Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Petrolierul moldovenesc "Delfi" a fost salvat de nava "GSP King"

Ştire online publicată Joi, 15 Februarie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

Ziua de 13 februarie 2018 s-a dovedit a fi cu ghinion pentru tancul petrolier „Delfi”, sub pavilion Moldova. Nava, încărcată cu 800 tone de motorină și având un echipaj ucrainean, se deplasa în afara apelor teritoriale ale României, la 12 mile marine tranvers de portul Constanța Sud Agigea, când a început să aibă probleme.

„Vasul era ținut sub observație pe radar, de serviciul VTMIS, din portul Constanța - relatează Mihai Andrei, directorul general al Autorității Navale Române. Pe la ora 19.30, s-a observat că nu se mai mișcă și a rămas în derivă. Nava a fost contactată și a comunicat că are probleme la motor. Dar problema era apa care intra continuu în compartimentul mașini.”

Cele două servicii MRCC și VTMIS din cadrul Centrului Maritim de Coordonare al ANR au acționat imediat, constituindu-se un grup de coordonare care a conlucrat operativ și eficient cu partenerii implicați efectiv în operațiunea de salvare a echipajului și navei aflată în pericol, și anume: ARSVOM, cu nava SAR „Topaz”, pentru o eventuală preluare a echipajului, capacitatea ei fiind prea mică pentru a efectua salvarea totală; Grup Servicii Petroliere, cu nava „GSP King”, pusă la dispoziție de Vasile Răceanu, manager naval, și Valentin Băluță, manager ERCC.

Între timp, vremea s-a înrăutățit, iar tancul petrolier a continuat să ia apă în cantități nepompabile, ceea ce l-a determinat pe comandantul acesteia să solicite salvarea. La ora 23:30, la cererea MRCC Constanța, nava „GSP King” (avându-l la comandă pe căpitanul Fănel Capbun) a plecat din dana 34 a portului Constanța spre nava „Delfi”, iar în jurul orei 1:40, au început manevrele de remorcare a navei avariate, cu echipajul la bord, spre portul Constanța Sud - Agigea (dana 126), cu o viteză de 5 noduri. Navele au reintrat în portul Constanța în jurul orei 4:30, iar operațiunea de salvare s-a încheiat la ora 5:00, când nava „GSP King” a predat nava „Delfi”, în rada interioară, remorcherelor portuare Canal Services 11 și Asia.

În zona de acostare, în jurul navei a fost instalat un baraj antipoluare, pentru a preveni împrăștierea eventualelor scurgeri de hidrocarburi.

„Scafandrii au făcut o inspecție subacvatică și se pare că bordajul navei prezintă o fisură în dreptul compartimentului mașini. Tancul petrolier va trebui să fie descărcat și inspectat. Vor fi stabilite deficiențele și măsurile de remediere”, afirmă șeful ANR.

Printr-un comunicat de presă ANR mulțumește tuturor celor ce au contribuit la finalizarea cu succes a operațiunilor de salvare și, în mod special, companiei GSP, care a răspuns prompt apelului de urgență lansat de navă și ANR. „Echipajul navei „GSP King” a dat dovadă de mult profesionalism și curaj deosebit, realizând activitățile de salvare într-un timp foarte scurt, sub amenințarea furtunii care s-a declanșat spre dimineață - se arată în mesaj. GSP este singura companie română care deține dotările corespunzătoare pentru a efectua operațiuni de salvare în sectorul maritim al României. Menționăm că nava „GSP King” a mai fost implicată și în operațiunea de salvare a cargoului panamez „Basel Express”, în luna decembrie 2016. Construită în anul 2005, „GSP King” este o navă tehnică tip AHTS (ancorare – remorcare - aprovizionare) și deține certificat ABS (American Bureau of Shipping).”

Nava „Delfi” are capacitatea de 1.634 tdw, lungimea de 59 metri, lățimea de 10 metri, pescaj de 3 metri și viteză medie de 5,7 noduri. Este o navă veche, fiind construită în 1977. Ar fi trebui să fie scoasă din exploatare de multă vreme.

Trebuie precizat faptul că pavilionul Moldovei, în care e înregistrată nava, se află pe lista neagră a organizației Paris Memorandum, din care face parte și România. Aceasta a pus în practică un sistem armonizat de inspecții al căror scop este eliminarea navelor sub standard, cu pavilion străin, care vizitează porturile europene și ale Americii de Nord. Anual sunt realizate peste 18.000 de inspecții la bordul navelor străine, care intră în porturile Paris Memorandum, pentru a se constata dacă acestea respectă standardele internaționale de siguranță, securitate și mediu, iar echipajele au condiții adecvate de viață și muncă. De fiecare dată, când se constată existența unor deficiențe, controlul se soldează cu măsuri.

Pavilionul Moldovei este considerat a fi de mare risc. În perioada 2014 – 2016, au fost efectuate 515 inspecții pe navele sale, în porturile Paris Memorandum, soldate cu 85 de rețineri. Din acest motiv, navele moldovene ocolesc aceste porturi, vizitând porturile permisive.

PUBLICITATE
Citeşte şi
r Intervenție reușită, la platforma de foraj marin „Ocean Endeavour“Marea Neagră fierbe. Vântul suflă cu putere dinspre Nord. Rafalele ating viteza de 80 - 90 ...
„Ora 11 și 2 minute, o bubuitură năprasnică a făcut țăndări liniștea Constanței. Unda de șoc a zgâlțâit ferestrele urbei. «Are armata trageri», au gândit ...
Alianța Noastră România (ANR) a depus listele de candidați pe București la alegerile parlamentare pentru Camera Deputaților și Senat."Alianța Noastră ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Un procentaj de 60% dintre români declară că au credite și 37% susțin că au cheltuieli lunare obligatorii identice cu venitul încasat, relatează Agerpres, citând un studiu ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În primele  nouă luni ale anului 2018 comparativ cu perioada similară din 2017, cifra de afaceri din comerțul en-gros și cu amănuntul, întreținerea și ...
Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), Mihai Daraban, conduce delegația formată din oameni de afaceri români în Republica ...
Pe data de 8 noiembrie 2018, inspectorii vamali din portul Constanța Sud au descoperit, într-un container sosit din China pentru o societate comercială din Municipiul ...
Criza de pe ro-ro-ul „Nivin”, blocat în portul în portul Misurata, din Libia, cu 95 de emigranți la bord, pare să se îndrepte spre un deznodământ fericit. După ...
Tradițiile dobrogene au luat în stăpânire Pavilionul Expozițional Constanța. Din arcușurile viorilor se revarsă armoniile cântecului popular. O mulțime de ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
marti, 13 noiembrie Pulsul economiei
Administrația Județeană a Finanțelor Publice Constanța anunță că astăzi, 14 octombrie 2018, între orele 9 și 15, Trezoreria Constanța cu sediul ...
Hidroelectrica salută hotărârea tribunalului arbitral internațional de la Washington, ICSID (constituit sub egida Centrului Internațional pentru Reglementarea ...
Compania Enel X România, care face parte din grupul Enel X, a anunțat că le va oferi posesorilor și flotelor de vehicule electrice posibilitatea de a se deplasa în toată ...
În ediția din data de 7 noiembrie 2018, a cotidianului „Cuget Liber”, am publicat prima parte a articolului „Preluarea controlului la Daewoo-Mangalia s-a ...
Banca Națională a României previzionează o rată a inflației de 2,9% în decembrie 2019 și de 3,1%, la finele orizontului proiecției, respectiv trimestrul III din 2020, arată minuta ...
Prin hotărârea pronunțată în data de 9 noiembrie 2018, Tribunalului Arbitral Internațional de la Washington, ICSID a acordat câștig de cauza României, considerând ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
luni, 12 noiembrie Inflația a ajuns la 4,3%
Prețurile de consum au crescut cu 4,3%, în luna octombrie 2018, comparativ cu luna octombrie 2017. Rata medie a inflației în ultimele 12 luni (noiembrie 2017 – ...
În cadrul acțiunii de monitorizare permanentă a traficului rutier de marfă „Filtru II”, la ieșirea din localitatea Huși (jud. Vaslui), vineri 2 ...
luni, 12 noiembrie Pulsul economiei
Prețurile de consum au crescut cu 4,3%, în luna octombrie 2018, comparativ cu luna octombrie 2017. Rata medie a inflației în ultimele 12 luni (noiembrie 2017 – ...
Primele nouă acorduri de finanțare acordate în baza schemei de ajutor de stat pentru stimularea investițiilor majore (807/2014) au fost semnate pe data de 12 noiembrie ...
La bordul navei ro-ro „Nivin”, sub pavilion Panama, pe care se află și doi navigatori români (un ofițer punte și un ofițer mecanic), s-a ...
Social Sănătate Eveniment
Sport Cultură-Educație Politică
Economie Actual Fun
Arhiva