Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Petrolierul moldovenesc "Delfi" a fost salvat de nava "GSP King"

Ştire online publicată Joi, 15 Februarie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

Ziua de 13 februarie 2018 s-a dovedit a fi cu ghinion pentru tancul petrolier „Delfi”, sub pavilion Moldova. Nava, încărcată cu 800 tone de motorină și având un echipaj ucrainean, se deplasa în afara apelor teritoriale ale României, la 12 mile marine tranvers de portul Constanța Sud Agigea, când a început să aibă probleme.

„Vasul era ținut sub observație pe radar, de serviciul VTMIS, din portul Constanța - relatează Mihai Andrei, directorul general al Autorității Navale Române. Pe la ora 19.30, s-a observat că nu se mai mișcă și a rămas în derivă. Nava a fost contactată și a comunicat că are probleme la motor. Dar problema era apa care intra continuu în compartimentul mașini.”

Cele două servicii MRCC și VTMIS din cadrul Centrului Maritim de Coordonare al ANR au acționat imediat, constituindu-se un grup de coordonare care a conlucrat operativ și eficient cu partenerii implicați efectiv în operațiunea de salvare a echipajului și navei aflată în pericol, și anume: ARSVOM, cu nava SAR „Topaz”, pentru o eventuală preluare a echipajului, capacitatea ei fiind prea mică pentru a efectua salvarea totală; Grup Servicii Petroliere, cu nava „GSP King”, pusă la dispoziție de Vasile Răceanu, manager naval, și Valentin Băluță, manager ERCC.

Între timp, vremea s-a înrăutățit, iar tancul petrolier a continuat să ia apă în cantități nepompabile, ceea ce l-a determinat pe comandantul acesteia să solicite salvarea. La ora 23:30, la cererea MRCC Constanța, nava „GSP King” (avându-l la comandă pe căpitanul Fănel Capbun) a plecat din dana 34 a portului Constanța spre nava „Delfi”, iar în jurul orei 1:40, au început manevrele de remorcare a navei avariate, cu echipajul la bord, spre portul Constanța Sud - Agigea (dana 126), cu o viteză de 5 noduri. Navele au reintrat în portul Constanța în jurul orei 4:30, iar operațiunea de salvare s-a încheiat la ora 5:00, când nava „GSP King” a predat nava „Delfi”, în rada interioară, remorcherelor portuare Canal Services 11 și Asia.

În zona de acostare, în jurul navei a fost instalat un baraj antipoluare, pentru a preveni împrăștierea eventualelor scurgeri de hidrocarburi.

„Scafandrii au făcut o inspecție subacvatică și se pare că bordajul navei prezintă o fisură în dreptul compartimentului mașini. Tancul petrolier va trebui să fie descărcat și inspectat. Vor fi stabilite deficiențele și măsurile de remediere”, afirmă șeful ANR.

Printr-un comunicat de presă ANR mulțumește tuturor celor ce au contribuit la finalizarea cu succes a operațiunilor de salvare și, în mod special, companiei GSP, care a răspuns prompt apelului de urgență lansat de navă și ANR. „Echipajul navei „GSP King” a dat dovadă de mult profesionalism și curaj deosebit, realizând activitățile de salvare într-un timp foarte scurt, sub amenințarea furtunii care s-a declanșat spre dimineață - se arată în mesaj. GSP este singura companie română care deține dotările corespunzătoare pentru a efectua operațiuni de salvare în sectorul maritim al României. Menționăm că nava „GSP King” a mai fost implicată și în operațiunea de salvare a cargoului panamez „Basel Express”, în luna decembrie 2016. Construită în anul 2005, „GSP King” este o navă tehnică tip AHTS (ancorare – remorcare - aprovizionare) și deține certificat ABS (American Bureau of Shipping).”

Nava „Delfi” are capacitatea de 1.634 tdw, lungimea de 59 metri, lățimea de 10 metri, pescaj de 3 metri și viteză medie de 5,7 noduri. Este o navă veche, fiind construită în 1977. Ar fi trebui să fie scoasă din exploatare de multă vreme.

Trebuie precizat faptul că pavilionul Moldovei, în care e înregistrată nava, se află pe lista neagră a organizației Paris Memorandum, din care face parte și România. Aceasta a pus în practică un sistem armonizat de inspecții al căror scop este eliminarea navelor sub standard, cu pavilion străin, care vizitează porturile europene și ale Americii de Nord. Anual sunt realizate peste 18.000 de inspecții la bordul navelor străine, care intră în porturile Paris Memorandum, pentru a se constata dacă acestea respectă standardele internaționale de siguranță, securitate și mediu, iar echipajele au condiții adecvate de viață și muncă. De fiecare dată, când se constată existența unor deficiențe, controlul se soldează cu măsuri.

Pavilionul Moldovei este considerat a fi de mare risc. În perioada 2014 – 2016, au fost efectuate 515 inspecții pe navele sale, în porturile Paris Memorandum, soldate cu 85 de rețineri. Din acest motiv, navele moldovene ocolesc aceste porturi, vizitând porturile permisive.

Vezi comentariile (0)
PUBLICITATE
Citeşte şi
- Interviu cu Răzvan-Gabriel Trandafir, directorul general al Autorității Navale Române - Domnule director general, începând cu data de 1 iulie 2016, în porturile maritime ...
Zilele trecute, la sediul organizației din Bdul Mamaia nr.186, a avut loc întâlnirea membrilor și a simpatizanților Partidului Alianța Noastră România (ANR), formațiune politică ...
Asociația Nevăzătorilor din România - filiala Constanța-Tulcea (ANR) și Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța (MINAC), cu ajutorul ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 21 februarie 2018, euro a cedat 0,0017 lei, variația fiind de ...
În urma transferului contribuțiilor sociale de la angajatori în sarcina angajaților, societățile cu răspundere limitată ale întreprinzătorilor debutanți ...
Curtea de Conturi a României a dat publicității raportul auditului financiar efectuat la instituțiile și companiile în care statul este proprietar. Deloc ...
ieri, ora 17:05 Pulsul economiei
Cererile unice de plată aferente anului 2018 se depun, la APIA, în perioada 1 martie - 15 mai 2018.v v vÎn anul 2017, grupul OMV Petrom a efectuat vânzări în valoare de 19.435 ...
Porturile maritime românești au intrat cu dreptul în anul 2018. Creșterea economică generală, dar mai ales vremea bună le-au ajutat din plin. Rețelele feroviare ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 21 februarie 2018, euro a cedat 0,0017 lei, variația fiind de ...
Directoratul OMV Petrom propune un dividend în valoare brută de 0,02 lei pe acțiune, pentru anul financiar 2017. Propunerea va fi supusă aprobării adunării generale ordinare ...
În anul 2017, grupul OMV Petrom a efectuat vânzări în valoare de 19.435 milioane de lei, cu 17% mai mult decât în 2016. Rezultatul din exploatare s-a majorat cu 122%, la valoarea ...
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) a demarat campania de informare a fermierilor privind depunerea cererii unice de plată, aferentă ...
Călin Rangu, directorul Direcției Supraveghere Intermediari și Monitorizarea Regulilor de Conduită și reprezentantul Autorității de Supraveghere Financiară în ...
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța va trebui să obțină, în 2018, venituri totale de 340,596 milioane de lei, cu cheltuieli de ...
Ministrul Finanțelor Publice, Eugen Teodorovici, s-a întâlnit cu Andrew McDowell, vicepreședintele Băncii Europene de Investiții, cu ocazia conferinței anuale ...
Sindicatele constănțene contabilizează efectele „revoluției fiscale”. „Dintre toate societățile cu capital privat în care avem sindicate ...
Conducerea Sindicatului Liber Navalistul, din cadrul companiei mixte româno - sud coreene Daewoo - Mangalia Heavy Industries, a prezentat, într-un comunicat de presă, detaliile ...
Senatorii au aprobat în comisii limitarea Dobânzii Anuale Efective (DAE), la 2,5 ori dobânda legală pentru credite ipotecare și la nivelul de 18% pentru creditele de ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 20 februarie 2018, euro a câștigat 0,0014 lei, variația ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 20 februarie 2018, euro a câștigat 0,0014 lei, variația ...
Bill Gates a declarat duminică că oamenii ultra-bogați, așa cum este el, ar trebui să plătească taxe ”semnificativ” mai mari, relatează MarketWatch.”Am plătit ...
luni, 19 februarie Pulsul economiei
În ultimele două săptămâni inspectorii Direcției Generale Vamale din cadrul ANAF, împreună cu echipele canine, au confiscat 475 cartușe de țigarete în valoare ...
Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) a semnat contractele aferente a trei proiecte europene, care vizează integrarea tinerilor șomeri pe ...
Social Eveniment Sport
Cultură-Educație Politică Economie
Actual Fun Arhiva