Pilotajul maritim are dureri de cap. Spectrul revenirii concurenței neloiale îi dă fiori

1952

Articole de la același autor

Piața pilotajului maritim din porturile românești este în fierbere. Motivul îl reprezintă intenția Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime de a schimba actualul mod de organizare a acestui serviciu de siguranță a navigației. În locul lui ar urma să fie pus un sistem în care un număr limitat de firme de pilotaj selectate după anumite criterii (printre care și prețul redus al prestației) se concurează pe piața liberă, fiind în fapt la mâna firmelor de agenturare. 


Tot zbuciumul a fost provocat de adresa nr. 679 din 23 ianuarie 2020,  prin care CNAPMC îl informează pe Bogdan Chirițoiu - președintele Consiliul Concurenței asupra intențiilor sale. Iată în rezumat conținutul acesteia:
Administrația portuară are în vedere dezvoltarea unui nou cadru de prestare a serviciului de pilotaj în porturile maritime Constanța și Mangalia, începând din acest an, având în vedere faptul că, în luna aprilie 2020, expiră actualele contracte de pilotaj. 
La fundamentarea noului mod de desfășurare a serviciului de pilotaj  au fost luate în considerare următoarele premise, afirmă inițiatorul: 
- pilotajul trebuie să se concentreze pe siguranța vieții omenești și a navigației, pe protejarea infrastructurii portuare și a mediului înconjurător;
- libera concurență în domeniul pilotajului îi poate prejudicia pe prestatorii acestui serviciu și pe beneficiarii acestora, cu consecințe asupra siguranței navigației; 
Pe de altă parte, CNAPMC a ajuns la concluzia că tariful serviciului de pilotaj din porturile Constanța și Midia este mai mare decât în cazul principalelor porturi concurente. 


În plus, susține inițiatorul, atrag atenția vârsta medie a pilotinelor folosite de firmele de pilotaj românești și numărul mare de piloți care au realizat puține manevre în ultimii trei ani – parametri care ar putea fi îmbunătățiți substanțial.
Prin crearea noului cadru de organizare a serviciului de pilotaj, CNAPMC își propune să atingă următoarele obiective: 
- creșterea competiției între cei ce vor să aibă acces pe piața pilotajului și
- atenuarea competiției dintre companiile care obțin dreptul de acces pe această piață. 
Pornind de la prevederile articolului nr. 6 al Regulamentului european nr. 352/2017, se intenționează limitarea numărului furnizorilor acestor servicii, printr-o procedură de selecție.


Inițiatorul consideră că noul sistem va duce la diminuarea semnificativă a prețului serviciului de pilotaj (criteriu esențial pentru intrarea pe piață) și la creșterea calității serviciului (condiție pentru rămânerea pe piață). În procedura de selecție, ofertanții vor trebui să demonstreze că pot presta un anumit volum de manevre cu numărul minim de piloți necesar pentru autorizare.
Companiile de pilotaj selectate vor presta serviciul "la liber", în regim concurențial, fiind alese direct de reprezentanții operatorilor de nave, adică de firmele de agenturare. 


Până la transpunerea în practică a viitorului sistem vor trebui parcurse mai multe etape, printre care: notificarea Comisiei Europene privind intenția de a limita piața, consultarea publică și derularea procedurii de selecție.


Reacția Asociației Piloților Maritimi "Euxin"
În cadrul reuniunii de luni, 3 februarie 2020, Asociația Piloților Maritimi "Euxin", din Constanța (afiliată la Asociația Europeană a Piloților Maritimi – EMPA) a luat poziție față de sistemul propus de CNAPMC, a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Sergiu Floca, președintele organizației.


"În adresa CNAPMC se afirmă că problemele care au determinat această inițiativă sunt rezultatul experienței ultimilor nouă ani și chestionarea beneficiarilor și furnizorilor acestui serviciu. Ne întrebăm când a avut loc această chestionare despre care noi nu avem știință și cum de ea duce la construcția proiectului de liberalizare a serviciului de pilotaj, atâta vreme cât în niciuna din întâlnirile anterioare cu noi, fie ele oficiale, fie neoficiale, nici Administrația, nici reprezentanții Ministerului Transporturilor nu au afirmat, ba chiar au infirmat că ar fi luat în considerație vreun proiect de orientare către competiție a serviciului de pilotaj", afirmă Sergiu Floca.


El reamintește faptul că Asociația Europeană a Piloților Maritimi a adus la cunoștința conducerii CNAPMC opoziția fermă față de organizarea serviciilor de pilotaj în condiții de concurență. "Serviciul de pilotaj este în strânsă legătură cu siguranța vieții umane pe mare, a navigației și a mediului înconjurător. Acestea nu pot fi sacrificate din rațiuni comerciale ce nu pot face obiectul serviciului de pilotaj. Autoritățile de competiție din Europa au concluzionat că cel mai înalt grad de eficiență în pilotaj poate fi asigurat cel mai bine când serviciul este asigurat de un singur furnizor aflat sub controlul direct al autorităților competente și în condiții de transparență totală", afirmă Sergiu Floca.


Asociația Piloților Maritimi "Euxin" susține că: "Introducerea în gestionarea serviciului de pilotaj a unui nou actor, respectiv agentul navei, care va avea dreptul de a alege liber operatorul de pilotaj face imposibil calculul numărului de piloți pentru a intra și a rămâne pe această piață, oferind posibilitatea agenților să condiționeze financiar repartizarea manevrelor, situație în care sunt afectate normele de siguranță ale acestui serviciu, capacitatea de dezvoltare a companiilor etc. Cu scuzele de rigoare, ne vedem nevoiți să ne referim la experiența anilor ‘90, până în 2000, când nu calitatea, ci mărimea comisioanelor și discount-urilor a dictat piața, fără a se reflecta în vreun fel în scăderea costurilor escalelor în porturile maritime."


Organizația apreciază că viitorul sistem de organizare a serviciului de pilotaj "nu va duce la scăderea numărului de piloți de pe piață", "va afecta economic firmele care nu primesc comenzi", va duce la "apariția comisioanelor pentru a putea supraviețui pe această piață", la "apariția concurentei neloiale la nivelul întregului port", "la scăderea calității acestui serviciu, a siguranței navigației și a statutului de port sigur". 


În mesajul pe care Asociația Piloților Maritimi "Euxin" îl va trimite CNAMPC, Ministerului Transporturilor și Consiliului Concurenței, se solicită "menținerea actualei forme de organizare, eventual cu îmbunătățiri privitoare la politicile de investiții și o stabilire fundamentată sănătos a tarifelor, cel puțin până când această activitate se va putea organiza în respectul Regulamentului nr. 352/2017 al Parlamentului European și Consiliului."


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4053 secunde