Stimați cititori, suntem martori ai începutului unei noi ere în transporturile navale din România, iar aceasta se datorează apariției Legii nr. 235 din 29 noiembrie 2017 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile.
Cu acest lucru este de acord întreaga comunitate maritimă și fluvială. Administratorii de infrastructură portuară, operatorii de terminale și centre logistice, de nave fluviale, organizațiile patronale și sindicale își unesc eforturile pentru a relansa această industrie.
★ ★ ★
Primul semnal al schimbărilor profunde ce vor urma a fost dat de întâlnirea de lucru găzduită ieri, 7 februarie 2018, de monumentala Gară Maritimă din portul Constanța. Față în față, la masa verde, s-au aflat reprezentanții Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța, Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile, ai Asociației Armatorilor și Operatorilor Portuari - Fluviali din România, ai Organizației Patronale "Constanța Port Business Association" și ai Federației Naționale a Sindicatelor Portuare. La reuniune au fost prezenți, de asemenea, Decebal Făgădău - primarul municipiului Constanța și Ionel Minea - secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Pe ordinea de zi a întâlnirii s-au aflat teme de mare interes precum:
• Imaginea de ansamblu a sectorului naval din România: analiza situației actuale prin realizarea unei inventarieri a problemelor existente;
• Modele europene; aplicare în România și puncte challenge;
• Situația traficului de marfă pe sectorul românesc al Dunării și prin portul Constanța - pierdere de trafic constantă;
• Hinterland-ul; promovarea legăturilor comerciale dezvoltate de portul Constanța;
• Canalul Dunăre - Marea Neagră, probleme și soluții;
• Navigabilitatea pe Dunăre - lipsa lucrărilor de întreținere pe sectorul comun româno - bulgar, cât și pe șenalul navigabil;
• Transportul feroviar - probleme de infrastructură cu impact negativ asupra economiei portuare; impactul pentru clienți, impact și risc pentru portul Constanța;
• Prezentarea investițiilor propuse de administrațiile portuare și de căi navigabile interioare, în bugetele de venituri și cheltuieli pe anul 2018.
În cuvântul de deschidere a reuniunii, Nicolae Dan Tivilichi - directorul general al CNAPMC a declarat că Legea 235 conduce la profesionalizarea sectorului transportului naval.
"Ne dorim să fie o întâlnire aplicată, în care să discutăm provocările la nivel european și mondial, despre o politică comercială comună la nivelul sectorului naval, despre atragerea fluxurilor de marfă. Porturile din România trebuie să devină, cu adevărat, poarta de est a Europei. Toate economiile se dezvoltă în jurul porturilor. Trebuie să ne concentrăm pe dezvoltarea parcurilor industriale din jurul porturilor și al orașului Constanța. Trebuie să discutăm despre transportul de mărfuri pe Dunăre. Dumnezeu ne-a dat această "autostradă", dar nu o folosim la întreaga capacitate din diverse motive. Prin grija Administrației Fluviale a Dunării de Jos, partea română a asigurat, aproape integral, adâncimile minime de navigație în zona aflată sub controlul ei. Avem o problemă cu colegii noștri de la sud, cu bulgarii. Va trebui să discutăm și despre sectorul de marketing. În foarte puține locuri sunt cunoscute avantajele pe care ni le oferă Dunărea, spre exemplu, faptul că un convoi de barje poate transporta 15.000 - 20.000 de tone de mărfuri. Aceasta este prima întâlnire aplicată pentru stabilirea strategiei sectorului de transport naval din România pe termen scurt, mediu și lung", a precizat Tivilichi.
Primarul municipiului Constanța, Decebal Făgădău, a salutat inițiativa portuarilor de a elabora o strategie a transporturilor navale, al cărei beneficiar va fi comunitatea locală. "Constanța este dependentă de această strategie. Municipalitatea își dorește să includă liniile strategice în planul urbanistic general", a afirmat edilul.
Secretarul de stat Ionel Minea i-a îndemnat pe participanți să dialogheze cât mai deschis, pentru a găsi cele mai bune soluții pentru dezvoltarea transporturilor navale. "Operatorii portuari trebuie să își desfășoare activitatea în cele mai bune condiții și să obțină profit, iar ministerul are obligația să inițieze măsuri și politici în domeniul transportului naval, care să răspundă nevoilor agenților economici", a precizat Minea.
"Legea nr. 235 asigură un nou cadru pentru dezvoltarea infrastructurii navale. Toți operatorii se străduiesc să facă profit, să dezvolte terminalele portuare, activitățile de logistică; își asumă angajamente financiare pentru realizarea de investiții, angajamente sociale pentru pregătirea și stabilizarea forței de muncă" - a declarat Viorel Panait, președintele Organizației Patronale "Constanța Port Business Association".
La rândul său, Daniel Georgescu, directorul general al Administrației Canalelor Navigabile, a afirmat: "Legea ne permite să reinvestim 75% din profit în infrastructură. Este un lucru foarte bun. La rândul lor, operatorii trebuie să reinvestească mai mult profit, pentru ca împreună să atragem mai mult trafic. Suntem în discuții cu Ministerul Finanțelor Publice pentru reducerea birocrației fiscale din porturile românești. În niciun port european nu există atâta birocrație."