Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie
Flota comercială a României, acum 20 de ani

Pe navele sechestrate de Bancorex, foamea stă la pândă

Ştire online publicată Sâmbătă, 20 Aprilie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

Prin aplicarea HG nr. 375, un număr de 54 de echipaje de pe navele companiilor Navrom, Petromin și Romline au fost repatriate. Alte 54 le-au luat locul, primind combustibil, alimente, apă și diurna de străinătate pentru 30 de zile.

Cum „luna de miere" este pe sfârșite și echipajele au dat de fundul sacului, pe adresa companiilor de navigație au și început să sosească primele mesaje prin care se solicită reluarea aprovizionării. Pentru Petromin și Romline nu sunt, încă, probleme, în a-și îndeplini obligațiile de armatori. Nu la fel stau lucrurile cu compania Navrom, care nu este în stare nici măcar să comunice cu navele, din cauza situației sale falimentare.

Bancorex, care a obținut sechestrul asigurător pe cele 61 de nave ale companiei, se ține în afara problemelor cu care se confruntă echipajele. Fiindcă radiogramele marinarilor nu ajung pe birourile bancherilor, aceștia își văd de treabă liniștiți, fără să bănuiască faptul că, în curând, o avalanșă de situații dramatice le va strica tihna și că vor fi obligați să găsească soluții la problemele de viață și de moarte pe care le ridică echipajele.

Pentru ca directorii de la Bancorex să nu spună că nu au fost informați, vom publica, de acum încolo, toate mesajele disperate sosite de la bordul navelor sechestrate.

De pe cargoul „Căciulata”, aflat în rada portului Suez, s-a transmis următoarea radiogramă, pe data de 25 septembrie 1998: „Revenim la mesajele din 17 și 21 septembrie. Urgentați aprovizionarea. Agentul navei reclamă lipsa acceptului de la Navrom. La bord mai sunt alimente pentru două zile, rații reduse, apă pentru cinci zile, după care foamea”. Mesajul e semnat de comandantul de cursă lungă Ghergheli.

Vor trimite Bancorex și compania Navrom provizii echipajului de pe „Căciulata” sau îl vor lăsa să crape? (1 octombrie 1998)

Foamea ia în stăpânire navele companiei Navrom

Aflată într-un proces de lichidare al cărui termen final nu îl cunoaște nimeni, compania Navrom se confruntă cu o situație catastrofală. Conturile îi sunt blocate (cu excepția celui de salarii), furnizarea de servicii i-a fost întreruptă, comunicarea cu navele și aprovizionarea lor cu combustibil, apă, alimente, medicamente și piese de schimb sunt imposibile, ca și apărarea intereselor companiei în instanțele străine, care au pus aresturi pe nave.

Echipajele schimbate în urmă cu o lună, în baza HG nr. 375/1998, au început să țipe după provizii. Mesajele disperării nu pot fi trimise direct la Navrom, care a rămas fără telefon, fax și telex. Sunt folosite la maximum mijloacele de comunicație ale Sindicatului Liber al Navigatorilor, ale cărui facturi vor fi puternic împovărate de criza Navrom.

Printr-o radiogramă sosită de la bordul navei „Ponor”, compania este înștiințată că instanța de judecată din Bombay a arestat nava în urma procesului deschis de firma americană Front Street, care vrea să recupereze suma de 149.800 dolari. Deoarece echipajul nu poate comunica cu Navrom, se solicită informații de la SLN despre soarta companiei și posibilitatea recuperării drepturilor bănești. În mesaj se arată că alimentele se termină pe 10-11 octombrie 1998, iar combustibilul și apa potabilă, pe 22-23 octombrie. Radiograma e semnată de comandantul Petru Mola.

În mesajul echipajului de pe nava „Sălaj”, arestată în portul Qasim pentru neplata taxelor portuare, se arată că, la data de 8 octombrie, „nava nu mai are alimente, echipajul hrănindu-se cu ultimele resturi și ceva pesmeți”. Pentru că li s-a comunicat că nu există bani pentru aprovizionare, marinarii sunt hotărâți să părăsească nava (care este ancorată pe râu) și să picheteze consulatul român din Karachi. Unii membri ai echipajului acuză dureri de stomac. Marinarii sunt disperați, pentru că nu mai văd nicio ieșire din situația critică în care se găsesc. Ei au fost surprinși de poziția adoptată la Consulatul României din Karachi: „Domnul consul Andrei ne-a repezit: «Iar ați venit pe capul meu?»”.

Într-o situație la fel de disperată se află nava „Căciulata”, arestată în Port Said. Ultima radiogramă, sosită de la bord, pe 25 septembrie 1998, anunța că alimentele mai ajung pentru două zile și au fost raționalizate, iar apa mai ajunge pentru cinci zile.

Foarte curând, rezervele de alimente, apă, combustibil și bani de pe toate navele companiei Navrom se vor termina. Situația echipajelor va deveni dramatică. Cine va răspunde pentru sănătatea și viața oamenilor abandonați? Guvernul României, care a luat măsura de a schimba echipajele de pe navele arestate, dar a asigurat bani de subzistență numai pentru o lună? FPS-ul, care este administratorul navelor? Bancorex, lichidatorul companiei Navrom? (9 octombrie 1998)

Echipajul de pe „Căciulata” a primit alimente pe datorie

Drama echipajului de pe cargoul „Căciulata” a revenit în atenția opiniei publice la sfârșitul săptămânii trecute. Presa locală și principalele posturile naționale de televiziune au transmis informația despre cazurile de îmbolnăvire de la bord și despre pregătirile pe care le face echipajul pentru a abandona nava, ca măsură de salvare de la moartea prin înfometare.

Sâmbătă, Ionel Chițu, directorul general al CNM Navrom, ne-a declarat că marinarii au renunțat la idea părăsirii navei. Armatorul a reușit să determine o firmă egipteană să aprovizioneze echipajul cu alimente, pe datorie. Plata ar urma să se facă după apariția în „Monitorul Oficial” a hotărârii de guvern privind aprovizionarea cu alimente, apă și combustibil a echipajelor de pe navele arestate.

În mod inexplicabil, publicarea actului normativ întârzie nepermis de mult, cu toate că de el depind viața și sănătatea câtorva sute de marinari români. (30 noiembrie 1998) 

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Clasamentul mărfurilor derulate în porturile Constanța, Midia și Mangalia, în perioada ianuarie - aprilie 2019, a fost următorul (în paranteză sunt creșterile ...
În perioada ianuarie - martie 2019, contul curent al balanței de plăți a României a înregistrat un deficit de 1.212 milioane euro, în creștere cu 18% față de ...
Evoluția porturilor maritime românești din primele patru luni ale anului 2019 confirmă așteptările. Traficul general de mărfuri a crescut cu 10.25% comparativ cu ...
Grupul de lucru pentru credite la export, din cadrul Consiliului Uniunii Europene s-a reunit la București, la finele săptămânii trecute.Reuniunea informală a fost organizată ...
luni, 20 mai Pulsul economiei
Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie brută, a crescut cu 9,6%, în primele trei luni ale ...
Euro este în defensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 20 mai 2019, euro a cedat 0,0014 lei, variația fiind de ...
În perioada 15 - 17 mai 2019, în București, a avut loc cea de a 45-a Conferință a directorilor agențiilor de plăți din Uniunea Europeană.Evenimentul a fost ...
Duminică, 19 mai 2019, a avut loc o nouă extragere la Loteria bonurilor fiscale organizată de Ministerul Finanțelor Publice. Au fost declarate câștigătoare bonurile din ...
În perioada 24 - 26 mai 2019, la complexul comercial VIVO! Constanța (intrarea 3), va avea loc Târgul imobiliar. Noua ediție organizată de Camera de Comerț ...
Unsprezece producători și exportatori români de vinuri participă la London Wine Fair, eveniment organizat în perioada 20 - 22 mai 2019, la Londra.London Wine Fair este un ...
Ministerul Finanțelor Publice, împreună cu Ministerul Muncii și Justiției Sociale și Ministerul Sănătății, a inițiat un proiect de ordin comun care ...
România este „campioană” europeană la creșterea prețurilor. Potrivit datelor publicate de Eurostat (oficiul de statistică al Uniunii Europene), țara ...
Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) și Autoritatea Națională pentru Formare Profesională Inițială în Sistem Dual din România (ANFPISDR) ...
Până la data de 14 iunie 2019, inclusiv, se prelungesc, fără aplicarea de penalități, sesiunile de depunere a cererilor de sprijin, plată pentru accesarea următoarelor scheme ...
Prezent vineri, 17 mai 2019, la Conferința „European Consumer Protection", organizată de APPA (Asociația pentru Promovarea Asigurărilor) și XPRIMM, Leonard- ...
Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie brută, a crescut cu 9,6%, în primele trei luni ale ...
În perioada 16 - 17 mai 2019, Direcția Generală a Vămilor a organizat,  la București, seminarul de nivel înalt cu tema Mediul „Single Window”. Reuniunea ...
vineri, 17 mai Pulsul economiei
În primele trei luni ale anului 2019, comparativ cu perioada similară din 2018, volumul lucrărilor de construcții ca serie brută, a crescut pe total, cu 12,5%, Pe elemente de ...
Delegația oficială a Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR) a participat joi, 16 mai, la deschiderea celei de-a XII-a ediții a Forumului Economic de ...
Euro este în ofensivă în lupta cu leul. În cursul tranzacțiilor de pe piața interbancară, din data de 17 mai 2019, euro a câștigat 0,0005 lei, variația fiind ...
Social Politică Sănătate
Eveniment Sport Cultură-Educație
Economie Actual Fun
Arhiva