Vezi varianta desktop
Înapoi la ediţia de astăzi
Economie
Flota comercială a României, acum 20 de ani

Pe navele sechestrate de Bancorex, foamea stă la pândă

Ştire online publicată Sâmbătă, 20 Aprilie 2019
de Ion TIȚA-CĂLIN

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

Prin aplicarea HG nr. 375, un număr de 54 de echipaje de pe navele companiilor Navrom, Petromin și Romline au fost repatriate. Alte 54 le-au luat locul, primind combustibil, alimente, apă și diurna de străinătate pentru 30 de zile.

Cum „luna de miere" este pe sfârșite și echipajele au dat de fundul sacului, pe adresa companiilor de navigație au și început să sosească primele mesaje prin care se solicită reluarea aprovizionării. Pentru Petromin și Romline nu sunt, încă, probleme, în a-și îndeplini obligațiile de armatori. Nu la fel stau lucrurile cu compania Navrom, care nu este în stare nici măcar să comunice cu navele, din cauza situației sale falimentare.

Bancorex, care a obținut sechestrul asigurător pe cele 61 de nave ale companiei, se ține în afara problemelor cu care se confruntă echipajele. Fiindcă radiogramele marinarilor nu ajung pe birourile bancherilor, aceștia își văd de treabă liniștiți, fără să bănuiască faptul că, în curând, o avalanșă de situații dramatice le va strica tihna și că vor fi obligați să găsească soluții la problemele de viață și de moarte pe care le ridică echipajele.

Pentru ca directorii de la Bancorex să nu spună că nu au fost informați, vom publica, de acum încolo, toate mesajele disperate sosite de la bordul navelor sechestrate.

De pe cargoul „Căciulata”, aflat în rada portului Suez, s-a transmis următoarea radiogramă, pe data de 25 septembrie 1998: „Revenim la mesajele din 17 și 21 septembrie. Urgentați aprovizionarea. Agentul navei reclamă lipsa acceptului de la Navrom. La bord mai sunt alimente pentru două zile, rații reduse, apă pentru cinci zile, după care foamea”. Mesajul e semnat de comandantul de cursă lungă Ghergheli.

Vor trimite Bancorex și compania Navrom provizii echipajului de pe „Căciulata” sau îl vor lăsa să crape? (1 octombrie 1998)

Foamea ia în stăpânire navele companiei Navrom

Aflată într-un proces de lichidare al cărui termen final nu îl cunoaște nimeni, compania Navrom se confruntă cu o situație catastrofală. Conturile îi sunt blocate (cu excepția celui de salarii), furnizarea de servicii i-a fost întreruptă, comunicarea cu navele și aprovizionarea lor cu combustibil, apă, alimente, medicamente și piese de schimb sunt imposibile, ca și apărarea intereselor companiei în instanțele străine, care au pus aresturi pe nave.

Echipajele schimbate în urmă cu o lună, în baza HG nr. 375/1998, au început să țipe după provizii. Mesajele disperării nu pot fi trimise direct la Navrom, care a rămas fără telefon, fax și telex. Sunt folosite la maximum mijloacele de comunicație ale Sindicatului Liber al Navigatorilor, ale cărui facturi vor fi puternic împovărate de criza Navrom.

Printr-o radiogramă sosită de la bordul navei „Ponor”, compania este înștiințată că instanța de judecată din Bombay a arestat nava în urma procesului deschis de firma americană Front Street, care vrea să recupereze suma de 149.800 dolari. Deoarece echipajul nu poate comunica cu Navrom, se solicită informații de la SLN despre soarta companiei și posibilitatea recuperării drepturilor bănești. În mesaj se arată că alimentele se termină pe 10-11 octombrie 1998, iar combustibilul și apa potabilă, pe 22-23 octombrie. Radiograma e semnată de comandantul Petru Mola.

În mesajul echipajului de pe nava „Sălaj”, arestată în portul Qasim pentru neplata taxelor portuare, se arată că, la data de 8 octombrie, „nava nu mai are alimente, echipajul hrănindu-se cu ultimele resturi și ceva pesmeți”. Pentru că li s-a comunicat că nu există bani pentru aprovizionare, marinarii sunt hotărâți să părăsească nava (care este ancorată pe râu) și să picheteze consulatul român din Karachi. Unii membri ai echipajului acuză dureri de stomac. Marinarii sunt disperați, pentru că nu mai văd nicio ieșire din situația critică în care se găsesc. Ei au fost surprinși de poziția adoptată la Consulatul României din Karachi: „Domnul consul Andrei ne-a repezit: «Iar ați venit pe capul meu?»”.

Într-o situație la fel de disperată se află nava „Căciulata”, arestată în Port Said. Ultima radiogramă, sosită de la bord, pe 25 septembrie 1998, anunța că alimentele mai ajung pentru două zile și au fost raționalizate, iar apa mai ajunge pentru cinci zile.

Foarte curând, rezervele de alimente, apă, combustibil și bani de pe toate navele companiei Navrom se vor termina. Situația echipajelor va deveni dramatică. Cine va răspunde pentru sănătatea și viața oamenilor abandonați? Guvernul României, care a luat măsura de a schimba echipajele de pe navele arestate, dar a asigurat bani de subzistență numai pentru o lună? FPS-ul, care este administratorul navelor? Bancorex, lichidatorul companiei Navrom? (9 octombrie 1998)

Echipajul de pe „Căciulata” a primit alimente pe datorie

Drama echipajului de pe cargoul „Căciulata” a revenit în atenția opiniei publice la sfârșitul săptămânii trecute. Presa locală și principalele posturile naționale de televiziune au transmis informația despre cazurile de îmbolnăvire de la bord și despre pregătirile pe care le face echipajul pentru a abandona nava, ca măsură de salvare de la moartea prin înfometare.

Sâmbătă, Ionel Chițu, directorul general al CNM Navrom, ne-a declarat că marinarii au renunțat la idea părăsirii navei. Armatorul a reușit să determine o firmă egipteană să aprovizioneze echipajul cu alimente, pe datorie. Plata ar urma să se facă după apariția în „Monitorul Oficial” a hotărârii de guvern privind aprovizionarea cu alimente, apă și combustibil a echipajelor de pe navele arestate.

În mod inexplicabil, publicarea actului normativ întârzie nepermis de mult, cu toate că de el depind viața și sănătatea câtorva sute de marinari români. (30 noiembrie 1998) 

PUBLICITATE
Citeşte şi
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele ...
Alte ştiri din sectiunea Economie
Bonurile fiscale în valoare de 695 de lei emise în data de 17 iunie au ieșit câștigătoare la extragerea Loteriei bonurilor fiscale de duminică, 21 iulie 2019.La această extragere ...
În urma publicării de către Eurostat (Oficiul informatic al Uniunii Europene) a situației evoluției deficitului bugetar al statelor comunitare, din care rezultă că, în ...
Cargoul de mărfuri generale „Paksoy 1” a fost atacat și abordat de pirați, în Golful Guineei, într-o zonă aflată la SV de Port Harcourt, Nigeria. Nava ...
Tancul LPG  „Gas Aegean” a fost nevoit să-și întrerupă voiajul dinspre Lavera, Franța, spre Cudallore, India, și să acosteze în portul Trincomalee ...
În primul semestru al anului 2019, pe mările și oceanele lumii au avut loc 28 de atacuri asupra navelor, din care trei eșuate, a anunțat ReCAAP Information Sharing ...
În edițiile anterioare ale documentarului nostru dedicat industriei portuare, am prezentat evoluția veniturilor și profitului unui număr de 24 de operatori din ...
Un incendiu s-a produs în sala mașinilor de pe nava „Xin Yu Jin Xiang”, specializată în transportul pasagerilor și al mărfurilor. Incidentul a avut loc în ...
Cargoul de mărfuri generale „LCTEvelia” s-a scufundat într-o zonă situată în estul Golfului Guineea. Vasul plecase din Douala, Camerun, spre Libreville, Gabon, și ...
Muncitorii sindicalizați de la Hyundai Heavy Industries, cel mai mare constructor de nave din lume, au decis să intre în grevă, din cauza lipsei de progrese în cadrul ...
Până vineri, 19 iulie, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură a eliberat un număr de 6.781 adeverințe pentru beneficiarii schemelor de plată ...
Avantajele competitive oferite de mediul de afaceri din România și oportunitățile de investiții pe piața autohtonă, cu posibilitatea extinderii pe cea ...
În mijlocul verii, portul Constanța are mult de lucru. Macaralele, podurile rulante, benzile transportoare și pompele de absorbție duc tot greul. Din pântecele ...
Având în vedere declarațiile oficiale privind implicarea organizațiilor sindicale în lupta împotriva corupției, Federația „Solidaritatea Sanitară” ...
Federația Internațională a Transporturilor (ITF) a cerut guvernului din Sri Lanka să-l elibereze imediat pe navigatorul ucrainean Gennadiy Gavrilov și să îl lase să ...
„Cuget Liber” vă prezintă clasamentul unui număr de 24 de operatori portuari, realizat în funcție de profitul brut (pierderea brută) obținut în anul 2018 (în ...
În ediția din 18 iulie 2019 a cotidianului „Cuget Liber“, am prezentat prima parte a documentarului nostru privind evoluția industriei portuare în anul 2018 ...
Asigurarea intervenției pentru prevenirea și stingerea incendiilor și intervenție în situații de urgență la obiectivele Companiei Naționale ...
Rompetrol Rafinare anunță continuarea programului de remediere și ecologizare a batalelor istorice din cadrul rafinăriei Vega Ploiești și trecerea în etapa cea mai importantă ...
HG nr. 33/2018 privind stabilirea contravențiilor care intră sub incidența Legii prevenirii nr. 270/2017 va fi modificată. Ministerul Finanțelor Publice a constatat ...
„Cuget Liber” vă prezintă clasamentul unui număr de 24 operatori din portul Constanța, realizat în funcție de veniturile obținute în 2018 (în paranteze ...
Social Politică Eveniment
Sport Cultură-Educație Economie
Actual Monden Fun
Arhiva