproximativ 11.523 tone pe cap de persoană.

Practic, din 1988 până în 2018, portul a pierdut 9,335 milioane tone de mărfuri din trafic și circa 16.000 locuri de muncă din sectorul de operare. În schimb, productivitatea fizică pe cap de lucrător a crescut de peste 3,7 ori.

Procesul de reducere a locurilor de muncă din sectorul de operare portuară a încetat în 2018. Pe total, numărul mediu al angajaților din cele 24 de firme luate în studiu a crescut cu 0,57%, respectiv 27 persoane, față de anul 2017.

Nouă dintre cele 24 de companii au raportat, în 2018, un număr mediu de angajați mai mic față de anul precedent. Cele mai mari pierderi de locuri de muncă au fost înregistrate de United Shipping Agency (-40).

În cazul a nouă operatori portuari, numărul locurilor de muncă a crescut. Cel mai semnificativ spor de personal l-a avut North Star Shipping (+113), dar rezultatul este influențat de fuziunea prin absorbție cu compania Minmetal.

Oil Terminal, cu 927 de lucrători și o pondere de 24,02% din totalul forței de muncă a celor 24 de companii de operare portuară, rămâne cel mai important angajator din sector. 

PUBLICITATE
Citeşte şi
Portul Constanța este în mare fierbere. Pe data de 28 ianuarie 2019, Curtea de Apel Constanța a anulat procedura de selecție pentru ocuparea funcției de ...
Portul Constanța este în mare fierbere. Tensiunea i-a crescut până la cota de infarct, în urma izbucnirii a două scandaluri cu grave implicații. În centrul lor se află ...
În ediția din 18 iulie 2019 a cotidianului „Cuget Liber“, am prezentat prima parte a documentarului nostru privind evoluția industriei portuare în anul 2018 ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Termenul limită pentru depunerea ''Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice'' este 25 mai 2020, a anunțat, luni, Agenția ...
Procedura de atribuire a lucrărilor de construcții în cadrul proiectului „Creșterea eficienței energetice a imobilului Liceului Teoretic Ovidius ...
Dolarul pierde în bătălia cu moneda noastră națională. Tranzacțiile din data de 24 februarie 2020, de pe piața bancară s-au încheiat cu deprecierea cu 0,0067 lei ...
În data de 24 februarie 2020, la ora 14,50 în top 10 al celor mai tranzacționate companii de pe piața de capital, primul loc era ocupat de Banca Transilvania. Se ...
Cotațiile barilului de petrol sunt în scădere. Pe data de 24 februarie 2020, la ora 14,40 pe contractele futures, bursa din Londra a afișat o cotație de 56,13 ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 24 februarie 2020, euro a cedat 0,0002 lei, variația fiind de ...
Francul elvețian cedează teren în lupta cu leul, spre satisfacția celor ce dețin credite în această monedă. În cursul tranzacțiilor de azi, 24 februarie 2020 ...
Comisia Europeană a constatat, luni, că operatorul de transport feroviar de marfă CFR Marfă a primit un ajutor de stat incompatibil în valoare de cel puțin 570 de milioane euro ...
Touroperatorul IRI Travel, care are oferte către nordul Italiei și Austria, a anunțat luni că a decis că nu va mai vinde pachete turistice către Italia și alte state expuse ...
Peste 51% dintre români recunosc că au avut neînțelegeri în cuplu din cauza banilor, iar printre subiectele cele mai frecvente de ceartă se numără cheltuielile prea mari sau ...
Ministrul Economiei, energiei și mediului de afaceri, Virgil Popescu, a declarat luni că gazele din Marea Neagră reprezintă un subiect de țară pe care trebuie să existe consens ...
Nu se va schimba nimic din punct de vedere al fiscalității, indiferent de ce se întâmplă astăzi, iar în buget sunt prinși atât banii pentru plata salariilor cât și banii pentru ...
Ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a emis autorizația pentru executarea lucrărilor de foraje geotehnice offshore pe segmentul submarin al viitoarei ...
Câte containere încărcate cu deșeuri intră cu acte în regulă în România, pe uscat ori prin porturile Constanța, Midia și Mangalia? Câte containere cu deșeuri ...
Sesiunea de depunere a cererilor de plată din anul 2020 aferentă măsurii 15 „servicii de silvomediu, servicii climatice și conservarea pădurilor”, submăsura 15.1 ...
Virgil Popescu, ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri s-a întâlnit, la sfârșitul săptămânii trecute, cu sindicatele de la Complexul Energetic Oltenia (CE ...
25 februarie 2020 este termenul limită pentru depunerea formularului 101 „Declarație privind impozitul pe profit” și de plată a impozitului pe profit pentru ...
vineri, 21 februarie Pulsul economiei
În evidențele Institutului de Studii Financiare sunt înregistrați 33.374 intermediari în asigurări persoane fizice, 2.514 angajați societate, 1.533 conducători ai ...
Ordonanța de guvern 114, adoptată de Guvernul Dăncilă în decembrie 2018, a dat o puternică lovitură monedei noastre naționale. Pe parcursul anului 2019, aceasta s-a ...
În conformitate cu prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, Oficiul Național al Registrului ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Actual Economie Fun
Tehnologie Arhiva