Numărul reclamațiilor adresate CFR Călători a crescut de peste trei ori în decurs de cinci ani

254
Numărul reclamațiilor adresate CFR Călători a crescut de peste trei ori în decurs de cinci ani - numarulreclamatiiloradresatecfrc-1579038058.jpg

Articole de la același autor

Istoria recentă a Căilor Ferate Române mustește de evenimente uluitoare. Iată, pe data de 18 iulie 2017, la ora 22,30, un tren de noapte, cu 300 de călători a plecat din Timișoara spre București. Pe drum, cu 15 kilometri înainte de localitatea Dragomirești, din județul Olt, locomotiva s-a desprins de vagoane, continuându-și drumul ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat.


Călătorii abandonați în câmp au coborât, indignați, din tren, puși pe harță. Dar cu cine să se certe, unde să reclame? Greierii, hârciogii și dropiile nu le dădeau pic de atenție, macii erau preocupați să adune roua nopții în potirele însângerate, iar spicele nu pridideau să alăpteze la sân boabele de grâu dolofane. Luna privea chiorâș din înaltul cerului, iar stelele, uitând că trebuie să se țină zdravăn de baierele Universului, se prăbușeau în adâncurile nopții.


Totuși, călătorii respectivului tren au avut noroc, spre deosebire de alți 30 de pasageri cărora CFR Călători le-a vândut, în iunie 2017, bilete la un vagon inexistent dintr-o garnitură ce a plecat din Brașov spre Gara de Nord.


Excepția a devenit regulă
Despre mizeria și dezastrul din vagoane, despre faptul că CFR Călători vinde mai multe bilete decât locurile pe scaune și în picioare din trenuri, despre faptul că acestea circulă cu mari întârzieri și abia se târâie pe șine, nici nu mai pomenim. Toate acestea nu mai sunt excepții; au devenit regulă.


Cu fiecare an ce trece, situația este tot mai dramatică. Rapoartele de activitate ale CFR Călători arată o creștere explozivă a nemulțumirii clienților. Numărul reclamațiilor primite a crescut de la circa 1.220 în 2014, la 2.029 în 2015, la 2.268 în 2016, la peste 2.100 în 2017 și la peste 4.200 în 2018. Nemulțumirile călătorilor exprimate în reclamații "sunt provocate în primul rând de condițiile și confortul oferit, asigurarea unei temperaturi optime în timpul călătoriei, curățenia și igiena necesară, întârzierile din parcursul călătorilor", arată rapoartele companiei feroviare.
 
Cum a tratat CFR Călători problemele semnalate de clienții care îi asigură veniturile? A răspuns la sesizări, la reclamații, a returnat contravaloarea biletelor de călătorie, atunci când a considerat că este cazul și… cam atât. În schimb, serviciile oferite nu s-au îmbunătățit. Dimpotrivă sunt tot mai proaste.


Drepturile călătorilor – prioritate pentru UE
Stimați cititori, probleme există mai peste tot în transporturile de călători din Uniunea Europeană, fie că vorbim de transportul feroviar, rutier, naval ori aerian. De aceea, respectarea drepturilor călătorilor constituie o problemă de interes comunitar. 
"Uniunea Europeană este singura zonă din lume unde cetățenii sunt protejați printr-un set complet de drepturi ale pasagerilor – afirmă comisarul pentru transport, Adina Vălean. Totuși, aceste drepturi trebuie să fie mai bine cunoscute și mai ușor de înțeles și de aplicat. Normele noastre ar trebui, de asemenea, să ofere mai multă securitate juridică pasagerilor și industriei. Din aceste motive, Comisia a propus modernizarea drepturilor pasagerilor aerieni și feroviari. Acum este rândul Consiliului și al Parlamentului European, care trebuie să ajungă rapid la un acord privind aceste drepturi, pentru a asigura faptul că persoanele care călătoresc în UE sunt protejate în mod eficient."


Comisia Europeană a făcut publice pe data de 13 ianuarie 2020 rezultatele unui sondaj Eurobarometru privind drepturile pasagerilor în Uniunea Europeană (UE). Sondajul a arătat, printre altele, că numai 14% dintre cetățenii comunitari știu că există drepturi specifice pentru transportul aerian, 8% pentru cel feroviar, 5% pentru transportul cu autocarul și 3% pentru transportul cu vaporul sau cu feribotul. 55% dintre respondenții care depus reclamație la societatea de transport cu privire la nereguli au declarat că au fost mulțumiți de modul în care a fost tratată reclamația lor, însă numai 37% dintre cei care s-au confruntat cu nereguli au declarat că au fost mulțumiți de modul în care societatea de transport i-a informat cu privire la procedurile de depunere a reclamațiilor. În cadrul sondajului au fost intervievați 27.973 de cetățeni din UE.


Rezultatele sondajului vor fi luate în considerare la fundamentarea viitoarelor proceduri legislative ce vizează drepturile pasagerilor comunitari. Cum îi vor ajuta acestea pe tot mai puținii călători din transportul feroviar românesc? Bănuiesc că mai deloc, atâta vreme cât compania feroviară nu se restructurează din temelii. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.071 secunde