Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie

Petrolierul moldovenesc "Delfi" a fost salvat de nava "GSP King"

Ştire online publicată Joi, 15 Februarie 2018
de Ion TIȚA-CĂLIN

Ziua de 13 februarie 2018 s-a dovedit a fi cu ghinion pentru tancul petrolier „Delfi”, sub pavilion Moldova. Nava, încărcată cu 800 tone de motorină și având un echipaj ucrainean, se deplasa în afara apelor teritoriale ale României, la 12 mile marine tranvers de portul Constanța Sud Agigea, când a început să aibă probleme.

„Vasul era ținut sub observație pe radar, de serviciul VTMIS, din portul Constanța - relatează Mihai Andrei, directorul general al Autorității Navale Române. Pe la ora 19.30, s-a observat că nu se mai mișcă și a rămas în derivă. Nava a fost contactată și a comunicat că are probleme la motor. Dar problema era apa care intra continuu în compartimentul mașini.”

Cele două servicii MRCC și VTMIS din cadrul Centrului Maritim de Coordonare al ANR au acționat imediat, constituindu-se un grup de coordonare care a conlucrat operativ și eficient cu partenerii implicați efectiv în operațiunea de salvare a echipajului și navei aflată în pericol, și anume: ARSVOM, cu nava SAR „Topaz”, pentru o eventuală preluare a echipajului, capacitatea ei fiind prea mică pentru a efectua salvarea totală; Grup Servicii Petroliere, cu nava „GSP King”, pusă la dispoziție de Vasile Răceanu, manager naval, și Valentin Băluță, manager ERCC.

Între timp, vremea s-a înrăutățit, iar tancul petrolier a continuat să ia apă în cantități nepompabile, ceea ce l-a determinat pe comandantul acesteia să solicite salvarea. La ora 23:30, la cererea MRCC Constanța, nava „GSP King” (avându-l la comandă pe căpitanul Fănel Capbun) a plecat din dana 34 a portului Constanța spre nava „Delfi”, iar în jurul orei 1:40, au început manevrele de remorcare a navei avariate, cu echipajul la bord, spre portul Constanța Sud - Agigea (dana 126), cu o viteză de 5 noduri. Navele au reintrat în portul Constanța în jurul orei 4:30, iar operațiunea de salvare s-a încheiat la ora 5:00, când nava „GSP King” a predat nava „Delfi”, în rada interioară, remorcherelor portuare Canal Services 11 și Asia.

În zona de acostare, în jurul navei a fost instalat un baraj antipoluare, pentru a preveni împrăștierea eventualelor scurgeri de hidrocarburi.

„Scafandrii au făcut o inspecție subacvatică și se pare că bordajul navei prezintă o fisură în dreptul compartimentului mașini. Tancul petrolier va trebui să fie descărcat și inspectat. Vor fi stabilite deficiențele și măsurile de remediere”, afirmă șeful ANR.

Printr-un comunicat de presă ANR mulțumește tuturor celor ce au contribuit la finalizarea cu succes a operațiunilor de salvare și, în mod special, companiei GSP, care a răspuns prompt apelului de urgență lansat de navă și ANR. „Echipajul navei „GSP King” a dat dovadă de mult profesionalism și curaj deosebit, realizând activitățile de salvare într-un timp foarte scurt, sub amenințarea furtunii care s-a declanșat spre dimineață - se arată în mesaj. GSP este singura companie română care deține dotările corespunzătoare pentru a efectua operațiuni de salvare în sectorul maritim al României. Menționăm că nava „GSP King” a mai fost implicată și în operațiunea de salvare a cargoului panamez „Basel Express”, în luna decembrie 2016. Construită în anul 2005, „GSP King” este o navă tehnică tip AHTS (ancorare – remorcare - aprovizionare) și deține certificat ABS (American Bureau of Shipping).”

Nava „Delfi” are capacitatea de 1.634 tdw, lungimea de 59 metri, lățimea de 10 metri, pescaj de 3 metri și viteză medie de 5,7 noduri. Este o navă veche, fiind construită în 1977. Ar fi trebui să fie scoasă din exploatare de multă vreme.

Trebuie precizat faptul că pavilionul Moldovei, în care e înregistrată nava, se află pe lista neagră a organizației Paris Memorandum, din care face parte și România. Aceasta a pus în practică un sistem armonizat de inspecții al căror scop este eliminarea navelor sub standard, cu pavilion străin, care vizitează porturile europene și ale Americii de Nord. Anual sunt realizate peste 18.000 de inspecții la bordul navelor străine, care intră în porturile Paris Memorandum, pentru a se constata dacă acestea respectă standardele internaționale de siguranță, securitate și mediu, iar echipajele au condiții adecvate de viață și muncă. De fiecare dată, când se constată existența unor deficiențe, controlul se soldează cu măsuri.

Pavilionul Moldovei este considerat a fi de mare risc. În perioada 2014 – 2016, au fost efectuate 515 inspecții pe navele sale, în porturile Paris Memorandum, soldate cu 85 de rețineri. Din acest motiv, navele moldovene ocolesc aceste porturi, vizitând porturile permisive.

PUBLICITATE
Citeşte şi
- Interviu cu Liviu Cazan, directorul general al ANR - - Domnule Liviu Cazan, așteptăm de mulți ani reînființarea pavilionului internațional al României, pentru a atrage ...
• Navele străine nu vor mai putea fi „mulse“ de reprezentanții autoritățilorDeschiderea promovată de Guvernul Cioloș în raport cu societatea civilă devine ...
Pe data de 6 iulie 2016, ministrul transporturilor a semnat Ordinul nr. 538, prin care Liviu Aurelian Cazan este suspendat din funcția de director general al Autorității Navale ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Compania Națională „Administrația Canalelor Navigabile” a semnat contractul de finanțare pentru proiectul de investiții „Modernizare ecluze ...
Innovation Norway, alături de partenerul local Centrul Enterprise Europe Network, din cadrul Camerei de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța ...
În perioada 24 - 26 mai 2018, la Vilnius, Lituania, se desfășoară cea de-a 22-a ediție a Expoziției internaționale AgroBalt 2018, una dintre cele mai impozante ...
Mecanismul achizițiilor publice din România este blocat, în timp ce țara suferă din lipsă de autostrăzi, de căi ferate modernizate, de școli și spitale, de ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 24 mai 2018, euro a cedat 0,0049 lei, variația fiind de ...
Mihai Enache, fost director financiar în cadrul APM Constanța, a trecut la cele veșnice, la vârsta de 83 de ani. S-a născut pe 18 septembrie 1935, în comuna Zimnicea ...
În zilele de 23 și 24 mai 2018, capitala României găzduiește, în sala Parlamentului, lucrările Comitetului Executiv ETF (European Transport Workers Federation) – ...
Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică proiectul de hotărâre de guvern referitor la amenajarea benzii pistei și a RESA (zonele de siguranță de la capete) ...
Comisia Europeană a publicat, pe 23 mai, documentul intitulat „Raportul de convergență pe 2018: evaluarea progreselor înregistrate de statele membre în direcția ...
Ieri, 23 mai 2018, la Galați, s-a desfășurat Simpozionul Dunărea de Jos. Evenimentul a fost organizat de OMV Petrom și TTS Port Operator în parteneriat cu ...
Au trecut un an și cinci luni de la preluarea puterii de către coaliția PSD - ALDE, perioadă în care nu a fost inaugurat măcar un kilometru de autostradă sau ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 22 mai 2018, euro a câștigat 0,0067 lei, variația fiind ...
Cele două nave SAR (Search and Rescue), comandate de statul român în Estonia, care vor intra în dotarea Agenției Române de Salvare a Vieții Omenești pe Mare - ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 22 mai 2018, euro a cedat 0,0003 lei, variația fiind de ...
Pe data de 22 mai 2018, statele membre ale UE au aprobat un set de măsuri ambițioase privind gestionarea deșeurilor, parte a politicii comunitare privind economia ...
În perioada 21 mai - 15 iulie 2018, contribuabilii care au domiciliul într-o localitate în care nu există o unitate teritorială a ANAF vor primi îndrumare și asistență ...
Astăzi, Comisia Europeană și autoritățile naționale de protecție a consumatorilor au publicat rezultatele unei inspecții, derulate la nivelul întregii ...
„Timp de 20 de ani, piața românească de echipamente pentru irigații a fost dominată de importuri. După tot felul de experimente costisitoare, fermierii s-au ...
Prețul maxim al energiei pentru consumatorii casnici tranzacționată pe Platforma Centralizată pentru Serviciul Universal (PCSU) va scădea în medie cu 3,53% față de valorile ...
Inspectorii antifraudă au efectuat controale operative la 69 de comercianți de fructe și legume din angrourile bucureștene și din județul Ilfov. Pentru ...
Social Eveniment Sport
Cultură-Educație Politică Economie
Actual Fun Arhiva