Nu repetați greșelile din istoria pilotajului maritim românesc!

2120
Nu repetați greșelile din istoria pilotajului maritim românesc! - nurepetaligreseliledinistoriapil-1580850748.jpg

Articole de la același autor

În ediția precedentă a ziarului "Cuget Liber", sub titlul "Pilotajul maritim are dureri de cap. Spectrul revenirii concurenței neloiale îi dă fiori", am prezentat intențiile Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime de a schimba actualul mod de organizare a acestui serviciu de siguranță a navigației și reacția Asociației Piloților Maritimi "Euxin" din Constanța. 


Astăzi, vom prezenta istoria organizării pilotajului românesc în ultimii 30 de ani, apreciind că lecțiile ei trebuie cunoscute de toți cei interesați și de opinia publică. 


De la concurența sălbatică, la concesionarea pilotajului 
Stimați cititori, pilotajul (la fel ca remorcajul) este un serviciu public vital pentru siguranța navigației în porturile maritime. Reprezintă, totodată, o sursă importantă de venituri pentru proprietarul porturilor (statul român), Administrația portuară și companiile de pilotaj. 


Fiind perceput ca o adevărată "mină de aur" de mulți dintre cei implicați direct sau indirect în industria portuară, organizarea pilotajului din porturile maritime românești a fost supusă influențelor și presiunilor celor interesați. 


Din acest motiv, de-a lungul anilor, pilotajul maritim a trecut prin mai multe moduri de organizare. Vreme îndelungată a fost monopol de stat, dar, începând din 1992, odată cu declanșarea procesului de reformă a industriei portuare, serviciul de pilotaj a înce0put să fie prestat de agenți economici privați, în condiții de concurență sălbatică. Marii câștigători ai acestui mod de organizare au fost firmele de agenturare, care încredințau contractele de pilotaj în baza unor comisioane grase, ce ajungeau chiar și până la 90% din valoarea prestației. Multe dintre aceste comisioane nu erau evidențiate în actele contabile, fiind plătite "la negru". 


Odată cu apariția OG nr. 22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, inițiată de Traian Băsescu, ministru al Transporturilor la acea vreme, s-a reglementat modul în care poate fi organizat pilotajul. Potrivit actului normativ, efectuarea acestui serviciu este asigurată de administrațiile portuare în una dintre următoarele modalități: prin corpul său de piloți; prin intermediul unor operatori economici specializați, autorizați, pe bază de contract încheiat în mod nediscriminatoriu între administrație și respectivii operatori economici; prin concesionarea serviciului de pilotaj către operatori economici specializați, autorizați. 


În anul 2000, Ministerul Transporturilor a ales soluția concesionării. Odată cu introducerea acestui mod de organizare, statul a început să încaseze venituri din pilotaj. Decizia a stârnit mari supărări și multe contestații. 


O lovitură pentru prostituția din pilotaj 
În 2010, când au încetat contractele de concesionare, conducerea de atunci a Ministerului Transporturilor a decis să se revină la concurența sălbatică în pilotaj și fără ca jucătorilor din piață să li se impună respectarea unor criterii de siguranță a navigației. A fost o perioadă de adevărată prostituție pentru prestatorii serviciilor de siguranță a navigației, care erau nevoiți să achite nu doar o redevență către stat, ci și comisioane grase către firmele de agenturare, care le asigurau contractele de pilotaj. 


În august 2012, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța a operat o schimbare radicală în organizarea serviciilor de siguranță a navigației. Conform prevederilor OG nr. 22/1999 republicată, a Ordinului ministrului Transporturilor nr. 1.008 din 12 iunie 2012 și a celui cu nr. 764/2010, pilotajul a început să fie asigurat de CNAPMC, prin intermediul unor operatori specializați și autorizați, care îndeplineau anumite criterii privind dotarea tehnică, personalul de specialitate și investițiile. Acestora li se asigura prestarea serviciului de pilotaj prin rotație, pe baza unui program zilnic, astfel că nu au mai fost nevoiți să plătească "tribut" firmelor de agenturare. 


Noua organizare a serviciilor publice de siguranța navigației n-a fost pe placul unor agenți economici portuari, care au atacat-o pe trei fronturi: pe cale normativă, în Justiție și la Consiliul Concurenței. 


Pilotajul, la răscruce de drumuri 
Stimați cititori, lecția desprinsă din această istorie este clară: concurența sălbatică a provocat grave probleme financiare operatorilor de pilotaj, punând în pericol siguranța navigației în porturile maritime. De altfel, există numeroase exemple în acest sens, atât pe plan internațional, cât și în portul Constanța. 


Asociația Piloților Maritimi Europeni - EMPA (organizație profesională care reprezintă interesele a circa 5.000 de piloți maritimi din 25 de țări europene) și Asociația Internațională a Piloților Maritimi - IMPA (care reprezintă 8.000 de piloți din peste 40 de țări) au susținut constant că pilotajul maritim nu trebuie să fie subiect de concurență. Tentativele de a reduce costurile sale prin introducerea competiției au dus la efectul contrar: creșterea costurilor în detrimentul siguranței. Parlamentul Europei a ținut seama de recomandarea celor două organizații internaționale la proiectarea directivei privind serviciile portuare. 


Acum, pilotajul maritim se află în fața unei noi schimbări de drum, căci în curând încetează contractele existente. Au apărut, deja, reacțiile celor ce nu doresc revenirea la sistemul de concurență. Decizia finală privind modul de organizare a pilotajului maritim va fi luată de Ministerul Transporturilor, proprietarul - în numele statului - al domeniului public portuar. Acesta trebuie să țină cont de interesul României de a avea porturi sigure, fără evenimente de navigație, de legislația europeană și națională privind porturile și serviciile portuare, de recomandările Asociației Piloților Maritimi Europeni și de lecțiile ce se desprind din istoria pilotajului românesc. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5697 secunde