Lovitură de teatru: Pilotajul maritim și fluvial trece de la privați la stat

de Ion TIȚA-CĂLIN Joi, 26 Martie 2020 1049
Pe data de 25 martie 2020 a fost pus în dezbatere publică „proiectul de Ordin pentru stabilirea porturilor și a căilor navigabile interioare pentru care serviciul de pilotaj al navelor maritime și fluvio-maritime este obligatoriu și a modului de derulare a acestui serviciu”.

În referatul de susținere a proiectului de act normativ se precizează că au fost analizate cele două moduri de asigurare a serviciului de pilotaj, respectiv:

- prin corpul de piloți aparținând administrației portuare și/sau de cale navigabilă;

- prin intermediul unor operatori economici specializați, autorizați în conformitate cu prevederile legale, pe bază de contract încheiat în mod nediscriminatoriu între administrația portuară și/sau de cale navigabilă și respectivii operatori economici.

În urma analizei s-a decis „neintroducerea competiției în desfășurarea serviciului de pilotaj în porturile și pe căile navigabile interioare unde efectuarea serviciului de pilotaj al navelor maritime și fluviomaritime este obligatorie.”

Considerentele avute în vedere de specialiștii Ministerului Transporturilor, la fundamentarea deciziei sunt următoarele:

- competiția în pilotaj împiedică realizarea unui serviciu eficient și crește costurile totale ale acestuia;

- în condiții de concurență siguranța serviciului de pilotaj este compromisă;

- conform Capitolului II din Regulamentul (UE) 352/2017 serviciul public de pilotaj a fost exceptat de la aplicarea regulilor concurențiale;

- piloții trebuie să acționeze cu deplină integritate, fără presiune comercială, pentru a putea realiza siguranța, securitatea și sustenabilitatea ecologică a serviciului.

Este pentru prima oară, în ultimii 30 de ani, când o Ministerul Transporturilor recunoaște caracterul nefast al concurenței pentru siguranța serviciului de pilotaj.

Conform actului normativ, administrațiile portuare și de căi navigabile trebuie să ia toate măsurile necesare din punct de vedere organizatoric, financiar și logistic astfel încât, începând cu data de 1 ianuarie 2021 să asigure efectuarea serviciului de pilotaj al navelor maritime și fluvio-maritime prin corpul propriu de piloți.

Până la finalul anului au obligația să își organizeze corpul propriu de piloți: Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” Constanța, Compania Națională „Administrația Canalelor Navigabile”, Regia Autonomă „Administrația Fluvială a Dunării de Jos" Galați și Regia Autonomă „Administrația Fluvială a Dunării de Jos" Galați.

Nu este nimic nou sub soare, până în 1990, serviciile de pilotaj din portul Constanța erau prestate de o secție a Întreprinderii de Exploatare Portuară a Ministerului Transporturilor - IEP MTTC.



Taguri

Alte ştiri din sectiunea Economie

Ultima oră

Titlurile zilei